Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@01:34:17 GMT

لحظه‌شماری برای صادرات 400 میلیون دلاری خرما

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۲۲۶۲

لحظه‌شماری برای صادرات 400 میلیون دلاری خرما

خرما یکی از محصولات کشاورزی ارزآور و درآمدزای کشور است و صادرات آن جزو ۵ محصول صادراتی کشاورزی محسوب می‌‌شود.

روزنامه ایران:  صادرات خرما در ایران شامل هفت نوع مضافتی، استعمران، شاهانی، زاهدی، کبکاب، پیاروم و سایر انواع خرما می‌‌شود و استان خوزستان با صادرات ۵۰ درصد از خرما رتبه اول در صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به طور میانگین حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تن از خرمای ایران به ۵۲ کشور جهان صادر می‌‌شود، اما این حجم از صادرات در دوران کرونا به علت وجود شرایط نامناسب صادراتی و بسته‌بودن بازارها بشدت پایین آمد، اما در سال‌جاری این وضعیت بهبود یافته است به طوری که محصولات سال گذشته هم صادر شده‌اند. این در حالی است که در صورت اصلاح قوانین صادراتی می‌توان رسیدن به  ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری را در دسترس دانست. ایران پس از مصر با تولید  ۱،۲ میلیون تن خرما در رتبه دوم جهانی قرار دارد، اما با وجود میزان بالای تولید، تقریباً ۹.۷ درصد کل صادرات جهان را تشکیل می‌دهد. صادرات خرمای ایران عمدتاً به کشورهای آسیایی صورت می‌گیرد و بزرگ‌ترین واردکنندگان خرمای ایرانی شامل هند با ۱۶ درصد، مالزی با ۱۱ درصد و روسیه با وارد کردن ۹.۹ درصد خرمای ایران در این فهرست جای دارند.

افزایش حجم صادرات خرما
صادرات خرما تا پایان سال 1400  بالغ‌ بر 348 هزار تن به ارزش 305 میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات 4.5 درصد از نظر وزنی و 5.3 درصد از لحاظ ارزشی نسبت به سال قبل افزایش داشته است. همچنین صادرات خرما در سال 99 معادل ۳۳۹ هزار تن به ارزش ۲۹۷ میلیون دلار بود و در سال ۹۸ نزدیک به ۲۴۰ هزار تن خرما، به ارزش ۲۱۱ میلیون دلار به ۸۵ کشور دنیا صادر شد.


وزارت خارجه آماده کمک به توسعه صادرات خرما
به تازگی رئیس اداره تسهیل صادرات غیرنفتی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه از اعلام آمادگی ستاد و نمایندگی‌های این وزارتخانه برای کمک در زمینه‎ گسترش بازار صادراتی خرما خبر داده است. این وزارتخانه در تلاش است به سرعت موانع تولید داخلی خرما را تسهیل کند تا قدرت رقابتی کشور در صادرات افزایش پیدا کند. با توجه به اینکه خرما دومین محصول تولیدی باغی کشور است و در اشتغال، ارزآوری و غلبه برتحریم‌ها تأثیر مهمی دارد و می‌تواند سهم اساسی در صادرات غیرنفتی داشته باشد، نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در کشورهای هدف تمایل دارند برای افزایش سهم خرما در بازارهای صادراتی تلاش کنند. پیش‌تر ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم خبر از آغاز حرکت‌های خوبی برای صادرات خرما و تلاش در جهت حل مشکلات صادرکنندگان در سطح وزارتخانه و زمینه‌سازی برای تسهیل صادرات خرما داده بود.


ضرورت تقویت شرکت‌های صادراتی
متأسفانه خرمای ایران در خارج از کشور با کیفیت پایین بسته‌بندی عرضه می‌شود درحالی که برای گسترش بازار خرما باید شرکت‌های صادراتی تقویت شوند و در زمینه کیفیت محصول، بسته‌بندی و تبلیغات اقداماتی صورت بگیرد. در همین راستا باید در کشورهای هدف صادراتی که دارای ظرفیت هستند، تبلیغات و بازاریابی مناسبی برای شناسایی محصول خرما انجام بگیرد تا هم ذائقه بازار هدف شناسایی شود و هم محصول باکیفیت عرضه گردد.


امتیازات تولید خرما در کشور
ایران دومین رتبه میزان تولید خرما در جهان و بیشترین تنوع خرمای جهان را داراست و شرایط اقلیمی مناسبی را برای تولید خرمای تجاری و ایجاد زنجیره ارزش در صنعت خرما در اختیار دارد. این ویژگی‌ها در کنار دسترسی به آب‌های آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان برای صادرات به کشورهای هدف قرار دارد.
محصول خرمای ایرانی ارگانیک است و بازارهای جهانی از آن استقبال می‌‌کنند که می‌‌تواند بهبود تراز تجاری علی‌الخصوص در بخش کشاورزی را ایجاد کند. علاوه بر این خرمای ایرانی قابلیت ایجاد امنیت غذایی، اشتغالزایی، حفظ محیط زیست و توسعه پایدار کشاورزی به‌عنوان یک محصول استراتژیک را داراست.


نقاط ضعف در تولید و صادرات خرما
قسمت عمده خرما در ایران در صنایع تبدیلی از قبیل شیره خرما و نوشابه‌سازی مصرف می‌‌شود که سرمایه‌گذاری مناسب در این صنایع صورت نگرفته است. همچنین سرمایه‌گذاری کافی در جهت استفاده از روش‌های مدرن و بسته‌بندی خرما در کشور انجام نگرفته است و افزایش هزینه‌های حمل و نقل داخلی، امکانات حمل ونقل، نگهداری، کمبود کانتینرهای سردخانه دار در کشور و خدمات متناسب برای انواع خرمای صادراتی با کمبود همراه است.
عدم اطلاع‌رسانی در معرفی خرمای ایرانی، ارزش تغذیه‌ای و خواص آن، عدم شناخت صحیح از بازارهای هدف از جمله سلایق، الگوهای مصرف، بسته‌بندی مناسب و نبود سازوکار تبلیغاتی مناسب در بازارهای هدف و بالا بودن هزینه شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی معتبر در کنار قیمت پایین صادراتی خرما در مقایسه با سایر رقبا با توجه به کیفیت و تنوع آن از دیگر مشکلات تولید و صادرات خرما محسوب می‌‌شود. خرما یکی از مناسب‌ترین محصولات کشاورزی برای صادرات است، چرا که به سرعت فاسد نمی‌شود و مزیتی برای حمل و نقل محصول و صادرات خرمای سالم برای مصرف کننده درنظر گرفته می‌‌شود. از سوی دیگر کشور‌های زیادی در دنیا هستند که خواستار صادرات خرمای ایرانی به کشورشان هستند. وجود این دو مؤلفه در کنار یکدیگر می‌‌تواند در رشد سرمایه‌گذاری برای تولید بیشتر و بالا رفتن توان صادراتی خرمای ایرانی اثرگذار باشد، اگر بسترها برای تسهیل صادرات این محصول مهم کشاورزی فراهم شود.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خرمای ایرانی خرمای ایران برای صادرات صادرات خرما بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۲۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که به معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران می‌پردازد، بانک سامان به عنوان یک بانک پیشرو در ارائه خدمات به تجار کشور، حضوری فعال و پررنگ در این نمایشگاه دارد.

به نقل از سامان رسانه، هاله حسین‌زاده معاون بین‌‎الملل بانک سامان در گفتگویی، با بیان اینکه بانک سامان به منظور معرفی خدمات خود به صادرکنندگان کشور، حضوری پررنگ در نمایشگاه ایران اکسپو دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین المللی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی نحوه وصول عواید صادراتی است. از این‌رو بانک سامان با توجه به شبکه گسترده و قوی کارگزاری از یک‌سو و از سویی دیگر تیم حرفه‌ایی و توانمند خود، توانسته نقش موثر و بسزایی در راحتی، سرعت و امنیت صادرات و وصول درآمد‌های حاصله در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

معاون بین‌الملل بانک سامان سپس ادامه داد: در همین حال باید گفت که با توجه به جایگاه بسیار خوب بانک سامان در شبکه بانکی کشور، که طی چندین سال گذشته همواره در میان سه بانک اول کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی در حوزه واردات بوده، «بازار تقاضای» خوبی برای خرید ارز حاصل از صادرات در اختیار دارد که صادرکنندگان با اتکا بر توانمندی بانک سامان در این حوزه می‌توانند با سرعت و راحتی، تعهدات صادراتی خود را از طریق بانک سامان ایفا کنند.
حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: با توجه به سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های متولی مبنی بر ایجاد ابزار‌های تشویقی و حمایتی در توسعه صادرات کشور و همچنین ایجاد بستری امن و راحت از طریق سیستم بانکی به منظور هدایت منابع ارزی واصله به سمت واردات مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک نقش بانک‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی بانک مرکزی در این فرایند پررنگ‌تر خواهد شد. از این رو، بانک سامان همانند گذشته، با تمام توان و قدرت آماده است تا در کنار فعالان اقتصادی کشور اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان به عنوان حلقه واسط تسهیل‌گر حضور داشته باشد تا با شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان به ارائه راه حل و راهکار‌های متناسب با آن‌ها بپردازد.

معاون بین‌الملل بانک سامان با اشاره به مزیت این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور در حوزه ارزی، عنوان کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم بانک سامان، طی چند سال گذشته همواره بین سه بانک نخست کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی بوده که بی شک این مهم، نتیجه رضایت و خشنودی مشتریان از ارائه خدمات بانک سامان است و خود گویای مزیت بالای بانک سامان در شبکه بانکی کشور است.

هاله حسین‌زاده در پایان از تجار و فعالان حوزه واردات و صادرات کشور دعوت کرد تا در تمامی اوقات سال برای دریافت اطلاعات و آگاهی از خدمات قابل ارائه به همکاران بانک سامان در شعب ارزی و یا همکاران بانکداری شرکتی بانک سامان و یا صرافی سامان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: اقدامات استان کرمان در ایجاد زنجیره ارزش قابل توجه است
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • زنجیره ارزش راهبردی خرمای خوزستان از نقاط قوت نمایشگاه ایران اکسپو
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • پتانسیل تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴