Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-27@18:26:33 GMT

دانمارک سرآمد سیستم بازنشستگی در جهان

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۲۹۱۹

دانمارک سرآمد سیستم بازنشستگی در جهان

اگر از زمستان‌های طولانی و آسمان اغلب تاریک چشم پوشی کنیم، دانمارک یکی از شادترین ملت‌های دنیا را دارد، پژوهش‌ها نشان می‌دهد سیستم بازنشستگی در این کشور نیز بسیار وضعیت مناسبی دارد. بنا به پژوهش منتشر شده توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی، تعهد مردم به آزادی و مساوات جنسیتی، همچنین تاکید بر توازن کار و زندگی و موفقیت در هر دو آن‌ها فرهنگِ شادی را بین مردم رواج داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته سیستم رفاهی کشور که برای تمام شهروندان یکسان است هم باعث تقویت احساس امنیت در میان دانمارکی‌ها شده؛ بنابراین تعجب‌برانگیز نیست اگر بگوییم دانمارک بهترین کشور دنیا برای بازنشستگی است. علاوه بر دارا بودن کیفیت زندگی بالا و خدمات درمانی عالی، این کشور از نظر سطح حقوق در زمان بازنشستگی هم حمایت زیادی از مردمش می‌کند. دانمارک یکی از کشور‌هایی است که بالاترین میزان مالیات بر درآمد را دارد، اما مردم کشور از این مالیات رضایت دارند، چون در مقابل، سیستم دولتی به آن‌ها حقوق بازنشستگی مکفی، خدمات درمانی و بیمه ارائه می‌کند.

سیستم حقوق و مزایای بازنشستگی دانمارک امسال برای پنجمین سال پیاپی به‌عنوان بهترین در دنیا معرفی شد. تحقیقی که بین ۲۷ کشور انجام شده، نشان می‌دهد در هشت سال گذشته، هیچ کشوری در نگه‌داشتن این قوانین در سطح بالا و استاندارد این تداوم را نداشته است.

اما منابع مالی برای حقوق بازنشستگان در دانمارک از کجا تامین می‌شود؟ این کشور حدود ۱۶۸ درصد از درآمد تولید ناخالص ملی‌اش را برای آینده بازنشسته‌ها اختصاص می‌دهد. به‌علاوه قانون‌های سختی برای کارفرما‌ها تصویب شده که آن‌ها را موظف به پرداخت حق بازنشستگی کارکنان‌شان می‌کند.

دانمارکی‌ها چه چالش‌هایی پیش رو دارند؟ با افزایش آمار طلاق و تغییرات شغلی، فشار زندگی مدرن دارد به سرعت سیستم بازنشستگی دانمارک را تغییر می‌دهد. مردم این کشور اکنون رتبه چهارم جدایی در اروپا را دارند و این از هم پاشیدن خانواده‌ها تاثیر زیادی بر اقتصاد فردی دارد. به‌علاوه به دنیا آمدن بچه و وظایف شغل جدید هم می‌تواند پس‌انداز‌های فرد را کم کند.

تحقیقات نشان می‌دهد، افراد در حال تجربه‌های جدیدی به‌واسطه تغییر شغل، ازدواج و اتفاقات مختلف زندگی هستند و این‌ها به این معناست که برنامه بازنشستگی کشور دانمارک هم باید با همان سرعت تغییر کند.

در کنار مواردی که ذکر شد، دانمارک با مشکل بزرگ‌تری هم روبه‌رو است. مثل بسیاری دیگر از کشور‌های توسعه‌یافته دنیا، جمعیت سالخورده در حال رشد چشمگیر است. به لطف پیشرفت‌های پزشکی و زندگی‌های سالم، دانمارکی‌ها عمر‌های طولانی‌تری دارند و از آن‌سو نرخ زادوولد کاهش شدیدی داشته است. با کاهش نیروی کار فعال، سیستم بازنشستگی کشور هم دچار مشکل خواهد شد و بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند سیستم بازنشستگی کشور دانمارک باید هرچه زودتر تغییراتی داشته باشد.

محققان می‌گویند: «زندگی طولانی‌تر و سال‌های کار طولانی‌تر.» در واقع این یکی از راه‌هایی است که می‌تواند سیستم بازنشستگی دانمارک را نجات بدهد. مردم کشور باید قبول کنند نسبت به نسل گذشته، پنج تا ده سال بیشتر کار کنند تا بتوانند از همان مزایا بهره‌مند شوند.

از سال ۲۰۱۶، دولت دانمارک تغییراتی در این زمینه آغاز کرده و قرار است از سال ۲۰۲۵، سن بازنشستگی به تناسب امید به زندگی کشور باشد و تا صد سال آینده این عدد به میزان قابل‌توجهی بالا می‌رود.

دولت دانمارک با پیش‌بینی تغییراتی که در آینده اتفاق می‌افتد دست به ایجاد یک سیستم اینترنتی زده که تمام افراد جامعه در آن حساب کاربری شخصی دارند و می‌توانند به جزئیات حسا‌ب‌های حقوقی‌شان دسترسی داشته باشند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: اقتصاد کلان توسعه دانمارک بازنشستگان احساس امنیت سیستم بازنشستگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد

به گزارش خبرنگار مهر، محمد علی زلفی گل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی با انتشار نامه مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درخصوص اعمال پایه های تشویقی اعضای هیات علمی با انشار نامه مذکور اعلام کرد: یک اتفاق مبارک و موثر برای وزارت علوم تحقیقلات و فناوری (عتف) بخشی ازجورچین (پازل) انگیزشی دوره جدید مدیریت وزارت (عتف).

متن نامه به شرح زیر است :

مهدی مسکنی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نامه ای به محمد علی زلفی گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعلام کرد: بازگشت به نامه شماره ۳۶۸۳۵۲/ و مورخ ۵ فروردین ۱۴۰۳ در خصوص پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی به استحضار می‌رساند:

با توجه به ماده (۷) تصویب نامه شماره ۱۶۰۷۱۶/ت ۶۰۰۲۹ه مورخ ۲ آذر۱۴۰۱ هیات وزیران، دستورالعمل اعطای پایه‌های تشویقی تا (۶۰ پایه) ازسوی آن وزارت خانه ابلاغ‌شده برای تمامی اعضای هیات علمی که از طریق مراکز جذب وزارت‌خانه مربوطه به‌کار گرفته شده یا می‌شوند از سال هزار و چهارصد و ۲قابلیت اجرایی یافته است.

بنابراین محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی تا (۷) پایه موضوع ماده پنجاه و سه آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی از تاریخ اجرای ماده مذکور لغو می‌گردد.

علی‌ای‌حال چنانچه احدی از اعضای مذکوردر شرف بازنشستگی هستند در صورت رعایت ضوابط کلی اعطای پایه‌های مورد بحث که دستورالعمل مزبور تشریح گردیده موضوع اعمال پایه‌های تشویقی در محاسبه حقوق بازنشستگی قابل رسیدگی و اقدام خواهد بود.

کد خبر 6087334

دیگر خبرها

  • روز ملی ایمنی در حمل و نقل و حسرت فرصت هایی که از دست می روند....
  • محدودیت اعطای پایه‌های تشویقی اعضای هیات علمی لغو شد
  • روستای مهموئی سرآمد کشور در کمک به اعتاب مقدسه
  • مخالفت یونان با تامین سیستم‌های دفاع هوایی اوکراین
  • ۸۹ درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند
  • (ویدئو) روایتی عجیب از زندگی طراحان سوالات کنکور
  • ۸ رفتار ناسالم که می‌تواند دوران بازنشستگی شما را به چالش بکشد
  • طرح «زنان کارآمد؛ روستای سرآمد» طرحی برای کمک به اقتصاد روستا
  • کشف تصویر ۱۸۰۰ساله «اسکندر مقدونی»
  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳