Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس هیات مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر با اشاره به شرایط مناسب کشور برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی، گفت: این در حالی است که تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی برق خورشیدی موجب رکود نسبی در کسب‌وکارهای این حوزه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، کشور با کسری برق ۱۷ هزار مگاواتی در تابستان روبرو است؛ از این رو شاهدیم که برق صنایع به صورت برنامه‌ریزی شده قطع می‌شود و صنایع از تولیداتشان عقب می‌مانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرف دیگر کشور با کسری تراز گاز روبرو است، به گونه‌ای که در زمستان نمی‌تواند گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها و صنایع را تامین کند.

این در شرایطی است که ایران یکی از بهترین مناطق برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی است و فعالین این حوزه می‌توانند گرهی از مشکل تامین برق کشور بگشایند، از این رو ۲۰۰ شرکت فعال این صنعت از انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر (ساتکا) در نامه‌ای به وزیر نیرو، ضمن اعتراض به عدم افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ‌های خرید تضمینی برق خورشیدی، از تعطیلی، تعدیل نیرو و خروج از این حوزه کاری خبر داده‌اند.

حمیدرضا صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا (انجمن سازندگان و تامین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر) در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در سال‌های اخیر شاهد توسعه سامانه‌های خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت تجمعی حدود ۸۰ مگاوات و در نتیجه شکل‌گیری بیش از ۲۰۰ شرکت فعال در این زمینه در سراسر کشور بوده‌ایم، گفت: این شرکت‌ها در زمینه‌های مهندسی و پیمانکاری، مشاوره، تامین و تولید تجهیزات و بهره برداری و تعمیر و نگهداری مرتبط با سامانه‌های خورشیدی در سراسر استان‌های کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: ایران به شدت نیاز به تولید برق دارد و از ناترازی تولید و مصرف رنج می‌برد و از طرف دیگر با بحران رکود نسبی در صنعت برق و اشتغال روبرو است، از این رو لازم است ضمن مراقبت از کسب و کار این شرکت‌ها، سعی کنیم روز به روز و سال به سال به تعداد کسب و کارها و اشتغال فعالین تجدیدپذیر بیفزاییم و یک بازار و کسب و کار چندده میلیارد دلاری را در کشور فعال کنیم.

صالحی با تاکید بر اینکه شایسته نیست با تاخیر در اعلام نرخ‌های خرید تضمینی، شرکت‌ها را مجبور به تعدیل نیرو و تعطیلی و یا تغییر زمینه کاری کنیم، خاطر نشان کرد: بازخوردی که ما از شرکت‌های عضو انجمن در سراسر کشور می‌گیریم، وضعیت مناسبی را نشان نمی‌دهد و این سوال مطرح می‌شود که چرا بعد از گذشت ۵ ماه از سال و با توجه به اعلام رسمی تورم توسط نهادهای مرجع و با توجه به افزایش قیمت جهانی پنل خورشیدی، هنوز نرخ‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر اعلام نشده است؟ و آیا افزایش نرخ به میزان کافی و مطابق خواست بخش خصوصی انجام می‌شود؟

نرخ‌های خرید تضمینی برق خورشیدی انشعابی، مهمترین پارامتر در توسعه

سید محمد جواد موسوی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا نیز خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه تعرفه‌های برق خانگی در ایران حتی برای مشترکین بسیار پرمصرف به صورت یارانه‌ای و کمتر از قیمت واقعی برق و به صورت دستوری توسط وزارت نیرو تعیین می‌شود، تعرفه برق شبکه خانگی در ایران کمتر از قیمت تمام شده برق خورشیدی است. لذا برای مشترک خانگی از نظر اقتصادی به صرفه است که برق خورشیدی تولیدشده را خودش در خانه مصرف کند، بنابراین پیشنهاد می‌شود توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در ایران مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان که در گذشته تعرفه برق شبکه در آنها پایین‌تر از قیمت تمام شده برق خورشیدی بود، با کمک روش خرید تضمینی برق اجرایی شود.

وی اضافه کرد: در این روش دولت یک قرارداد بلندمدت برای خرید تضمینی برق خورشیدی با مشترک خانگی یا صنعتی کوچک امضا می‌کند و با نرخ تعیین شده، برق تولیدی خورشیدی را خریداری می‌کند. بنابراین تعیین درست نرخ خرید تضمینی فوق برای اقتصادی شدن این پروژه‌ها بسیار حیاتی است.

دکتر کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا نیز یادآور شد: به دلیل وجود تورم و تغییرات نرخ ارز، طبق آئین‌نامه ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، وزارت نیرو می‌باید سالانه نرخ‌های پایه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر را به‌روز رسانی کند، ولی وزارت نیرو هر سال در این خصوص تاخیر دارد، لذا توسعه این نیروگاه‌ها نیز هر سال با مشکل روبرو می‌شود.

وی تاکید کرد: کارگروه تعیین نرخ انجمن ساتکا که از کارشناسان بخش خصوصی از سراسر کشور تشکیل شده است، هر ساله از جمله در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ طی جلساتی محاسبات لازم در خصوص قیمت‌های تمام شده نیروگاه‌های خورشیدی ۵، ۲۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ کیلو واتی را انجام داده و نرخ‌های مناسب را برای ساتبا ارسال کرد. برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد افزایش نرخ ۱۰۰ درصدی ارائه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن ساتکا ادامه داد: انتظار بخش خصوصی از ساتبا این است که بدون مشورت با بخش خصوصی پیشنهادی کمتر از این مقدار به وزارت نیرو ارسال نکند؛ چرا که در همایش سرمایه‌گذاری در استان کرمان نیز نمایندگان مجلس اعتقاد داشتند افزایش نرخ خرید تضمینی کمتر از ۱۰۰ درصد قابل قبول نیست.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی

شهریار صابر، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا و فعال بخش خصوصی از استان خراسان رضوی نیز با اشاره به افزایش قیمت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی، به ایسنا گفت: ممکن است وزارت نیرو تصور کند که افزایش نرخ با رقم ۱۰۰ درصد ممکن است بیش از حد باشد، در حالی که فقط قیمت پنل خورشیدی در ابتدای سال قبل، هر وات برابر ۶ هزار تومان بود و الان به ۱۲ هزار تومان رسیده و همین افزایش قیمت برای تجهیزات دیگر نیروگاه خورشیدی نیز اتفاق افتاده است.

وی افزود: از طرف دیگر علی‌رغم اینکه در ابتدای سال گذشته (۱۴۰۰) نرخ‌های خرید تضمینی ۴۰ درصد افزایش داشت، به دلیل تورم و افزایش نرخ ارز، تنها ۲۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی انشعابی در طول سال ۱۴۰۰ احداث شد. از این رو کارشناسان این انجمن پیش‌بینی می‌کنند در صورتی که نرخ خرید تضمینی برق نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی به میزان حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش نیابد، توسعه این نیروگاه‌ها در سال جاری و آتی اتفاق نخواهد افتاد. 

ایمان احمدی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا، تولیدکننده برق در محل مصرف، کاهش تلفات شبکه برق، حفظ پایداری شبکه، تاثیر مثبت بر شبکه‌های بالادستی، جذب سرمایه‌های خرد و ایجاد درآمد محلی را از مزایای توسعه سامانه‌های خورشیدی کوچک مقیاس به صورت خانگی و یا در واحدهای صنعتی عنوان کرد و گفت: توسعه نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس در استان‌ها و شهرستان‌های دوردست، موجب ایجاد کسب و کارهای محلی برای احداث نیروگاه و تعمیر و نگهداری از آنها، جلوگیری از مهاجرت ساکنین مناطق مرزی به حاشیه کلان‌شهرها و پایداری روستاها می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: انرژی های تجدیدپذیر نیروگاههای خورشیدی خرید تضمینی برق خورشیدی خورشیدی کوچک مقیاس نیروگاه های خورشیدی نرخ های خرید تضمینی نرخ خرید تضمینی افزایش نرخ وزارت نیرو نیروگاه ها بخش خصوصی ۱۰۰ درصد شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی

وزیر نیرو با اشاره به اینکه با اصلاح قوانین مالی صنعت برق، سرمایه گذاری در حوزه تولید برق برای بخش خصوصی اقتصادی شده است، افزود: نیروگاه‌های سراسر کشور می‌توانند برق تولیدی خود را با نرخ‌های جذاب در بورس انرژی به مشترکان به فروش برسانند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در همایش سراسری مدیران نیروگاه‌های کشور اظهار داشت: بار اصلی وظایف صنعت برق کشور بر عهده بخش نیروگاهی است و بر همین اساس لازم بود در قالب همایشی سراسری آخرین اقدامات و برنامه‌های تولید برق نیروگاهی مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وی در ادامه به توسعه سریع کشور در طول دهه‌های گذشته اشاره کرد و افزود: در دهه‌های گذشته با توجه به رشد خوب کشور در بخش‌های مختلف به ویژه بخش صنعت، تقاضا برای مصرف برق به شدت افزایش یافت و همین روند توسعه‌ای باعث شد میان تولید و مصرف برق کشور فاصله معناداری ایجاد شود.

محرابیان اضافه کرد: اقتصاد کشور به صورت کلی بر پایه انرژی طرح‌ریزی شده است و در دهه‌های گذشته صنایع انرژی‌بر فراوانی مانند سیمان، آلومینیوم، فولاد، مس و در کنار آن بخش خانگی و تجاری رشد قابل توجهی داشتند که نتیجه همه این اتفاقات افزایش بسیار زیاد نیاز مصرف برق در کشور بود.

وزیر نیرو با اشاره به روند‌های متفاوت افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی برق کشور در دولت‌های گذشته بیان کرد: در دولت‌های هفتم و هشتم 60 درصد، در دولت‌های نهم و دهم 68 درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها 23 درصد به ظرفیت تولید برق کشور نسبت به ابتدای هر دولت افزوده شد.

وی با بیان اینکه عملکرد ضعیف دولت گذشته در توسعه ظرفیت نیروگاهی سبب شد تا دولت سیزدهم در ابتدای شروع به کار خود با ناترازی زیادی در صنعت برق رو به رو باشد، اظهار داشت: در ابتدای فعالیت باید دو اقدام اساسی یعنی جبران ناترازی پیش آمده و مدیریت بار مصرف برق را در دستور کار قرار می‌گرفت.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی گفت: با اتکا به توان داخلی و ظرفیت نیروگاهی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از 8500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شده است که برای تحقق این مهم از اقدامات متفاوتی مانند ارتقای بازدهی نیروگاه ها، احداث نیروگاه جدید در بخش‌های تجدیدپذیر، حرارتی و برقابی استفاده شد.

وی با بیان اینکه اینکه در کنار اقدام برای افزایش ظرفیت تولید برق، در بخش مصرف نیز اقدامات گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفت، توضیح داد: سیاست وزارت نیرو تامین برق برای همه بخش‌ها مبتنی بر نظام مصرف است و در همین راستا در دولت سیزدهم تلاش بر این است تا صنعت برق به صورت اقتصادی اداره شود.

محرابیان با تاکید بر اینکه در دو سال گذشته برق مورد نیاز بخش خانگی به صورت 100 درصد تامین شد، افزود: در بخش صنعت نیز در 4 ماهه گرم سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال 1400، بیست و پنج درصد انرژی برق بیشتری برای این بخش تامین شد و در همین بازه زمانی برای اولین بار میزان تامین برق صنایع از بخش خانگی پیشی گرفت.

وزیر نیرو رابطه اضافه کرد: تامین برق کافی برای بخش‌های مختلف در تابستان سال 1402 نسبت به سال 1400 در حالی رقم خورد که در تابستان 1400 خاموشی‌های گسترده در کشور اتفاق افتاد و نیز تابستان سال گذشته بر اساس منابع معتبر جهانی گرم‌ترین سال کره زمین در طول تاریخ معرفی شد.

محرابیان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است، بیان کرد: در طول دهه‌های گذشته حلقه‌های مصرفی انرژی با سرمایه‌گذاری‌های ویژه رشد زیادی پیدا کرده‌اند، اما در این بین در بخش نیروگاهی کشور که در واقع محرک بخش‌های مختلف صنعت است، سرمایه‌گذاری کافی صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح اقتصاد صنعت برق با هدف رفع ناترازی‌ها گفت: سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاهی باید به شیوه‌ای دنبال شود که فعالیت در این عرصه برای بخش خصوصی از جذابیت کافی برخوردار باشد.

محرابیان توضیح داد: نیروگاه‌های بخش خصوصی که در دو سال گذشته مجوز گرفته‌اند بر اساس قوانین جدید فعالیت خود را پیگیری می‌کنند و با توجه به نرخ‌های جذابی که مبتنی بر قانون برای مصرف بیش از الگوی بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است، نیروگاه‌ها می‌توانند بر‌خلاف گذشته در این صنعت کسب سود داشته باشند.

وی همچنین به آغاز معاملات بورس انرژی با حضور شرکت‌های توزیع برق اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نیروگاه‌ها می‌توانند با عرضه برق تولیدی خود در بورس به شرکت‌های توزیع و مشترکان بالای یک مگاوات، پول حاصل از فروش را به صورت نقدی دریافت کنند.

وزیر نیرو با اعلام این خبر که به زودی در بورس انرژی ساز و کار جدیدی برای عرضه مستقیم برق نیروگاه‌ها به مصرف کنندگان از طریق بورس انرژی نیز ایجاد خواهد شد، گفت: تمام تلاش ما این است که با جذاب کردن اقتصاد صنعت برق، ساز و کاری ایجاد کنیم تا نیروگاه‌ها به صورت نقدی انرژی برق تولید شده خود را به مشترکان بفروشند و درآمد حاصل از آن را صرف توسعه فعالیت‌های خود کنند.

محرابیان با اشاره به تجربه موفق عرضه برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس گفت: اجرای موفق تابلوی سبز بورس که سبب شد فعالیت نیروگاهی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای بخش خصوصی جذاب و اقتصادی شود، اثبات می‌کند که عرضه برق نیروگاه‌های حرارتی نیز در بورس انرژی می‌تواند به افزایش جذابیت فعالیت بخش خصوصی در این بخش و حل مشکل نقدینگی این صنعت کمک کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های جامع وزارت نیرو برای افزایش مشارکت مشترکان بخش خانگی در مدیریت بار مصرف برق نیز گفت: با یک روش هوشمندانه و با اختصاص پاداش صرفه‌جویی به مشترکان میزان مصرف برق بخش خانگی به شکل معناداری نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت و در واقع انرژی برق به جای استفاده نادرست در بخش غیرمولد در بخش مولد مورد استفاده قرار گرفت.

وزیر نیرو با تاکید بر مدیریت مصرف بخش خانگی با روش‌های هوشمند و خلاقانه اضافه کرد: با اینکه در بسیاری از کشور‌های اروپایی با هدف کاهش مصرف برق، تعرفه‌ها تا 70 سنت افزایش یافت، سیاست دولت سیزدهم در این حوزه افزایش حداکثری مشارکت مشترکاندر صرفه‌جویی  با اجرای طرح‌های متنوع مدیریت مصرف بود.

محرابیان با اشاره به اینکه در سال 1401 برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق 100 اقدام، برای عبور موفق از اوج بار مصرف برق، سال گذشته 140 اقدام و برای سال جاری نیز 180 اقدام در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: در سال جاری علاوه بر تکرار پاداش صرفه‌جویی سال گذشته برای مشترکان کم مصرف، همچنین در قالب یک کمپین جامع و با هدف مشارکت حداکثری مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق، تعداد 80 میلیون جایزه ویژه برای مشترکان در نظر گرفته شده است که شامل مواردی مانند 600 دستگاه خودرو، ده‌ها هزار لوازم خانگی کم مصرف، ده‌ها هزار دستگاه‌های هوشمند و... است.

وی با تاکید بر اینکه منظور از مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف برق به هیچ وجه به معنای کاهش سطح رفاه مردم نیست، گفت: مشترکان می‌توانند با خاموش کردن لوازم پرمصرف و مازاد خود مانند کولر‌های گازی اضافی در مناطق گرمسیری در لیست مشترکان کم مصرف قرار بگیرند و مشمول جوایز ارزنده کمپین سال جاری شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • تا پایان سال در ۹۲ نقطه نیروگاه خورشیدی برای شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شود
  • هفت کشور جهان تمام برق مورد نیاز را از منابع تجدیدپذیر تامین می‌کنند
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • کمبود کالا و افزایش قیمت در کمین بازار موبایل و لپ‌تاپ؟
  • راه‌اندازی آموزش نیروگاه برق خورشیدی در بوشهر
  • نیروگاه خورشیدی ویژه شرکت سیمان دشتستان احداث می‌شود
  • رشد چشمگیر احداث نیروگاه های خورشیدی در استان سمنان