Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-04@07:10:22 GMT

 روایت یک مستند ساز از «صد سال تنهایی» 

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۱۸۶

 روایت یک مستند ساز از «صد سال تنهایی» 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این فیلم مستند روایتی متفاوت از عبدالله والی است که سال‌ها در جهت محرومیت‌زدایی از منطقه بشاگرد که یکی از محروم‌ترین مناطق جنوبی ایران است، فعالیت کرد.

فارسی درباره ایده ساخت این اثر گفت: «اولین مواجهه من با بشاگرد به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد. آن زمان مجموعه مستندی به نام «خرمشهر» را می‌ساختم که درباره محرومیت‌زدایی در ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن فیلم روایتی از فعالیت‌های محمود والی، برادر عبدالله والی بود، اما در همانجا بود که با عبدالله والی، منطقه بشاگرد و دیگر چهره‌های تاثیرگذار در این منطقه بیشتر آشنا شدم.»
او درباره تحقیق و پژوهش فیلم خود گفت: «قبل از ساخت مستند «صد سال تنهایی»، دو فیلم مستند دیگر درباره بشاگرد ساخته بودم و به همین دلیل آشنایی خوبی با اتفاقات و افراد اثرگذار منطقه داشتم. اولی، یکی از قسمت‌های مجموعه مستند «خرمشهر» بود که اشاره کردم و دیگری پرتره‌ای از حاج آقا مومنی است که او هم از چهره‌های اثرگذار در بشاگرد به شمار می‌رود. »

این مستندساز افزود: «همین اتفاق باعث شد که تولید «صد سال تنهایی» بسیار منسجم دنبال شود. در حقیقت، زمانی که برای ساخت این اثر وارد منطقه شدم، فیلمنامه و تصویرنامه هم داشتم. البته برای ساخت صد سال تنهایی دو سفر به بشاگرد داشتیم. یک سفر نزدیک به ۲۵ روزه داشتیم و در ادامه یک سفر ۱۰ روزه هم داشتیم.»
کارگردان مستند «صدسال تنهایی» درباره تصاویر آرشیوی این فیلم گفت: «بخشی از آرشیو قدیمی این مستند، همان فیلم مشهور آوینی درباره بشاگرد است که نامش «دکتر جهاد» است. بسیار خوش‌شانس بودیم که توانستیم نسخه تبدیل شده و باکیفیت آن را از دوستان روایت فتح دریافت کنیم. مابقی آرشیوها نیز بسیار باحوصله و بادقت گردآوری شد. جمع‌آوری آرشیو این مستند بیش از یک سال و نیم زمان برد. برخی از این آرشیوها مربوط به افراد و گروه‌هایی بود که به بشاگرد آمده و فیلم‌های شخصی و یادگاری گرفته بودند. هم‌چنین برخی از آرشیوها را از مراکز دولتی که برای خدمات‌دهی به مردم آمده بودند، گرفتیم.»

فارسی گفت: «عبدالله والی یک گوهر ارزشمند است و معتقدم میراث او، دستاوردهای مالی‌اش نیست، بلکه فعالیت‌های فرهنگی او اهمیت دارد. افرادی مثل والی، یک جور فرهنگ و منش خاص داشتند که توانستند آنها را در منطقه نهادینه کنند. هنوز هم در بین گروه‌های جهادی مشهور است که او را پدر اردوهای جهادی و بنیان‌گذار آن می‌دانند.»

این مستند امشب (سه‌شنبه ۱۸ مرداد) ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و تکرارش چهارشنبه ۱۹ مرداد ساعت ۹ و جمعه ۲۱ مرداد ساعت ۱۶ خواهد بود.

۵۷۲۴۴

کد خبر 1660077

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سینمای مستند فیلم مستند بازیگران سینما و تلویزیون ایران صد سال تنهایی عبدالله والی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۱۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیری استقرار اداره ثبت اسناد و املاک در بشاگرد

رئیس سازمان زندان‌ها امروز، چهارشنبه در نشست مسئولین شهرستان بشاگرد در محل دادگستری حضور یافت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، غلامعلی محمدی که به عنوان نماینده رئیس دستگاه قضا در شهرستان بشاگرد حضور دارد، در دیدار مسئولان این شهرستان با ابراز خرسندی نسبت به بازدید از بشاگرد گفت: یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم شهرستان، راه‌های اصلی و منتهی به بشاگرد است که در هنگام بارندگی مردم را با مشکل مواجه کرده و قطعا در جلسه جمع‌بندی سفر استانی رئیس قوه قضاییه و در حضور مسئولان استان رایزنی لازم انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به درخواست فرماندار شهرستان در مورد استقرار اداره ثبت اسناد واملاک برای تسهیل در امور مردم گفت: این موضوع را حتما پیگیری خواهیم کرد تا اقدامات لازم برای استقرار این اداره در بشاگرد و حل مشکل مردم انجام شود.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین به سایر درخواست‌ها نیز رسیدگی و بر حل موضوعات و طرح آن در جمع مسئولین استان تأکید کرد.

محمدی صبح امروز و همزمان با سفر رئیس دستگاه قضا به استان هرمزگان، دربازدید میدانی از بشاگرد پیگیر درخواست‌های و مشکلات مردم این منطقه شده است.

انتهای خبر/864

دیگر خبرها

  • ۶ ویژگی منحصر به فردی که تک فرزند‌ها دارند
  • ۴ پیامد حمله موشکی سپاه به اسرائیل به روایت امام جمعه تهران
  • حماسه وعده صادق بیش از هر حماسه دیگری نیازمند روایت فتح است
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟ / تلاش «شبکه» برای ایجاد پرسش
  • طالبان در پنجشیر جمع‌آوری موبایل‌ های هوشمند را از سر گرفته‌اند
  • گل والی زیبای کریستیانو رونالدو به الخلیج (النصر 1-0 الخلیج)
  • سفر یک روزه رئيس سازمان زندان های کشور به بشاگرد
  • پیگیری استقرار اداره ثبت اسناد و املاک در بشاگرد
  • رئیس سازمان زندانهای کشور عازم بشاگرد شد