Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@12:26:34 GMT

تصویب ۴ استاندارد ملی در حوزه نانو

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۲۱۷

تصویب ۴ استاندارد ملی در حوزه نانو

با تصویب ۴ استاندارد ملی در حوزه فناوری‌نانو، تعداد استانداردهای ملی حوزه فناوری‌نانو به ۱۴۵ استاندارد رسید.

به گزارش ایسنا، صد و چهل و سومین استاندارد فناوری نانو با عنوان "فناوری نانو- پوشش‌های نانومقیاس سخت- مشخصه‌یابی و روش‌های آزمون" به تصویب رسید. این استاندارد محصول‌محور و چند منبعی با همکاری ستاد نانو و سازمان استاندارد و جمعی از متخصصان و اساتید دانشگاه‌ها تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از تدوین این استاندارد ارائه روش‌های آزمون برای مشخصه‌یابی پوشش‌های نانومقیاس سخت شامل پوشش‌های نانولایه، نانوساختار و پوشش‌های نانوچندسازه‌ای و یا ترکیبی از آنها است. در این استاندارد روش‌های آزمون برای تعیین ترکیب شیمیایی، ریخت‌شناسی، ساختار، خواص سختی و مقاومت سایشی ارائه شده است.

پوشش‌های نانومقیاس سخت به روش‌های مختلف از جمله روش‌های فیزیکی، شیمیایی، الکتروشیمیایی، حرارتی و مکانیکی تولید می‌شوند. استاندارد حاضر برای انواع پوشش‌های نانومقیاس سخت فلزی، پلیمری، سرامیکی و چندسازه‌ای کاربرد دارد.

صد و چهل و چهارمین استاندارد فناوری نانو با عنوان "فناوری نانو – پوشش‌های نانومقیاس سخت-طبقه‌بندی براساس مشخصه‌های هندسی و سختی" از دیگر استانداردهای مصوب است که با هدف طبقه‌بندی پوشش‌های نانومقیاس سخت و ارائه روش‌های پیشنهادی مناسب و قابل اجرا برای اعمال پوشش‌ها و نیز روش‌های پیشنهادی مشخصه‌یابی بعد نانومتری هر یک از آنها تدوین شده است. در این استاندارد، پوشش‌های نانومقیاس سخت براساس میزان سختی، ضخامت و معماری پوشش طبقه‌بندی شده‌اند که می‌تواند به صنعتگران و متقاضیان این امکان را بدهد که بر حسب نیاز بتوانند پوشش مد نظر خود را انتخاب کنند. به علاوه، با ارائه انواع روش‌های مشخصه‌یابی نانومقیاس، بهترین و مناسب‌ترین روش را برای تعیین مشخصات هندسی پوشش موردنظر انتخاب کنند.

به نقل از ستاد نانو، صد و چهل و پنجمین استاندارد فناوری نانو با عنوان "نانومواد رس- قسمت ۲: تعیین مشخصه‌ها و اندازه‌گیری‌های نانو صفحات رس مورد استفاده در کاربردهای فیلم سدکنندۀ گاز" در صد و هجدهمین اجلاسیه کمیته ملی به تصویب رسید. هدف از تدوین این استاندارد، تعیین مشخصه‌هایی که اندازه‌گیری می‌شوند و روش‌های اندازه‌گیری نمونه‌های نانوصفحه‌ای رس به شکل پودر و تعلیقه، مورد استفاده در فیلم‌های سدکننده گاز است. به علاوه، پروتکل‌های اندازه‌گیری برای هر یک از مشخصه‌ها نیز شرح داده می‌شود.

استاندارد فناوری نانو با عنوان «واژه‌نامه- قسمت ۸: فرآیندهای نانوساخت» نیز در صد و هفدهمین اجلاسیه کمیته ملی به تصویب رسید. این استانداردواژه‌هایی که در این استاندارد با حضور جمعی از اساتید و متخصصین تصویب شد، بسیار کاربردی و مهم در حوزه‌های مرتبط با فناوری نانو هستند. هدف از تدوین این استاندارد، تعریف اصطلاحات مربوط به فرآیندهای نانوساخت در زمینه فناوری نانو است. تمام اصطلاحات فرآیندی در این استاندارد مربوط به نانوساخت است، اگرچه بسیاری از فرآیندهای فهرست شده منحصر به مقیاس نانو نیستند. اصطلاحاتی که کاربرد انحصاری ندارند، در داخل تعاریف مشخص شده‌اند. چنین فرآیندهایی می‌توانند باتوجه به شرایط کنترل‌شده منجر به موادی با خصیصه‌هایی در مقیاس نانو یا مقیاس‌های بزرگتر شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استاندارد نانو مواد فناوري نانو استاندارد اندازه گیری مشخصه یابی مشخصه ها پوشش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT

وزیر ارتباطات ایران اعلام کرد که شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، به‌ویژه در حوزه فناوری ارتباطات، که زیرساخت دولت الکترونیک ایران را با اتکا به توان داخلی راه‌اندازی کرده‌اند، علاقه‌مند به حضور در اوگاندا و کمک به این کشور در زمینه‌های مختلف هستند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عیسی زارع‌پور؛ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با لوکیا ایسانگا ناکاداما معاون نخست وزیر اوگاندا دیدار و درباره توسعه روابط در حوزه‌های مختلف ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت وگو کرد.

وزیر ارتباطات در این دیدار با اشاره به روابط دو کشور و سفر ریاست جمهوری به اوگاندا، بر لزوم توسعه همکاری‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات بین دو کشور تاکید کرد. ایشان در ابتدا با معرفی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، زمینه‌های کاری مختلف این وزارتخانه از پست، فضایی و زیرساخت تا دولت الکترونیک و ... را معرفی کرد.

زارع‌پور با اشاره به اهتمام جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری دیپلماسی اقتصادی در قاره آفریقا و تلاش برای گسترش روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی در این دولت، تاکید کرد: شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در کشورهای مختلف آفریقایی و غیرآفریقایی پروژه‌های مهم زیرساختی را به انجام رسانده اند و این آمادگی وجود دارد تا پروژه‌های مشابه در حوزه‌های ارتباطات و اطلاعات نیز در این کشور ( اوگاندا) اجرایی شود.

وزیر ارتباطات به سفر هفته آینده معاون فناوری و نوآوری این وزارتخانه به اوگاندا اشاره کرد و گفت: این سفر با همراهی شرکت‌ها، تولیدکنندگان و سرمایه گذاران حوزه فناوری اطلاعات انجام می‌شود و امیدوارم که این رفت و آمدها باعث گسترش روابط در این حوزه شود.

زارع‌پور با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان بسیاری در حوزه‌های مختلف از جمله شرکتهای فناوری ارتباطات که زیرساخت دولت الکترونیک در ایران را با توانمندی‌های داخلی راه اندازی کرده اند، تصریح کرد: این شرکت‌ها علاقه مند و آماده حضور جدی در اوگاندا و کمک به رفع نیازهای این کشور در حوزه‌های مختلف و همچنین آماده انتقال دانش و تجربه به همتایان اوگاندایی خود هستند.

وزیر ارتباطات در این دیدار برای میزبانی وزیر تکنولوژی و فناوری اوگاندا  اعلام آمادگی کرد و گفت: هیاتی ایرانی در آینده نزدیک با هدف مذاکرات تخصصی برای توسعه همکاری‌‌های فیمابین به اوگاندا سفرخواهد کرد.

معاون نخست وزیر اوگاندا نیز با اعلام خرسندی از حضور در ایران و بازدید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های این کشور در حوزه‌های مختلف، برای استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه ارتباطات اعلام آمادگی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که هیئت ایرانی را به وزیر مربوطه در دولت اوگاندا  مرتبط سازد. ایشان لزوم آموزش نیروی انسانی اوگاندایی را یادآور شدند و از دوستان ایرانی درخواست کمک در زمینه کارورزی دانش آموختگان در حوزه ای سی تی و تربیت عملی و مهارتی نیروهای اوگاندایی را داشتند.

پیگیری تفاهمات انجام شده در سفر ریاست جمهوری به اوگاندا، از جمله ارئه خدمات مشاوره فنی و مهندسی در خصوص گسترش نسل چهارم و پنجم تلفن همراه و نیز معرفی شرکت‌های توانمند ایرانی برای پیاده سازی این فناوری، مساعدت در تامین و تولید تجهیزات اصلی حوزه ارتباطات و مخابرات؛ کمک به ارتقای تکنولوژی‌های مخابراتی و ارتباطاتی و انجام بررسی‌های لازم بمنظور ایجاد بسترهای تحقق اقتصاد دیجیتال، برخی از محورهای دیدار وزیر ارتباطات با معاون نخست وزیر اوگاندا بود.

دو طرف ابراز امیدواری کردند با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امکان تبادل هیئت‌های سطح بالا فراهم شود.تفاهم سیاسی و زمینه‌های همکاری بین طرفین در همه حوزه‌‌های مورد اشاره می‌تواند منجر به قرارداد یا تفاهمنامه همکاری شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • ثبت ۱۶۸ هزار و ۶۷۳ طرح تحقیقاتی در حوزه سلامت/ راه اندازی ۱۱۴ مرکز رشد فناوری سلامت
  • برای رهایی از مشکلات ترافیکی باید به سمت استفاده از فناوری‌های مدرن حرکت کرد
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • بررسی ورود صنایع بزرگ به حوزه استارت‌آپی کشور در رویداد استیج اینوتکس ۲۰۲۴
  • کاهش ۶۰ درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • تفکیک زباله از مبدأ یک ضرورت است
  • توسعه همکاری های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اوگاندا