Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:58:39 GMT

قصابان کربلا در شب عاشورا چه می‌کنند؟ +فیلم

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۶۷۳

قصابان کربلا در شب عاشورا چه می‌کنند؟ +فیلم

‍‍‍‍‍‍

دریافت 16 MB

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا هبه کربلا؛ در شب عاشورا، اطراف عتبه حسینی، یک هیات عزاداری ۱۵۰ سال است که مراسم خاصی را برگزار می‌کند؛ شمع‌گردانی. این هیات که مربوط به صنف قصابان کربلا است، شمع های بزرگی که به صورت مخصوص و از پیش سفارش شده، آماده کرده‌اند، به دست می‌گیرند و در حرمین شریفین عزاداری می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو بیت شعر را نیز، همخوانی می‌کنند که مضمون‌اش این است که با این شمع‌ها، این شب را زنده نگاه می‌دارند و از صبح می‌خواهند که طلوع نکند. چیزی شبیه به نوحه معروف ما ایرانی ها در شب عاشورا؛ «مکن ای صبح طلوع».

شمع‌هایی که اعضای این هیات در دست دارند، از 50 سانتیمتر و قطر دو سانتیمتر شروع می‌شود و برخی از آنها نیز شمع‌هایی به طول یک متر و قطر چهار سانتی متر است. این شمع‌ها، برای آنکه تا اذان صبح دوام بیاورند، طولانی و قطور ساخته می شوند.

به غیر از شمع و دو تابلو که اشعار روی آن حک شده، معمولا ابزار دیگری همراه این گروه نیست.

معمولا کودکان جلودار و بیرق دار این دسته هستند و در صف بعد، بزرگان صنف حضور دارند.

این هیئت، از ۱۵۰ سال پیش در کربلا فعالیت می‌کند.

برچسب‌ها کربلا ماه محرم عاشورا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کربلا ماه محرم عاشورا کربلا ماه محرم عاشورا شمع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

داوران جشنواره کن معرفی شدند

آفتاب‌‌نیوز :

«لیلی گلادستون» بازیگر نامزد اسکار فیلم «قاتلان ماه کامل»، «اوا گرین» بازیگر فرانسوی، «عمر سی» بازیگر فرانسوی، «ابرو سیلان» نویسنده فیلم برنده نخل طلای «خواب زمستانی» در سال ۲۰۱۴، «نادین لبکی» کارگردان فیلم «کفرناحوم» که در سال ۲۰۱۸ برنده جایزه هیات داوران جشنواره کن شد، «خوان آنتونیو بایونا» کارگردان اسپانیایی فیلم نامزد اسکار «انجمن برف»، «پیرفرانچسکو فاوینو» بازیگر ایتالیایی و «هیروکازو کورئیدا» کارگردان ژاپنی برنده نخل طلای ۲۰۱۸ با فیلم «دزدان فروشگاه» اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن را تشکیل می‌دهند و طبق اعلام پیشین «گرتا گرویک» کارگردان آمریکایی نیز ریاست هیات داوران را بر عهده دارد.

به گزارش ورایتی، هیات داوران بخش مسابقه اصلی جشنواره کن مسئولیت انتخاب برنده نخل طلای بهترین فیلم، جایزه بزرگ هیات داوران، جایزه هیات داوران، جایزه کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر زن و مرد را بر عهده دارند.

بخش مسابق اصلی جشنواره کن ۲۰۲۴ امسال شاهد رقابت ۲۲ فیلم بلند شامل «مگالوپولیس» (فرانسیس فورد کاپولا)، «کارآموز» (علی عباسی)، «متل سرنوشت» (کریم آینوز)، «پرنده» (آندریا آرنولد)، «امیلیا پرز» (ژاک اودیار)، «آنورا» (شین بیکر)، «کفن‌ها» (دیوید کراننبرگ)، «ماده» (کورالی فارگیت)، «گرند تور» (میگوئل گومز)، «مارسلو میو» (کریستف آنوره)، «گرفتار جزر و مد» (جیا ژانگ-که)، «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» (پایال کاپادیا)، «انواع مهربانی» (یورگوس لانتیموس)، «عشق فیو» (ژیل للوش)، «الماس وحشی» (آگاته رایدینگر)، «اوه، کانادا» (پل شریدر)، «با ارزش‌ترین محموله‌ها» (میشل هازاناویسیوس)، «سه مایل مانده به پایان دنیا» (امانوئل پاروو) و «دانه انجیر مقدس» (محمد رسول اُف) می‌شود.

هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از ۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۴ (۲۵ اردیبهشت‌ماه تا ۵ خردادماه) برگزار می‌شود و «جورج لوکاس» خالق سری فیلم‌های «جنگ ستارگان» و استودیو انیمیشن سازی جیبلی ژاپن هم با دریافت جایزه نخل طلای افتخاری مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • دشوارترین عملیات نظامی در دوران جنگ با عراق /کدام فرمانده سپاه به در روز اول به شهادت رسید؟
  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • جزئیات حضور دو هیات دولتی ایران در عربستان
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • روشن: بازی با تراکتور برای استقلال حکم مرگ و زندگی دارد