Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@03:11:51 GMT

اولین داده های ماهواره خیام دریافت شد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۳۷۸۴

اولین داده های ماهواره خیام دریافت شد

به گزارش اقتصاد آنلاین، پرتاب ماهواره خیام با ماهواره‌بر سایوز از پایگاه بایکونور در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه به وقت تهران با موفقیت انجام شد و هم اکنون در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است. 

براساس این گزارش، لحظاتی قبل اولین داده تله متری ماهواره خیام در ایستگاه‌های زمینی این ماهواره در پایگاه‌های فضایی سازمان فضایی ایران (پایگاه فضایی ماهدشت) دریافت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر ماهواره ایرانی ماهواره خیام اخبار مرتبط ماهواره خیام پرتاب شد ۱۴۰۱/۵/۱۸ تا دقایقی دیگر اولین سیگنال خیام دریافت می شود ۱۴۰۱/۵/۱۸ آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی با پرتاب خیام ۱۴۰۱/۵/۱۸ لحظاتی از آماده‌ سازی و پرتاب ماهواره نور ۲ + فیلم ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ ۳ ماهواره دیگر ایرانی در صف پرتاب قرار گرفت ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ توییت امیرعبداللهیان در باره ماهواره نور ۲ ۱۴۰۰/۱۲/۱۹ آخرین ویدیو ها شهر مخفی سنگی در اردن ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۴۶ تلاش بایدن برای پوشیدن کت + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۴۴ تکه پاره شدن مار سمی توسط یک سگ خانگی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۲۲ انتقام خنده دار سگ از صاحبش! + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۰۱:۰۱ تلاش ماهی برای فرار از قلاب + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۰۰:۳۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۲:۴۷ ترور یک مسئول فلسطینی در لبنان ۱۲:۴۶ شهر مخفی سنگی در اردن ۱۲:۴۴ تلاش بایدن برای پوشیدن کت + فیلم ۱۲:۴۴ اولین داده های ماهواره خیام دریافت شد ۱۲:۳۸ درختان پایتخت شناسنامه دار شوند ۱۲:۳۸ کمک های اولیه در هنگام شکستگی استخوان ترقوه + عکس ۱۲:۳۵ آخرین تغییرات قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا ۱۲:۳۲ اعتراض رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران به قالیباف ۱۲:۲۸ چطور نوتیفیکیشن Contact joined Telegram را در تلگرام غیرفعال کنیم؟ ۱۲:۲۶ شاخص کل تغییر می کند؟ ۱۲:۱۷ تست بینایی؛ در ۸ ثانیه گرگ گم شده را پیدا کنید ۱۲:۱۵ تا دقایقی دیگر اولین سیگنال خیام دریافت می شود ۱۲:۰۰ لزوم حمایت دولت از بانک توسعه تعاون ۱۱:۵۷ نگرانی امانی از افزایش خانه های مجردی در منطقه ۱۳ ۱۱:۵۴ نرخ رسمی ۱۲ ارز کاهش یافت ۱۱:۳۵ قیمت طلا امروز هجدهم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۱:۳۵ قیمت دلار در صرافی ملی امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۱:۳۵ قیمت یورو امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت پوند در بازار آزاد امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت لیر امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت درهم در صرافی های رسمی ۱۸ مرداد ۱۱:۳۳ بزرگ ترین اجتماع عزاداری شیعیان جهان تحت پوشش بیمه آسیا ۱۱:۳۱ چرا اخیرا مرگ و حمله قلبی بین مردان زیر ۴۰ سال زیاد شده؟ ۱۱:۳۱ نحوه استفاده از ابزار تشخیص صدای توسعه یافته iOS ۱۶ ۱۱:۳۰ قیمت خودرو با احیای برجام سقوط می کند؟ / توافق هسته‌ای؛ کلید واردات خودرو ۱۱:۲۳ قابلیت جدید واتساپ فعال شد ۱۱:۱۹ آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی با پرتاب خیام ۱۱:۰۳ ایران خودرو هم به بورس کالا می آید ۱۱:۰۰ ماهواره خیام پرتاب شد ۱۰:۵۰ هافمن رتبه یک برند محبوب مصرف کننده ایرانی در سال ۱۴۰۱ شد ۱۰:۴۷ اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟ ۱۰:۴۷ چیزی به نام «اینترنت ملی» و «طرح صیانت» وجود ندارد ۱۰:۴۴ رفت و برگشت برجامی های بورس / شاخص کل فعلا سبز ماند ۱۰:۴۳ تنش بین چین و تایوان بالا گرفت ۱۰:۴۰ رییسی: امروز نقش اصحاب رسانه در برابر امواج دروغ مهم است ۱۰:۳۸ پازل عجیب توسعه مکزیک! ۱۰:۲۲ پروتئین خون احتمال ابتلا به دیابت و سرطان را پیش بینی می کند ۱۰:۱۵ کاهش انتظارات تورمی آمریکا؛ خبر خوب برای فدرال رزرو ۱۰:۰۴ هشدار بارش های سیل آسا در ۱۵ استان ۱۰:۰۰ رسیدن به ظرفیت تولید ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تنی بریکت کار سختی نیست ۰۹:۵۱ مغایرت در معدل اعلامی موجب لغو قبولی کنکور می شود ۰۹:۴۷ اختلال جهانی سرویس جستجوی گوگل ۰۹:۴۱ ۲۲ مردادماه پایان مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۱ ۰۹:۳۹ افت مجدد قیمت بیت کوین به کانال ۲۳ هزار دلاری ۰۹:۳۶ صفر تا صد دریافت وام بدون ضامن با وثیقه سهام ۰۹:۳۳ بخشنامه معافیت مالیاتی گواهی سپرده‌ کالایی ابلاغ شد ۰۹:۲۴ فاصله زمین با خورشید در حال کاهش است یا افزایش؟ ۰۹:۲۱ حذف ارز ترجیحی یک اقدام درست است و باید همه از دولت حمایت کنیم ۰۹:۱۷ بودجه لازم برای خرید یک واحد ۱۲۰ متری در پونک چقدر است؟ ۰۹:۰۳ چند توصیه‌ ایمنی برای رانندگی در هوای بارانی اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ماهواره ایرانی ماهواره خیام امروز ۱۸ مرداد ماه ماهواره خیام خیام دریافت ۱۱ ۳۵ قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۳۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

ایتنا - یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد.
یک استارت‌آپ، که در کالیفرنیا قرار دارد، قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند یک نمونه طرح اولیه ماهواره بازتاب‌دهنده نور ممکن است سال آینده راهی مدار زمین شود.

بن نواک، پایه‌گذار و مدیرعامل «شرکت رفلکت اوربیتال» (Reflet Orbital Company)، اخیرا طرح‌های این شرکت را در نشست بین‌المللی انرژی از فضا معرفی کرده است.

رفلکت اوربیتال، صورتی فلکی متشکل از ۵۷ ماهواره کوچک است که در مدار قطبی هم‌گام با خورشید و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند.

مدار قطبی مداری است که ماهواره‌ها در آن از قطبی به قطب دیگر به گرد سیاره ما می‌چرخند. براساس این طرح، ماهواره‌ها همزمان و در زمانی مشخص از روز، بر فراز هر نقطه‌ای از زمین پرواز می‌کنند. این ماهواره‌ها در هر ۲۴ ساعت از هر نقطه ۲ بار می‌گذرند. این ماهواره‌ها ،درمجموع، وقتی انرژی بیشتری نیاز است، ۳۰ دقیقه اضافی نور خورشید را برای نیروگاه‌های برق فراهم می‌کنند.

 
نواک در نشست معرفی این فناوری گفت: «مشکل این است که انرژی خورشیدی زمانی که ما واقعا به آن نیاز داریم در دسترس نیست.»

به گفته او، اگر بتوانیم پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، مقداری انرژی خورشیدی دریافت کنیم، واقعا عالی خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توان با فناوری مبتنی بر بازتابنده این مشکل را حل کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه پنل‌های خورشیدی طی ۱۵ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است و کارایی آنها، به کمک پیشرفت‌های فناوری فتوولتائیک، همچنان در حال افزایش است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی است که تا به حال در دسترس انسان بوده است.

اما ماهیت ناپایدار تولید انرژی خورشیدی مشکلی است که کارشناسان می‌کوشند راهی برای آن بیابند. نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای ابری نسبت به زمانی که آسمان صاف است، بهره‌وری کمتری دارند. شب‌هنگام تولید انرژی خورشیدی کاملا متوقف می‌شود. اگرچه سیستم‌های باتری و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند بخشی از این کمبود را جبران کنند، اما در حال حاضر به نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ و گاز به‌منزله منبع پشتیبان نیاز است.

به گفته نواک، «تعویض یک درصد اول شبکه انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار آسان است، اما جایگزین کردن یک درصد آخر بسیار دشوار است، این همان انرژی است که در روزی که باد نیست و بارانی است به آن نیاز دارید.»

جرم ماهواره‌های رفلکت‌اوربیتال تنها ۱۶ کیلوگرم خواهد بود و آینه‌های مایلاری آن اندازه‌ای حدود ۱۰ متر در ۱۰ متر خواهند داشت. مایلار همان چیزی است که در پتوهای فضایی، عایق‌ها و بسته‌بندی‌ها از آن استفاده می‌شود. آینه‌های این ماهواره‌‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که نور را در قالب یک پرتو متمرکز می‌کنند. این پرتو بر مبنای تقاضای اپراتورهای مزارع خورشیدی هدایت و متمرکز می‌شود.

 
نواک می‌گوید: «ما می‌خواهیم این کار را تا حد امکان آسان کنیم – مثلا شما وارد یک وب‌سایت شوید، مختصات جی‌پی‌اس خودتان را به ما بگویید. ما بعد از تاریکی، نور خورشید را به شما می‌رسانیم.» به گفته او، این آینه‌ها آلودگی نوری ایجاد نمی‌کنند و اگر شما فرضا حدود ۱۰ کیلومتر از لبه یک مزرعه خورشیدی فاصله داشته باشید، اگر مستقیما به آسمان نگاه کنید، اصلا نوری نخواهید دید، اما اگر به مزرعه خورشیدی نگاه کنید، ممکن است نوعی نور درخشان، شبیه به نور ساختمان‌ را مشاهده کنید.

این شرکت تابستان گذشته، آینه‌ای را روی یک بالون هوای گرم در ارتفاع ۳ کیلومتری بر فراز یک مزرعه خورشیدی آزمایش کرد، که به گفته نواک، توانست «۵۰۰ وات انرژی در هر متر مربع» از پنل خورشیدی تولید کند.

به گفته او، این شرکت نوپا، بودجه پرواز نخستین ماهواره فضایی آزمایشی‌اش در سال آینده را تامین کرده است. برنامه این شرکت، تنها طرح  استقرار آینه در فضا برای تامین انرژی خورشیدی و افزایش کارایی آن نیست، بلکه پیش از این نیز در این زمینه تلاش‌های دیگری کرده است و طرح‌های مختلفی نیز ارائه داده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که بازتابنده‌های در حال گردش ممکن است در آسمان شب آلودگی نوری ایجاد کنند.

دیگر خبرها

  • زاکانی: ورود اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی دارد | می خواهند قراردادمان با چین را منحل کنند اما نمی توانند
  • زاکانی: اولین نمونه قطار چینی در خرداد به تهران می رسد | تمام قراردادهای ما ضمانت بانکی بین المللی دارد
  • آغاز اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد
  • اعزام راهیان نور غرب از اول مرداد آغاز می‌شود
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس