Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@00:14:12 GMT

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۴۷۵۷

حضانت فرزند دختر بعد از طلاق

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان؛  ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی بیان می‌دارد، برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.

بعد از هفت سالگی دختر، حضانت و نگهداری او تا ۹ سالگی با پدر است. بعد از این که دختر به سن ۹ سال تمام رسید حضانت او بر اساس مصلحت و خواست فرزند مشخص خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضانت به معنی نگهداری و تربیت فرزند یا فرزندان است و با قیمومت و ولایت متفاوت است. زمانی بحث از حضانت فرزند مشترک بوجود می‌آید که، پدر و مادر از یکدیگر طلاق گرفته باشند یا به صورت جداگانه زندگی کنند. بنابرین ارائه دادخواست حضانت و تعیین تکلیف در مورد نگهداری و حضانت فرزند چه دختر یا پسر منحصر به زمان طلاق زوجین نیست و آن‌ها می‌توانند قبل از طلاق هم چنین دادخواستی را به دادگاه ارائه دهند.

مطابق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی نگهداری از فرزند چه دختر چه پسر حق و هم تکلیف هم پدر و هم مادر است و هیچ کدام از زوجین نمی‌توانند از این تکلیف نگهداری فرزند خودداری کنند مگر این که طور دیگری با یکدیگر در مورد حضانت فرزند یا فرزندان مشترکشان توافق کرده باشند.

در مورد این سوال که منظور از حضانت دختر چیست؟ بایستی این گونه جواب بدهیم که حضانت به معنای نگهداری و تربیت کردن فرزند دختری است که پدر و مادر او یا از هم جدا زندگی می‌کنند یا از هم طلاق گرفته‌اند.

اگر حضانت مشخصا و مطابق قانون با هر یک از والدین باشد، پدر یا مادری که حضانت طفل را بر عهده دارد نمی‌تواند از ملاقات طفل با طرفی که حضانت بر عهده او نیست جلوگیری کند. اگر بر مطابق مواد قانونی حضانت طفل در سن خاصی که قانون تعیین کرده است بر عهده پدر یا مادر باشد او نمی‌تواند از نگهداری طفل خودداری کند زیرا این تکلیف به نگهداری را قانون بر عهده او گذاشته است. مگر این که زوجین در مورد حضانت فرزند دختر یا پسر با یکدیگر توافق کرده باشند که کلا و یا برای مدت خاصی حضانت طفل بر عهده یکی از آن‌ها باشد. اما هرگاه دادگاه تشخیص دهد توافقات راجع به حضانت و نگهداری دختر یا پسر بر خلاف مصلحت اوست، می‌تواند در مورد واگذاری امر حضانت به دیگری یا تعیین ناظر با پیش بینی حدود نظارت یا رعایت مصلحت طفل بر خلاف توافق زوجین عمل کند.

اگر امتناع از حضانت از طرف یکی از والدین صورت بگیرد مطابق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی در صورت امتناع یکی از ابوین از حضانت، حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعی العموم، نگهداری طفل را به هر یک از ابوین که حضانت به عهدهٔ اوست الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا مؤثر نباشد حضانت را به خرج پدر و هر گاه پدر فوت شده باشد به خرج مادر تأمین کند.

مطابق ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی در صورت فوت یکی از ابوین حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم معین کرده باشد. زیرا توضیح دادیم که بحث حضانت از بحث قیمومت و ولایت فرزند جدا است و پدر بزرگ یا قیم نمی‌تواند بدون دلیل حضانت فرزند، چه دختر یا پسر را از مادرش در صورت فوت پدرش بگیرد.

در صورتی که قانونا حضانت دختری که پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند بر عهده مادر یا پدر باشد اما این موضوع به مصلحت طفل نباشد یا دادگاه به دلیل عدم صلاحیت اخلاقی چنین چیزی را ممکن نداند می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضاییه تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

پس از هفت سالگی دختر حضانت او باید به پدر واگذار شود تا سن ۹ سالگی، اما در اصلاح ماده قانونی آمده است که بعد ۷ سالگی دختر حضانت با صلاحدید دادگاه با رعایت مصلحت طفل به پدر واگذار خواهد شد. ممکن است دادگاه پس از آن نیز فرزند را به پدر واگذار ننماید. از طرف دیگر نیز همواره این امکان وجود دارد که حضانت فرزند تا پیش از هفت سالگی نیز با مادر نباشد.

ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی موارد سلب حق حضانت را چنین بیان داشته، هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند.

موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است:

۱ – اعتیاد زیان آور به الکل، مواد مخدر و قمار.

۲ – اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء.

۳ – ابتلا به بیماریهای روانی با تشخیص پزشکی قانونی.

۴ – سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی گری و قاچاق.

۵ – تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف.

منبع: میزان لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر حضانت فرزند اخبار قضایی اخبار مرتبط گواهی بکارت برای ازدواج اجباری می شود؟ ۱۴۰۱/۵/۱۳ میلیاردر شدن با جلب ترحم مردم؛ ماجرای مافیای تکدی گری در ایران ۱۴۰۱/۵/۱۱ تصاویر عجیب از انبار خودروهای لاکچری در گمرک بوشهر ۱۴۰۱/۵/۶ نکته قابل تامل در مورد مواد غذایی قاچاق و بلایی که سر آن ها می آید! ۱۴۰۱/۵/۶ پاره شدن طناب دار یک اعدامی پس از ۱۴ سال در کرج ۱۴۰۱/۵/۵ جزییات ششمین جلسه دادگاه سرکرده گروهک تروریستی تندر ۱۴۰۱/۵/۴ آخرین ویدیو ها دفاع جانانه یک مرد از خانواده اش در مقابل خرسی که در حیاط خانه گشت می زد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۳:۰۳ شهر مخفی سنگی در اردن ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۴۶ تلاش بایدن برای پوشیدن کت + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۴۴ تکه پاره شدن مار سمی توسط یک سگ خانگی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۲:۲۲ لحظه دلخراش زیر گرفت زن جوان با خودرو ۲۰۶ / راننده عصبانی زن بود + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۱۸ ۱۰:۲۷ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۳:۵۸ حضانت فرزند دختر بعد از طلاق ۱۳:۵۰ چگونه در اینستاگرام پیغامی را بخوانیم اما فرستنده متوجه نشود؟ ۱۳:۵۰ ۱۱ میوه خوشمزه و مغذی اما کم قند را بشناسید ۱۳:۴۷ سه تغییر جدید در واتساپ فاش شد ۱۳:۴۲ الاکلنگ برجامی بورس / شاخص کل بلاتکلیف است ۱۳:۴۱ با قابلیت جدید یوتوب آشنا شوید ۱۳:۳۷ معرفی کلیدهای میانبر کاربردی در ویندوز ۱۱ ۱۳:۳۱ واکسن اختصاصی فایزر برای اومیکرون ۱۳:۲۹ قیمت سکه امروز هجدهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۲۸ تنگه تایوان صحنه رویارویی پکن و تایپه شد ۱۳:۱۵ استفاده از زیرنویس های خودکار برای توییت ۱۳:۰۹ آغاز ساخت ۴ هزار مسکن در داخل شهر تهران تا یک ماه آینده ۱۳:۰۳ کاهش انتظارات تورمی آمریکایی ها / آینده تورم چه می شود؟ ۱۲:۵۹ ۸ راه افزایش بازدید ویدیوهای یوتوب ۱۲:۵۵ بازگشت آیکون باتری در نسخه جدید سیستم عامل آیفون ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران سه شنبه هجدهم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۸ ماموریت «خیام» در فضا چیست؟ ۱۲:۴۷ ترور یک مسئول فلسطینی در لبنان ۱۲:۴۶ شهر مخفی سنگی در اردن ۱۲:۴۴ تلاش بایدن برای پوشیدن کت + فیلم ۱۲:۴۴ اولین داده های ماهواره خیام دریافت شد ۱۲:۳۸ درختان پایتخت شناسنامه دار شوند ۱۲:۳۸ کمک های اولیه در هنگام شکستگی استخوان ترقوه + عکس ۱۲:۳۵ آخرین تغییرات قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا ۱۲:۳۲ اعتراض رییس دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران به قالیباف ۱۲:۲۸ چطور نوتیفیکیشن Contact joined Telegram را در تلگرام غیرفعال کنیم؟ ۱۲:۲۶ شاخص کل تغییر می کند؟ ۱۲:۱۷ تست بینایی؛ در ۸ ثانیه گرگ گم شده را پیدا کنید ۱۲:۱۵ تا دقایقی دیگر اولین سیگنال خیام دریافت می شود ۱۲:۰۰ لزوم حمایت دولت از بانک توسعه تعاون ۱۱:۵۷ نگرانی امانی از افزایش خانه های مجردی در منطقه ۱۳ ۱۱:۵۴ نرخ رسمی ۱۲ ارز کاهش یافت ۱۱:۳۵ قیمت طلا امروز هجدهم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۱:۳۵ قیمت دلار در صرافی ملی امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۱:۳۵ قیمت یورو امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت پوند در بازار آزاد امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت لیر امروز ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت درهم در صرافی های رسمی ۱۸ مرداد ۱۱:۳۳ بزرگ ترین اجتماع عزاداری شیعیان جهان تحت پوشش بیمه آسیا ۱۱:۳۱ چرا اخیرا مرگ و حمله قلبی بین مردان زیر ۴۰ سال زیاد شده؟ ۱۱:۳۱ نحوه استفاده از ابزار تشخیص صدای توسعه یافته iOS ۱۶ ۱۱:۳۰ قیمت خودرو با احیای برجام سقوط می کند؟ / توافق هسته‌ای؛ کلید واردات خودرو ۱۱:۲۳ قابلیت جدید واتساپ فعال شد ۱۱:۱۹ آغاز همکاری راهبردی ایران و روسیه در حوزه فضایی با پرتاب خیام ۱۱:۰۳ ایران خودرو هم به بورس کالا می آید ۱۱:۰۰ ماهواره خیام پرتاب شد ۱۰:۵۰ هافمن رتبه یک برند محبوب مصرف کننده ایرانی در سال ۱۴۰۱ شد ۱۰:۴۷ اصطلاح X-to-Earn در کریپتو چیست ؟ ۱۰:۴۷ چیزی به نام «اینترنت ملی» و «طرح صیانت» وجود ندارد ۱۰:۴۴ رفت و برگشت برجامی های بورس / شاخص کل فعلا سبز ماند اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: حضانت فرزند اخبار قضایی امروز ۱۸ مرداد ماه حضانت فرزند دختر یا پسر فرزند دختر قانون مدنی ۱۱ ۳۵ قیمت حضانت طفل هفت سالگی بر عهده ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۴۷۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد

امتداد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ افزایش میزان وام ازدواج در سال ۱۴۰۳ را تصویب کردند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  طبق این مصوبه، بانک مرکزی مکلف است، به کسانی که تاریخ عقدشان بعد از یکم فروردین سال ۱۴۰۱ است، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج بپردازد.

وام ازدواج سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج هایی که تاریخ ازدواج آن ها بعد از ۱۴۰۱/۱/۱بوده است مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و با دوره ی بازپرداخت ۱۰ ساله است.

اگر خانم ها کمتر از ۲۳ سال سن داشته باشند مبلغ وام آنها ۳۵۰ میلیون تومان است.

همچنین اگر آقایان کمتر از ۲۵ سال باشند، ۳۵۰ میلیون تومان وام دریافت میکنند.

وام ازدواج به چه کسانی تعلق می گیرد؟

۱- تاریخ ازدواج باید بعد از ۱ فروردین ۱۴۰۱ باشد.

۲- هر یک از زوجین باید یک ضامن معتبر و مورد تایید بانک را معرفی کند.

 

۳- به جز ضامن، نیاز به تهیه سفته به مبلغ مورد نظر نیز وجود دارد.

۴- ضمنا زوجین نباید پیشتر وام ازدواج گرفته باشند.

۵- همچنین ازدواج زوجین به صورت عقد رسمی و دفتری ثبت شده و دارای سند ازدواج باشند.

۶- هر مدرک مشابه دیگری که در ادیان رسمی کشور مرسوم باشد قابل قبول خواهد بود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • برگزاری بیش از ۱۵ هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ 
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه شغلی دارد؟
  • نوه دختر امام خمینی در خارج از کشور مشغول چه کاری است؟
  • نوه امام خمینی در خارج از کشور چه کاره است؟ /خاطرات عروس بزرگ امام از فوت دو فرزندش و علت آن
  • نگهداری مواد مخدر توسط فرزند معاون سابق قوه قضائیه؟ | افشای راز خودروهای مازراتی، پورشه و بنز در جلسه دادگاه | عصبانیت آقازاده از انتشار اعترافات!