Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@15:53:45 GMT

مناسک مذهبی ضریب امنیت اجتماعی را افزایش می دهد

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۵۱۲۴

مناسک مذهبی ضریب امنیت اجتماعی را افزایش می دهد

در طول تاریخ، مذهب و مناسک دینی عامل بازدارنده در ارتکاب به جرم و بی نظمی اجتماعی بوده و آموزه های دین همواره یکی از ناب ترین و مطمئن ترین راه و روش در عرصه جرایم اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرهامون، تقویت مناسک دینی و تشکیل کانون‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد و محلات، موجب تقویت سلامت معنوی شده و میزان بزه‌ کاری و هنجارگریزی را در نوجوانان و جوانان کاهش می‌دهد، ترویج مناسک دینی در بطن جامعه نوعی امر به معروف و نهی از منکر عملی در ساحتی بزرگ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در آیین های ابراهیمی و در کتاب های آسمانی شان انسانها به رفتارهای درست و اعمال صالح سفارش شده اند و اخلاقیات از ارکان مذاهب دینی است چرا که در متون این ادیان گرایش به رذایل اخلاقی شدیدا منع شده و عامل بازدارنده مهمی همچون خشم خداوندی و یادآوری قیامت بارها تاکید شده است .

شهید مطهری در این خصوص در کتاب تعلیم و تربیت در اسلام نقل می کند هراندازه که ایمان مذهبی انسان بیشتر باشد، بیشتر به یاد خداوند است و هر اندازه که انسان به یاد خداوند باشد، کمتر معصیت می کند، معصیت کردن و نکردن، دایر مدار علم و آگاهی نیست، بلکه دایر مدار غفلت و تذکر است.

به هر اندازه که انسان غافل باشد، یعنی خداوند را فراموش کرده باشد، بیشتر معصیت می کند و هر نقش آموزه های دینی و اعتقادی هر اندازه که خداوند بیشتر به یادش بیاید، کمتر معصیت می کند. عصمت، نهایت درجه ایمان است و ایمان به هر اندازه که بیشتر باشد، انسان بیشتر به یاد خداوند است.

ماه های محرم و صفر از شعایری است که هر ساله در فقه تشیع در سطح جامعه به طرق مختلف برگزار می شود و همچون ماه مبارک رمضان طبق آمار های موجود جرم و جرایم اخلاقی در این دو ماه به طرز محسوسی کاهش میابد.

در نتیجه امنیت اخلاقی حاصل از فرایض دینی یکی از بهترین راه های مقابله با بی نظمی اجتماعی محسوب می شود، ذکر دلاوری ها از جان گذشتگی های سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) اسلام و یارانش و فداکاری های بی مثال زینب (ص) و بازگویی تک تک ایثارها از جای جای کربلا و عاشورا به نقل از منبرها مداح ها و جو حاکم بر رسانه ها و مقدس بودن خود عامل بازدارندگی بسیار زیادی در سطح جامعه ایجاد می کند.

بنابراین سیاست گذاران اجتماعی می توانند از مناسک مذهبی و به طور کلی دین و آموزه های دینی به عنوان تکیه گاه و راه کار بسیار امن برای کنترل های اجتماعی استفاده کنند.

به قلم حسن میرشکار استاد دانشگاه آزاد زاهدان

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۵۱۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!

زی‌سان: در دنیایی که هر قدم توسط حرکات آسمانی هدایت می‌شود، تأثیر نشانه‌های زودیاک بر شخصیت ما جنبه جذابی دارد. در حالی که ستارگان ممکن است نقاط قوت و ضعف ما را شکل دهند، برخی از علائم زودیاک بیشتر از دیگران مستعد دستکاری و البته آسیب‌پذیری هستند. 

متولدین اسفند

در رقص کیهانی طالع بینی، اسفندماهی به عنوان یک رویاپرداز ملایم ظاهر می‌شود و در قلمرو‌های تخیل حرکت می‌کند. طبیعت دلسوز آن‌ها اغلب هدفی برای دستکاری می‌شود، زیرا آن‌ها به دنبال یافتن خوبی‌ها در همه انسان‌ها هستند.

متولدین مهر

مهرماهی‌ها که به میل خود برای هماهنگی شهرت دارند، به دلیل اجتناب از درگیری مستعد دستکاری هستند. طالع‌بینی افراد متولد مهر به گونه‌ای است که باعث می‌شود آن‌ها از جمله نشانه‌های زودیاک باشند که بیشتر در معرض دستکاری و آسیب‌پذیری به لحاظ روحی باشند.

+ بیشتر: طالع بینی پول و شغل شما در سال 2024

متولدین خرداد

خردادی‌ها، ارتباط دهندگان زودیاک، ممکن است به طور ناخواسته و از طریق ذهن بازشان طعمه دستکاری شوند. بررسی طبیعت پیچیده متولدین خرداد به شما می‌گویدکه طالع بینی چگونه آن‌ها را برای تصمیم گیری آگاهانه توانمند می‌کند.

متولدین تیر

تیر، علامت پرورش دهنده، اغلب نیاز‌های دیگران را بالاتر از نیاز‌های خود قرار می‌دهد و آن‌ها را مستعد دستکاری می‌کند. افراد متولد تیر ماهیتی عاطفی و احساسی دارند و به همین دلیل در روابط خود همیشه مستعد آسیب و دستکاری هستند.

tags # فال ، طالع بینی ، شخصیت شناسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • معلمی سنگین‌ترین مسوولیت عالم است
  • معلمی سنگین‌ترین مسئولیت عالم است
  • ضریب اشغال بیمارستان سبلان اردبیل به ۸۵ درصد رسید
  • متولدین کدام ماه‌ها از همه آسیب‌پذیرترند!
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدان گفت‌وگو بودند/نباید به مقدسات توهین شود
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • ذاکر : از نظر شرعی، هیچ منع قانونی یا مذهبی برای تعطیلی شنبه وجود ندارد/ اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از تعطیلی شنبه حمایت می‌کنند + فیلم
  • برگزاری کلاس‌های دینی و مذهبی برای دختران در روستای منصوری + تصاویر