Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@13:07:06 GMT

گزارشی از وضعیت شامخ اقتصاد ایران در تیرماه

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۵۳۶۸

گزارشی از وضعیت شامخ اقتصاد ایران در تیرماه

اتاق بازرگانی ایران گزارش شامخ (شاخص مدیران خرید) تیر ماه ۱۴۰۱ را منتشر کرد که از رسیدن اقتصاد ایران به منطقه خنثی حکایت دارد.

به گزارش ایسنا و طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، بر اساس نتایج بررسی‌های شاخص مدیران خرید (PMI) برای کل اقتصاد ایران در تیرماه ۱۴۰۱، در این ماه شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان ۴۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۴ واحد ثبت شده که کمترین میزان طی سه ماه اخیر (از فروردین‌ماه) است. این شاخص در بخش‌های خدمات و کشاورزی و ساختمان با رکود همراه بوده است.

همچنین شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی در تیرماه ۵۱.۱۷ واحد بوده و برای سومین ماه پیاپی کاهش یافته است. تضعیف تقاضا به دلیل نگرانی‌های ناشی از کاهش قدرت خرید و تورم باعث کاهش انتظارات کسب‌وکارها و کاهش خرید مواد اولیه و عقب‌نشینی در استخدام شده است.

در مقابل، شاخص موجودی محصول (انبار) در تیرماه ۵۷.۱۰ واحد برآورد شده که بیشترین میزان از ابتدای شروع طرح (دوره ۳۴ ماهه) است. از سوی دیگر شاخص میزان صادرات کالا و خدمات نیز به ۴۶.۹۶ واحد رسیده که یکی از کمترین مقادیر طی ۹ ماه گذشته (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) است.

در سایه کاهش تقاضای بازار و تضعیف قدرت خرید متقاضیان، شاخص میزان فروش محصولات نیز در تیرماه به ۴۶.۳۲ واحد رسیده که طی ۱۱ ماه گذشته (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) یکی از کمترین مقادیر خود است. این شاخص در هر سه بخش اصلی اقتصاد با کاهش روبه‌رو بوده است.

یکی از مهم‌ترین نکات گزارش شامخ در تیرماه ۱۴۰۱ این است که شاخص انتظارات در ارتباط با میزان فعالیت اقتصادی در ماه آینده به ۵۰.۱۸ واحد رسیده که طی ۱۶ ماه گذشته (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) یکی از کمترین مقادیر محسوب می‌شود و منعکس‌کننده انتظارات فعالان اقتصادی به‌ویژه در بخش خدمات و کشاورزی در مردادماه است.

در تیرماه، وقایع شامخ اقتصاد در بخش صنعت نیز کم‌وبیش تکرار شده است؛ به‌گونه‌ای که شاخص مدیران خرید صنعت به کمترین مقدار در پنج ماه اخیر (به‌غیراز تعطیلات فروردین‌ماه) رسیده و شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان نیز کمترین مقدار پنج ماهه خود را ثبت کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در تیرماه، شاخص موجودی محصول (انبار) بخش صنعت به بیشترین مقدار در ۹ ماه گذشته رسیده که از کاهش سفارشات مشتریان و همچنین کاهش صادرات و درنتیجه پیشی گرفتن تولید از فروش موجودی انبار افزایش یافته است.

طبق آمار، شاخص قیمت خرید مواد اولیه در تیرماه همچنان با افزایش روبه‌رو بوده است؛ هر  چند شدت افزایش کمتری در مقایسه با ماه‌های قبل داشته است؛ اما هم‌زمان شاخص میزان صادرات بخش صنعت در تیرماه با کاهش روبه‌رو بوده است. از سوی دیگر شاخص میزان فروش محصولات بخش صنعت نیز کمترین میزان را طی سه ماه اخیر داشته و نوسانات قیمتی، پایین بودن قدرت خرید مشتریان و کاهش صادرات، به کاهش فروش محصولات بخش صنعت دامن زده است.

شامخ در بازه صفر تا ۱۰۰ تعریف می‌شود. بر این اساس هر چه این عدد به ۱۰۰ نزدیک‌تر باشد نشان از ورود به دوره رونق و هر چه از ۵۰ پایین‌تر باشد، نشان از نزدیک شدن به دوره رکود دارد. در ماه‌های گذشته عدد شامخ تغییرات پر دامنه‌ای داشته و در دوره‌های مختلف نظر فعالان اقتصادی از مثبت به منفی و برعکس حرکت کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اتاق بازرگاني شاخص میزان ماه گذشته بخش صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۵۳۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه

خبرنگار RT به نقل از منابع ارتش سوریه از شنیده شدن صدای حملات توپخانه اشغالگران به مناطقی در حومه درعا خبر داد.

به گزارش ایسنا، منابع ارتش سوریه حاضر در تل الحاره در درعا در جنوب سوریه، بامداد روز دوشنبه تاکید کردند که صدای حملات توپخانه‌ای رژیم صهیونیستی را شنیده‌اند نه حملات هوایی را.

خبرنگار RT به نقل از این منبع نظامی گزارش داد که سلاح توپخانه مناطق اطراف آنها را هدف قرار داده است.

این منابع اشاره کردند که هیچ اطلاعات تایید شده‌ای در مورد مواضع و اهدافی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، وجود ندارد.

به گفته این منابع، اگر گلوله موشکی از مرز جنوبی سوریه شلیک شود یا اسرائیل مشکوک به حرکتی گردد، حملات مکرر و اغلب به مناطق باز انجام می‌شود.

این در حالی است که رسانه‌ها گزارش داده بودند که توپخانه رژیم صهیونیستی نزدیکی تل الجابیه و تل الجموع در حومه غربی درعا را هدف قرار داد.

در مورد تلفات انسانی یا سایر خسارات در حملات از هر ۲ طرف اطلاعاتی در دست نیست.

بر اساس آنچه کانال ۱۴ عبری زبان گزارش داد گلوله باران توپخانه اشغالگران در پاسخ به پرتاب موشک از سوریه به سمت جولان جنوبی اشغالی انجام شد.

همچنین الجزیره به نقل از ارتش رژیم صهیونیستی گزارش داد که نیروی هوایی یک پهپاد را که از شرق به سمت اراضی اشغالی می‌آمد، با موفقیت رهگیری کرد و تلفات یا خسارتی در پی نداشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • دهه ۹۰؛ دهه‌ی «رکود، عبرت، تجربه»
  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی
  • گزارشی از حملات توپخانه‌ای اشغالگران به حومه درعا در سوریه
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران و جهان
  • گزارش بورس امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • فیلم| مقام شامخ استاد از نگاه دانشگاهیان
  • تورم نقطه‌به‌نقطه در فروردین به کمتر از ۳۵ درصد رسید
  • بسیج سازندگی با کم‌ترین هزینه کارهای بزرگ انجام می‌دهد