Web Analytics Made Easy - Statcounter

انفجار سکوی حفاری شناور دیپ‌واتر هورایزِن (Deepwater Horizon) پس از اتمام عملیات حفاری در سال ۲۰۱۰ میلادی در سواحل خلیج مکزیک بزرگ‌ترین حادثه نفتی فراساحل آمریکا تا به امروز به شمار می‌رود که اثرات زیست‌محیطی مخربی بر جای گذاشته است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایران اکونومیست از پایگاه خبری فیز (phys)، بر اساس یک مقاله جدید مقادیر کمی از باقیمانده‌های نفتی بسیار هوازده ناشی از فاجعه دیپ‌واتر هورایزِن در سال ۲۰۱۰ بعد از گذشت سال ها همچنان باقی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حادثه‌ای که در آن زمان ۱۱ نفر را به کام مرگ کشاند و در جریان آن حدود پنج میلیون بشکه نفت در آب های خلیج مکزیک جاری شد. با وجود اظهارات مقامات این کشور مبنی بر پاکسازی محل حادثه، ساکنان، ماهیگیران، فعالان و دانشمندان می‌گویند که هنور تا پاکسازی و بازگشت کامل به شرایط قبل راه زیادی مانده است.

نفت خام مخلوطی پیچیده با اجزای فراوان است که در محیط دستخوش واکنش‌های شیمیایی می‌شود. این مواد شیمیایی تبدیل‌شده و محصولات نفتی با ماندگاری بیشتر می‌توانند بر زیست‌بوم‌های (اکوسیستم‌های) محلی تأثیر بگذارند. درک بهتر سرنوشت این مولکول‌ها به تلاش برای پاکسازی در آینده کمک می‌کند.

بر اساس مقاله جدید چاپ‌شده در مجله مرزهای علوم دریایی (Frontiers in Marine Science)، نفتی که طی فاجعه دیپ‌واتر هورایزِن در سال ۲۰۱۰ در سواحل خلیج مکزیک ریخته شد تا پایان تابستان همان سال تا حد زیادی تغییر شکل داد و بعد از ۱۰ سال، مقدار کمی از بقایای شیمیایی آن هنوز در محیط باقی مانده است.

این جدیدترین مطالعه درباره سرنوشت متفاوت اجزای نفتی نشت‌شده را دنبال می‌کند و اطلاعات مهمی درخصوص نشت‌های آتی و تلاش‌های انجام‌شده برای پاکسازی ارایه می‌دهد.

دکتر ادوارد اُوِرتون (Edward Overton)، نویسنده اصلی مقاله در این زمینه گفت: هرچه مواد شیمیایی و خواص واکنش شیمیایی و همچنین خواص فیزیکی آن‌ا را بهتر درک کنیم، بهتر می‌توانیم نشت نفت را کاهش دهیم و آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از آن را درک کنیم و تشخیص دهیم. مقاله تهیه شده فراوان‌ترین مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده نفت خام معمولی و سرنوشت بالقوه آن‌ها را در محیط توصیف می‌کند.

 

 

اقیانوس، نور خورشید و میکروب‌ها

نفت خام یک مخلوط بسیار پیچیده است. اوِرتون و همکارانش در بررسی خود روی اجزایی که با بالاترین غلظت در نفت وجود دارند و اجزایی که سمی‌ترین هستند (براساس فهرست اولویت‌های آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا) متمرکز شدند.

پژوهشگران با جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل نمونه‌های محیطی از آب، بستر دریا و سواحل اطراف، تداوم و دگرگونی‌های شیمیایی را که در ماه‌ها و سال‌های بعد تا سال ۲۰۲۰ رخ داد، دنبال کردند.

آنها تاکید کردند: هنگامی که نفت در محیط قرار گرفت، درصد معناداری از آن، یعنی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن تبخیر شد. مواد شیمیایی محلول در آب، نسبتاً سریع در آب دریا حل و توسط جانداران (ارگانیسم‌های) دریایی تجزیه می‌شوند؛ اما این درباره همه اجزای نفت ریخته‌شده صادق نیست.

بر اساس اظهارات پژوهشگران در این حادثه لایه‌های نفتی، علف‌های خط ساحلی را پوشاندند و برخی از ذرات حتی به کف دریا رفتند که مقادیر کمی از آن‌ها در سال ۲۰۲۰ هنوز باقی مانده بود. با این حال، مقدار زیادی از نفت نشت‌شده نیز تحت تغییرات شیمیایی وابسته به خورشید قرار گرفت یا توسط میکروب‌ها تجزیه شد.

به گفته پژوهشگران نکته مهم درباره نشت نفت این است که ترکیبات نفت نوعی ماده‌ است که می‌تواند بر اثر نور خورشید و باکتری‌های دریایی تجزیه شود (تجزیه زیستی)؛ برعکس سایر آلاینده‌ها از جمله آفت‌کش‌های کلردار مانند د .د.ت.

نشت نفت مواد شیمیایی زیادی را به‌ سرعت آزاد می‌کند و بیشترین آسیب ناشی از آن تقریباً بلافاصله پس از نشت رخ می‌دهد.

این تحقیق نشان می‌دهد که علاوه بر ماندگاری طولانی‌تر بقایای نفت، بسیاری از اثرات زیست‌محیطی نیز توسط اجزایی از نفت ایجاد می‌شود که از نظر شیمیایی تغییر یافته‌اند. ممکن است سمی‌بودن این مواد شیمیایی جدید متفاوت باشد.

چنین تحولاتی به شرایط محلی و آب و هوا بستگی دارد که پیش‌بینی آنها را برای نشت‌های آینده دشوار می‌کند؛ با این وجود، این تحقیق اطلاعات مهمی را درباره بسیاری از مسیرهای رایج در حین تجزیه نفت در محیط ارایه می‌دهد.

اوِرتون معتقد است شرایط محیطی پیرامون نشت‌های خاص تأثیر زیادی بر سرعت واکنش ترکیبات، آنچه آنها پوشش می‌دهند و میزان اکسیژن مصرفی در زیستگاه‌های حیاتی دارد.

پژوهشگران ابراز امیدواری کردند که این مقاله‌ به افزایش درک از انواع مواد شیمیایی موجود در نفت و توانایی آنها در ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی کمک کند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سکوی نفتی ، آلودگی نفتی ، پژوهش

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سکوی نفتی آلودگی نفتی پژوهش مواد شیمیایی خلیج مکزیک زیست محیطی نشت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۶۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، عطا الله کاویان پیش از ظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران از اجرای برنامه های مختلفی چون پاکسازی مناطق جنگلی، ساحلی و مواصلاتی، جلسات تخصصی پسماند، کارگاههای آموزشی، برگزاری مسابقات نقاشی ویژه کودکان، دیدار با ائمه جمعه استان و بیان معضلات زیست محیطی، برگزای میز خدمت در مصلای‌های نماز جمعه در سراسر استان و برگزاری نشستهای علمی تخصصی با حضور اساتید دانشگاهی و فعالین محیط زیست؛ در هفته زمین پاک امسال توسط ادارات حفاظت محیط زیست استان همزمان با سراسر کشور خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: برنامه های مختلفی در هفته زمین پاک در راستای اشاعه فرهنگ زیست محیطی توسط ادارات حفاظت محیط زیست استان همزمان با سراسر کشور با شعار «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» اجرا شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران افزود: به مناسبت هفته زمین پاک؛ ادارات حفاظت محیط زیست استان با مشارکت دستگاههای اجرائی مرتبط و فعالان و دوستداران محیط زیست با اجرای ۲۸ برنامه مناطق جنگلی، ساحلی و راه های مواصلاتی را از زباله پاکسازی کردند.

کاویان تصریح کرد: دومین جلسه کمیته تخصصی پسماند پزشکی استان در سال ۱۴۰۳ در سازمان نظام پزشکی شهرستان رامسر برگزار و در این جلسه در خصوص ظرفیت بیمارستان ها و شرکت های توانمند در زمینه مدیریت پسماندهای عفونی، مدیریت پسماندهای دارویی و شیمیایی، نظارت بیشتر بر عملکرد مدیران اجرایی پسماند در این حوزه تاکید شد.

وی با اشاره به برگزاری ۳۰ کارگاه آموزشی گفت: در زمینه آموزش و تنویر افکار عمومی کارشناسان و محیط بانان استان با حضور درمدارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دانش آموزان و کودکان پیش دبستانی مطالب زیست محیطی ارائه و دانش آموزان از پناهگاه حیات وحش سمسکنده ساری و موزه حیات وحش خشکه داران تنکابن بازدید کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: کارشناسان و محیط بانان استان شش دوره مسابقه نقاشی با موضوع زمین پاک در مدارس استان را برگزار و دو فیلم مستند ازگونه های جانوری و گیاهی برای دانش آموزان دو روستا حاشیه پارک ملی کیاسر به نمایش گذاشتند.

کاویان بابیان اینکه سه جلسه کارگروه پسماند در استان برگزارشد، تصریح کرد: در این جلسات درخصوص معضل پساب، پسماند و پایش محل دفن زباله بحث و گفتگو شد.

وی از دیدار روسای شهرستان های استان با ائمه جمعه و دادستان ها خبرداد و گفت: در این دیدارها درخصوص معضلات زیست محیطی منطقه گفتگو و برخی ادارات استان بابرپایی میز خدمت در مصلی نمازجمعه پاسخگو مطالبات زیست محیطی نمازگزاران بودند.

کاویان افزود: همچنین در این هفته سه نشست علمی -تخصصی با حضور اساتید، دانشجویان و سمن‌های زیست محیطی برگزار و چالش های زیست محیطی را مورد بررسی قرار دادند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در پایان با اشاره به شروع پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» افزود: مطابق آیین نامه کاهش مصرف کیسه های پلاستکی، توزیع رایگان کیسه های پلاستیکی برای فروشگاه‌های زنجیره ای ممنوع بوده و سازمان حفاظت محیط زیست سعی دارد با هماهنگی و فرهنگ سازی با پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» در هفته زمین پاک نسبت به عملی شدن این اقدام از طریق اقناع افکار عمومی اقدام کند. گفتنی است، هفته زمین پاک از ۳ الی ۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ با شعار «مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» نامگذاری شده است.

کد خبر 6092909

دیگر خبرها

  • سقوط اف ـ۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • سقوط اف-۱۶ حامل مواد شیمیایی در آمریکا
  • فاجعه زیست محیطی؛ خلیج فارس شورتر شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست
  • کشف خطر جدید میکروپلاستیک‌ها بر سلامت
  • محیط زیست معادن تفت پایش می شود/متولیان الزامات را رعایت کنند
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»