Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی عزاداری محرم سیدالشهدا(ع) در سرزمین آفتاب برگزار می‌شود که چغچغه‌زنی از آداب کهن و ثبت شده ملی در یازدهم محرم در انجدان برگزار می‌شود. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، هر ساله نهم محرم و همچنین یک روز پس از عاشورای حسینی آیین سنتی چغچغه‌زنی در روستای تاریخی انجدان برگزار می‌شود که این مراسم معنوی یکی از رسوم مذهبی و برگرفته از فرهنگ بومی مردم این روستا است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم برگرفته از واقعه کربلا است به طوری که شیعیانی که خبر شهادت امام حسین(ع) را شنیدند با غم و اندوه و چشمانی گریان خاک برسر خود می‌ریختند و با عزاداری سنگ بر سنگ زدند که با گذشت زمان به جای سنگ از دو قطعه چوب استفاده کردند و نام آن به چغچغه‌زنی تغییر کرد.

چغچغه ابزاری چوبی و خراطی شده است که از به هم خوردن آن ها، آهنگی موزون ایجاد می کند. تاریخچه ی این رسم به زمانی باز می گردد که خبر شهادت امام حسین و یاران ایشان به اهالی روستا می رسد. 

قدمت این مراسم فرهنگی و مذهبی به دوره صفویان و تیموریان برمی‌گردد که تاکنون حفظ شده و پیر و جوان در کنار هم این آیین را اجرا می‌کنند و با زمزمه نواهای حزن‌انگیز در غم امام حسین(ع) و اصحاب کربلا با ابزار چوبی به نام چغچغه‌ عزاداری می‌کنند.

مردم مومن و انقلابی روستای انجدان در غم سرور و سالار شهیدان علاوه‌بر ادای نذر و قربانی و سیاهپوش کردن روستا و به تن کردن جامه سیاه از نهم تا یازدهم ماه محرم و شام غریبان در این مراسم عزاداری خاص به نام چغچغه‌زنی شرکت می‌کنند.

این مراسم عزاداری از حسینیه محله بالا روستا شروع می‌شود و در مسیر از همه کوچه‌ها می‌گذرند و گروه عزاداری چغچغه‌زن روستای انجدان رهبری دارد که نوحه‌های ویژه و اصیل می‌خواند و مردم در پاسخ به نوحه‌ها با غم و اندوه چغچغه‌ می‌زنند.

نخل‌گردانی؛ آئین ویژه یازدهم محرم در تکیه زنجیری شاهرود +فیلم و تصاویرحضور 500 گردشگر خارجی در آیین‌های عزاداری یزد

به‌گزارش تسنیم، مراسم چغچغه‌زنی علاوه‌بر روستای انجدان در یکی از روستاهای استان کرمان هم برگزار می‌شود اما قدمت این سبک عزاداری در روستای انجدان بیشتر است.

انتهای پیام/713/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روستای انجدان برگزار می شود چغچغه زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۷۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)

به گزارش ورزش سه، تیم فوتبال مس رفسنجان تمرینات خود را برای دیدار با گل‌گهر سیرجان پشت سر می‌گذارد و مباحث تاکتیکی و فنی را زیر نظر محرم نویدکیا دنبال می‌کنند.

بازیکنان مس رفسنجان زیر نظر کادرفنی این تیم ابتدا به گرم کردن بدن‌های خود پرداختند و پس از آن با کاورهای رنگی به کارهای تاکتیکی پرداختند.

محرم نویدکیا و دستیارانش عملکرد بازیکنان را با دقت زیادی دنبال می‌کردند و نکات فنی را به آنها گوشزد می‌کردند.

بازیکنان این تیم با انگیزه بالایی که دارند و نتایج خوبی که کسب کردند تمرین با نشاطی را پشت سرگذاشتند و با شرایط خوبی که دارند آماده دربی حساس کرمان می‌شوند.

در ادامه تصاویری از تمرین مس رفسنجان را مشاهده می‌کنید:

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • عزاداری شیعیان هندوستان در مسجد کوفه
  • گذر از میانه تاریخ با سفر به روستای انجدان اراک
  • اوقات شرعی یازدهم اردیبهشت در سمنان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • جهاد آبرسانی در ۶۹ روستای ایلام از ابتدای سال جاری آغاز شده است
  • ۶ روستای شهرستان درمیان آبرسانی می شود
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • مسی ها آماده و سرحال برای دربی کرمان (عکس)