Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است تا حوزه انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی را با ورود نوآوری و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر متحول کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا؛ با گسترش بحران جهانی انرژی در دهه‌های اخیر، توجه به این حوزه اهمیتی روزافزون یافته است. محدودیت و پایان‌پذیری سوخت‌های فسیلی و همچنین پیامدهای زیست‌محیطی استفاده بی‌رویه از چنین منابع ارزشمندی، تلاش در جهت یافتن منابع انرژی نو و تجدید پذیر را ضروری می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از این انرژی‌ها در جهان امروز یکی از ضرورت‌های جدی برای در امان ماندن محیط‌زیست و به دنبال آن زندگی انسان‌ها از آسیب انتشار گازهای گلخانه‌ای است که این موضوع از به‌کارگیری سوخت‌های فسیلی برای تولید برق ناشی می‌شود.

 

ضرورت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

انرژی‌های تجدیدپذیر با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی امکان استفاده از هوایی پاک و عاری از آلایندگی گازهای گلخانه‌ای را فراهم می‌سازد. می‌توان گفت اکثر کشورهای جهان به اهمیت و نقش منابع مختلف انرژی، به‌ویژه انرژی‌های تجدیدپذیر در تأمین نیازهای حال و آینده پی برده و در حال در توسعه بهره‌برداری از این منابع لایزال، تحقیقات وسیع و سرمایه‌گذاری‌های اصولی هستند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تلاش می‌کند راه را برای ورود نوآوری‌ها به حوزه انرژی با ایجاد بستری برای به کار بستن قابلیت‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت هموار کند.

مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری با هدف تحقق اهداف این معاونت اقدام به شناسایی و حمایت از طرح‌های فناورانه این حوزه در بخش‌های اصلی انرژی فسیلی، انرژی‌های نو و تجدید پذیر، برق و نیروگاه کرده است.

از مجموع 17 طرح حمایت شده از زمان آغاز به کار مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، تمامی آن‌ها در بازه زمانی سال‌های 1392 تا 1400 مورد حمایت قرار گرفته‌اند. مجموعاً در حدود 138 میلیارد تومان اعتبار به‌منظور حمایت از طرح‌ها مصوب شده است که از این میزان رقمی در حدود 38 میلیارد تومان سهم معاونت بوده است.

همچنین به خاطر پیشرفت پروژه و شاخص‌های کلیدی عملکرد تعیین شده تا‌کنون اعتباری در حدود 17 میلیارد تومان از سهم معاونت پرداخت شده است و از مجموع 17 طرح حمایت شده، بخش انرژی فسیلی با تعداد 10 طرح، بیشترین تعداد طرح‌های مورد حمایت را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی نسبت توزیع ریالی نشان‌دهنده آن است که از مجموع 138 میلیارد تومان اعتبار مصوب، بخش انرژی فسیلی با رقمی در حدود 108 میلیارد تومان بیشترین میزان ریالی حمایت را به خود اختصاص داده است.

 

طرح‌های موفق فناورانه

از نخستین طرح‌ها می‌توان به سیستم تولید هم‌زمان برق و حرارت CHP در سال 1392 اشاره کرد که مجری آن شرکت مهندسی توسعه انرژی شهر پایدار و در طبقه‌بندی انرژی‌های نو و تجدید پذیر بود که خاتمه یافته است.

تولید هم‌زمان برق و حرارت می‌تواند علاوه بر افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت، باعث کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای شود. در این مدل از انرژی گرمایی تولیدی به‌عنوان منبع انرژی در فرآیند تولید قدرت استفاده می‌شود.

توربین انبساطی 500 کیلوواتی شرکت برنا توربین یزد آذر و کولر هیبریدی شرکت بنیان توسعه صنعت و انرژی از طرح‌های در حال اجرا هستند که حوزه طبقه‌بندی آن‌ها نیز انرژی‌های نو و تجدید پذیر است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: پتروشیمی گاز محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نفت نوآوری تحقیقات تولید برق منابع تجدید پذیر سرمایه گذاری انرژی تجدید پذیر گازهای گلخانه ای سوخت های فسیلی منابع انرژی نو سرمایه گذاری های اصولی انرژی های تجدید نو و تجدید پذیر میلیارد تومان انرژی ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۷۷۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد برارزاده ظهر شنبه در حاشیه بازدید از پروژه‌های اجرای شبکه‌های جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب با اشاره به عقب ماندگی خدمات فاضلاب در استان دلیل اصلی این مهم را عدم تأمین اعتبارات کافی برای انجام طرح‌های فاضلاب بیان کرد و گفت: رشد جمعیت در جهان عموماً و به خصوص در جهان سوم و محدودیت محیط و زمین برای زندگی، انسان‌ها را وادار کرده است که از طبیعت و هر آنچه در آن وجود دارد با دقت و احتیاط کامل استفاده کنند اما استفاده بی رویه از خوان گسترده طبیعت در طول سالیان متمادی، محیط زیست را با مشکل احیا مجدد روبرو ساخته و بسیاری از نعمت‌های موجود را با خطر نابودی مواجه کرده است.

وی افزود: ورود فاضلاب‌های خام انسانی از طریق چاه‌های جاذب به سفره آب‌های زیرزمینی و نیز از کانالهای روباز و سرپوشیده به آب‌های سطحی و در نهایت تخلیه به دریا و دریاچه‌ها، موجب آلوده شدن این منابع گشته و بشر را با خطر کمبود آب آشامیدنی سالم و نابودی اکوسیستم دریایی و سرانجام تخریب محیط زیست انسانی و طبیعی مواجه ساخته است.

مدیر عامل آبفا مازندران دفع غیر بهداشتی فاضلاب را علاوه بر آلودگی منابع آب، ایجاد مناظر ناخوشایند زیست محیطی و جلب حشرات ناقل موجب شیوع بیماری‌های متعدد گوارشی و سایر بیماری‌های میکروبی و انگلی خطرناک دانست.

برارزاده با اشاره به تصفیه فاضلاب از نقطه نظر اقتصادی که باعث کاهش هزینه‌های درمانی و هزینه‌های بهسازی محیط زیست خواهد شد، گفت: از پساب حاصل از تصفیه فاضلاب‌ها نیز می‌توان در زمینه‌های مختلف از جمله آبیاری فضای سبز، کشاورزی و تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی بهره برد در همین راستا به دلیل کمبود نزولات جوی در کشور، استفاده از پساب برای کشاورزی می‌تواند قسمتی از نیاز آبی استان را جبران کند.

وی تصریح کرد: قرارگیری بخش عمده سرزمینی استان مازندران در نوار ساحلی بزرگترین دریاچه دنیا، اهمیت و لزوم ساماندهی فاضلاب را دوچندان کرده در همین راستا ۱۸ پروژه فاضلاب در شهرهای استان مازندران و سه پروژه جمع آوری شبکه فاضلاب در روستاهای استان در دست اجراست که پس از بهره برداری ضمن حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب‌های زیرزمینی و نیز حفظ سلامت جامعه می‌توان از پساب حاصله بیشترین بهره را داشت.

کد خبر 6089866

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • وزیر فرهنگ: در خلیج فارس همه منابع غنی انرژی را داریم
  • سرمایه گذاری انرژی های تجدید پذیر در استان اصفهان
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • لایروبی ۱۴۰ کیلومتر از کانال شبکه آبیاری مغان
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • شصت‌ودومین شماره مجله تصویری نفت و انرژی (متنا)
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد