Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان ادعا کرده‌اند که روزهای روی زمین در حال طولانی‌تر شدن هستند، اما هیچ دلیل مشخصی پشت این پدیده پیدا نکرده‌اند.

به گزارش برنا؛ این رصد غافلگیرکننده بود، زیرا در ماه ژوئن ۲۰۲۲ کوتاه‌ترین روز در تقریبا نیم قرن گذشته پدید آمد. با افزایش سرعت چرخش زمین به دور محور خود در چند دهه گذشته، قرار بود روزها با گذشت زمان کوتاهتر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال، به نظر می‌رسد روند یک بار دیگر معکوس شده است و از سال ۲۰۲۰، افزایش مداوم طول روز توسط دانشمندان مشاهده شد.

طول یک روز پیامدهای مهمی دارد؛ از نحوه اندازه‌گیری زمان گرفته تا فناوری‌های مختلف مدرن مانند GPS. در نتیجه، دانشمندان در تلاش برای یافتن دلایل این تغییر ناگهانی و چگونگی تغییر کامل روند با وجود سرعت چرخش سیاره هستند.

بر اساس این مطالعه، یکی از دلایل کاهش سرعت چرخش زمین، می‌تواند اصطکاک باشد. با تاثیرات اصطکاک که در طی میلیون‌ها سال اتفاق می‌افتد، چرخش محور کندتر شده و در نتیجه هر قرن حدود ۲.۳ میلی‌ثانیه به طول هر روز اضافه می‌شود. با این حال چنین چیزی دلیل اصلی پدیده اتفاق افتاده اخیر نیست.

در حالی که تغییرات آب و هوا نیز بر چرخش تاثیر داشته است، دانشمندان دریافتند که تاثیر آن چندان قابل توجه نبوده و تغییرات جزر و مدی، طول روز را تا یک میلی ثانیه افزایش داده است. با انتشار عمومی این مطالعه، تعدادی از افراد برای متعادل کردن افزایش تقاضای «ثانیه جهش منفی» داشتند، اما چنین درخواستی توسط مقامات مورد توجه قرار نگرفت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شبانه روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان علی جوان حاذق خواه فرماندار شهرستان رامیان گفت: صبح دیروز بر اثر بارندگی‌های شدید و قابل توجه مسیر ورودی روستای کشکک رامیان سست شد و دچار رانش شد، اما خسارتی در پی نداشت.

او افزود: مسیر ورودی روستای کشکک رامیان در سال ۹۶ نیز به طول ۵۰ متر دچار رانش شده بود که پس از آن کار دیواره سازی آن به همت اداره کل راه و شهرسازی استان انجام شده بود.

فرماندار رامیان گفت: امروز مسئولان بنیاد مسکن، راه و شهرسازی و مدیریت بحران از این منطقه بازدید کردند قرار شد کار مطالعاتی برای ترمیم و راه‌های جلوگیری از رانش انجام شود.

 براساس اعلام هواشناسی ۱۰۴ میلی‌متر بارش از رامیان گزارش شده است.

دیگر خبرها

  • هفت کشف شگفت‌انگیز درباره سیاره عطارد
  • بدون خسارت بودن رانش زمین در روستای کشکک رامیان
  • افزایش رطوبت هوا در برخی مناطق خوزستان
  • گره عجیب نهضت ملی مسکن
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • افزایش بهره وری موقوفات در دستور کار سازمان اوقاف قرار دارد/ از دانشمندان ایرانی حمایت می کنیم
  • احتمال رگبار و رعد و برق در برخی مناطق خوزستان
  • ماجرای عجیب قطع مسیر حقابه زمین‌های کشاورزی در قم
  • کم‌کاری دستگاه‌ها دلیلی بر ترک فعل فراجا نیست
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است