Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@16:28:25 GMT

چرا هیئات تبریز گام در محوطه دولتی می‌نهند؟!

تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۰۸۶۷۸

چرا هیئات تبریز گام در محوطه دولتی می‌نهند؟!

چرا این آئین مذهبی بعد از یک قرن و علی‌رغم مخالفت‌های گاه و بی‌گاهِ دوران طاغوت همچنان مردم‌محوری خود را حفظ می‌کند و گام در محوطه دولتی می‌نهد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، عمارت استانداری آذربایجان‌شرقی عصر تاسوعا به سیاق سال‌های قبل از کرونا، میزبان هیئات و دستجات حسینی تبریز شد؛ اینبار پرفروغ‌تر و با مشارکت‌پذیری حداکثری.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تصاویر گویای عظمت عزاداری‌ است.

 

اگرچه سنّت دیرینه مراسمِ تاسوعا در محوطه والی‌گری تبریز، رخداد جدیدی نیست که برای تاریخِ دیارِ آزادمردان تازگی داشته باشد. اما چرا با گذشت یک قرن همچنان وانمی‌نهد و می‌درخشد؟!

 

پاسخ روشن است؛ میان فرهنگ برخاسته از عقل سرخ و مردم محوری، پیوند ناگسستنی وجود دارد؛

 

مردم پایه؛

برای یک اقدام فرهنگی و حتی راهبردی با حجمی از سختی‌ها و مضایق، تکانه‌ای کافی است تا به زباله‌دان تاریخ واگذار شود. اما چرا این آئین مذهبی بعد از یک قرن و علی‌رغم مخالفت‌های گاه و بی‌گاهِ دوران طاغوت همچنان مردم‌محوری خود را حفظ می‌کند و گام در محوطه دولتی می‌نهد؟

آیا جز اینست که ایده‌پردازی و اجرای این اقدام مذهبی، صفر تا صد متعلق است به مردم و هیئات حسینی؟!

 

اینبار و در یوم تاسع، مرکز دولتی به عنوان مخاطب قرار می‌گیرد و صرفا استقبال می‌کند و میزبانی. این گروه‌های کوچک مردمی بودند که روش و شکل اجرای مراسم را بر عهده گرفتند و خود روایت‌گر مسئله شدند تا برکات معنوی و فرصت‌سازیِ تاریخی حاصل کنند.

اما مسئله چه بود که همه ساله فذکّر می‌شود؟

 

یادآوری حقّ و حقّانیت؛

 

مسائل انسان در دوره‌های مختلف شاید خرقه‌ای متفاوت بر تن کند اما عملا در دل یکدیگرند.

 

به‌جز اجتماع‌های اندک که در طول تاریخ معاصر “هیئت برای هیئت” را سرلوحه و مشی خود قرار داده‌اند، و نسبتی با مسائل ندارند، مابقی هیئات پیا‌م‌آور ارزش‌های انسانی بوده‌اند که عبارتند از ؛ عدالت، کرامت، معنویت، ظلم‌ستیزی، استقلال، مجاهدت و مودت.

 

هیئات بیدار در دوره‌ای با برپایی پرچم امام حسین(ع) در شمس‌العماره تبریز هشدار مهمی به استبداد داخلی و استعمار خارجی ارسال می‌کنند. و همین فرهنگ باعث می‌شود که پایه‌های طاغوت لرزان شود و سقوط نماید.

 

همچنین برای هیئت در دوران انقلاب اسلامی مهم است که در جهت استقرار قسط و عدالت گام بردارد. برای هیئت مردم مهم است که دولتمردان جمهوری اسلامی را به مسیر “عدالت‌محوری و خدمت به مردم” دعوت کند و آنان را از پیوند خوردن میان ” اَشرافیت و دیانت” برحذر نماید.

 

برای چنین هیئتی مهم است که جلوه‌های معنویت را از عمارت‌های آئین شده به نمادهای اعتقادی برای جهانیان عرضه کند.

 

و نهایتا برای هیئت انقلاب مهم است که میان حاکمیت و مردم یک مودت و برادریِ دو سویه برقرار باشد و از جوامع طبقاتی بکاهد.

 

اینچنین است که بدون وابستگی به مراکز قدرت‌ساز در مهد سیاسی استان حاضر می‌شوند و نوحه اباعبدلله سر می‌دهند و تمام خصائص یک هیئت حسینی را در نصف روز زنده می‌کنند.

 

 تبریز؛ پایتخت جهان تشیّع

 

هیئت از مهم‌ترین و موثرترین ابتکارات فرهنگ حسینی و انقلاب اسلامی محسوب می‌شود و صورت‌بندی مطلوبی از خود ارائه می‌نماید. خاصّه زمانی که بانو سیده شهلا به جرم برافراشتن پرچم امام حسین(ع) در باکو روانه زندان می‌شود.

 

در برابر موانع بزرگ حکومتی که در جوامع پیرامونی، مقابل محبّان اهل بیت‌(ع) ایستاده‌اند، این کدام تشکیلات و ساختاری است که می‌تواند عملیات فرهنگی تعریف کند و متناسب با اقتضائات وارد میدان شود؟؛ قدر مسلّم که هیئت.

 

دیروز با حضور دستجات عزاداری در محوطه مرکز سیاسی استان، تهدید نرمِ یک همسایه پاسخ نرم دریافت کرد؛ اینبار نه از سوی دولت و نیروهای مسلح و دستورالعمل‌های آنچنانی. بلکه از سوی تشکیلات منسجم و مردم‌پایه‌ای چون هیئت.

 

و نشان داد که تبریز ظرفیت جریان‌سازی دارد و امت اسلامی همچنان می‌تواند روی فرهنگ عاشورایی آذربایجان حساب باز کند.

 

صابر عیسی پور

انتهای پیام/

 

 

منبع: دانا

کلیدواژه: برای هیئت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۰۸۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در دولت مردمی ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی ایجاد شده است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حاشیه حضور در جمع مردم در مسجد امام هادی(ع) شهرک ولی‌عصر(عج) تهران از برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای گسترش مراکز دندانپزشکی دولتی خبر داد و اظهار کرد: در دولت مردمی تاکنون 67 مرکز جدید دندانپزشکی در بخش دولتی در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه تلاش ما فعالیت مراکز دندانپزشکی دولتی به صورت دو یا سه نوبته در طول شبانه روز است، گفت: یکی از راه‌های تقویت خدمات دندانپزشکی، افزایش تعداد مراکز و ساعات کاری آن‌ها در بخش دولتی است و حتی به دنبال برون سپاری خدمات دندانپزشکی هستیم تا دندانپزشکان بتوانند با استفاده از امکانات بخش دولتی، خدمات مورد نیاز را با تعرفه دولتی به مردم ارائه کنند.

وی حضور در بین مردم و دیدار چهره به چهره با آنها را از برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: در سفرهای استانی رییس جمهور، میز ارتباطات مردمی وزارت بهداشت برای رسیدگی به مشکلات مردم برپا شده و باعث آشنایی با مشکلات مردم و اتخاذ تصمیماتی برای مقابله با کاستی ها می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عمده مشکل مردم در این منطقه از تهران را مربوط به بیمه اتباع بیگانه فاقد شناسه و دسترسی به برخی داروهای خاص دانست و گفت: در این منطقه داروخانه‌های زیادی فعال هستند اما نیاز است که خدمات دارویی تقویت و داروخانه‌های مرجع همانند 13 آبان از سوی دانشگاه علوم پزشکی ایران، راه اندازی شود. البته برخی از مشکلات مردم این منطقه مربوط به سایر دستگاه های اجرایی است که به آنها منعکس می‌شود. 

جذب 26 هزار نیروی ‌جدید در ‌وزارت بهداشت

عین‌اللهی همچنین درخصوص دسترسی به برخی داروهای بیماران خاص گفت: داروها دو دسته‌اند؛ برخی از آن‌ها جنبه درمانی و برخی دیگر جنبه نگهداری دارند. متأسفانه برخی بیماری‌های ژنتیکی، دارو و درمان موثری ندارند و داروهای آنها بیشتر جنبه نگهداری دارند. خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان داروهای مشابه خارجی را با کیفیت بالا تولید می‌کنند؛ اما برخی بیماران به استفاده از داروهای خارجی اصرار دارند که این موضوع، تخصصی و نیازمند نظرات پزشکان متخصص است اما آنچه مسلم است، نه تنها در کشور بلکه در بسیاری از کشورهای منطقه، تقاضا برای داروهای تولید شده در شرکت‌های دانش بنیان ایرانی وجود دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • آزادی ۶ زندانی جرایم غیرعمد توسط هیئات کاشان
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • ببینید | محاصره بذرپاش در میان مردم تبریز؛ اعتراضات به وزیر راه بالا گرفت
  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • مراکز دندانپزشکی دولتی در کشور افزایش می‌یابد
  • ایجاد ۶۷ مرکز جدید دندانپزشکی در دولت سیزدهم
  • وزیر بهداشت خبر داد؛ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • آذری جهرمی به دولت رئیسی: در سیاست های ضداینترنت تجدیدنظر کنید/ مردم خوبی ها را ارج می نهند