Web Analytics Made Easy - Statcounter

ارسلان هاشمی، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ضمن اشاره به تاکید وزیر نیرو بر استقرار رویکرد مشارکت محور در مدیریت منابع آب ایران اظهار داشت: بعد از تاکید وزیر نیرو مبنی بر ضرورت مدیریت منابع آب بر مبنای مشارکت مردم اعم از ذی‌مدخلان و ذی‌نفعان در حوضه‌های آبریز اترک، رودخانه‌های شمالی و سفیدرود بزرگ، ارائه خدمات بر مبنای مشارکت مردم بنا گذاشته شد و نتایج خوبی به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست حوضه آبریز رودخانه سفید رود بزرگ با اشاره به انتقال مدیریت در مناطق شمالی کشور از جمله استان آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر علاوه بر اقدامات انجام شده در حوزه انتقال مدیریت آب به مردم، اقدام برای جذب سرمایه‌گذار به منظور ارائه خدمات در مدل‌های نوین بنا نهاده شده است.

وی افزود: در شبکه پایاب آیدوغموش شرکت آب منطقه‌ای باید تنها ناظر باشد و عملیات اجرایی در 1200 هکتار این طرح به عهده بخش خصوصی و سرمایه‌گذارانی است که با توافق با صاحبان زمین هم اکنون مشغول کار هستند.

*انقلاب در راندمان آبیاری با مشارکت محور کردن مدیریت منابع آب

هاشمی در تشریح جزئیات شیوه جدید سرمایه‌گذاری گفت: سرمایه‌گذاران قرار است ظرف مدت شش ماه اجرای شبکه به طول کامل را به عهده داشته باشند و پس از آن در طول سه سال از زمین‌ها با توافق با کشاورزان و اجاره زمین بهره‌برداری کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: این شیوه گامی نوین در راستای تکمیل شبکه‌های پایاب است که می‌تواند انقلابی در راندمان آبیاری کشاورزی موثر باشد.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی مدیریت منابع آب و حفط و نگهداری تجهیزات مرتبط با آبیاری از جمله ایستگاه‌ پمپاژ به تعاونی‌های مردمی سپرده شده و حتی در خصوص استملاک اراضی با مشارکت مردمی این مسئله پیش رفت.

هاشمی گفت: این اقدامات در راستای مشارکت محور کردن با تشکیل یک کارگروه فنی در شرکت مدیریت منابع آب پیگیری می‌شود تا تجربه کسب شده را به کل کشور ارتقا دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ارسلان هاشمی مشارکت مشارکت مردمی مدیریت منابع آب مدیریت منابع آب مشارکت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۱۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری

در راستای ارتقاء فرهنگ محیط زیست در عموم مردم، ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری ایجاد و ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، انسان  از دیرباز با هوا، آب، خاک، گونه‌های گیاهی، حیات وحش و هر آنچه که محیط زیست را می‌سازد در تعامل مسالمت آمیز بوده و در کنار هم روزگار گذرانده‌اند اما با گذر زمان  هر روز  خبرهای بد  زیست محیطی را می‌شنویم  که نه از خشم طبیعت بلکه از زیاده‌خواهی انسان مدرن است؛ انسانی که  برای رفاه حال خود تیشه بر دست گرفته و آگاه و ناآگاه  ریشه به جان طبیعت زده و می‌زند. باید پیش از  آنکه شاهد اتفاقات  بدتر باشیم چاره‌ای اندیشید.

حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است و باید به دغدغه مشترکی میان مدیریت شهری و شهروندان تبدیل شود، در همین راستا سازمان حفاظت از محیط‌زیست فعالیت‌های بسیاری  برای مردمی سازی فعالیت‌های محیط زیست انجام داده که تاسیس   خانه‌های محیط زیست یکی از این کارها است تا با همکاری مردم حفظ محیط زیست آگاهانه‌تر انجام شود با افزایش حساسیت نگهداشت محیط‌زیست در میان مردم جامعه  شهرها  و روستاهای سالمتری  داشته و به حیات پایدار و توسعه جوامع با حفظ محیط‌زیست خواهیم رسید.

خانه‌های محیط زیست یکی از بسترهای اصلی برای مردمی‌سازی فعالیت های این حوزه و فضایی برای گفت‌وگو، بحث، چالش و مطالبه گری است که منجر می‌شود سواد و دانش محیط زیستی مردم افزایش پیدا کند و در نهایت محیط زیست حفظ شود وامانتی که در دستان انسان امروز است به سلامت به نسل‌های بعد داده شود و فرزندان آینده نیز از محیط زیستی سالم بهره‌مند شوند.

ثبت و ایجاد 21 خانه محیط زیست در استان

سعید یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به اینکه 21 خانه محیط زیست در چهارمحال‌وبختیاری ثبت شده است، اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آموزش و مشارکت‌های مردمی بحث خانه‌های محیط زیست را مطرح کرد تا  فعالیت‌های محیط زیست  را مردمی سازی کند.

یوسف‌پور گفت: مخاطب اصلی این خانه‌ها مردم هستند. کار در خانه‌های محیط زیست از دو جنبه پیش می‌رود، اول ارتقای فرهنگ حفظ محیط زیست با فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام می‌دهند و عمده کار آن‌ها آموزش است که مردم را پای کار می‌آورد و به آن‌ها یاد می‌دهد چطور از محیط زیست حفاظت کنند.

وی ادامه داد: در بخش دیگر  فعالیت خانه‌های محیط‌زیست فضایی ایجاد می‌کند که مردم در ارتباط با مسئولان باشند و مسایل و چالش‌های محلی و منطقه‌ای خود را از طریق خانه‌های محیط زیست حل کنند.

کیفی‌سازی خانه‌های محیط زیست در سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری افزود: عمده‌ کارهای خانه‌های محیط زیست آموزشی است مردم آموزش می‌بینند که چطور با محیط زیست رفتار کنند. اساس کار خانه‌های ‌‌محیط زیست بحث فرهنگ‌سازی است. کارهایی نظیر برپایی نمایشگاه با موضوع محیط‌زیست، درختکاری، آموزش چگونگی رفتار کشاورزان و باغداران در تعارض با حیات‌وحش، بحث محافظت از پلنگ ایرانی و ... از جمله کارهای خانه‌های محیط زیست استان است.

وی گفت: سیاست سازمان حفاظت محیط زیست در پله اول در سال 1401 افتتاح خانه‌های محیط زیست بود در سال 1402 این کار ادامه داشت و علاوه بر آن به کیفی‌سازی کار خانه‌های محیط زیست پرداخته شد. در سال جاری نیز سیاست بر کیفی سازی کار خانه‌های محیط‌زیست است و اگر در منطقه‌ای لازم باشد خانه محیط زیست جدید افتتاح خواهد شد.

یوسف‌پور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در تبیین بحث حلقه‌های میانی تصریح کرد: خانه‌های محیط‌زیست در این زمینه جایگاه دارند به دنبال این هستیم که از خانه‌های محیط زیست به عنوان حلقه‌های میانی برای مردمی‌سازی فعالیت‌های محیط‌زیست استفاده کنیم.

انتهای پیام/7540/.

دیگر خبرها

  • ایجاد ۲۱ خانه محیط زیست در استان چهارمحال و بختیاری
  • مشارکت بین‌نهادی، پیش‌نیاز مشارکت مردمی
  • افزایش سرانه ورزشی اصفهان مستلزم ورود سرمایه‌های خُرد مردمی است
  • نشست رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال برگزار شد
  • افزایش ۹ برابری توزیع عوارض بین شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان یزد
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مردمی‌سازی منابع طبیعی با توجه به طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی
  • آحاد مردم در نظارت و مدیریت اقتصادی مشارکت خواهند داشت
  • جذب سرمایه گذاری برای تکمیل وایجاد واحدهای بخش کشاورزی در زنجان
  • صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان در قم تشکیل می‌شود