Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک روانشناس کودکان گفت: در سنین اولیه که کودک درکی از واقعیت‌ها و تواناییش ندارد و به مدارس فوتبال هدایت می‌شود، نباید توقع، هدف و تصور خاصی در خصوص تبدیل شدنش به فوتبالیست داشت.

تکتم کاظمینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نبود استعداد کافی در برخی کودکان علاقه‌مند به فوتبال و نحوه مواجهه آنان با این مساله اظهار کرد: کودکان در سنین خردسالی درک کمتری از واقعیت‌های دنیای بیرون و توانایی‌های خود دارند و بیشتر دنبال رویاپردازی، همانندسازی با افرادی چون والدین، معلم، مربی، فوتبالیست‌ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. برای پیدا کردن شخصیت مد نظر خود هستند. آرزوی قهرمانی در سنین خردسالی موضوعی در حد رویاپردازی است که به تعامل والدین با کودکان بستگی دارد.

دکترای تخصصی روانشناسی کودک و روان‌درمانگر با بیان اینکه کودکان می‌توانند از سنین پنج تا هفت سال وارد عرصه ورزش شوند، افزود: گاهی والدین رویاهایی ناکام در سر دارند و می‌خواهند فرزندانشان رویای آن‌ها را برآورده کنند؛ از همین رو فرزندان خود را به آن سمت‌وسو هدایت می‌کنند اما از یاد نبریم که فرزندان در این سن برداشت واقع‌بینانه‌ای ندارند. والدین و مربیان باید کودکان را یاری کنند تا فاصله میان توانایی‌های واقعی و انتظارات غیرواقع‌بینانه از خود را کاهش دهند.

کاظمینی در پاسخ به این پرسش که چگونه کودکان را با ناتوانی خود در رشته فوتبال روبه‌رو کنیم، عنوان کرد: فوتبال برخی ویژگی‌ها از جمله مهارت‌های اجتماعی و فردی را می‌طلبد. کودکان به لحاظ تحولی باید از ظرفیت‌های شناختی که در روانشناسی شناختی تحت عنوان کنش‌های اجرایی مغز شناخته می‌شود، برخوردار باشند. در واقع کارکردهای مغز باید به خوبی عمل کند چرا که یک بازیکن فوتبال باید اطلاعات زیادی را جمع‌آوری کند تا بتواند به موقع و به جا بهترین تصمیم را در زمین بگیرد.

این مدرس دانشگاه گفت: لازم است توجه داشته باشیم در صورتی که کودک در سنین خردسالی یعنی زمانی که تحول شناختی او کامل نشده، به مدارس فوتبال هدایت می‌شود، هدف و  انتظار خاصی در راستای تبدیل شدنش به فوتبالیست حرفه‌ای از وی نداشته باشیم. باید فضایی فراهم کنیم که کودک تمرین و تجربه کند. مربیان نیز لازم است ارزیابی کنند تا در نهایت اگر کودک استعداد ندارد، به مسیر یا رشته ورزشی دیگری هدایت شود. نکته مهم در این میان این است که توپ را از کودک نگیریم.

وی تاکید کرد: کودک باید بازی کند. اگر ورزشی می‌تواند برای او لذت‌بخش باشد و در فضای تیمی تعامل اجتماعی و همکاری را بیاموزد، در این خصوص نباید هدفگذاری خاص و رویاپردازانه کنیم چرا که این موضوع انرژی روانی بسیاری از کودک می‌طلبد، در حالی که هنوز توانایی شناختی و عصب‌شناختی در مغز او به طور کامل رشد نکرده است.

کاظمینی با اشاره به اینکه فوتبال یک گزینه از هزاران گزینه در زندگی است، عنوان کرد: اگر تلاش‌ها با استعداد ابتدایی منطبق نشده و نتیجه مطلوب ندارد، لازم است کودک را به سمتی که فقط بازی کند، هدایت کنیم. والدین و مربیان با صحبت با کودک می‌توانند او را به سمت دیگری هدایت کنند. شاید کودک در رشته دیگری موفقیت بیشتری کسب کند. هیچ انسانی فاقد استعداد نیست؛ کودک اگر استعدادی در فوتبال ندارد، می‌تواند فوتبالش را همچنان به صورت تفریحی دنبال کند اما در رشته دیگری ورزش حرفه‌ای را ادامه دهد.

این روانشناس حوزه کودک ابراز عقیده کرد: برخی کودکان برای کسب تسلط در مهارت‌های ذهنی و حرکتی به فرصت بیشتری نیاز دارند و تلاش و علاقه‌ای که کودک به فوتبال دارد، می‌تواند او را آماده‌تر ‌کند.

وی افزود: باید پذیرفت که کودک تلاش خود را کرده اما شاید در رشته دیگری مستعد است. گاهی باید از خود بپرسیم چرا روی یک گزینه اصرار می‌کنیم؟ اصرار والدین موجب ناکامی کودک شده و ناکامی‌ها راه سرخوردگی را باز می‌کند و یک چرخه معیوب ناکامی سرخوردگی و بالعکس ایجاد می‌شود. متاسفانه والدین گاهی این واقعیت را نمی‌پذیرند.

کاظمینی ضمن بیان اینکه می‌توان فانتزی روانی شهرت و ثروت را در فضاهای دیگری جست‌وجو کرد، عنوان کرد: ما ابربشر نیستیم و باید بپذیریم که فرزند ما در برخی حوزه‌ها ناتوان است؛ بنابراین او را باید به سمت و سوی دیگری هدایت کرد. فوتبال تنها یک گزینه است اما زندگی گزینه‌های بسیاری دارد که می‌توان آن‌ را برگزید. این موضوع را باید به کودک القا کرد که فوتبال یک فرصت از هزاران فرصت است و ناتوانی کودک در آن اهمیتی ندارد.

این روان‌درمانگر کودکان تاکید کرد: مربیان متوجه مستعد بودن یا نبودن کودک می‌شوند. نباید از یاد برد اگر کودک واقعا از استعداد کمی برخوردار است، در صورتی که او را از دنیای فوتبال حرفه‌ای جدا می‌کنیم، باید حتما جایگزینی برای او فراهم کنیم. هرگز به کودکان نگوییم «تو برای این محیط مناسب نیستی» بلکه از جمله «اینجا برای تو مناسب نیست» استفاده کنیم. در نهایت بهتر است سایر رشته‌های ورزشی را نیز به آن‌ها معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مربیان ورزشی لازم است با روانشناسی در ابعاد مختلف آشنایی کافی داشته باشند و آن را در مواجهه با کودکان به کار بگیرند، گفت: ضروری است که بدانیم در مواجهه با کودکان اعتماد به نفس آنان را از بین نبریم بلکه آن را در عرصه دیگری تقویت کنیم.

کاظمینی ادامه داد: حضور کودکان در تیم‌های ورزشی، استرس و بار روانی ناشی از آن موجب کاهش قابلیت‌های ذهنی آنان می‌شود و سطح عملکرد اجرایی مغز که در تصمیم‌گیری‌ها موثر است را تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلیل اینکه بسیاری از کودکان مستعد توانایی خود را خوبی بروز نمی‌دهند، روانشناختی است و بعضا این موضوع به این دلیل است که آنان استرس‌های درونی دارند.

این روانشناس کودک در پاسخ به این پرسش که آیا سرخوردگی‌ها گذرا یا ماندگار است، پاسخ داد: این مساله به نحوه واکنش والدین و مربی بستگی دارد. گاهی سرخوردگی از لحظه‌ای ایجاد می‌شود که مربی می‌گوید «با چه انگیزه‌ای به این کلاس آمده‌ای». این جملات در ذهن کودک تثبیت می‌شود و افسار زندگی او را به دست می‌گیرد. بنابراین نحوه مواجهه بسیار مهم است. نحوه بیان و برخورد نباید موجب شود که اعتمادبه نفس کودک در هم شکسته شود.

کاظمینی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت ناتوانی ما در یک رشته ورزشی نمایانگر ناتوانی مطلق ما در تمام ابعاد زندگی نیست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی فوتبال پايه مدارس فوتبال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد

به گزارش همشهری آنلاین، این عمل از بزرگ‌ترین عمل های جراحی کودکان است که پیش از این هم در بیمارستان کودکان بندرعباس انجام شده و تمامی موارد موفقیت‌آمیز بوده است.

دختر بچه ۲/۵ ساله، ۲ هفته پیش متوجه برآمدگی در شکم شده بود که بررسی‌ها نشان داد، توموری حدود ۱۴ سانتی‌متری در کلیه چپ این کودک وجود دارد.

این تومور از نوع بدخیم بود که باید به طور کامل برداشته می‌شد. عمل جراحی بیمار به‌خوبی انجام شده و حال عمومی کودک مساعد است.

کد خبر 847618 منبع: ایسنا برچسب‌ها جراحی خبر مهم کلیه بندرعباس- استان هرمزگان پزشکی

دیگر خبرها

  • انجام ۱۰۶ عمل کاشت حلزون شنوایی رایگان در زاهدان
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • شروع مسیری هیجان‌انگیز با مهدکودک
  • جراحی تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی
  • تومور ۱۴ سانتی از کلیه کودک ۲ ساله بندرعباسی خارج شد
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • کلاس آموزش بازیگری کودک بارانا
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • نگاهی به کتاب «خداشناسی قرآنی کودکان»/ شما خدا را می‌شناسید؟