Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@15:21:12 GMT

رونق کشت دوم برنج در مازندران فراتر از مرز خطر

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۲۴۵۴

رونق کشت دوم برنج در مازندران فراتر از مرز خطر

مشاهدات خبرنگار ایرنا از مناطق مختلف مازندران نشان می دهد کشاورزان به خاطر مناسب بودن قیمت برنج و مشاهده روان آب در رودخانه ها و نهرهای کشاورزی و افزایش میزان آب آببندان ها همچنان به رغم گذشت زمان مناسب ، سخت در حال شخم و شیار شالیزارها برای انجام کشت دوم هستند.

بارندگی های سیل آسای ششم و هفتم مرداد امسال و تداوم بارش های پراکنده طی دو هفته اخیر سبب جاری شدن روان آب در بسیاری از رودخانه های استان بویژه در مناطق غربی و مرکزی مازندران شده است و همین وضعیت بسیاری از کشاورزان این مناطق را بر آن داشت تا به کشت دوم برنج روی بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر چه بررسی ها نشان می دهد بارندگی و روان آب رودخانه ها شرایط را برای شخم و شیار که بیشترین نیاز آبی را در فرایند کشت شالی دارد، فراهم کرده است، اما کارشناسان کشاورزی تاکید دارند با توجه به دوره زمانی ۹۰ روزه ای که ارقام برنج کیفی مانند طارم محلی برای رسیدن به مرحله برداشت نیاز دارند ، خطر آفت نسل سوم و چهارم کرم ساقه خوار ، کمبود آب و سرمای پاییزی در کمین کشت دوم برنج است و کشاورزانی که به هشدارهای کارشناسی توجه نکنند ، متضرر خواهند شد.

پیش از این هم جهاد کشاورزی مازندران به شالیکاران هشدار داده بود پس از دهم مرداد ماه کشت دوم برنج را به روش نشاء مجدد انجام ندهند چون در چنبره خطرات مختلف بویژه کم آبی و سرمای پاییزی گرفتار خواهند شد.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران ، تا کنون برداشت شالی از حدود ۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان عمدتا در حوزه آبریز هراز انجام شده است و در حال حاضر بیشتر شالیکاران این منطقه در شهرستان های محمودآباد، بابلسر ، فریدونکنار ، آمل و بابل مشغول آماده سازی شالیزاری برای نشای مجدد هستند ؛ روشی که بیشتر از کشت اول نیاز به آب دارد و هزینه برتر هم محسوب می شود. 

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد که بیش از ۹۰ درصد از شالیکاران حوزه دشت هراز که تاکنون محصول کشت نخست برنج را جمع آوری کرده اند به دنبال کشت دوم به روش نشاء مجدد و یا پرورش ساقه یا دونوچ هستند. میزان استقبال از کشت دوم در این منطقه نشان می دهد که امسال احتمالا سطح زیر کشت دوم برنج در مازندران از سال گذشته بیشتر شود در حالی که دستکم تاکنون میزان خشکسالی استان نسبت به پارسال بیشتر بوده است.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران پارسال ۸۵ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت دوم برنج رفته بود که از این میزان ۲۵ هزار هکتار به روش نشاء مجدد و ۶۵ هزار هکتار به روش پرورش ساقه یا دونوچ (رتون) بود.

عبور از خط قرمز ممنوعیت‌ها

کشت نخست برنج در مازندران با استفاده از ذخایر منابع آبی پایدار شامل سدها ، آببندان ها و چاه ها انجام می شود ، اما کشت دوم به طور کامل به روان آب رودخانه ها ، نهرهای کشاورزی و آببندان ها وابسته است. به عبارتی هرگونه برداشت از سدها و چاه های کشاورزی برای کشت دوم ممنوع است و به همین دلیل هم اقدام شالیکاران برای کشت دوم در این شرایط خشکسالی به اعتقاد کارشناسان ، عبور از خط قرمز ممنوعیت ها محسوب می شود.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با هشدار به کشاورزان نسبت به خطرپذیری بالای کشت دوم از دهم مرداد ماه به بعد ، گفت : با توجه به اهمیت شرائط آب و هوایی روزهای فصل پائیز برای به بار نشتن خوشه های برنج کشت دوم ، به ازای هر روز تاخیر پس از دهم مرداد، خطر پذیری از بین رفتن محصول افزایش می یابد. 

علی محمد رمضانی با اظهار این که بارندگی مرداد ماه مازندران که در پیک برداشت شالی و در واقع دوره « انجیرپزان » رخ داده ، همه را شوکه کرده است ، توضیح داد: تغییرات اقلیمی نشان می دهد که نمی توان امید زیادی به تحقق پیش بینی های دراز مدت هواشناسی برای بارندگی داشت.

وی با توضیح این نکته که انواع ارقام برنج کیفی طارم محلی  و حتی ارقامی مانند بهنام ، کوهسار و تیسا نیز حداکثر به ۸۰ روز زمان نیاز دارند، ادامه داد: شالی پس از نشا کاری همواره  نیاز به آب دائم دارد ، در حالی که روان آب رودخانه ها در روزهای آینده به حداقل خواهد رسید و اگر بارندگی نداشته باشیم ، بی آبی برای کشت دوم قطعی است.

رمضانی گفت : از طرفی چاه های کشاورزی منطقه مرکزی و غرب استان نیز با نادیده گرفتن ممنوعیت قانونی برای برداشت ، کم عمق هستند و حداکثر عمقشان ۱۷متر است که با توجه به نیاز فراوان آب برای شالیکاری بالا کشیدن دائمی آب از این نوع چاه ها نیز همراه با خطر است و این وضعیت هم خطرپذیری کشت دوم را در این مناطق تشدید می کند.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران همچنین از تداخل نسل سوم  چهارم کرم ساقه خوار و سرمای احتمالی پاییزی به عنوان تهدید مهم دیگر برای کشت دوم یاد کرد و بیان داشت: امسال هزینه کشت دوم برنج حتی از کشت اول بیشتر شده است در نتیجه پیشنهاد می شود شالیکاران به جای کشت دوباره ، دستکم روش پرورش دوباره ساقه شالی یا دونوچ را انجام بدهند که به آب کمتری نیاز دارد. 

کارشناس ارشد شالیکاری مازندران از کشاورزانی که اقدام به کشت دوم کرده اند ، خواست تا اگر کاه وکلش را از زمین بیرون نیاوردند در کوددهی بموقع بویژه به میزان مصرف کود در این زمین ها بسیار دقت کنند ، چراکه با خطر کاهش پنجه دهی مواجه خواهند شد.

تهدید جدی برای سفره‌های زیرزمینی

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم به خبرنگار ایرنا گفت: با وجود تاکیدهای مکرر در سال‌های اخیر درباره زیان‌های کشت دوم برنج برای وضعیت منابع آبی مازندران، بارندگی های اخیر سبب شد تا همچنان شاهد اقدام به کشت دوم در مازندران هستیم.

سید مهدی عمادی افزود : مازندران امسال در وضعیت استمرار خشکسالی قرار دارد و پرهیز از کشت دوم باید به طور جدی در دستور کار کشاورزان باشد ضمن این که موضوع  را در جلسات مختلف با جهاد کشاورزی مطرح و تاکید کردیم که شرایط برای کشت دوم در مازندران فراهم نیست.

وی بیان داشت : موضوع ممنوعیت کشت دوم در سال جاری نیز به طور مکتوب به فرمانداری ها، بخشداری‌ها و مدیران مرتبط نیز اعلام شد و جهاد کشاورزی مازندران هم با ممنوعیت کشت دوم موافق است، اما متاسفانه کماکان شاهد بی‌توجهی جامعه به وضعیت منابع آبی استان هستیم.
مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران یکی از دلایل اصلی استقبال کشاورزان به کشت دوم به رغم هشدارهای کمبود آب و خطر آفات را وضعیت بازار و قیمت برنج دانست و هشدار داد : این وضعیت طبیعتا به منابع آب زیرزمینی استان آسیب زیادی وارد خواهد کرد.

طبق پیش بینی هواشناسی مازندران دمای هوای استان از امروز چهارشنبه به صورت تدریجی افزایش می یابد به گونه‌ای که این افزایش دما در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای بین ۲ تا ۶ و در مناطق کوهستانی نیز بین پنج تا هشت درجه  خواهد بود.

مازندران ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.  

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران برنج وزارت نیرو سازمان هواشناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران وزارت جهاد کشاورزی ساری مازندران برنج وزارت نیرو سازمان هواشناسی جهاد کشاورزی مازندران خبرنگار ایرنا کشت دوم برنج برای کشت دوم نشان می دهد رودخانه ها هزار هکتار کشت دوم کشت دوم منابع آبی منابع آب روان آب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است

به گزارش قدس آنلاین، « محمد علی نیکبخت » در گردهمایی مدیران بازرسی ؛ ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان های ملی و استانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: استفاده از ظرفیت بازرسی و نظارت مردمی گامی مهم به سوی شفافیت و حرکت به سوی بهره وری است.

وزیر جهاد کشاورزی، تولید صادرات محور و عامل فراوانی در داخل کشور را بستر ساز راهبرد « کشاورزی اقتصادی » دانست و اظهارداشت: تحقق این راهبرد به حاکمیت کشاورزی برای دستیابی به امنیت غذایی پایدار منجر می شود.

نیکبخت با یادآوری اینکه تامین امنیت غذایی پایدار مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی و بنابراین رسالت اصلی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: حفظ و تداوم این راهبرد نیازمند هماهنگی و پایش دقیق همه ارکان مدیریت کلان این وزارتخانه است.

وزیر جهاد کشاورزی شرایط اقلیمی و چهار فصل را « موهبت بزرگ سرزمینی » ایران دانست و با تاکید بر اینکه در تولید محصولات اساسی هیچ محدودیتی نداریم تصریح کرد: این ویژگی عامل تعیین کننده در کاهش نوسان تولید و قیمت محصولات در سراسر سال است.

وی به نامگذاری سال ۱۴۰۳ به « جهش تولید با مشارکت مردم » اشاره کرد و گفت: جهش تولید و تحول در کشاورزی و دست یافتن به اهداف کلان در این حوزه با مشارکت مردم و حضور بخش خصوصی محقق می شود.

نیکبخت افزود: ایران می تواند صادر کننده پایدار برخی محصولات کشاورزی باشد مشروط به اینکه به مردم و تشکل ها فرصت و نقش دهیم و موانع و محدودیت ها را رفع و اجرای سیاست ها تسهیل شود.

نقش آفرینی مردم در افزایش تولیدات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه برای حفظ منابع پایدار و زیرساخت ها باید به آبخیزداری؛ آبخوان داری و طرح های کوچک زود بازده باید اولویت بدهیم اظهارداشت: اگرچه دانش و مهندسی اجرای طرح ها و زیرساخت ها در کشور بومی شده و توسط کارشناسان داخلی انجام می‌شود اما مشارکت مردم برای اجرا، نگهداری، افزایش بهره وری و جبران عقب ماندگی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی را « سرمایه‌گذاری در شیلات » دانست و خاطرنشان کرد : صید و صیادی و آبزی پروری بخصوص پرورش ماهی در قفس با توجه به سواحل طولانی و منابع آبی ویژه پرورش ماهی سردابی و گرمابی بدون نیاز به تغییر کاربری امکان پذیر است.

نیکبخت از تعداد زیاد متقاضیان به عنوان ویژگی و ظرفیت بخش تولیدات گلخانه ای یاد کرد و گفت: گره خوردن تولید با کارآفرینان کشاورز ؛ صنعت کشاورزی را در مسیر رشد و گسترش قرار می دهد.

برداشت کلزا در مناطق گرمسیری در دستور کار است

وزیر جهاد کشاورزی به « برداشت کلزا در مناطق گرمسیری برای نخستین بار » اشاره کرد و افزود: برای حمایت از تولید داخلی ؛ کارخانه ها و وارد کنندگان دانه های روغنی و روغن خام برای ثبت سفارش و واردات به خرید دانه های روغنی تولید داخل ملزم شده اند.

وی اضافه کرد: این شرایط برای واردات برنج و چای هم حاکم است و واردات در صورت خرید محصول کشاورز مجوز دریافت می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • برخی از شالیکاران محمودآبادی در انتظار دریافت سهمیه کود
  • امنیت غذایی پایدار و رونق صادرات محور؛ نقشه راه تولیدات کشاورزی است
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت
  • ۴۷ هزار هکتار شالیزار‌ در مازندران مکانیزه کشت شد
  • دنبال رونق تجارت خارجی در مازندران هستیم
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار شالیزار مازندران
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال