Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@16:55:31 GMT

سمینار امام حسین (ع) در اوگاندا برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۲۶۶۹

سمینار امام حسین (ع) در اوگاندا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار امام حسین (ع) و کارگاه فعالان فرهنگی کشور اوگاندا با حضور فعالان فرهنگی از شهرهای مختلف اوگاندا، با همکاری معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری، توسط کالج اسلامی المصطفی برگزار شد.

در این همایش که با موضوع «امام حسین (علیه السلام) منجی بشریت» برگزار شد، آقای پرفسور سید حیدر عابدی، رئیس هیأت امنای کالج اسلامی المصطفی و دانشگاه کامپالا و استاد دانشگاه مکرره، به موضوع تاریخ و سیره امام حسین پرداخت و سخنان خود را با جمله‌ای از رهبر مبارز آفریقای جنوبی، آقای نلسون ماندلا خاتمه داد: «من در حالی که بیش از ۲۰ سال را در زندان گذرانده بودم، یک شب تصمیم گرفتم با امضای تمام شرایط حکومت تسلیم شوم، اما ناگهان به یاد امام حسین (علیه السلام) و نهضت کربلا افتادم و امام حسین (علیه السلام) به من نیرو داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

رئیس کالج اسلامی المصطفی ضمن عرض خیرمقدم به شرکت کنندگان تاکید کرد: این همایش صرفاً آموزشی نیست، بلکه ماهیتش معنوی و فرصتی برای تطهیر جان در پرتو معارف حسینی علیه السلام است و از شرکت-کنندگان درخواست کرد تا این فرصت را برای تجدید عهد و تقویت انگیزه‌های خود قدر بدانند. وی افزود: امام حسین علیه السلام برای دفاع از اسلام و نجات اسلام هر چه داشت فدا کرد و از مبلغان خواست تا به ایشان اقتدا کنند و زندگی خود را در راه ایشان صرف کنند.

دکتر عبداله، استاد اهل سنت کالج اسلامی الدعوه، مکتب اهل بیت (علیهم السلام) را بر اساس آرمان‌ها و اعمال خود کاملاً فلسفی دانست و تاکید کرد بزرگداشت یاد و نام حسین بن علی (علیهم السلام) از دلایل منطقی برخوردار است و از شرکت کنندگان درخواست کرد تا درک منفی دیگران از اسلام شیعه را با مشارکت با آنها در گفتگوها و سمینارها تغییر دهند.

حاج عمار بونگو، رئیس بنیاد اهل بیت (علیهم السلام)، اهمیت دریافت بازخور در مخاطبان را به شرکت کنندگان تاکید کرد تا مشخص شود که آیا آنچه را آموزش داده شده و به اشتراک گذاشته شده، درک کرده‌اند یا خیر. او توصیه کرد که بهتر است بسته به مخاطب از زبان ساده استفاده کنید. همچنین به مبلغان توصیه کرد که مخاطبان خود را با زبان و رفتار به مدیریت زمان آگاه کنید. او از شرکت کنندگان درخواست کرد که همیشه سخنرانی‌های خود را به امور جاری مرتبط کنند تا مخاطبان خود را قادر سازند تا از آنها مطلع شوند و اطلاعات بیشتری را برای روشنگری و آگاهی دریافت کنند. وی ضمن تشکر از دولت جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از شیعیان با وجود تحریم‌های اقتصادی، در خصوص عدم توجه شورای عالی مسلمانان اوگاندا به پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) هشدار داد و ضرورت اقدامات لازم را خاطرنشان کرد.

وی آینده مکتب اهل بیت (علیهم السلام) در اوگاندا را مبتنی بر اتحاد همه پیروان و نهادهای پیرو اهل بیت (علیهم السلام) از طریق همکاری و برنامه‌های مشترک دانست.

شیخ حسین بویه، از اساتید مجتمع آموزشی امام رضا (علیه السلام) خاطرنشان کرد یاران امام حسین (علیه السلام) برای دفاع از حق و عدالت از خود گذشتند. وی به تشریح شخصیت‌های مثال‌زدنی آنان در حمایت از مظلومان و ایستادگی در برابر آسیب‌ها و انحراف‌های یزید پرداخت.

دکتر مصطفی کانجی، از مدیران جماعت شیعیان خوجه اثنی عشری کامپالا و جمعیت بلال اوگاندا در مورد تاریخ حضور شیعیان خوجه در شرق آفریقا و توسعه مکتب اهل بیت علیهم السلام در کشورهای این منطقه سخن گفت.

وی از نقش سید سعید اختر رضوی در بنیانگذاری جمعیت بلال مسلم میشن در سال ۱۹۶۵ کنیا و تلاش‌های مرحوم شیخ عبداللهی ناصر در نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام) یاد کرد.

حجت الاسلام شیخ مزمل، مدیر مؤسسه امام حسین (علیه السلام) نیز دیگر سخنران این مراسم بود که به موضوع اهداف و رسالت‌های قیام امام حسین (علیه السلام) و تبیین آن از منظر قرآن و روایات پرداخت.

همچنین شیخ یوسف مولومبا، رئیس مؤسسه قرآن و عترت، به توضیح روش ذکر مصیبت پرداخت و شیخ عبدالرحمن سیف، مدیر گروه مطالعات اسلامی کالج المصطفی، از تجربه حضور اساتید کالج در دوره گفت و گوی اسلام و مسیحیت در دانشگاه تانگازا نایروبی سخن گفت.

حجت الاسلام دهقانی، مدیر کالج اسلامی المصطفی، در سخنان پایانی این همایش دو روزه، امام حسین (علیه السلام) را محور هویت مکتب اهل بیت (علیهم السلام) دانست و توصیه‌هایی از جمله تاکید بر سلام روزانه به حضرت، تاکید بر زیارت ایشان در تمامی ایام الله و … را نشان دهنده این هویت بخشی حسینی به پیروان این مکتب دانست.

وی در ادامه امام (علیه السلام) را با اشاره به مفهوم «نور الأخیار» در زیارت جامعه کبیر، نور هدایت برشمرد. و با اشاره به روایت العلم نور، نتیجه‌گیری کرد که امام، سرچشمه علم الهی است و زکات این علم که در اختیار اهل علم و تبلیغ قرار گرفته است، نشر و توسعه آن در میان مخاطبان است. لذا معارف و معرفت حسینی که به مبلغان رسیده است باید توسط آنان توسعه و گسترش پیدا کند.

نکته بعدی اشاره به پیام جهانی حماسه عاشورا و ضرورت توجه به همه مخاطبان اعم از مذاهب مختلف اسلامی و مسیحیان اوگاندایی برای شناخت ابعاد قیام اباعبدالله (علیه السلام) بود.

وی همچنین امام حسین (علیه السلام) را بر اساس معرفی خودشان «کشته اشک» دانست و تاکید کرد: معرفت حسینی با احساس و قلب مخاطبان باید پیوند داشته باشد تا جایی که امام رضا (علیه السلام) ادامه‌ی این مسیر معرفت و محبت را آرزوی همراهی و معیت با امام و اصحاب ایشان می‌دانند.

حجت الاسلام دهقانی در این بخش از همایش، تاکید بر توجه به استفاده از هر امکانی برای تشکیل جلسات حسینی بود و با اشاره به شروع رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) از متن جاهلیت و با تعداد معدودی پیروان، ارزش جلسات کوچک احیای امر اهل بیت (علیهم السلام) را خاطر نشان کرد.

کد خبر 5559897

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شیعیان عاشورا شورای عالی نلسون ماندلا آفریقا اوگاندا محرم 1401 روایت محرم حسینیه مهر عاشورا امام حسین ع کربلا قرآن کریم شیعه ایران قرآن یزید میثم مطیعی معاویه انقلاب شرکت کنندگان علیهم السلام مکتب اهل بیت علیه السلام امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

ایسنا/کرمان امام جمعه راین گفت: آن‌چه امروز به‌عنوان ترمیم، توسعه و بازسازی قبور مطهر ائمه مطرح است، ریشه تاریخی دارد و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اولین کسی بودند که با ترمیم قبر حضرت حمزه سیدالشهدا، بنیان‌گذار این سنت حسنه شدند.

حجت‌الاسلام عباس اسماعیل‌زاده شامگاه پنجم اردیبهشت ماه در جمع خادمان ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان با اشاره به این‌که ترمیم حرم‌های مطهر، تعظیم شعائر اسلامی است، افزود: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها علاوه بر ترمیم قبر حضرت حمزه سیدالشهدا از تربت قبر آن حضرت تسبیح درست کردند و با آن تسبیح ذکر خدا را می‌گفتند.

وی بیان کرد: کسانی که امروز برای توسعه و بازسازی عتبات تلاش می‌کنند، قدر این فرصت را بدانند.

امام جمعه راین در ادامه با اشاره به سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسینی گفت: این بزرگوار با چهار واسطه به حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌رسند و سرآمد همه‌ سادات بزرگی است که امام هادی علیه‌السلام زیارت مزار او را مساوی با زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده، حضرت عبدالعظیم حسنی را الگوی مواسات و خدمت به خلق‌الله دانست که در کنار جهاد علمی به امور نیازمندان هم رسیدگی می‌کرد.

وی افزود: این خصلت حضرت عبدالعظیم در وجود و رفتارهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی موج می‌زد که نمونه‌های فراوانی از آن در خاطرات دوستان و همراهان شهید آمده است.

امام جمعه راین در ادامه به سالروز واقعه طبس اشاره کرد و گفت: واقعه‌ طبس نتیجه‌ تدبیر الهی و شکست مفتضحانه‌ای بود که به واسطه رحمت الهی در قالب طوفان شن اتفاق افتاد که فراتر از برنامه و فکر ما انسان‌ها بود.

وی ضمن تقدیر از تدبیر طراحی عملیات وعده‌ صادق که به منظور تنبیه دشمن متجاوز صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه انجام شد، تصریح کرد: امنیتی که در صحرای نقب توسط امریکا و اسرائیل تدبیر شده بود، از امنیت کاخ سفید هم بیشتر بود، لیکن در عملیات وعده صادق، توسط دلاورمردان سپاه اسلام مورد هدف قرار گرفت و در هم شکست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • فضیلت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟