چرا جنگیدن با نفس اماره مهمتر از جنگیدن با دشمن خارجی است/ بررسی جملهای معروف از حاج قاسم
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۲۹۸۷
به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، در ادبیات و فرهنگ دینی اسلام، «جهاد اکبر» را به مبارزه با «نفس اماره» به جهت تهذیب نفس وبالا بردن ظرفیت وجودی انسان میگویند. در مقابل، مبارزه با دشمن خارجی، مثلا جنگیدن با رژیم صهیونیستی و داعش مصداقی از «جهاد اصغر» است. به راستی چرا و چگونه جنگیدن با نفس و هواهای نفسانی سختتر و دشوارتر از جنگیدن با دشمن در عالم خارج است؟ در صورتی که در جهاد اصغر ما «جان»خود که مهمترین سرمایه است را در معرض خطر قرار میدهیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شما مشغول مطالعه بخشهایی از این کتاب هستید
تا کسی شهید نبود، شهید نشد
جهاد اکبر، باطن جهاد اصغر است و مراتب شهدا در جهاد اصغر به میزان برخورداری آنان از مراتب جهاد اکبر و مصافها و پیروزیهای آنان در میادین مبارزه با شیطان و نفس اماره است. شهادت در چنین جهادی است که شرط اول در قبولی شهادت ظاهری در جهاد اصغر است است. اصولاً تاکسی ابتدا در جهاد اکبر شهید نشود اجازه شهادت در میادین دیگر به او داده نمیشود. «تا کسی شهید نبود، شهید نمیشود. شرط شهید شدن، شهید بودن است. اگر امروز بوی شهید از رفتار و اخلاق کسی استشمام شد، شهادت نصیبش میشود. تمام شهدا دارای این مشخصه بودند» امیرالمؤمنین فرمود:«إنَّ المُجاهِدَ نَفسَهُ على طاعةِاللّه ِ و عَن مَعاصیهِ عندَاللّه ِ سبحانَهُ بمَنْزِلَةِ بَرٍّ شَهیدٍ؛ یعنی کسى که در راه فرمانبرى از خدا، و دورى از نافرمانى او، با نفْس خویش مبارزه کند، نزد خداوند سبحان منزلت نیکو کارِ شهید را دارد. »
این هر دو جهاد هرچند نقاط اشتراک فراوان دارند اما برای نشان دادن حساسیت دومی یعنی (جهاد اکبر) با مختصر تفصیل بیشتر به اشتراکها و افتراقهای میان جهاد اصغر و اکبر میپردازیم.
یکی جهاد عینی و همیشگی، دیگری جهاد کفایی و مقطعی
۱. هردو جهاد اصغر و اکبر فریضه الهی و امری واجب در دفع ظالم و ریشهکن کردن ماده ظلم و فساد از عالماند. به بیان دیگر چون مبارزه با ظالم از اهم امور دینی است هر دو جهاد از اهم واجباتاند. اما حضور در میدان جهاد اصغر واجب کفایی است و با تأمین محدوده نیاز، تکلیف از سایر مجاهدان ساقط میشود. اما جنگیدن در میدان جهاد اکبر واجب عینی است و با تأمین «من بهالکفایة» هرگز از دیگری برداشته نمیشود و بر همه کس واجب است که در همه احوالات و آنات که در این میدان حضور داشته باشد و با دشمنان غدّار بجنگد.
دفاع از ارض یا دفاع از فطرت توحیدی؟
۲. جهاد در فرهنگ اسلام هرگز ابتدایی نیست و در هر صورت دفاعی است. در جهاد اصغر دفاع از مرزهای جغرافیایی اسلام و عقب زدن توطئههای دشمن در داخل کشور مطرح است و در جهاد اکبر سخن در دفاع از مرزهای صیانت فطرت توحیدی انسان و مقام خلافتاللهی او است که شیطان کینه دیرینه با آن دارد و قسمهای اکید بر نابود کردن همه انسانها در رسیدن به این مقام خورده است:«قَالَ فَبِعِزَّتِکَ لَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ»
سازش با شیطان! هیهات
۳. مبارزه و جنگ با دشمن گاه به صلح و قرارداد و سازش خاتمه مییابد. اما دشمن در جهاد اکبر آنچنان کینهای از بنیآدم دارد که هرگز سر صلح و سازش با احدی ندارد و به کمتر از نابودی کامل روح معنویت و توحید در او راضی نیست. اگر نابودی در مبارزه با سایر دشمنان به از دست رفتن حیات کوتاه مدت دنیا ختم میشود و شهادت را به ارمغان می آورد، اسارت و نابودی به واسطه مکر شیطان به معنای هلاکت ابدی در دنیا و آخرت است.
در جهاد اکبر، جراحت و اسارت یعنی نابودی، برعکس جهاد اصغر که ارزش است
۴. در جهاد اصغر اسارت و یا جراحت به دست دشمن ارزش است تا مرحله شهادت که فوز اعظم است. اما در جهاد اکبر اسارت در دست دشمن به معنای گرفتار شدن در غل و زنجیر هواهای نفسانی و در نتیجه قرار گرفتن تحت ولایت شیطان است. نجات از زندان اسارت شیطان نیز بسیار سخت است و طول زمان اسارت به معنای همنفسی و همدمی با شیاطین کوچک و بزرگ است که در نهایت انسان را به شیطان انسی تبدیل میکند.
شهیدی که روزی ۷۰ بار به شهادت میرسد
۵. در جهاد اصغر هرچند تحمل شهادت سخت است اما مجاهدین یکبار به فیض شهادت میرسند ولی در جهاد اکبر عمری را باید در درد و شکنجه شهادت بگذرانند و به تناسب سختی نبرد شهادتی ننصیب ایشان می شود تا نوبت به شهادت دیگر برسد. به این ترتیب مجاهدین دائماً شربت شهادت مینوشند تا به مقام شهادت عظمی که لقای تامّ محبوب است نائل شوند. «یموتُ النّاسُ مرّةً، و یموتُ أحدُهم فی کلِّ یومٍ سبعینَ مرّةً من مجاهَدَةِ أنفسِهِم و مخالَفَةِ هَواهُم و الشّیطانِ الّذی یَجری فی عُروقِهِم، یعنی مردم یک بار مىمیرند ولى آنها بر اثر مبارزه با نفْسهایشان و مخالفت با خواهشهایشان و ستیز با شیطانى که در رگ و ریشهشان جریان دارد، روزى هفتاد بار مىمیرند. »
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: شهادت جهاد اصغر جهاد اکبر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۲۹۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردمی کردن بازسازی عتبات، ایده شهید حاج قاسم سلیمانی بود
ایسنا/کرمان مدیرعامل مجمع خیّران حرمساز کشور گفت: در طول تاریخ همواره اسم سلاطین و پادشاهان در عرصههای بازسازی عتبات ثبت شده اما به همت شهید حاج قاسم سلیمانی امروز حرمهای مطهر شیعیان با رویکرد مردمی در حال توسعه و بازسازی هستند.
احمدرضا عاملی امروز هشتم اردیبهشت ماه در جمع اعضای هیئت مدیره مجمع خیّران حرمساز استان کرمان اظهار کرد: کرمان سرمایههای معنوی عظیمی دارد که به فعلیت درآمده و بر اساس تفکر شهید حاج قاسم سلیمانی پیش رفته است.
وی با بیان این نکته که برخی شهرها به عناوینی مشهورند مانند اصفهان که به پایتخت فرهنگی ایران و شیراز به پایتخت شعر و ادب معروف است، افزود: طی بازدیدی که از نمایشگاه خدمات استان کرمان در بازسازی عتبات داشتم، من فکر میکنم کرمان پایتخت عشق و ارادت به ائمه علیهمالسلام است.
عاملی، این توفیق را نتیجه تفکر شهید سلیمانی در بحث مردمی کردن بازسازی عتبات دانست و گفت: در طول تاریخ همواره اسم سلاطین و پادشاهان در عرصههای بازسازی عتبات ثبت شده اما به همت شهید حاج قاسم سلیمانی امروز حرمهای مطهر شیعیان با رویکرد مردمی در حال توسعه و بازسازی هستند.
وی تاثیرات وسیع شهید سلیمانی را در عرصههای مختلف به ویژه عتبات عالیات، شگفتانگیز برشمرد و بیان کرد: حاج قاسم از سال ۱۳۸۳ محوریت بازسازی حرم مطهر ائمه علیهمالسلام را از دوش سلاطین برداشته و بر دوش مردم گذاشت.
رئیس مجمع خیّران حرم ساز کشور افزود: بحث نذورات برای بازسازی عتبات، جنبه فرهنگی هم دارد چرا که معتقدیم هر کس برای این کار مراجعه میکند، مورد عنایت ائمه علیهمالسلام قرار گرفته است.
عاملی در ادامه تصریح کرد: محبت به اهل بیت علیهمالسلام فقط به ذکر و گفتن صلوات نیست، بلکه خدماتی هم که به آستان ائمه(علیهم السلام) میشود، ذکر است.
وی افزود: نگاه حاج قاسم به مردم، نگاه به گنجینه بود و مجمع خیّران حرمساز نیز تشکیلاتی مردمی است و همین خصیصه، پشتوانه آن است.
عاملی بیان کرد: در راستای هرچه بیشتر مردمی کردن توسعه و بازسازی عتبات، مجمع خیّران و کانونهای حرمساز راهاندازی شده است.
رئیس مجمع خیّران حرم ساز کشور تاکید کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی عتبات را بستر تمدن اسلامی میدانست و در همین راستا برای توسعه و بازسازی آن تلاش میکرد.
در این نشست محمد سلطانزاده مدیرعامل مجمع خیران حرمساز استان کرمان طی سخنانی اظهار کرد: هدف از تشکیل کانونهای خیّران حرمساز علاوه بر جمعآوری نذورات، ترویج و نشر فرهنگ حسینی، زینبی و عاشورایی است.
وی راهاندازی کانونهای فوق را زمینهساز جذب خادمان ائمه علیهمالسلام و فعالیت در راستای ایجاد شور و نشاط در جامعه، جذب نذورات و هدایای مردمی و شناسایی خیّران و ساماندهی آنها دانست.
سلطانزاده از فعال شدن ۱۰۰ کانون ۲۲ نفره در استان کرمان خبر داد و گفت: از ابتدای سالجاری ۳۰ کانون در حال جمعآوری و واریز وجوهات هستند.
وی دولتی نبودن این طرح را مورد تاکید قرار داد و افزود: این طرح در ارتباط چهره به چهره و رفاقتی در حال پیشبرد است.
در ادامه جانشین مدیرعامل مجمع خیران استان کرمان نیز طی بیاناتی از راهاندازی ۴۶ کانون خیرین حرمساز در شهرستان کرمان خبر داد و افزود: با شناسایی فعالان اجتماعی و جذب و توجیه آنها، کانونها راهاندازی و فعال میشوند.
اکبر یزدیزاده اضافه کرد: هر کانون حداقل ۲۲ و حداکثر ۳۰ عضو دارد که هر یک از اعضا متعهد میشوند ماهانه حداقل ۵۰ هزار تومان به حساب ستاد توسعه و بازسازی عتبات واریز و فیش آن را به مسئول کانون ارائه کنند.
انتهای پیام