Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-08@22:48:04 GMT

پدرم با ماسک می‌خوابد

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۳۸۷۹

پدرم با ماسک می‌خوابد

کالسکه بچه را به سختی میان جمعیت جلو می‌‌برد. بچه پاها را تکان می‌‌دهد و در همان حال جغجغه کوچکش را روی زمین می‌‌اندازد. زن متوجه نمی‌‌شود و بچه جیغ می‌‌کشد. سر آخر می‌‌فهمد و خم می‌شود تا جغجغه را از زمین بردارد. در همان حال کیف دستی بزرگ از روی دوشش می‌‌افتد و پخش زمین می‌‌شود.

رونامه ایران:  ظاهراً مادربزرگ بچه است و کس دیگری هم اطراف او دیده نمی‌‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زن بالاخره وسایل را از روی زمین برمی‌‌دارد و بلافاصله دست و جغجغه بچه را ضدعفونی می‌‌کند و دوباره راه می‌‌افتد. هر از گاهی هم می‌‌ایستد و ماسک را پایین می‌‌کشد تا نفسی تازه کند اما معلوم است از حجم جمعیت وحشت می‌‌کند چون بلافاصله ماسک را بالا می‌‌کشد.

اینجا در بازار تهران شاید بشود گفت نیمی از جمعیت ماسک ندارند و این شکل تردد دیگر تقریباً به چشم همه عادی شده است. در این میان اما کمتر سالمندی را می‌شود دید که ماسک بر چهره نداشته باشد. اگر هم ماسک را پایین داده، مثل مادربزرگی که وصفش را خواندید، تنها برای چند لحظه است.


دانـــه‌‌هـــای درشــــــت عـــــرق روی پیشانی‌‌اش زیر نور چراغ برق می‌‌زند. هر‌از گاهی دست می‌‌کند توی موهای سفید تُنُک که از گرما به سرش چسبیده است. حدوداً 70 ساله به نظر می‌‌رسد و در بازار بزرگ حجره‌‌دار است. 50 سال است هر روز از خانه راهی بازار می‌شود و به قول خودش در زندگی‌اش هیچ روزی نبوده که کار نکرده باشد غیر از زمانی که کرونا بازار را تعطیل کرد. «ما که آن روزهای تعطیلی بازار توی خانه بودیم دائم؛ هم خودم و هم خانمم. ممنوع کرده بودم که بچه‌‌ها اصلاً نیایند چون مادرشان ریه‌‌اش مریض است. فشار ریه‌‌اش همین‌جوری بالاست، دیگر خدا نکند کرونا هم بگیرد. خیلی مراعات کردیم و هنوز هم مراعات می‌‌کنیم. توی این گرما اصلاً ماسک را برنمی‌‌دارم مگر برای غذا خوردن که آن را هم خیلی رعایت می‌‌کنم. بیشتر هم به خاطر خانمم می‌‌ترسم نه خودم. واکسن‌مان را هم زده‌‌ایم؛ هر چهار دوز را. خدا را شکر در این دو سال و خرده‌‌ای کرونا هم نگرفته‌‌ایم. با اینکه هر روز می‌‌آیم بازار و می‌‌روم فکر می‌‌کنم چون مراعات می‌‌کنم مریض نشده‌‌ام. حتی خفیف هم نگرفته‌‌ایم.»دو خانم مسن توی پارک کنار هم روی نیمکت نشسته‌‌اند. هر دو ماسک به‌صورت دارند و با اینکه هوای آزاد جریان دارد اما در همان حال ماسک زده با هم گفت‌و‌گو می‌‌کنند. می‌گویم اینجا که نیاز نیست ماسک بزنید، چرا ماسک را برنمی‌‌دارید؟ یکی از زن‌‌ها جواب می‌‌دهد: «مگر آمار را نمی‌‌بینید؟! بالاخره اینها که فوت می‌‌کنند هم لابد واکسن زده‌‌اند، شاید هم نزده باشند اما به هرحال باید مراقب باشیم. ما دیگر سن‌مان جوری است که اگر کرونا بگیریم خیلی به دردسر می‌‌افتیم و برایمان سخت ‌‌است. من خودم دلم نمی‌‌خواهد مشکلی برای کسی ایجاد کنم و بچه‌‌هایم به دردسر بیفتند چون اگر مریض شوم آنها باید دنبال نگهداری و مراقبت از من باشند و این را نمی‌‌خواهم. یکی از دوستانم که اخیراً مبتلا شده هم توصیه‌‌اش این است که تا می‌توانید تلاش کنید کرونا نگیرید چون برای سن ما خیلی عوارض دارد و سخت است. می‌‌گوید شب‌‌ها از سرفه خوابم نمی‌‌برد و چون کمرش را هم تازه عمل کرده، سرفه کردن باعث می‌شود کمرش هم اذیت شود. ما که جوان نیستیم بگوییم دو سه روز می‌‌افتیم و بعد بلند می‌‌شویم. یک جایمان که مشکل پیدا کند، هزار جای دیگر هم به روغن سوزی می‌‌افتد.»


این را با خنده می‌‌گوید و دوستش ادامه می‌‌دهد: «پارسال همین موقع بود که واکسن دوز اول را زدیم. من خودم سه ساعت توی صف بودم تا نوبتم بشود. خیلی‌‌ها اسم نوشته بودند و رفته بودند. حداقل دو ساعت معطلی داشت. همه همسن و سال بودیم. من کسی در سن و سال بالا ندیدم که واکسن نزده باشد یا نخواهد واکسن بزند. همان موقع هم از صف‌‌های طولانی چند ساعته معلوم بود که همه می‌‌خواهند واکسن بزنند. یادم است نوبت واکسن ما متولدین دهه  30 که بود، خانمی را آورده بودند که 90 ساله بود و تعجب کردیم که چرا قبلاً واکسن نزده که نوه‌‌اش گفت کسی نبوده او را برای واکسن زدن ببرد و همه‌‌اش هم توی خانه بوده اما به محض اینکه فرصتی پیدا شده بود، آورده بودند واکسن بزند. می‌‌خواهم بگویم ما به هرحال همه کارهایی را که گفته بودند انجام دادیم و هر چقدر هم گفتند واکسن زدیم برای همین برای‌مان مهم است که همچنان مراعات کنیم تا بیمار نشویم. من از یک خانمی که همان‌جا توی صف بود شنیدم که فامیل‌شان در آلمان گفته واکسن نمی‌زند و سن و سالش هم بالاست اما اینجا من که کسی را ندیدم در سن بالا واکسن نزند. اتفاقاً همه پیگیر هستند و هروقت اعلام می‌شود باید دوز جدید بزنند خیلی زود مراجعه می‌‌کنند. هرکه را من دیده‌‌ام و می‌‌شناسم همین‌طور است.»


رعایت پروتکل‌‌ها از سوی سالمندان اما گاهی به‌صورت وسواس گونه هم درمی‌‌آید و حالتی افراطی به خود می‌‌گیرد. مثل روایت مردی جوان از پدر 71 ساله‌‌اش: «پدرم از اول کرونا همیشه حتی در خانه هم ماسک می‌‌زند. حتی وقتی می‌‌خوابد هم ماسک روی صورتش است به‌طوری که الان پشت گوشش رد ماسک کاملاً باقی مانده. خیلی به او می‌‌گوییم حداقل موقع خواب ماسک را بردار اما گوش نمی‌‌دهد و این‌جوری خیالش راحت است و می‌تواند آرام بخوابد. مانده‌‌ام چطوری توی خواب نفسش نمی‌‌گیرد. فکر می‌‌کنم دیگر به وجود همیشگی ماسک عادت کرده.
وقتی خانه پدر و مادرم می‌‌رویم، مادرم ماسک نمی‌‌زند اما پدرم در همه حال ماسک زده است. فقط موقع غذا خوردن و وضو گرفتن ماسک را درمی‌‌آورد. گاهی یک ماسک را چند روز متوالی به‌صورت دارد و به او می‌‌گویم حداقل ماسکت را عوض کن ولی پدرم قواعد خودش را دارد. این کار بیشتر برایش حالت روانی دارد و خیالش را راحت می‌‌کند. هر چهار دوز واکسن را هم زده و دوز چهارم را بلافاصله بعد از اینکه اعلام شد زد. حتی به ما نگفت دارد می‌‌رود واکسن بزند. پدرم هرجا می‌‌رود کارت واکسنش را با افتخار نشان می‌‌دهد و می‌‌گوید ببینید من چهار دوز واکسنم را زده‌‌ام. حتی خانه ما هم که می‌آید کارت واکسنش را درمی‌آورد و به دختر کوچکم نشان می‌دهد.»گذشته از افراط در رعایت پروتکل‌ها، بیشتر سالمندانی که همه‌مان در اطراف خودمان می‌‌شناسیم، بدون آنکه از آنها خواسته شود به اصطلاح مراقب سلامتی خودشان هستند. به گواه چند نفر از دست‌‌اندرکاران خانه‌‌های بهداشت، بیشترین مراجعه کنندگان برای تزریق دوز چهارم واکسن، سالمندان هستند. همچنین افراد ضد واکسن را معمولاً در گروه سالمندان نمی‌توان پیدا کرد. شاید برای این است که سالمندان قدر زندگی را بیشتر می‌‌دانند و برای آن ارزش بیشتری قائل هستند.در حین نوشتن این گزارش مدام به مادربزرگم فکر می‌‌کردم که گرچه عمرش به دوره کرونا قد نداد اما اگر می‌‌بود مطمئناً یکی از کسانی بود که شاید حتی به‌صورت افراطی از خودش مراقبت می‌‌کرد و حتماً همه واکسن‌‌ها را بموقع می‌‌زد و ماسک را از صورتش برنمی‌‌داشت. او سال‌ها بود که به خاطر آرتروز خانه‌‌نشین شده بود و تمام دلخوشی‌‌اش پنجره‌‌ای بود که کنارش روی صندلی می‌‌نشست و از پشت آن کوچه را تماشا می‌‌کرد. می‌‌گفت رفت و آمد آدم‌‌ها را می‌‌بینم و فکر می‌‌کنم خودم جای آنها هستم. توی خیالش با زن میانسالی که کیسه بزرگ سبزی را به خانه می‌‌برد، از پله‌‌ها بالا می‌‌رفت و در خانه را باز می‌‌کرد و پای بساط سبزی پاک کنی   و چای بعدش می‌‌نشست. با خانواده پنج نفره ساکن آپارتمان روبه‌رویی سوار ماشین می‌‌شد و به پارک می‌‌رفت و به تماشای بازی بچه‌‌ها می‌‌نشست. در قالب دختر جوانی می‌‌رفت که همیشه دم در بند کفشش را می‌‌بست و توی شرکتی کار می‌‌کرد که به او حقوق خوبی نمی‌‌دادند و پدرش می‌‌گفت رفتن ندارد اما دختر می‌‌خواست پول دربیاورد و دستش توی جیب خودش باشد.


مادربزرگ همه را می‌‌دید و خودش را می‌‌گذاشت توی داستان‌‌های زندگی معمولی آن آدم‌‌ها. او زندگی را خیلی دوست داشت و شاهدش اینکه از وقتی شنیده بود سالمندان باید روزانه کلسیم مصرف کنند و سه لیوان شیر بخورند، شیر روزانه‌اش ترک نمی‌‌شد و به همه هم توصیه می‌‌کرد همین کار را بکنند. او راستی راستی عاشق زندگی بود و آنقدر زندگی کرده بود که ارزش واقعی آن را بداند.

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۳۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته

از وقوع سیل و طوفان مرگبار در برزیل گرفته تا آزمایش بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان‌ در ژاپن از جمله مهم‌ترین اخبار و رویدادهای جهان در حوزه اجتماعی طی یک هفته گذشته بودند.

به گزارش ایسنا، وقوع حوادث مختلف، یافته‌ها و موضوعات مهمِ حوزه سلامت و اتفاقات و مناسبت‌های محیط زیستی در سراسر دنیا از جمله اخباری هستند که هفته گذشته در صدر رویدادهای اجتماعی جهان قرار گرفتند.

اخبار مرتبط با افزایش چشمگیر کودکان آمریکایی که یکی از والدین خود را به دلیل خشونت با اسلحه یا مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست داده‌اند و نیز ثبت پربارش‌ترین ماه آوریلِ پاکستان در بیش از ۶۰ سال گذشته از جمله اخبار برگزیده اجتماعی در جهان طی بازه زمانی مذکور هستند که در ادامه به برخی از آنها می‌پردازیم:

ثبت پربارش‌ترین ماه آوریلِ پاکستان در بیش از ۶۰ سال گذشته

آژانس هواشناسی پاکستان اعلام کرده است این کشور مرطوب ترین ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) خود از سال ۱۹۶۱ میلادی را تجربه کرده است و بیش از دو برابر بیشتر از حد معمول در این ماه بارندگی داشته است.

کارشناسان هواشناسی پاکستان اعلام کردند میزان بارندگی در آوریل سال جاری (۲۰۲۴)، ۵۹.۳ میلی‌متر است که «بیش از حد بالاتر» از میانگین نرمال ۲۲.۵ میلی‌متر است.

بیشترین میزان بارندگی در ایالت «بلوچستان» با ۴۳۷ درصد بیشتر از میانگین به ثبت رسیده است.

چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد برای دست‌ یافتن به سلامتی مطلوب باید روزی چهار ساعت را به درجاتی از فعالیت بدنی اختصاص دهید.

متخصصان دانشگاه صنعتی سوینبرن استرالیا رفتار ۲۰۰۰ نفر را در بازه زمانی ۲۴ ساعته تجزیه و تحلیل کردند تا برای دستیابی به سلامتی مطلوب و بهینه، ترکیبی مناسب از تمرین بدنی و استراحت را تعیین کنند.

زمان‌بندی و تفکیک ایده‌آل تقریبا به این شکل بود که هشت ساعت خواب، پنج ساعت ایستادن، شش ساعت نشستن و تقسیم چهار ساعت برای فعالیت بدنی سبک و متوسط.

رعایت این تقسیم‌بندی به کنترل قند خون و ارتقای سلامتی قلب کمک می‌کند.

سیل در افغانستان قربانی گرفت

خبرگزاری «شینهوا» اعلام کرده است سیلِ روزهای اخیر در برخی نواحی افغانستان تاکنون دست‌کم ۱۴ کشته برجای گذاشته و به برخی از روستاها خسارت زده است.

مقامات روز یکشنبه اعلام کردند در پی دور جدید باران‌های شدید و جاری شدن سیل در ولایات غرب و شمال افغانستان و مناطق همجوار آن، فوت دست‌کم ۱۴ تن در روزهای اخیر تایید شده است.

در ویدیوهای منتشرشده لحظه ویرانی خانه‌های روستایی، آوار سنگ‌هایی که سیل با خود آورده و روستاییان در حالیکه از این اتفاقات شوکه شده‌اند، دیده می‌شود.

اقدام عجیب شهردار «سیسیل» در پی افزایش جمعیت بزها

«ریکاردو گولو»، شهردار جزیره سیسیل در ایتالیا که جمعیت بزهای وحشی در آن افزایش یافته به مقامات محلی پیشنهاد داده است این حیوانات را به صورت رایگان به مردم واگذار کنند.

جمعیت بزهای وحشی در این جزیره به طور چشمگیری افزایش یافته است.

همین موضوع نیز باعث شده تا مقامات محلی به فکر واگذاری این حیوانات به مردم بیفتند.

مقامات محلی اظهار کردند: ما مطلقا نمی‌خواهیم حتی معدوم کردن حیوانات را در نظر بگیریم، بنابراین ایده واگذاری آنها را تشویق می‌کنیم. هر کسی می‌تواند درخواستی برای دریافت بز بدهد، لازم نیست کشاورز باشد و هیچ محدودیتی در تعداد وجود ندارد.

سازمان ملل: سیل در شرق آفریقا به ۷۵۰ هزار نفر آسیب زده است

سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد نزدیک به ۷۵۰ هزار نفر بر اثر سیل در شرق آفریقا آسیب دیده‌اند.

همچنین بر اثر سیلاب در این منطقه ۲۳۴ هزار نفر آواره و بیش از ۲۳۶ نفر کشته شده اند که بیش از ۲۲۹ نفر از این آمار به تنهایی مربوط به کنیا است.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) همچنین گفت مقامات محلی کنیا گزارش داده اند که بیش از ۲۸۵ هزار نفر در سراسر این کشور تحت تاثیر پیامدهای سیل قرار گرفته اند.

این سازمان اعلام کرده است تاکنون کمک‌های نقدی و بهداشتی به افراد آسیب دیده رسانده است.

والدین قربانی مواد مخدر و اسلحه در آمریکا؛ افزایش ۳ برابری کودکان آسیب‌دیده در ۲ دهه اخیر

بر اساس داده‌های یک مطالعه جدید، نزدیک به ۱۰۰ هزار کودک آمریکایی در سال ۲۰۲۰ یکی از والدین خود را به دلیل خشونت با اسلحه یا مصرف بیش از حد مواد مخدر از دست داده‌اند که نسبت به سال ۱۹۹۹ میلادی سه برابر شده است.

به گفته تیمی که یافته‌های خود را در چهارم ماه مه (ماه جاری میلادی) در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) گزارش کرد، به طور کلی این دو علت تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) از موارد دست دادن والدین در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند که تقریباً دو برابر سطح ذکر شده در سال ۱۹۹۹ میلادی است.

تیمی به سرپرستی «متیو کیانگ» از دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد به این نتیجه رسیدند: جوانان آمریکایی در معرض خطر بالا و فزاینده ای برای تجربه مرگ والدین‌شان با مواد مخدر یا سلاح گرم هستند.

افزایش تلفات سیل در برزیل؛ ساکنان با کمبود آب مواجه هستند

شمار قربانیان سیل و طوفان در ایالت «ریو گرانده جنوبی» برزیل به ۹۵ تن رسیده و این در حالی است که کارشناسان نسبت به بارندگی‌های بیشتر هشدار می‌دهند.

مقامات محلی می‌گویند در پی بارندگی و جاری شدن سیلاب ساکنان مناطق حادثه دیده با کمبود آب مواجه شده‌اند.

همچنین به گفته نیروهای امدادی، تاکنون ۳۷۲ نفر دیگر مصدوم شده و ۱۳۱ نفر همچنان مفقود هستند.

آزمایش بالینی اولین داروی رشد مجدد دندان‌ در ژاپن

متخصصان ژاپنی اعلام کردند آزمایش‌ بالینی اولین «داروی رشد دوباره دندان» در ماه سپتامبر (شهریور) امسال (۲۰۲۴) در بیمارستان دانشگاه «کیوتو» آغاز می‌شود.

پس از تایید ایمنی این دارو، آن را برای افرادی که به‌طور مادرزادی دندان ندارند تجویز می‌کنند تا از تاثیر آن مطمئن شوند. متخصصان امیدوارند که این دارو از سال ۲۰۳۰ در بازار عرضه شود.

باور بر این است که حدود یک درصد از جمعیت جهان با کمبود دندان مادرزادی مواجه‌اند. فقدان شش دندان یا بیش از آن به «الیگودنشیا» یا کمبود دندان ارثی معروف است.

به گزارش مرکز اطلاعات بیمارستان کیوتو که در این پژوهش مشارکت دارد، اولین مرحله آزمایش‌های بالینی از سپتامبر سال جاری تا اوت ۲۰۲۵ خواهد بود. برای سنجش میزان اثربخشی این دارو آن را به‌شکل وریدی (از راه رگ‌ها) به ۳۰ مرد سالم ۳۰ تا ۴۶ ساله تزریق خواهند کرد.

واکسن‌های کرونای آسترازنکا به دلیل کاهش تقاضا جمع‌آوری می‌شوند

شرکت آسترازنکا اعلام کرد به دلیل مازاد واکسن‌های کووید ۱۹، محموله‌های واکسن‌های قبلی خود را از سراسر جهان جمع‌آوری می‌کند.

این شرکت اعلام کرده است از زمان آغاز همه‌گیری کووید ۱۹ چندین نسخه به روز شده از واکسن‌هایی که برای مقابله با ویروس کرونا ساخته شده از سوی شرکت‌های مختلف راهی بازار شده‌اند و همین امر موجب کاهش تقاضا و مازاد واکسن‌ کرونای Vaxzevria ساخت این شرکت شده که دیگر تولید یا عرضه نمی‌شود.

پیشتر نیز در پی شکایت گروهی در انگلیس، این شرکت اعتراف کرده بود که موارد نادری از واکسن‌های کووید ۱۹ آسترازنکا به ایجاد لخته خون و مرگ بیماران منجر شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین اخبار اجتماعی جهان در هفته گذشته
  • روتین روزانه ایلان ماسک چگونه است؟
  • پیدا شدن جسد مردی میانسال پس از ۱۰ روز در انباری خانه‌اش
  • (عکس) ماسک زدن ضرغامی سوژه شد
  • ردپای زن معتاد در قتل شوهر خواهرش
  • خاطره خاص بلینگام: این زیدان که می‌گی کی هست!‏
  • ایلان ماسک: آمریکا در حال انقراض! کاهش نرخ زاد و ولد خطرناک‌تر از گرمایش جهانی است
  • ایلان ماسک کاربردی برای هوش مصنوعی در اسپیس ایکس نیافت!
  • جود بلینگام: پدرم همیشه پیراهن رئال مادرید با نام و شماره زیدان را در خانه بر تن می‌کرد
  • ماسک: تا زمانی که مشکل بدهی آمریکا حل نشود، دلار ارزشی ندارد