Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر مدرسه فقهی امام خمینی(س) قم با تأکید بر اینکه اسلام با حجاب خواسته کرامت جامعه زنان را حفظ کند، گفت: اتفاقاتی که این روزها افتاده مورد تأیید نیست. همان طوری که مقام معظم رهبری هم به اشاره گذشتند، این نه منطقی و صحیح بود و نه فایده داشت. یعنی این کارها باعث می شود همان احترام حجاب که در اذهان مردم هست هم ریخته شود و آسیب ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اولا حرکت این طوری خودش غیرشرعی است. مرد نامحرمی که زن نامحرم را بگیرد و به زور سوار ماشین کند و احیانا کنار رفتن پوشش زن، همه اینها خلاف شرع است و نتیجه عکس دارد.

مشروح گفت و گوی خبرنگار جماران با آیت الله سید مجتبی طاهری خرم آبادی را در ادامه می خوانید:

-- اگر ما تعریف ضروری را روشن کنیم دیگر بعضی از دوستان خدشه وارد نمی کنند که چرا حجاب ضروری دین است. هر چیزی در اسلام که انکار او با انکار خدا و رسول(ص) مساوی باشد، ضروری دین است؛ و منکر او اگر عمدا این کار را بکند و ادامه و انتشار بدهد، از نظر حکم خداوندی کارش به جاهای باریک منتهی می شود. بنابر این، با توجه به اینکه حجاب از آیه قرآن استفاده می شود، اگر کسی انکار کند یعنی انکار قرآن و رسالت پیامبر(ص) کرده است. لذا منکر آیه حجاب، منکر ضروری دین می شود.

- برعکس، کسانی که این را یک نوع وهن به جامع زنان تلقی می کنند، اسلام با این کار خواسته کرامت جامعه زنان را حفظ کند. اسلام خواسته احترام جامعه زنان را حفظ کند و از چیزی که زنان را ملعبه و عروسک قرار می دهد جلوگیری کند. خواسته زنان حریمی برای خود ایجاد و به دیگران اعلام کنند ما اهل عفت و پاکدامنی هستیم؛ حریم خصوصی ما مربوط به خودمان است و هیچ ناپاکی حق ورود به این حریم را ندارد. این تکریم، احترام و بزرگداشت زن است.

- اتفاقاتی که این روزها افتاده مورد تأیید نیست. همان طوری که مقام معظم رهبری هم به اشاره گذشتند، این نه منطقی و صحیح بود و نه فایده داشت. یعنی این کارها باعث می شود همان احترام حجاب که در اذهان مردم هست هم ریخته شود و آسیب ببیند. اولا حرکت این طوری خودش غیرشرعی است. مرد نامحرمی که زن نامحرم را بگیرد و به زور سوار ماشین کند و احیانا کنار رفتن پوشش زن، همه اینها خلاف شرع است و نتیجه عکس دارد.

_ هم کسی که این رفتار با او شود حتما ناراحت می شود و اگر خودش هم اعتقاد کوچکی داشته، آن هم از بین می رود و هم کسی که این صحنه ها را ناظر است حتما متنفر می شود. همان طور که علمای بزرگ هم فرموده اند، در امر به معروف و نهی از منکر باید طوری عمل شود که موجب تنفر افراد جامعه نشود؛ اگر طوری عمل شود که تنفر آور باشد، حتما نباید انجام شود و چنین کاری ممنوع است. امر به معروف شرایط و جایگاه خودش را دارد و همه فقها فرموده اند اگر احتمال تأثیر نیست کسی نباید امر به معروف یا نهی از منکر کند.

_ باید فرهنگ سازی کنیم که متأسفانه در چند دهه ای که از انقلاب گذشته آن طوری که باید و شاید و شایسته بوده فرهنگ سازی نشده و در این زمینه کوتاهی شده است. ما نتوانسته ایم مسائل اصلی از جمله حجاب را آن طوری که شایسته است به زنان و دختران قانع و احکام اسلام را معرفی کنیم. در ذهن آنها شبهاتی هست و ما نباید با آنها برخورد تند و غیر منطقی کنیم. اساسا این بندگان خدا دشمنی با احکام اسلام ندارند و از کمبود و کم کاری ما است که نتوانسته ایم آن طوری که باید و شاید احکام اسلام را تبلیغ کنیم.

_ البته دشمن هم در نقطه مقابل با تمام قوا کوشیده و سعی داشته حکم اسلام را در این زمینه سست کند و ما متأسفانه در مقابل او حرکت درست و شایسته ای انجام نداده ایم و لذا عقب مانده ایم.

بیشتر بخوانید :

پاسخ تند رئیسی به منتقدان : مصمم به اجرای امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستیم زیباکلام : جناب رئیسی ، انتخابات ۱۴۰۴ همین موضع را درباره حجاب خواهید داشت یا ... دبیر ستاد نهی از منکر کشور : تندروها بدحجابی را جرم می دانند و نسخه زندان می پیچند / جریمه ، از دستگیری و دادگاه ، بسیار تأثیرگذارتر است هشدار روزنامه اصولگرا : مرقب باشیم ، گرانی ها و محدود کردن آزادی‌های اجتماعی مثل حجاب و لغو کنسرت ها ، مردم را رویاروی نظام قرار می دهد

_ باید این کلمه حجاب «اجباری» و «اختیاری» توضیح داده شود. حجاب از واجبات و ضروریات است و همه زنان و دخترانی که در جامعه حاضر می شوند طبق قانون اسلام و دستور قرآن باید محجبه باشند. البته نه اینکه من باید بالای سر او حاضر شوم و این اجبار رادر خیابان پیاده کنم، وظیفه آنها این است که این کار را بکنند؛ چون حدود اسلام در جامعه با شخص فرق می کند. ممکن است کسی در منزلش خطایی کند و هیچ ربطی هم به جامعه ندارد؛ ما کاری به او نداریم و متعرض او هم نیستیم. در جامعه وظیفه دیگری دارد و مثل همه قوانین دیگر، باید این قانون را هم حفظ کند.

_ رعایت نکردن حجاب تجاوز به حقوق دیگران است؛ مرد مسلمانی که نباید نامحرم ببیند، مجبور است در خیابان نامحرم ببیند و این درست نیست. این هم مثل هر قانون دیگری در جامعه رعایتش لازم است و اینکه بعضی ها می گویند چون مشکلات دیگر داریم به حجاب نپردازیم هم حرف درستی نیست. پرداختن به حجاب را این طور قبول نداریم که بخواهد با زور باشد ولی احکام اسلام تعطیل بردار نیست که مثلا بگوییم الآن چون فقر داریم نباید نماز بخوانیم.

_ البته بر حاکمان، مجریان و سردمداران جامعه اسلامی لازم است که در همه ابعاد به مشکلات مردم و جامعه اسلامی رسیدگی کنند و نه یک مشکل را بگیرند و دیگران را رها کنند. یعنی ما یقه حجاب را بگیریم و از آن طرف به تخلف های بزرگی که ریشه جامعه را می سوزاند اصلا اعتنا نکنیم یا از کنارش بگذریم. چپاول ها، اختلاس ها و حقوق دیگر زنان و مردان جامعه را نبینیم و بعد یقه حجاب را بگیریم، از نظر عملکرد درست نیست.

۲۱۲۲۰

کد خبر 1660505

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حجاب کشف حجاب بدحجابی احکام اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۳۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز گلستان، آیت الله العظمی نوری همدانی مرجع عالیقدر به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» پیامی ارسال کردند.

متن پیام حضرت آیت‌الله نوری همدانی به اختتامیه همایش ملی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم

موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاه‌های گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشته‌اند که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشن‌تر می‌شود.

در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کامل‌ترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.

مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد می‌شده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودندکه در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.

مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصه‌های جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سال‌های نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.

انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب.

محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن.

اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا.

مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق.

بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.

در روزگاری که در تمام فرهنگ‌های اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینی‌ها و آماج تهمت‌ها بود و از هیچ روزنه‌ای بر افق زندگی او روشنایی نمی‌تابید و همه در‌ها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.

حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگی‌ها و استعداد‌های فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیه‌هایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود.

«زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامت‌های انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.

«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون» «ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما» این نمونه‌ای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونه‌ای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته نیز به عنوان الگو معرفی می‌شود: «ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرج‌ها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات رب‌ها و کتبه و کانت من القانتین» و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه می‌شود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.

امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام می‌دهد به دین مقدس ما نسبت می‌دهد در حالی که با این عمل می‌خواهد پرده بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن می‌باشد.

در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم؛ و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر دیروز در گرگان پایان یافت.

همایش مولفان حوزه و دانشگاه در ۵ محور بیش از ۱۶۰ مقاله علمی ارائه کردند که سه مقاله برتر شدند و ده مقاله نیز عنوان شایسته تقدیر را کسب کردند.

دیگر خبرها

  • رژیم صهیونیستی در عرصه نظامی به هیچیک از اهدافش نرسید
  • آحاد جامعه باید در فرآیند تولید تمام حوزه ها سهیم باشند
  • اعتراضات دانشجویان در آمریکا تحول بسیار عظیم جهانی است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است
  • در هیچ مکتبی به اندازه اسلام به حقوق زنان توجه نشده است.
  • عادی‌سازی بی‌حجابی شبیخون فرهنگی
  • عادی‌سازی بی‌حجابی؛ شبیخون فرهنگی
  • بزرگترین حامی حقوق زن اسلام است
  • اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
  • آیت‌الله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است