Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:15:25 GMT

تاکید باکو بر اتصال به نخجوان از طریق ایران

تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۴۰۵۲

تاکید باکو بر اتصال به نخجوان از طریق ایران

به گزارش امروز (چهارشنبه) ایرنا به نقل از خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان، "جیحون بایرام‌اف" که برای شرکت در سیزدهمین نشست سفرای ترکیه به آنکارا سفر کرده، در گفت‌ وگو با رسانه‌های این کشور اعلام کرد: بعد از توافق با جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان ساخت اولین پل روی رود ارس را آغاز کرده است.

وی، استفاده از خاک ایران به جای خاک ارمنستان را یک راه جایگزین برای اتصال به نخجوان عنوان کرد و افزود: چه ارمنستان بخواهد و چه نخواهد پروژه اتصال به نخجوان از طریق ایران اجرا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، در عین حال اتصال باکو به نخجوان از خاک ارمنستان را فرصتی برای این کشور دانست و افزود: این فرصتی برای ایروان است که از پروژه‌های توسعه منطقه‌ای دور نماند.

بایرام‌اف گفت: اگر ایروان در اینباره تصمیم درستی نگیرد بزرگترین آسیب را به خود خواهد زد.

روابط ایران و آذربایجان در طول تاریخ دارای فراز و فرودهایی بوده، اما آنچه روشن است اینکه دو کشور دارای منافع مشترک در میدان گازی شاه‌دنیز و دریای خزر هستند و هم‌اکنون نیز تأمین پایدار گاز منطقه نخجوان و سوآپ گاز ترکمنستان به مقصد آذربایجان در حال انجام است. ایران و آذربایجان همچنین عضو "اوپک‌پلاس" و "جی‌ئی‌سی‌اف" هستند.

مقام‌های ارشد دو کشور در دولت سیزدهم در چند دور مذاکره‌ و دیداری که داشتند همواره بر گسترش روابط دو کشور در بخش‌های مختلف تأکید کرده‌اند و معتقدند ظرفیت دو کشور برای همکاری بیش از وضعیت کنونی است.

سوآپ گاز ترکمنستان از خاک ایران به مقصد جمهوری آذربایجان همسو با این موضوع، هفتم آذرماه امضا و ۱۲ دی‌ماه عملیاتی شد. بر اساس این قرارداد، ایران سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان را به جمهوری آذربایجان تحویل می‌دهد.

برچسب‌ها جمهوری اسلامی ایران اوپک پلاس جمهوری خود مختار نخجوان جمهوری آذربایجان ارمنستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران اوپک پلاس جمهوری خود مختار نخجوان جمهوری اسلامی ایران اوپک پلاس جمهوری خود مختار نخجوان جمهوری آذربایجان ارمنستان جمهوری آذربایجان دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۴۰۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان

در دیدار ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی با سرکنسول کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان توسعه همکاری‌های مرزی بحث و بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، خالد جنگجو، امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در دیدار با سرکنسول کشورمان در جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان که به منظور بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها، مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان و راهکارهای مربوط به تسهیل تردد کامیون‌های حامل کالا و زوار اربعین برگزار شد، اظهار کرد: توسعه و تسهیل مناسبات گمرکی برای هر دو طرف مهم است.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی افزود: توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بدون روان‌سازی و بهبود شرایط گمرکی میان دو طرف امکان‌پذیر نیست.

عزیز منصوری سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در جمهوری خودمختار نخجوان نیز در این دیدار به پیگیری‌های مستمر برای برگزاری نشست‌های مشترک گمرکی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های تأثیرگذار در مبادلات تجاری اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، سال گذشته بیش از ۱۰ هزار نفر از زائران خارجی اربعین حسینی از مرزهای آذربایجان‌غربی به کربلا عازم شدند که بیش از دو هزار نفر از این زائران از اتباع جمهوری آذربایجان بودند.

کد خبر 748721

دیگر خبرها

  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • دیدار وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قزاقستان
  • بازداشت معترضان به تصمیم پاشینیان برای «واگذاری روستاها» به باکو
  • واکنش هند به انتقاد باکو از فروش تسلیحات به ارمنستان
  • توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • شولتز: توافق میان باکو و ایروان نزدیک است
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان
  • ناآرامی‌ها در ارمنستان به دنبال واگذاری ۴ روستا به جمهوری آذربایجان