Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی با بیان اینکه پیش‌ از شروع کرونا در بین تمامی دانش‌آموزان عارضه‌های پشت گرد، شانه گرد و شانه افتاده و در بین دانش‌آموزان ابتدایی زانوی ضربدری و کف پای صاف بیشترین عارضه‌هایی بودند که شیوع داشتند، گفت: پس‌ از دوران کرونا به دلیل اینکه دانش‌آموزان با گوشی‌های موبایل، تبلت و لب‌تاپ سروکار زیادی داشتند، پیش‌بینی می‌کنیم که عارضه سر رو به جلو و شانه گرد شیوع بیشتری در بین دانش‌آموزان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صفدر سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص وضعیت ساختار قامتی دانش‌آموزان گفت: وضعیت جسمانی و قامتی کودکان پیش از ورود به مدرسه توسط خانه‌های بهداشت و بهداری‌ها بررسی و برای آنان پرونده سلامت تشکیل می‌شود. پس ما قبل از ورود دانش‌آموز به مدرسه یک نمای کلی از وضعیت سلامت اندام‌های حرکتی کودک داریم.

وی ادامه داد: کودک در سن رشد قرار دارد و با داشتن عادات غلطی مثل انداختن کیف و کوله سنگین روی شانه‌های خود و نشستن به صورت مداوم پشت میز در طول زمان دچار مشکلات ساختار قامتی می‌شود که این مشکلات در مدرسه‌ها بررسی می‌شوند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی بیان کرد: در درس تربیت‌بدنی چهار حوزه پیگیری می‌شود. یکی از حوزه‌ها بهداشت و سلامت دانش‌آموز است که مبحث ساختار قامتی یکی از بخش‌های آن است. حوزه‌های دیگر فراغت دانش‌آموزان، فعالیت‌های ورزشی و آمادگی جسمانی و در نهایت مسائل مربوط به انتخاب رشته و سایر موارد مربوط به حوزه استعداد یابی است.

سلطانی با بیان اینکه نکته بسیار حائز اهمیت، مجازی شدن مدارس در بازه‌ دوساله کرونا است، گفت: آموزش‌های مجازی چندین مشکل را برای ما ایجاد کرده ‌است. یکی از این مشکلات این است که همکاران ما و ارزیابان سلامت که معلمان باشند، دانش‌آموزان را برای بررسی وضعیت قامتی در اختیار نداشتند. مشکل دیگر در ایام کرونا این است که دانش‌آموزان با توجه به کم‌تحرکی و نشستن‌های مداوم پشت سیستم و گوشی‌های همراه دچار اضافه‌وزن و چاقی شدند. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم مسائل ساختار قامتی نیز اضافه‌تر شده باشد.

وی ادامه داد: پیش‌از شروع بازه دوساله کرونا ۲۱ درصد دانش‌آموزان خراسان‌رضوی دارای اضافه‌وزن و چاقی بودند اما پس‌از بازه‌ دوساله کرونا طی طرح‌های کشوری که انجام شد، اعلام کردند ۲۶ درصد دانش‌آموزان خراسان‌رضوی دچار چاقی هستند که این نشان‌دهنده افزایش ۵ درصدی میزان چاقی بین دانش‌آموزان خراسان‌رضوی است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی افزود: در خصوص ۳درصد از دانش‌آموزانی که دارای چاقی شده بودند با مداخله مجازی، حضوری و با آموزش حرکات مناسب برای کاهش وزن و توصیه به اولیا توانستیم مداخله جدی انجام دهیم، اما در خصوص اصلاح ساختار قامتی به‌جهت اینکه ما تنها دانش‌آموزان را دو ماه در اختیار داشتیم که بازه دوماهه شامل امتحانات نیز می‌شود، نتوانستیم ارزیابی‌های لازم را انجام دهیم به‌همین سبب برنامه‌ریزی‌هایی انجام دادیم که در شروع سال تحصیلی آینده مداخلات ساختار قامتی به‌صورت جدی پیگیری شوند.

سلطانی در خصوص عارضه‌های شایع بین دانش‌آموزان، اظهار کرد: پیش‌ از شروع کرونا به دلیل استفاده مداوم و چندین ساعتی از میز و نیمکت و همچنین استفاده از کوله‌های نامناسب در بین تمامی دانش‌آموزان عارضه‌های پشت گرد، شانه گرد و شانه افتاده و در بین دانش‌آموزان ابتدایی زانوی ضربدری و کف پای صاف بیشترین عارضه‌های شایع بودند. همچنین در ایام حاضر و پس‌ از دوران کرونا به دلیل اینکه دانش‌آموزان با گوشی‌های موبایل، تبلت و لب‌تاپ سروکار زیادی داشتند، پیش‌بینی می‌کنیم که عارضه سر رو به جلو و شانه گرد شیوع بیشتری در بین دانش‌آموزان داشته باشد.

۸۰ درصد دانش‌آموزان عارضه ساختار قامتی دارند

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت ساختار قامتی دانش‌آموزان وضعیت مناسب و مقبولی نباشد، اظهار کرد: با توجه به آمارهایی که در پیش‌ از ایام کرونا داشته‌ایم قریب به ۸۰ درصد دانش‌آموزان کل کشور حداقل یک نوع عارضه ساختار قامتی داشتند. این عارضه می‌تواند داشتن قوس کمر، کف پای صاف و امثال این‌چنینی باشد.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی بیان کرد: معلم پس ‌از شناسایی حدودی عارضه ساختار قامتی دانش‌آموز تا حدی مجاز است که توصیه‌های لازم را به او بگوید ولی بیشتر از این، دانش‌آموز باید به مراکز اصلاح ساختار قامتی و پس از آن به پزشکان ورزشی ارجاع شود.

سلطانی ادامه داد: در مراکز ساختار قامتی مداخله جدی‌تر انجام می‌شود و انجام حرکات کارآمدتر را به دانش‌آموز یاد می‌دهند. اگر مشکل دانش‌آموز جدی‌تر باشد و با حرکات ورزشی قابل اصلاح نباشد، دانش‌آموزان را به پزشکان ورزشی ارجاع می‌دهند. مدارس نیز بعد از چندین ماه از ارجاع دانش‌آموز به مراکز اصلاح ساختار قامتی، برای دیدن اینکه آیا حرکات اصلاحی تأثیری داشته یا نه، دوباره او را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی گفت: در سطح استان خراسان رضوی ۴۰ مرکز ساختار قامتی داریم. در مشهد هر ناحیه حداقل ۱ مرکز دارد و بعضی از نواحی دو مرکز دخترانه و پسرانه جداگانه دارند که در مجموع ۱۰ مرکز در شهر مشهد وجود دارد. برای استفاده از خدمات این مراکز باید مبالغ کمی را پرداخت شود. اما در نظر داشته باشید به جهت اینکه این مراکز دولتی هستند، هزینه پرداختی بسیار ناچیز است. برای دانش‌آموزانی که دارای محدودیت‌های مالی هستند، مراکز اصلاح ساختار قامتی طرح‌های حمایتی نیز دارند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی اظهار کرد: والدین بدون معرفی از طرف مدرسه و برای چکاب نیز می‌توانند به این مراکز مراجعه کرده و دانش‌آموزان معاینه شوند. این ورزش‌ها و حرکات اصلاحی دارای نتیجه هستند و اگر دانش‌آموز حرکات ورزشی را به‌طور منظم انجام دهد بعد از چندین ماه فرم بدن اصلاح‌شده و دانش‌آموز به فرم اصلی و درست بدنی باز خواهد گشت.

وی افزود: ولی عارضه‌هایی که به‌صورت مادرزادی در کودکان و نوجوانان وجود دارد با ورزش‌های اصلاحی قابل‌بازگشت به حالت اولیه نیست. ما فقط می‌توانیم عارضه‌هایی را به حالت اولیه برگردانیم که در طول زمان و با عادت‌های نامناسب بدنی به‌وجودآمده باشند این تمرین‌ها در درصد بالایی از دانش‌آموزان اثربخش هستند به‌شرط آنکه به‌صورت مداوم تکرار شوند. هرچقدر سن دانش‌آموز برای دریافت این ورزش‌ها و حرکت‌های اصلاحی پایین‌تر باشد درمانی که روی دانش‌آموز صورت می‌گیرد، اثربخش‌تر خواهد بود، گرچه برای دانش‌آموزان دوره دبیرستان هم این بررسی‌ها انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی تربيت بدني چاقی کودکان آموزش و پرورش اصلاح ساختار قامتی بین دانش آموزان درصد دانش آموزان پیش بینی می کنیم شانه گرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۴۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره فرهیختگان جوان با رقابت بیش از 2 هزار دانش آموز آغاز به کار کرد

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

دیگر خبرها

  • جشنواره فرهیختگان جوان با رقابت بیش از 2 هزار دانش آموز آغاز به کار کرد
  • آموزش چهار هزار و ۹۰۰ مهارت آموز درهرمزگان
  • جشنواره فرهیختگان جوان با رقابت بیش از ۲ هزار دانش‌آموز آغاز شد
  • رقابت ۲۸۰ دانش آموز کردستانی در مسابقات دادرس هلال‌احمر
  • معلم، کلید بهره‌برداری از گنجینه‌‌ای تمام‌نشدنی را به دانش‌آموز می‌دهد
  • دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد
  • یادواره شهدای دانش آموز در یزد 
  • آموزش مهارت های کشاورزی به دانش آموزان آبادانی
  • آموزش و پرورش : با معلم بلاگرها برخورد قانونی می‌شود/ چند نفر از این افراد را از سیستم حذف کرده ایم
  • مشکل رفت‌وآمد دانش آموزان شهرستان دیر حل شود