Web Analytics Made Easy - Statcounter

نخست وزیر موقت عراق از احزاب و جریان های سیاسی این کشور خواست برای برون رفت از بن بست سیاسی و حل اختلاف ها وارد گفت و گو شوند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه، «مصطفی الکاظمی» امروز (چهارشنبه) در مراسم آغاز عملیات بازسازی بازسازی فرودگاه بین المللی موصل گفت: امروز شایسته است که بخاطر منافع و آینده عراق، جناح‌های سیاسی مسئولیت‌های خود را برای برون رفت از انسداد سیاسی بر عهده بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه "ما چاره‌ای جز گفت و گو نداریم"، ابراز امیدواری کرد که همه با تمام توان برای حل انسداد سیاسی در عراق تلاش کنند و برای حل اختلافات به گفت و گو روی آورند.  

نخست وزیر پیشبرد امور عراق افزود: هزار سال گفت و گو بهتر از یک لحظه است که عراقی‌ها با هم درگیر شوند.  

«مقتدا صدر» رهبر «جریان صدر» عراق، چهارشنبه هفته گذشته خواستار انحلال پارلمان فعلی و برگزاری انتخابات زودهنگام شد و بیان کرد که وارد شدن به گفت و گویی را که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر برای حل اختلاف‌های سیاسی پیرامون تشکیل دولت جدید خواستار آن شده است، نمی‌پذیرد. 

صدر در ضمن رد دعوت نخست وزیر عراق برای گفت و گو اظهار داشت که گفت و گو هیچ فایده‌ای ندارد؛ به خصوص پس از اینکه به گفته وی، مردم حرف خود را زدند. 

رهبر جریان صدر همچنین از حامیان خود خواست تا زمان محقق شدن مطالباتشان به تظاهرات و تحصن ادامه دهند.  

در همین حال، ائتلاف چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی به بحران‌های سیاسی و دستیابی به منافع مردم از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرد. 

در همین راستا، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون عراق درخواست صدر را رد کرد و گفت که درخواست‌ها برای انحلال پارلمان عراق و برگزاری انتخابات زودهنگام را رد می‌کند؛ مگر آنکه جلسات مجلس فعلی به شکل طبیعی برگزار شود. 

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن "محمد شیاع السودانی با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد. 

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده  و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود. 

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که  جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید تشکیل دهند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: آسیای غربی ، انتخابات پارلمانی ، مقتدی صدر

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: آسیای غربی انتخابات پارلمانی مقتدی صدر انتخابات زودهنگام جریان های سیاسی نخست وزیر گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۵۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین و عضو هیأت‌عالی شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت حضور مردم در انتخابات دور دوم مجلس اظهار کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی نسبت به ترغیب و تشویق مردم نسبت به شرکت مردم در انتخابات دور دوم مجلس نقش کلیدی دارند.

او افزود: شرایط اقتضا می‌کند که رسانه ملی و گروه‌های تاثیر گذار از هیچ تلاشی برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات فروگذار نکنند و تلاش بیشتری در این حوزه انحام دهند.

رئوفیان متذکر شد: اصلی که به هر نظام سیاسی مشروعیت مردمی می‌بخشد مشارکت مردمی در انتخابات است که رهبر فرزانه انقلاب اسلامی هم بیش از هر کلید واژه‌ای، به ویژه در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، از این کلیدواژه استفاده کردند تا اینکه مشارکت مردم نسبت به پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌های رسمی افزایش پیدا کرد.

عضو هیأت‌عالی شورای وحدت نیرو‌های انقلاب اسلامی گفت: مردم از شرایط موجود و عملکرد دولت و مجلس ناراضی‌اند و خواهان تحول هستند.

او متذکر شد: مجلس باید نسبت به ایجاد تحول در جامعه تلاش کند که لازمه تحقق این امر شکل گیری کمیسیون‌های تخصصی مبتنی بر معیار‌های تحول آفرین است. همچنین هیات رئیسه مجلس باید بتواند منشا تغییرات مثبت باشد و لازمه آن انتخاب اعضای با کفایت برای هیات رئیسه است.

رئوفیان درباره اولویت‌های مجلس دوازدهم گفت: نمایندگان مجلس باید به اولویت‌های مردم از جمله کاهش نرخ بیکاری و کنترل نوسان ارز بپردازند، چرا که این موارد مشکلات عدیده‌ای را برای کشور رقم زده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • چالش‌ها و راهکار‌های مشارکت سیاسی آگاهانه
  •  واکنش اصلاح‌طلبان به سخنان نصیری درباره اتحاد شاهزاده و تاجزاده؛ تکرار یک شوخی بی‌مزه است | ارتباطی به جریان اصلاحات ندارد | واقعا یک توهم است
  •  تماس تصویری نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل با مشاور ارشد امیرعبداللهیان
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • انتخابات به نظام مشروعیت می‌بخشد
  • در جنگ‌ روایت‌ها به رسانه‌ها جدی‌تر توجه کنیم
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • طوفان عراق، منشأ گرد و غبار امروز خوزستان