Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیران امور خارجه گروه هفت روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از روسیه خواستند کنترل کامل نیروگاه هسته ای زاپروژیا را به اوکراین واگذار کند.

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از خبرگزاری رویترز، در این بیانیه که در آلمان منتشر شد، آمده است: فدراسیون روسیه باید بی درنگ نیروهایش را از مرزهای اوکراین که در سطح جهانی به رسمیت شناخته شده است، عقب براند و به قلمرو و حق حاکمیت اوکراین احترام گذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بیانیه در ادامه حاکی است: ما از روسیه می خواهیم فورا کنترل کامل نیروگاه هسته ای زاپروژیا و همچنین همه تاسیسات هسته ای در مرزهای رسمیت یافته اوکراین در سطح بین المللی را به مالک واقعی اش اوکراین بازگرداند تا از عملیات ایمنی و امنیت آن اطمینان حاصل شود.  

نیروهای مسلح اوکراین بارها نیروگاه هسته ای زاپروژیا را گلوله باران کرده اند. نیروگاه هسته ای زاپروژیا با ظرفیت تقریبی ۶ هزار مگاوات، بزرگترین نیروگاه در اروپاست. این نیروگاه قبلا یک چهارم از برق اوکراین را تولید می کرد.

در مارس ۲۰۲۲،   کنترل نیروگاه در اختیار نیروهای روسی قرار گرفت. در حال حاضر، نیروگاه با ظرفیت ۷۰ درصدی خود کار می کند، زیرا در منطقه زاپروژیا مازاد برق وجود دارد. قرار است از این نیروگاه برق کریمه تامین شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

 پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه ۱۴۰۰) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه در حال افزایش است. 

 

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: روسیه ، گروه هفت ، بحران اوکراین

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: روسیه گروه هفت بحران اوکراین نیروگاه هسته ای زاپروژیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۵۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای پدافند هوایی ارتش این کشور ۶ پهپاد اوکراینی را در آسمان استان های ورونژ، ریازان، بلگورود و کورسک رهگیری و منهدم کردند.

در این بیانیه آمده است که «دیشب تلاش جدید رژیم کی‌یف برای انجام یک حمله تروریستی با استفاده از پهپاد علیه اهدافی در داخل خاک روسیه خنثی شد.»

این بیانیه درباره جزییات این حمله افزود: سامانه‌های پدافند هوایی ۶ فروند پهپاد اوکراینی را رهگیری و منهدم کردند؛ سه فروند پهپاد بر فراز قلمرو استان ورونژ، یک فروند بر فراز قلمرو استان ریازان، یک فروند بر فراز قلمرو استان بلگورود و یک فروند پهپاد بر فراز قلمرو کورسک.»

وزارت دفاع روسیه دیروز سه شنبه نیز در بیانیه ای درباره روند ادامه «عملیات ویژه روسیه» در اوکراین اعلام کرد: یگان غرب نیروهای روسیه مواضع سودمندتری را به دست آوردند به نحوی که ۵ ضدحمله نیروهای مسلح اوکراین دفع شد. دشمن حدود ۹۰ نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان شرق روسیه نیروهای اوکراین را در دونتسک هدف قرار دادند، تلفات اوکراین بالغ بر ۱۰۰ پرسنل نظامی بود. نیروهای اوکراین در نبرد با یگان جنوب روسیه حدود ۴۴۰ پرسنل نظامی، ۲ تانک، یک خودروی زرهی و یک هویتزر ام ۱۹۸ را از دست دادند.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: اما از سوی دیگر، یگان مرکز ارتش روسیه مواضع را بهبود بخشید، نیروهای اوکراین در دونتسک را هدف قرار داد و ۹ ضدحمله دفع شد. دشمن در این محور حدود ۱۴۵ نظامی را از دست داد. پدافند هوایی روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی، ۶ موشک اتاکمز آمریکایی و ۲ بمب هدایت شونده هامر ساخت فرانسه را در یک روز سرنگون کرد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6093746

دیگر خبرها

  • ۶ پهپاد اوکراینی در مناطق مختلف روسیه منهدم شدند
  • پدافند روسیه ۱۰ پهپاد اوکراینی و ۶ «اتاکمز»آمریکایی را سرنگون کرد
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • مسکو: روسیه «نووباخموتوکا» را آزاد کرد/ دفع ۱۳ ضدحمله اوکراینی‌ها