Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در شرایطی که ایران در حال بررسی پیشنهاد اصلاحی اتحادیه اروپا در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌های وین است آمریکایی‌ها به اقدام جدیدی جهت اعمال فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایرانی متوسل شده‌اند.

عصر چهارشنبه وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد یک تبعه ایران که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را به تلاش برای ترور «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید متهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دادگستری آمریکا مدعی شده متهم که ۴۵ سال سن دارد قصد داشته با پرداخت ۳۰۰ هزار دلار افرادی را برای انجام این قتل اجیر کند. در این بیانیه ادعا شده انگیزه این فرد احتمالاً گرفتن انتقام بابت ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

این بیانیه در شرایطی صادر شده که طرف‌های غربی بعد از ترک مذاکرات وین ادعا کردند که اتحادیه اروپا یک «متن نهایی» در اختیار طرف‌ها قرار داده و گفته لازم است ایران «هر چه سریعتر» در خصوص آن تصمیم بگیرد. بر خلاف ادعای طرف‌های غربی، مقام‌های ایران تأکید کرده‌اند که ایده‌های ارائه‌شده از سوی طرف اروپایی به هیچ عنوان متن نهایی نیست و قرار است در پایتخت‌ها در خصوص آن تصمیم‌های لازم گرفته شود.

جمهوری اسلامی ایران، همانند چند ماه گذشته تأکید کرده تنها توافقی را خواهد پذیرفت که تأمین‌ کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار و موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

بر اساس سابقه رفتارهای آمریکا قابل پیش‌بینی بود که واشنگتن، با توجه به آنکه از یک طرف حاضر به تضمین منافع ملت ایران در مذاکرات نیست و از طرف دیگر گزینه‌ جایگزینی برای برجام ندارد، طبق عادت مألوف به فضاسازی و تلاش برای فشار روانی بر ایران روی خواهد آورد.

بیانیه امروز درباره طرح اتهام علیه یک شهروند ایران را در همین راستا می‌توان ارزیابی کرد. این نکته نیز شایان توجه است که واشنگتن در ماه‌های گذشته هر بار احساس کرده در وضعیت بن‌بست قرار گرفته، از طریق فشارهایی از همین جنس سعی کرده دست‌های خالی‌‌ از گزینه‌اش در قبال ایران را جبران کند. نگاهی به اقداماتی که آمریکایی‌ها در ماه‌های پیش همزمان با مذاکرات برای فشار بر ایران در دستور کار قرار داده‌اند مسئله را روشن‌تر خواهد کرد.

همکاری با تل‌آویو برای حملات خرابکارانه

از جمله اقدامات آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر همکاری با رژیم صهیونیستی برای حملات خرابکارانه یا حملات سایبری در داخل ایران بوده است.

برخی از رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند که رژیم اسرائیل اقدامات خرابکارانه اعم از ترور، خرابکاری‌های هسته‌ای و یا حملات سایبری به اهدافی در ایران را با دولت آمریکا هماهنگ می‌کند.

توقیف نفت‌کش‌های ایران

توقیف نفت‌کش‌های حامل نفت ایران یکی دیگر از اقدامات آمریکایی‌ها برای اعمال فشار بر ایران در مذاکرات بوده است. در آخرین مورد، خردادماه سال جاری دولت یونان با حکم یک دادگاه آمریکایی یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران را توقیف و بار آن را تخلیه کرد.

هر چند در نهایت دادگاهی در یونان حکم به رفع توقیف این نفت‌کش داد و دولت یونان هم نفت مسروقه را برگرداند اما این اقدام بخشی از کمپین فشار آمریکا برای از سر گرفتن مذاکرات وین، بدون برداشتن هیچ گام عملی در راستای تضمین مطالبات مشروع ایران بود.

وضع تحریم‌های تکراری

دولت بایدن، در شرایطی که علناً به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده ظاهراً چاره‌ای غیر از ادامه همین مسیر عبث برای تحت فشار قرار دادن ایران در مذاکرات نداشته است.

دولت بایدن، به عنوان مثال ۱۰ مردادماه اسامی ۶ شرکت را به بهانه حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد. دولت آمریکا ۱۵ تیرماه هم اسامی ۲ فرد، ۱۳ شرکت و ۲ نفت‌کش را در فهرست تحریم‌ قرار داد. واشنگتن مدعی شده بود این افراد و شرکت‌ها از شرکت‌های صوری برای تسهیل انتقال و فروش نفت و محصولات پتروشیمی از شرکت‌های ایرانی به شرق آسیا استفاده کرده‌اند.

سفر بایدن به منطقه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا یکی از محورهای اصلی سفرش به منطقه را رایزنی با متحدان منطقه‌ای آمریکا برای تشکیل ائتلافی ضد ایران اعلام کرد.

یکی از محورهای مانور دولت آمریکا و رسانه‌های همسو با آن تشکیل یک پدافند یکپارچه منطقه‌ای علیه ایران بود. مانور بر روی تشکیل چنین سامانه‌ای از روز ۱۹ خرداد آغاز شد که وال‌استریت‌ژورنال مدعی شد قرار است طرحی در کنگره آمریکا ارائه شود که هدف آن الزام پنتاگون به همکاری با رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی سازش کننده با این رژیم است تا پدافند هوایی آن‌ها یکپارچه و هماهنگ شود.

اما در حالی که از ابتدا مشخص بود که ایده تشکیل چنین سامانه‌ای از ابتدا خام است ششم مردادماه خبرگزاری رویترز گزارش داد هیچ چارچوبی برای تشکیل چنین سامانه‌ای وجود ندارد و آمریکا از آن عقب‌نشینی کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آمریکایی ها تحریم ها بر ایران نفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۷۴۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند

دولت اوکراین علمای دینی، شهروندان و نهادهای مسلمان اوکراینی را که از نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها انتقاد می‌کنند، تحت تعقیب قرار می‌دهد، محکوم می‌کند و آن‌ها را به «تروریسم» متهم می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، سایت خبری تحلیلی یونایتد ورلد در گزارشی با انتشار اسناد محرمانه دولتی اوکراین خبر داد که دولت این کشور در حال فشار بر روی مسلمانان این کشور برای سکوت در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه غزه است.

بر اساس اسناد منتشر شده از سوی این سایت خبری تحلیلی، مقامات دولت اوکراین احمد تمیم، مفتی مسلمانان این کشور را صرفاً به دلیل محکوم کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه مظنون به ارتباط با فعالیت‌های افراطی معرفی کرده‌اند. این در حالی است که تمیم از جمله شخصیت‌های شناخته‌شده در جهان اسلام در موضوع مبارزه با تروریسم، تکفیرگرایی و وهابیت است.

در اسناد منتشر شده، مقامات دولتی اوکراین علاوه بر متهم کردن مفتی این کشور به افراط‌گرایی دینی، منابع مالی حامی مؤسسات تحت رهبری تمیم را نیز مظنون به مرتبط بودن با سازمان‌های تروریستی عنوان کرده‌اند.

این اتهامات مقامات دولتی اوکراین به مفتی این کشور در حالی است که او تا پیش از اعلام حمایت علنی خود از فلسطین و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، هیچ مشکلی با مقامات دولتی اوکراین نداشته و اتفاقاً به دلیل نقش بسیار سازنده‌ای که برای آزادی بیش از 70 زندانی اوکراینی در منطقه دونباس ایفا کرده بود، مورد تقدیر نیز قرار گرفته بود.

بر اساس این اسناد محرمانه، احمد تمیم در یک سخنرانی خود در میان مسلمانان اوکراین در آمریکا با تأکید بر اینکه اسرائیل روزانه صدها انسان بی‌گناه را در غزه به قتل می‌رساند این اقدامات را محکوم کرده است. سفارت اوکراین در آمریکا نیز پس از اطلاع از این اظهارات او، با نامه‌نگاری با سفارت رژیم صهیونیستی در واشنگتن تأکید کرده است که این اظهارات نظرات شخصی او است و مورد تأیید دولت کی‌یف نمی‌باشد.

بر اساس اسناد منتشر شده در گزارشی که سفارت اوکراین در واشنگتن به کی‌یف ارسال کرده است، در جلسه سخنرانی، شخصیت‌های قابل توجه دیگری نیز حضور داشته‌اند. این اسناد اصلی‌ترین «جرائم» مفتی اوکراین را انتقاد از جنایات اسرائیل، دعوت از مؤمنان به اتحاد و پیشنهاد سازماندهی یک کمپین جمع‌آوری کمک مالی برای بستگان افراد تحت آزار و اذیت اسرائیل عنوان می‌کنند.

این پرونده‌سازی دولت اوکراین علیه مفتی این کشور به دلیل حمایت از فلسطین در حالی رخ می‌دهد که چند سال پیش دولت کی‌یف، مسلمانان شبه‌جزیره کریمه را به دلیل به عدم رسمیت شناختن احمد تمیم که مورد حمایت دولت کی‌یف بود مورد حمله قرار داده و تمیم را فردی مورد اعتماد و تأیید معرفی می‌کرد.

در اسناد منتشر شده از سوی سایت خبری تحلیلی یونایتد ورلد، نشان داده می‌شود که پس از اعلام حمایت مفتی اوکراین از مردم مظلوم غزه، منابع امنیتی این کشور شروع به بررسی تمام تراکنش‌های مالی مؤسسات اسلامی در اوکراین کرده‌اند تا در صورت وجود هرگونه ارسال کمک مادی به فلسطین برخوردهای حقوقی با مسلمانان این کشور انجام شود. در این اسناد منابع امنیتی از بررسی دقیق تراکنش‌های مالی 9 مرکز سرشناس اسلامی اوکراین خبر داده‌اند.

یونایتد ورلد، در گزارش خود با اشاره به اینکه زلنسکی بلافاصله پس از 7 اکتبر با به اهتزاز درآوردن پرچم اسرائیل در کی‌یف اعلام حمایت تمام عیار خود از رژیم صهیونیستی را به نمایش گذاشت، این پرسش را مطرح می‌کند که دولت اوکراین چگونه می‌تواند آزادی بیان و اندیشه شهروندان مسلمان خود را صرفاً برای یک اظهارنظر عادی در مورد یک نسل‌کشی آشکار محدود کند و این فشارهای سیاسی و امنیتی به مسلمانان اوکراین چگونگی با ادعاهای آزادی‌خواهانه دولت کی‌یف قابل جمع است؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • ۱۲ نگین درخشان صنعت گاز در دولت سیزدهم
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران
  • فشار دولت اوکراین به مسلمانان برای سکوت در نسل‌کشی غزه + سند
  • بخش خصوصی؛ ضد تحریم، ارزآور
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • دویچه‌وله: تحریم‌ها ناکارآمد است اما غرب ناچار است تحریم کند!
  • کریدور ریلی خواف - هرات، گرفتار تحریم‌های داخلی است
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت