Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک تحلیل‌گر مسائل نظامی روس می‌گوید، آمریکا به‌خاطر اقدامات «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در حال کاهش کمک‌ها به این کشور است.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، «آلکسی لئونکوف» سردبیر نشریه «زرادخانه سرزمین پدری» روز سه‌شنبه در یادداشتی نوشته است: «آمریکا در حال محدود کردن فهرست سلاح‌های ارسالی به اوکراین است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با اشاره به تعداد سامانه راکتی دوربرد «هیمارس» که توسط آمریکا به اوکراین ارسال شده و توانسته کمک زیادی به آن‌ها در هدف قرار دادن مواضع روس‌ها داشته باشد می‌گوید: «آن‌ها بیست عدد در برنامه داشتند اما شانزده تا تحویل دادند».

لئونکوف همچنین به وعده آمریکا برای تحویل جنگنده‌های اف-۱۶ درخواستی اوکراین اشاره کرد و نوشت: «فعلاً آن‌ها از تأمین اف-۱۶ امتناع می‌کنند. در عین حال، چیزی که موقتی است ممکن است دائمی شود».

این تحلیل‌گر روس بدون اشاره به جزئیاتی گفت: «رسوایی‌ها و افشاگری‌ها علیه زلنسکی در رسانه‌های غربی در حال افزایش هستند».

او در این باره به انعکاس گزارش عفو بین‌الملل در رسانه‌های غربی اشاره کرد که بر اساس آن نیروهای اوکراینی عامدانه با استقرار در مناطق غیرنظامی، جان شهروندان را به خطر انداخته‌اند.

لئونکوف همچنین گفت: «بنابراین حملات رسانه‌های غربی علیه زلنسکی و ایجاد محدودیت در تأمین تسلیحات تصادفی نیستند و حلقه‌های یک زنجیر هستند. زلنسکی روسیاه شده و سرنوشت او محتوم است».

از سوی دیگر نیوز ویک در یادداشتی به قلم «استیو کورتس» به تأیید اظهارات لئونکوف درباره تغییر لحن آمریکایی‌ها درباره دولت زلنسکی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است: «ولودیمیر زلنسکی ذات واقعی خود را به طور فزاینده‌ای آشکار کرده است. رئیس جمهور اوکراین ماه‌ها از تمجید رسانه‌های آمریکایی و مخاطبان آن‌ها بهره برد اما حالا واقعیت نقش او در اوکراین حتی برای مشوق‌های پر و پا قرص او در آمریکا نیز که بسیاری نیز جمهوری‌خواه هستند غیر قابل انکار شده است».

کورتس به گزارش اخیر روزنامه «نیویورک تایمز» اشاره می‌کند که در آن نوشته شده: «خواننده عزیز، جنگ اوکراین تمام نشده و نگرانی‌های مقامات آمریکایی درباره رهبری اوکراین بسیار بیشتر از چیزی است که بروز می‌دهند. بی‌اعتمادی عمیق میان کاخ سفید و رئیس جمهور اوکراین زلنسکی به طور قابل توجهی بیشتر از چیزی است که گزارش شده است».

در ادامه یادداشت کورتس آمده است: «زلنسکی تمام رسانه‌های مخالف در اوکراین را تعطیل کرد، احزاب سیاسی مخالف را ممنوع اعلام کرد، اعلام کرد که روسیه تک تک شهروندان کی‌یف را می‌کُشد تا به او دست یابد اما در این میان فرصت پیدا کرد برای مجله مُد "ووگ" ژست بگیرد. او همچنین مقام‌های معادل دادستان کل و رئیس سی‌آی‌اِی در آمریکا را در یک روز اخراج کرد و شاید این کار را بین عکاسی‌های باشکوهش انجام داده باشد».

در این یادداشت آمده است: «شبکه سی‌بی‌اِس نیز مانند نیویورک تایمز اقدام به زدودن هاله نور زلنسکی کرد. این شبکه در گزارشی به ارسال پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به یکی از فاسدترین کشورهای روی کره زمین پرداخت و نوشت، حجم بالایی از کمک‌های ارسالی آمریکا دزدیده شده است. این رسانه صراحتا اعلام کرد که "بخش اعظمی از میلیاردها دلار کمک نظامی که آمریکا به اوکراین می‌فرستد، به خط مقدم جنگ نمی‌رسند". سی‌بی‌اس همچنین اعلام کرد که "چیزی حدود ۳۰ درصد از این کمک‌ها به مقصد نهایی خود می‌رسند"».

کورتس می‌نویسد: «پس مالیات‌دهندگان آمریکایی ده‌ها میلیارد دلار پولی که کشورشان ندارد را قرض می‌کنند تا شانس و اقبال برای رهبر غیر پاسخگوی یک کشور فاسد بفرستد تا جنگی را بر افروزد که آمریکا هیج نفع ملی حیاتی از آن نمی‌برد. اوه! و در بحبوحه رکود و افزایش تورم در داخل. این واقعیت به قدر کافی ناراحت کننده هست اما زلنسکی تازه توقعاتش را بالا برده و آمریکایی‌ها را مجبور می‌کند که بیشتر در مسیر غلط پیش بروند».

در یادداشت این نشریه آمریکایی با گلایه از درخواست زلنسکی از «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین آمده است: «زلنسکی در مصاحبه با نشریه "ساوث چاینا مورنینگ پُست" خواستار گفت‌وگوی مستقیم با شی جین‌پینگ شد تا به اوکراین در جنگ کمک کرده و در بازسازی اوکراین نیز یاری برساند. او در تماس قبلی با رئیس جمهور چین، اوکراین را به‌عنوان پلی به سوی اروپا برای چینی‌ها پیشنهاد داده بود».

کورتس در پایان می‌نویسد: «پوتین یک قلدر است و زلنسکی یک فرد خودکامه و فاسد. جنگ میان آن‌ها هیچ منافع ملی حیاتی برای آمریکا ندارد. مداخله‌های بایدن به آمریکا زیان می‌رساند و گرفتاری مردم اوکراین را بیشتر می‌کند که به نوچه‌هایی در جنگ الیگارش‌های دریای سیاه تبدیل شده‌اند. آمریکا باید بر گفت‌وگو، مذاکره و کاهش تنش پافشاری کند. اگر طرف‌ها امتناع کردند، آن موقع زمان این است که آمریکایی‌ها راه واقع‌گرایی و خویشتن‌داری را پیش بگیرند زیرا این جنگ ما نیست و زلنسکی مطمئناً جنگجوی ما نیست».

روسیه از پنجم اسفند گذشته (۲۴ فوریه) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه هدف از عملیات نظامی کشورش را «غیرنظامی کردن» و «نازی‌زدایی» اوکراین اعلام کرد.

روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. روسیه بر این باور است که  به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی بحران کنونی اوکراین روی داده است. 

انگلیس روز سه‌شنبه مدعی شد که روسیه «تقریباً به طور قطع» یک تشکیلات بزرگ جدید نیروی زمینی برای پشتیبانی از عملیات خود در اوکراین ایجاد کرده است.وزارت دفاع انگلیس در بولتن روزانه اطلاعاتی خود در توییتر اعلام کرد این یگان به نام سپاه سوم ارتش در خارج از شهر مولینو در شرق مسکو پایتخت روسیه مستقر است.

در ادامه این به روز رسانی همچنین آمده که فرماندهان روس همچنان با «اولویت‌های عملیاتی در رقابت» برای تقویت حمله خود در منطقه شرقی دونباس و همچنین تقویت دفاع خود در برابر ضدحمله‌های طرف اوکراینی در جنوب این کشور  روبرو هستند. (جزئیات بیشتر)

با این حال امروز (چهارشنبه) زلنسکی پس از یک رشته انفجار در پایگاه هوایی روسیه در کریمه گفت: «فراموش نمی‌کنیم که جنگ روسیه علیه اوکراین با اشغال کریمه آغاز شد. این جنگ روسیه... با کریمه آغاز شد و باید با کریمه - با آزادی آن پایان یابد. کریمه اوکراینی است و ما هرگز از آن دست نخواهیم کشید».

جدیدترین اظهارات زلنسکی حاکی از آن است که او معتقد است اوکراین باید قبل از پایان جنگ، شبه‌جزیره کریمه را بازپس گیرد. این در حالی است که او  پیش‌تر گفته بود که اگر روسیه به مواضع قبل از ۲۴ فوریه (آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین) خود بازگردد، کی‌یف می‌تواند صلح را بپذیرد، به این معنی که بازپس گیری کریمه می‌تواند موضوع مذاکرات بیشتر باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسوایی های زلنسکی ولودیمیر زلنسکی جنگ اوکراین اوکراین رئیس جمهور کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۷۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا

بر اساس گزارش نشریه «پالتیکو» رئیس جمهور اوکراین چند ماه قبل در دیدار با رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا به او برای تصویب بسته جدید کمک‌های درخواستی جو بایدن برای کی‌یف، ضرب‌الاجل داده بود.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی پالتیکو در گزارشی به نقل از منابع مطلع نوشت، «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین ماه دسامبر گذشته، کمتر از دو ماه بعد از آنکه «مایک جانسون» جمهوریخواه به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید به دیدار او در شهر واشنگتن رفته و به او این پیام را داده است: «زمان (برای ارتش اوکراین) رو به اتمام است.»

به نوشته پالتیکو، زلنسکی همچنان که به دیدار مایک جانسون در دفتر این رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ماه دسامبر رفت، تصریح کرد که کشور او مدت زمان چندانی برای آنکه در برابر موج حملات موشکی و پهپادی جدید روسیه دوام بیاورد، ندارد.

به نوشته پالتیکو دو منبع مطلع گفتند رئیس جمهور اوکراین به جانسون ضرب‌الاجل داده کمک‌های جدید واشنگتن به ارزش حدود ۶۰ میلیارد دلار برای کی‌یف را تا ماه «مارس یا آوریل» تصویب کند.

به گفته سه مقام مطلع دیگر که نامشان را فاش نساختند نشست این دو در ماه دسامبر تاثیر زیادی بر تصمیم چند روز پیش جانسون برای آنکه به رغم مخالفت هم‌حزبی‌های محافظه‌کارش بسته کمک‌های ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین را تصویب کند، داشته است.

پالتیکو در این مطلب نوشت: «جانسون کمتر از یک هفته مانده تا پایان ضرب‌الاجل ارائه شده از سوی زلنسکی این کار را انجام داد. شنبه هفته گذشته مجلس نمایندگان آمریکا چهار لایحه جداگانه مربوط به کمک‌های درخواستی دولت جو بایدن برای اوکراین، اسرائیل و حوزه اقیانوس هند-اقیانوس آرام به همراه یک سری تدابیر دیگر امنیت ملی تصویب کرد. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز روز چهارشنبه گذشته با امضایش این لوایح تصویب شده را به قانون تبدیل کرد. حالا کمکی نظامی معادل یک میلیارد دلار شامل موشک‌های دوربرد که کی‌یف با آنها می‌تواند حملاتی به پشت مواضع روسیه داشته باشد رهسپار اوکراین شده است.»

به نوشته این روزنامه آمریکایی سه مقام دیگر گفتند جانسون قبل از این تصویب این بسته کمک‌ها برای اوکراین را وابسته به توافق بر سر سیاست‌های مرزی درخواستی محافظه‌کاران کرده بود و مشخص نیست که چرا او حالا به تصویب این کمک‌ها چراغ سبز نشان داده اما نشست چند ماه پیشش با زلنسکی او را تحت فشار گذاشت تا «تصمیم بگیرد آیا به خطر انداختن رهبری‌اش برای ارسال تسلیحات بیشتر برای اوکراین ارزشش را دارد یا خیر.»

پالتیکو خاطرنشان کرد که این مطلب را بر مبنای مصاحبه با هشت دستیار جمهوریخواه و دموکرات کنگره‌، لابی‌گر و مقام مطلع به مسائل اطلاعاتی غرب و آشنا به تفکر جانسون و گفتگوهای او با کارمندانش نوشته است؛ منابعی که هیچ یک نامشان فاش نشد.

در این مطلب عنوان شد که نشست زلنسکی و جانسون منجر به چهار ماه کشمکش حرفه‌ای و شخصی برای او بر سر به چالش کشیدن جمهوریخواهانی که خواستار سرنگونی‌اش از ریاست مجلس نمایندگان هستند شد تا کمک‌های نظامی برای متحدان آمریکا را به تصویب برساند. همچنین جانسون در پی این نشست به کارمندان دفترش این ضرب‌الاجل را برای تهیه بسته لوایح مربوط به مجلس نمایندگان ارائه کرده و از آنها خواست: «تا قبل از رسیدن این ضرب‌الاجل محض احتیاط بسته‌ای که عملی باشد تهیه کنید.»

جانسون زمانی که در ماه اکتبر به ریاست مجلس نمایندگان آمریکا رسید به دنبال آن بود که شروط بیشتری برای تصویب کمک‌های نظامی درخواستی جو بایدن برای اوکراین تعیین کند. اصلی‌ترین شرط تصویب آن که از سوی جمهوریخواهان محافظه‌کار تعیین شد وضع تمهیدات سختگیرانه تر برای امنیت مرزهای آمریکا بود؛ شرطی که پذیرفته شدن توسط مجلس سنا که در کنترل دموکراتها قرار دارد بعید بود. با گذشت زمان لیست این شروط بیشتر هم شد و شامل تبدیل کردن برخی از کمک‌ها به وام و استفاده از دارایی‌های توقیف شده روسیه برای بازسازی اوکراین شد.

پالتیکو نوشت: «یکی از رهبران ارشد مجلس نمایندگان آمریکا که با تفکرات جانسون آشنا است گفت اما پس از هشدار رئیس جمهور اوکراین مبنی بر اینکه تسلیحات نیروهایش تا رسیدن فصل بهار تقریبا تمام خواهند شد رئیس مجلس نمایندگان نتیجه گرفت تا قبل از این ضرب‌الاجل باید اقدامی برای کمک به اوکراین انجام شود. این منبع که نامش را فاش نکرد، گفت: آنها به مهمات و تجهیزات نیاز داشتند تا بتوانند به جنگ ادامه دهند. پس از آن وظیفه تهیه لوایح مربوطه و تعیین مسیری برای پیشبرد آنها به دوش جاش هاجز، مشاور امنیت ملی جانسون افتاد.»

یک منبع دیگر که از اقدامات هاجز مطلع است به پالتیکو گفت: «جاش هاجز کسی است که اکثر وظایف سنگین را در این مدت انجام داد. او کسی است که به تدریج لوایح را با همکاری با وزارت دفاع، شورای امنیت ملی، روسای کمیته‌های مربوط و اعضای دیگر تهیه کرد. او در طول چند ماه تلاش کرد تا تضمین کند جانسون فضای لازم برای امتیاز گرفتن و اتخاذ تصمیمات آگاهانه را داشته باشد.»

به نوشته پالتیکو، هاجز بر جانسون اعمال نفوذ مستقیم کرد. این روزنامه آمریکایی نوشت: «رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از عده‌ای دیگر از کارمندان دفترش می‌شنید که نباید این کمک‌ها را تصویب کند یا اینکه تنها باید از کمک‌های در نظر گرفته شده برای اسرائیل حمایت کند اما هاجز در میان این حرفها استدلال کرد آمریکا فرصتی برای ایستادن برای محور رو به رشد روسیه-چین-ایران با فوریت و صرفه‌جویی هزینه پیدا کرده است.»

پالتیکو همچنین نوشت سه منبع مطلع به تفکرات جانسون گفتند حمله موشکی و پهپادی تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی نیز جانسون را بر آن داشت تا تصویب کمک‌های واشنگتن برای رژیم صهیونیستی را نیز تسریع کند. جانسون روز بعد از حمله تنبیهی ایران با حکیم جفریز، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا تماس گرفته و به او گفت برای پیشبرد تمامی لوایح مربوط به کمک‌های خارجی درخواستی واشنگتن آمادگی دارد.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • درخواست دوباره زلنسکی برای دریافت تسلیحات
  • روایت پالتیکو از اعمال نفوذ زلنسکی بر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا
  • حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین در سه منطقه/ اعزام خلبانان اوکراینی به فرانسه برای آموزش جنگنده اف-۱۶
  • زلنسکی باز هم ساز کمک کوک کرد
  • کمبود شدید سرباز در اوکراین/ ارسال مهمات غربی چاره کار نیست
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل
  • افشاگری دی‌ولت از سند محرمانه‌ای که می‌توانست به جنگ اوکراین پایان دهد