Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@21:56:21 GMT

بهبود متوسط بارش کشوری به حدود ۱۵ میلی‌متر

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۱۸۲۹۸

بهبود متوسط بارش کشوری به حدود ۱۵ میلی‌متر

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: بارندگی‌های اخیر موجب افزایش متوسط بارش کشوری به میزان حدود ۱۵ میلی‌متر شده است. "فیروز قاسم‌زاده" با بیان این‌که بیشترین بارش‌های سامانه بارشی اخیر در استان‌های سیستان و بلوچستان، گیلان، فارس، هرمزگان، مازندران، یزد، بوشهر، کرمان، تهران و البرز بوده، افزود: بر اساس آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو، بارندگی‌های اخیر، متوسط بارش کشوری را ۱۵ میلی‌متر بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: میزان حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر که به صورت رواناب سطحی یا نفوذ به منابع آب زیرزمینی تخمین زده می‌شود، حدود ۷.۵ میلیارد متر مکعب است.

سخنگوی صنعت آب گفت: از این میزان، بر اساس بارشی که در حوضه آبریز سد‌های کشور روی داده است، حجم آب ورودی به مخازن سد‌های مهم تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است.

وی به ورود ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب به حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و ۴۰۰ میلیون مترمکعب رواناب به تالاب‌ها اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود بخشی از رواناب‌ها در جنوب کشور به سمت دریا روانه شود و بخشی نیز در قالب نفوذ در زمین، طی ماه‌های آتی به آبخوان‌های کشور وارد خواهد شد.

سخنگوی صنعت آب کشور گفت: حجم ورودی خالص ناشی از سامانه بارشی اخیر در مخازن سدها، حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین تاثیر را در افزایش ورودی به سد‌های استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان داشته است.

قاسم‌زاده ادامه داد: هم اکنون میزان کل حجم آب موجود در مخازن سد‌های کشور معادل ۲۲.۶۲ میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی گفت: بر این اساس، در استان سیستان و بلوچستان سد پیشین ۶۵ میلیون مترمکعب، سد زیردان ۵۴ میلیون متر مکعب و سد ماشکید علیا ۲۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته اند. در استان هرمزگان سد جگین، ۷۲.۵ میلیون مترمکعب؛ سد استقلال ۱۴ میلیون مترمکعب و سد شمیل ونیان ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش حجم آب ورودی داشته¬ اند.

قاسم‌زاده ادامه داد: در استان کرمان سد جیرفت ۲۰.۶ میلیون مترمکعب، سد تنگوییه ۱.۶ میلیون مترمکعب و سد زاینده رود در استان اصفهان ۱۱.۱ میلیون مترمکعب به حجم آب مخازن افزوده شده است.

به گفته سخنگوی صنعت آب کشور، سد‌های استان خوزستان در حوضه آبریز کارون بزرگ نیز در مجموع حدود ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند.

قاسم‌زاده به ورود ۱۴ میلیون مترمکعب آب به سد‌های استان تهران اشاره کرد و گفت: سد ماملو با ۶.۵ میلیون مترمکعب بیشترین میزان دریافت آب را داشته و سد‌های لار، طالقان، لتیان و امیرکبیر نیز به ترتب ۳، ۲.۴، ۱.۶ و ۰.۵ میلیون مترمکعب افزایش ورودی را ثبت کرده اند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سامانه بارشی بارش های سامانه بارشی متوسط بارش کشوری سخنگوی صنعت آب ۵ میلیون مترمکعب میلیون مترمکعب سخنگوی صنعت آب قاسم زاده حجم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۱۸۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، بر پایه گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری (۱۶ تا ۲۱ اردیبهشت) وقوع بارش‌ها در غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. در این مناطق کشور مقادیر تجمعی بارش ۱۰۰-۷۵ میلی‌متر پیش‌بینی‌شده است.
بر اساس تقسیمات حوضه‌های درجه ۱ کشور، حوضه آبریز دریای خزر با مقدار میانگین ۲۹.۳ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۱۰۰ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه در هفته جاری خواهد بود.

همچنین حوضه آبریز مرزی شرق با مقدار میانگین ۰.۴ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۹ میلی‌متر کم باران‌ترین حوضه درجه ۱ کشور است.

از میان حوضه‌های درجه ۲ کشور، حوضه تالش، مرداب انزلی با متوسط بارش ۵۳.۴ میلی‌متر و بیشینه بارش ۱۰۰ میلی‌متر و هراز و قره‌سو با مقدار میانگین ۲۷.۲ میلی‌متر و بیشینه نقطه‌ای ۹۵.۷ میلی‌متر پرباران‌ترین حوضه‌های درجه دو هستند.
از میان استان‌های کشور، استان‌های شمال غربی و حاشیه دریای خزر با بارش تجمعی معادل ۱۰۰-۷۵ میلی‌متر در هفته جاری پر بارش‌ترین استان‌های کشور خواهند بود.

کد خبر 6097395 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • تولید حدود ۲۷۷ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲
  • آخرین وضعیت پُرشدگی سد‌ها بعد از بارش‌های اخیر
  • وضعیت سدهای کشور پس از بارش‌های اخیر | هنوز ۱۱ استان دچار کم بارشی هستند
  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • استان های غرب، شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور بارانی می شوند
  • پس از بارش های اخیر همچنان۱۱ استان درگیر کم بارشی
  • پرشدگی ۸۱ درصدی سدهای خوزستان با بارش های اخیر
  • میزان بارش‌های روز گذشته در خراسان شمالی اعلام شد
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • ۶۵ درصد ظرفیت سدهای کرمانشاه پُر شد