Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های «تکیه کتاب» با عنوان معرفی و بررسی کتاب «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع» چهارشنبه ۱۹ مرداد همزمان با دوازدهم محرم الحرام از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور محمدهادی زاهدی و سعید طاووسی مسرور برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدهادی زاهدی با بیان اینکه مطالب کتاب «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع» روان، خوش‌خوان و متعهد به متن گردآوری شده است، گفت: سعی کردم در این کتاب مطلبی از خودم اضافه نکنم مگر در قسمت‌هایی که نیازمند مقدمه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قلم، هنگام نوشتن این بخش که امام حسین (ع) از اسب به زمین می‌افتد در اختیارم نبود. بنابراین آنچه را که در متن تاریخی روی داده با زبان روزآمد در اختیار مخاطب قرار دادم.

زاهدی با تاکید بر اینکه هنگام نوشتن کتاب از هشت منبع اصلی استفاده کرده است، ادامه داد: این منابع متعلق به قرن‌های دوم و سوم هجری است و قبل از قرن دوم مقتلی نوشته نشده و به دست ما نرسیده است. تاریخ کربلا یک ظرفیت عظیم دراماتیک و پُر از قصه است؛ کاش توانایی آن را داشتم که این قصه‌ها را در قالب رمان بیان کنم. ماجرای ولیعهدی یزید یک ظرفیت دراماتیک است. در تاریخ کربلا نه تنها افراد ظرفیت درام دارند و قصه روایت می‌کنند بلکه اشیا نیز اینگونه هستند؛ عَلم، مَشک، اسب و تمام افرادی که در صحرای کربلا بودند هر کدام روایت‌گر یک قصه هستند و نمی‌توان گفت کدام قصه یا روایت جذاب‌تر از دیگری است اما بعضی قصه‌ها ظرفیت دراماتیک بیشتری دارند. خود من نسبت به شهادت حضرت قاسم (ع) و شهادت حضرت علی اصغر (ع) ارادت بیشتری دارم. صحنه خداحافظی امام حسین (ع) با حضرت قاسم (ع) بسیار دراماتیک است. فصل‌های این کتاب درس‌هایی ارائه می‌دهند که از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

ارائه روایت منسجم از تاریخ کربلا

این نویسنده ادامه داد: سال‌ها از واقعه کربلا گذشته است اما در طول این سال‌ها دست‌مایه‌های مختلفی همچون داستان، شعر، غزل و… از روی آن ساخته شده که نشان‌دهنده ظرفیت بی‌نظیر این واقعه است. من با نوشتن این کتاب خواستم از خریداران یوسف باشم و بگویم برای امام حسین (ع) کتاب نوشتم. درباره واقعه کربلا کتاب‌های خوبی نوشته شده و باید این مسیر همچنان ادامه پیدا کند. ملاحسین واعظ کاشفی نیازی را در جامعه شناسایی و کشف کرد و کتاب «روضه الشهدا» را نوشت؛ او ادیب و خطیب برجسته‌ای بود و با زبان فارسی و قصه‌بازی این کتاب را نوشت. امروز نام مجلس عزای امام حسین (ع) با نام کتاب ایشان مُزین شده است؛ اتفاقی که بعد از ایشان دیگر تکرار نشد و تاکنون چنین قلم سِحرانگیز، زیبا، دل‌نشین و در عین حال مستند و مطابق نیاز جامعه امروز ندیدم و جای آثاری از این دست خالی است.

این عاشوراپژوه اضافه کرد: هدفم در این کتاب، ارائه روایت منسجم از تاریخ کربلا است و برای بیان این روایت از هشت منبع استفاده کردم اما این منابع قدیمی نیستند بلکه قدیمی‌تر از آنها نیز وجود دارد. به عبارتی نمی‌خواستم به مقاتل برآمده از زحمت دیگران ارجاع دهم چرا که هدفم پرداختن به اصل ماجرا بود و به دنبال استقراء تام نبودم. این کتاب درس‌نامه‌ای برای کسانی است که می‌خواهند امام حسین (ع) را بشناسند و درباره ایشان شعر، مرثیه و داستان بگویند. نمی‌خواستم با ذکر منابع متعدد، خواننده را سردرگم کنم. موضوع جغرافیای تاریخی یک دانش جدید است و در متون متقدم درباره واقع کربلا دیده نمی‌شود و باید برای کسب اطلاعات درباره این موضوع به متون متأخر استناد کرد. به عبارتی در این کتاب در قسمت‌هایی به منابع متأخر مراجعه کردم که ضرورت داشت. دغدغه من درباره تاریخ کربلا بیان همه تاریخ و همه متن نیست بلکه هدف ارائه یک متن مُتقن است.

وی ادامه داد: این کتاب درس‌نامه‌ای برای کسانی است که می‌خواهند اطلاعاتی درباره تاریخ کربلا از منابع معتبر داشته باشند و من به دنبال کار پژوهشی و دانشگاهی، مقابله با آثار دیگران، یا تصحیح سایر آثار نبودم. درباره واقعه کربلا از منظرها و نگاه‌های مختلف حماسی، عرفانی، شهودی و… آثار متعددی نوشته شده است. به اعتقاد من آثار تحقیقاتی درباره این واقعه برای مخاطب عام ملال‌انگیز است. بنابراین سعی کردم در این کتاب با توجه به مبانی فکری خودم (نه از قول یک دانای کل) روایت معتبری ارائه دهم تا خواننده متن ماجرا را آنگونه که اتفاق افتاده ببیند و تعریف کند. ظرفیت عظیم تاریخ کربلا در طول این سال‌ها جاری و ساری است و هر کسی می‌تواند بر اساس ظرفیت خود از آن استفاده کند.

زاهدی در پایان گفت: سابقه روزنامه‌نگاری به من کمک کرد به گونه‌ای این کتاب را بنویسم که برای مخاطب عام قابل فهم و خوش‌خوان باشد؛ اگر به زبان ساده، روان و گویا برای مخاطبان کتاب بنویسیم خدمت بزرگی به گسترش آموزه‌های اهل بیت (ع) کرده‌ایم.

مطلب غیر مستند در کتاب وجود ندارد

در ادامه این نشست، سعید طاووسی مسرور کتاب «شهادت‌نامه حسین و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع» را اثری خوش‌خوان با چاپ مناسب توصیف کرد و گفت: کتاب، قلم روانی دارد و مطلب غیرمستند در آن دیده نمی‌شود. کتاب فاقد نمایه است و ناشر باید به این موضوع توجه کند؛ نمایه اشخاص و مکان‌ها در کتاب‌های تاریخی اهمیت بالایی دارند. اگر در این کتاب، نمایه آیات و روایات نیز گنجانده می‌شد بهتر بود. ملاک گزینش متون و منابع در این کتاب مشخص نیست؛ متون متقدمی وجود دارد که می‌توانست در این کتاب مورد استفاده نویسنده قرار بگیرد. چرا به آثار دیگر شیخ صدوق در این کتاب اشاره نشده است؛ شیخ صدوق در پنج کتاب به واقعه عاشورا می‌پردازد. نویسندگان حوزه عاشورا، سخنرانان و فعالان این واقعه چرا صرفاً به سراغ متون متعارف می‌روند و سایر متون را نادیده می‌گیرند. گزارش‌های متعدد و فراوان در متون قرن‌های اول تا چهارم هجری قابل استناد و اعتنا هستند و نویسنده می‌توانست در تکمیل مباحث این کتاب از آنها استفاده کند.

این محقق ادامه داد: بهتر بود نویسنده در مقدمه کتاب درباره چرایی استفاده از متون توضیح می‌داد. نویسنده به بیست‌ویک منبع مراجعه کرده که اندک است و این منابع صرفاً متون متقدم نیستند بلکه متون معاصر نیز در آن مشاهده می‌شود. بهتر بود برای مطالعات تکمیلی مخاطب فارسی‌زبان ارجاعات بیشتری داده می‌شد، چرا که مخاطب عام هدف اصلی کتاب است. باب تحلیل در کتاب باز شده است که باید مفصل‌تر و دقیق‌تر به آن پرداخته شود. همچنین ملاک گزینش منابع و روایات برای من مشخص و روشن نیست. اعراب‌گذاری جزو حُسن‌های کتاب است و خواندن این کتاب را به مخاطبان عام، دانشجویان پیشنهاد می‌کنم چرا که مطالب غیر مستند در آن وجود ندارد و با سِیر روان واقعه را تعریف می‌کند.

کد خبر 5560611 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: محرم 1401 مقتل سیدالشهدا موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نقد کتاب محرم 1401 حسینیه مهر هوشنگ ابتهاج روایت محرم عاشورا معرفی کتاب روز خبرنگار کتاب و کتابخوانی هوشنگ ابتهاج درگذشت فرهنگسرای اندیشه شهدای مدافع حرم امام حسین ع محمد مهدی اسماعیلی تاریخ کربلا امام حسین بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۰۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!

سازوکار تخصیص ارز چگونه باید باشد؟ شاید این مهم‌ترین سؤال در شرایط فعلی است که با هر بار رم‌کردن ارز، فشار بر ملت مضاعف و فریادشان بلند می‌شود. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، چالش‌ها از نظر سیاست تخصیص ارز و مدیریت بهینه منابع ارزی، به‌ویژه در زمینه سیستم ارزی چند‌نرخی، همچنان باقی است. تخصیص نادرست منابع ارزی با اعطای ارز 28 هزارو 500 تومانی موجب شده است منابع ارزی به جای اینکه در جهت رشد اقتصادی هزینه شوند، بیشتر به واردات کالا‌های اساسی تخصیص یافته که نه تنها نتوانسته است قیمت واقعی کالا‌ها در بازار آزاد را کنترل کند بلکه در حال حاضر همه کالا‌ها با قیمت نزدیک به دلار بازار آزاد معامله می‌شوند و تنها این تخصیص ارز، رقیب بازار تولیدات داخلی شده و رشد اقتصادی را محدود و مزایای بالقوه دیپلماسی انرژی هوشمند و ظرفیت‌سازی داخلی را تضعیف کرده است. به منظور به حداکثر رساندن سهم بخش انرژی در توسعه اقتصادی و درآمد‌های ارزی، پرداختن به مسائل مربوط به سیاست ارزی، تخصیص منابع و برنامه‌ریزی اقتصادی ضروری است. در حالی که به دنبال تقویت تولید داخلی و رشد اقتصادی هستیم، اطمینان از تخصیص منابع ارزی به شیوه‌ای استراتژیک و کارآمد بسیار مهم است. این امر شامل اجتناب از یارانه‌های ارزی غیرضروری برای واردات است که می‌تواند تولید داخلی را خفه کند، اتکا بر کالا‌های خارجی را افزایش و ذخایر ارزی را کاهش دهد. 

اتکا بر دیپلماسی هوشمند انرژی و استفاده حداکثری از ظرفیت دانش داخلی نقشی مهم در ارائه کمک‌های ارزی قابل توجه به ایران به ویژه در مواجهه با چالش‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های بین‌المللی داشته است. رویکرد دولت در بخش انرژی که با تمرکز بر اهرم‌گذاری تخصص داخلی، توسعه بازار و بومی‌سازی فناوری مشخص می‌شود، نه تنها تاب‌آوری انرژی کشور را تقویت، بلکه به درآمد ارزی و رشد اقتصادی نیز کمک کرده است. 

 ایران با بهره‌گیری از دانش و منابع داخلی کشور توانسته است وابستگی خود را به فناوری‌ها و تخصص‌های خارجی کاهش دهد و از این طریق ارز ارزشمندی را در داخل کشور حفظ کند. بومی‌سازی فناوری و استفاده از استعداد‌های داخلی نه تنها توانمندی‌های انرژی ایران را افزایش داده، بلکه از خروج ارز به‌ویژه در شرایط نااطمینانی اقتصادی و تحریم‌ها جلوگیری کرده است. این تمرکز استراتژیک بر ظرفیت‌سازی داخلی و بومی‌سازی فناوری، ایران را قادر ساخته است ثبات و استقلال اقتصادی خود را در برابر فشار‌های خارجی حفظ کند. 

 دولت باید به جای تداوم سیاست ارز چندنرخی با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک که کالا‌های ضروری را با قیمت‌های بهینه در انتهای زنجیره مصرف در اختیار خانوار‌ها قرار می‌دهد، به سمت استفاده بهینه از منابع ارزی خود جهت توسعه اقتصادی سوق یابد. علاوه بر این، حرکت به سمت نرخ ارز واحد با قیمت‌گذاری تعادلی می‌تواند به ثبات بازار ارز نیز کمک شایانی کند. 

اتکای ایران بر دیپلماسی انرژی هوشمند و ظرفیت‌سازی داخلی در ایجاد درآمد‌های ارزی و حفظ رشد اقتصادی در زمان‌های چالش‌برانگیز تشدید تحریم کشور مؤثر بوده است. دولت باید به جای اعطای ارز ارزان‌قیمت به واردات که خود باعث سرکوب تولید داخل، افزایش واردات و به خطر افتادن امنیت غذایی و نابودی منابع ارزی کشور خواهد شد، تمرکز خود را بر حمایت هوشمند از سبد هزینه خانوار قرار دهد و منابع ارزی را صرف توسعه اقتصادی و تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز کند. باید دولت با اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، معادل کالای موردنیاز بهینه هر خانوار را در اختیار هر نفر قرار دهد و از طرف دیگر به سمت تک‌نرخی‌شدن ارز کشور با قیمت تعادلی بین بازار آزاد و بازار مبادله ارزی حرکت کند. 

بازگشت امضا‌های طلایی ارزی و نابودی منابع نفتی کشور!

محمدعلی شایان‌اصل، کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم تخصیص بهینه منابع نفتی کشور به «جوان» می‌گوید: تخصیص نادرست منابع و تداوم نظام ارزی چندنرخی در اقتصاد مانع رشد اقتصادی ایران شده و به هدررفت منابع ارزی و تضعیف درک عملکرد اقتصادی کشور منجر شده است، از همین رو تخصیص منابع و برنامه‌ریزی اقتصادی برای منابع ارزی حاصل از نفت ضروری است. ایران با تمرکز بر تخصیص استراتژیک منابع ارزی به سمت تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز با ارتقای تولید داخلی و کارایی اقتصادی خود، می‌تواند بر چالش‌های ناشی از یک نظام ارزی پراکنده و چندنرخی بدون هیچ چشم‌انداز مشخصی فائق آید. 

این کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به لزوم تخصیص منابع نفتی در جهت تکمیل زنجیره ارزش نفت اظهار می‌کند: توسعه پتروپالایشگاه‌ها و تکمیل زنجیره ارزش نفت با دلار‌های نفتی برای رشد اقتصادی در ایران حیاتی است، با این حال سیاست اشتباه ارزی و تخصیص نادرست منابع ارزی، توانایی کشور را در استفاده کامل از منابع انرژی برای توسعه اقتصادی محدود کرده است. برای بازگشایی ظرفیت رشد اقتصادی، اولویت دادن به تخصیص مناسب منابع ارزی به ویژه در سال منتهی به جهش تولید و مشارکت مردم ضروری است. با پرهیز از یارانه‌های ارزی غیرضروری برای واردات نظیر اعطای ارز 28 هزارو 500 تومانی از سوی بانک مرکزی ایران می‌توان اطمینان حاصل کرد که از منابع ارزی به طور مؤثر برای ارتقای تولید داخلی، افزایش رشد اقتصادی و تضمین آینده انرژی کشور استفاده می‌شود. 

وی ادامه می‌دهد: اعطای ارز ارزان به واردات، ضمن سرکوب تولید داخلی و به خطر انداختن امنیت غذایی، مانع توسعه اقتصادی و خودکفایی ایران شده است. تخصیص یارانه‌های فرایندی و سرکوب قیمت‌های نسبی تأثیر مخربی بر بخش کشاورزی داشته و باعث از‌دست‌دادن خودکفایی و تاب‌آوری اقتصادی شده است. علاوه بر این، پدیده مخرب اقتصاد یارانه‌ای، چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران را تشدید کرده و به تخصیص نادرست منابع منجر خواهد شد که مانع رشد اقتصادی کشور و تخصیص صحیح منابع در جهت توسعه زنجیره ارزش خواهد شد. 

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: از همه مهم‌تر اینکه نرخ ارز 28 هزارو 500 تومانی دوباره امضا‌های طلایی ارزی را به کشور بازگرداند و دوباره مسئله رانت، حرف اول را خواهد زد. حال که قیمت دلار در بازار آزاد به بیش از دو برابر ارز 28 هزارو 500 تومانی رسیده و بیش از 20 میلیارد دلار ارز 28 هزارو 500 تومانی اعطا شده است، متوسط قیمت مبادله‌ای کالا‌های اساسی در سطح بازار نزدیک به قیمت ارز بازار آزاد و 65 هزار تومان است و سیاست تخصیص ارز چندنرخی کاملاً غیرعملیاتی است و تنها موجب بازگشت امضا‌های طلایی ارزی و نابودی منابع نفتی کشور خواهد شد.

منبع:‌جوان

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • ظرفیت نیروگاه‌ها پاسخگوی نیاز کشور در فصل تابستان نیست
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • بهترین منابع جمع‌بندی کنکور (تجربی، انسانی و ریاضی)
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • (ویدئو) نجات دراماتیک سرنشینان خودروی گرفتار در سیل با لودر
  • ◄ کاربرد کلمات و عبارات حمل و نقلی در متون و اشعار فارسی
  • سال گذشته ۱۰هزار میلیارد ریالی به طرح‌های اولویت دار جهاد کشاورزی همدان پرداخت گردید
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • تولید زیر تیغ واردات یارانه‌ای!