Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصاد شهرستان ریگان بر پایه تک محصولی خرما است، خشک شدن خوشه‌های خرما باعث خسارات فراوان به کشاورزان این خطه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ شهرستان ریگان در ۳۰۰ کیلومتری استان کرمان قرار دارد و از شهرستان های شرقی است. این شهرستان از شمال با شهرستان فهرج، از شمال غربی با شهرستان‌های نرماشیر و بم، از شرق با شهرستان ایرانشهر و از جنوب شرقی با شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان، از جنوب غربی با شهرستان‌های عنبرآباد و رودبار جنوب  همسایه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بیشتر مساحت شهرستان ریگان به دلیل کویری بودن آن از بیابان های خشک تشکیل شده است و  شغل اصلی مردم این شهرستان کشاورزی  و عمده محصول نیز خرما است. اقتصاد این شهرستان بر پایه تک محصولی خرما است، خشک شدن خوشه‌های خرما باعث خسارات فراوان به کشاورزان این خطه شده است.

مشکلات متعدد در این شهرستان موج می زند؛ کم آبی باعث خشکیدگی محصولات کشاورزی مردم منطقه شده است؛ طوفان های شدید در زمان برداشت محصول، بخشی از محصول خرما را بر روی زمین ریخته است. از بارش های الهی بگویم که در فصل خرما پزان که واقعاً بی سابقه بود و باعث ترش شدن یا خراب شدن محصول شد.

از قیمت بالای کارتن های بسته بندی خرما بگویم یا از دلالانی که قیمت را تعیین میکنند که سود نهایی در جیب آنها می رود.

در فصل برداشت خرما فصل کار است جوانان زیادی مشغول به کار می شوند اما افسوس در شهرستان ما کارخانه فراوری خرما وجود ندارد. اگر مسئولان شهرستان همت به خرج دهند، فرصت خوبی وجود دارد و جوانان زیادی به طور دائمی مشغول به کار  می شوند و مهاجرت از روستاهای شهرستان به سمت مرکز و چه بسا شهرهای دیگر اتفاق نمی‌افتد.

در جمع تعدادی از باغداران بودم با اینکه از دل شان خبر داشتم اما با آنها در این باره صحبت کردم.

حسین آبیار یکی از با جوانان فعال شهرستان است در مصاحبه با خبرنگار ما گفت: امسال تمام محصول باغم را بیمه کرده ام اما خسارتی که بیمه به من پرداخت می کند در مقابل ضرری که من دیده‌ام بسیار ناچیز است.

شهریاری از دیگر کشاورزان ریگانی گفت: زحمت و نگرانی هایش از ما اما سودش در جیب دلالان است.

مرادی جوان ریگانی گفت: من از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام اما در شهرستان ما هیچ کارگاه، کارخانه ای وجود ندارد که من در آن مشغول به کار شوم شهرم را خیلی دوست دارم اما به این  واسطه مجبورم برای کسب امرار معاش  به شهر دیگری مهاجرت کنم.

منصور عزیزآبادی رئیس شورای اسلامی استان کرمان اظهار کرد: تماس‌ها و مکاتبات زیادی از کشاورزان شرق و جنوب استان داشتیم و با توجه به اینکه تنها محصول درآمدزای کشاورزان این منطقه خرما است، از مسؤولان می‌خواهیم به‌طور ویژه به این مسئله رسیدگی کنند و وام‌های بدون بهره در اختیار کشاورزان قرار دهند و در برخی موارد کمک بلاعوض برای کشاورزان در نظر بگیرند.

وی عنوان کرد: با توجه به بازدیدهایی که از نخلستان‌های شرق استان داشتیم در بسیاری از نخلستان‌ها میزان خشکیدگی خوشه‌های خرما به ۸۰ تا ۸۵ درصد رسیده است و کشاورزان متضرر شده‌اند.

عزیزآبادی افزود: درآمد کشاورز از محصول خرما بسیار ناچیز است و هزینه جمع‌آوری، برداشت خرما و کارگر بسیار بالاست و دیگر برای کشاورز مقرون بصرفه نیست.

رئیس شورای استان کرمان خاطرنشان کرد: من به‌عنوان نماینده مردم از رئیس جمهور و استاندار درخواست دارم توجه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند. خسارات بیمه کشاورزی که به کشاورز تعلق می‌گیرد بسیار ناچیز است و حتی کمتر از مبلغی است که کشاورز آن را به صندوق بیمه پرداخت می‌کند.  کاشت و برداشت خرما برای کشاورز مقرون به صرفه نیست و بعضی از کشاورزان حتی نمی‌توانند محصول خود را بیمه کنند.

وی با اشاره به اینکه چندین سال است کشاورزان با عارضه خشکیدگی خوشه‌های خرما روبه‌رو هستند و امسال فاجعه‌ای عظیم برای نخل‌کاران رخ داده است، خواستار تحقیق درباره علل خشکیدگی خوشه‌های خرما شد.

انتهای پیام/حسین دانش

منبع: دانا

کلیدواژه: خوشه های خرما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۰۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل

ابوالفضل دشتبانی گفت: این مبلغ به حدود سه هزار کشاورز تولیدکننده سیب زمینی بر اساس تقدم در تحویل محصول به مراکز خرید توافقی پرداخت شد.

روند خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل از ۱۲ اسفند سال گذشته آغاز شده و روند خرید با نرخ توافقی هر کیلوگرم سیب زمینی رقم آگریا ۸۰ هزار ریال و سایر ارقام ۶۵ هزار ریال جریان دارد.

برای خرید سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل در راستای حمایت از تولید کنندگان یارانه دولتی اختصاص یافته و خرید محصول در ۶ مرکز ثابت و شبانه روزی در شهرستان اردبیل ادامه دارد.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل همچنین افزود: تاکنون بیش از ۵۸ هزار تن سیب زمینی موجود در انبار‌ها از کشاورزان خریداری و به کارخانه‌های تبدیلی و فرآوری در سایر استان‌های کشور ارسال و بخشی از آن نیز به کشور‌های همجوار صادر شده است.

دشتبانی بیان کرد: پیگیری جدی و مستمر استاندار و نمایندگان مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در حمایت از تولیدکنندگان باعث شد تا قبل از این که محصول مازاد سیب زمینی به یک بحران تبدیل شود، عملیات خرید با دستور وزیر کشاورزی و رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران آغاز شود.

به گفته او، خرید محصول سیب زمینی مازاد بر نیاز کشاورزان در ۶ مرکز پیش بینی شده توسط مدیریت تعاون روستایی و مباشر منتخب زیر نظر کار گروه استانی تا پایان روند عرضه از سوی کشاورزان ادامه خواهد داشت.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • نخلداران استان بوشهر مراقب آفت کنه گردآلود خرما باشند
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • وقتی که تریاک ایران، بهترین تریاک جهان بود!
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • حل مشکل آب کشاورزان قزوین اولویت مسؤولان باشد
  • تمهیدات لازم برای نگهداری دسترنج کشاورزان خوزستانی درنظر گرفته شد
  • توقیف اتوبوس حامل گازوئیل قاچاق در ریگان
  • توقیف اتوبوس حامل ۱۱ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در ریگان