Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین،دکتر انوری چهره ماندگار حوزه ادبیات نزدیک به ۶۰ سال  در این مؤسسه فعال بوده است و او را فرزند خلف علامه دهخدا و دکتر معین می‌نامند. پیش‌تر  او و جمع دیگری از اعضای مؤسسه انتقاد خود را نسبت به این تغییرات در قالب نامه و دعوت به گفت‌وگو مطرح کرده بودند. گفته می‌شود این انتقادات گویا از جانب مدیریت مؤسسه بی‌پاسخ مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر انوری با تأیید خداحافظی خود از این مؤسسه گفت: دوتن از همکاران ما را جابه‌جا کردند که نباید می‌کردند. رئیس جدید لغت‌نامه قبلاً هم با من صحبت کرد و من گفتم که «باید دست نگه داریم»، اما او دست نگه نداشت و نتیجه این شد.

فرهنگ معین ۵۱ ساله شد | نخستین دکترای زبان فارسی کشور را چه کسی گرفت؟ هوشنگ ابتهاج با کدام چهره‌های سرشناس نسبت داشت؟ | از پروفسور سمیعی تا شاعر «باز باران با ترانه...»

وی ادامه داد: دیدم دیگر ماندن ما در لغت‌نامه فایده‌ای ندارد؛ بنابراین تصمیم گرفتم بعد از ۶۰ سال کار کردن در مؤسسه دهخدا، از این مؤسسه خداحافظی کنم.

پیش از این نیز انتصاب «حمیرا زمردی» به سمت ریاست مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز آموزش بین‌المللی زبان فارسی انتقاداتی را به‌همراه داشت.

دکتر حسن انوری استاد بازنشسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت معلم تهران، سرپرست تألیف «فرهنگ بزرگ سخن» و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. این چهره ماندگار ادبیات از سال ۱۳۴۱ به جمع مؤلفان لغت‌نامه دهخدا پیوست و تا سال ۱۳۵۶ تألیف و تدوین بخش‌هایی از لغت‌نامه را به‌عهده داشت.

انوری در ۱۳۴۴ به دورۀ فوق‌لیسانس زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران راه یافت و در پی آن در ۱۳۴۶ در دورۀ دکتری پذیرفته شد و در ۱۳۵۱ از پایان‌نامۀ دکتری‌اش با عنوان «اصطلاحات دیوانی در دورۀ غزنوی و سلجوقی» به‌راهنمایی دکتر «حسن مینوچهر» دفاع کرد. او سال‌ها در دانشگاه تربیت معلم مشغول به تدریس بود و با سازمان کتاب‌های درسی ایران نیز همکاری می‌کرد و حاصل این همکاری بیست‌وسه جلد کتاب درسی بود.

دکتر انوری در سال ۱۳۵۹ دوباره به مؤسسۀ لغت‌نامه بازگشت و به تألیف لغت‌نامۀ بزرگ فارسی مشغول شد و تا ۱۳۷۳ بخش‌هایی از «الف» را (ال ـ امسالین) تألیف کرد. در ۱۳۷۳ گروهی گرد آورد و تألیف فرهنگ بزرگ سخن را آغاز کرد، این فرهنگ در سال ۱۳۸۱ به پایان رسید، از آن پس فرهنگ‌های دیگری بر پایۀ فرهنگ بزرگ سخن تألیف کرد. او در سال ۱۳۷۸ به‌عنوان چهرۀ ماندگار برگزیده شد و در سال ۱۳۸۲ عضو پیوستۀ فرهنگستان و زبان و ادب فارسی شد.

انوری از سال ۱۳۹۱ پس از درگذشت دوست و همکار دیرینش، زنده‌یاد حسن احمدی گیوی، مجدداً به مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا بازگشت تا جای او خالی نماند و از آن پس تألیف بخش‌هایی از حرف «ب» لغت‌نامۀ بزرگ فارسی را به‌دست گرفت.

کد خبر 697110 منبع: تسنیم برچسب‌ها دانشگاه تهران کتاب - مرجع و فرهنگ لغت ادبیات فرهنگستان‌ زبان فارسی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دانشگاه تهران ادبیات فرهنگستان زبان فارسی لغت نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۱۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است

محمود پاک نیت بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: قطعا سیاست‌های جمعیتی برای فرزندآوری موثر است منتها دولت می‌تواند این سیاست‌ها را تقویت کند و زمینه‌هایی برای فرزندآوری بیشتر با ایده‌هایی عملگرایانه فراهم کند.

وی در ادامه عنوان کرد: الان از دغدغه‌های زوج‌ها امرار معاش و معیشتشان است، هر زوجی نیاز به حداقل‌هایی برای خانه و مسکن و مادیات دارد. اضافه کردن نسل هم مشکلات خاص خود را دارد، اما قطعا مشکلاتش کمتر از پیری جمعیت است.

وی بااشاره به غریزه قوی مادری در بین زنان جوان گفت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند، نباید طوری شود که نسل اتی در زمان کهنسالی هیچ کس را نداشته باشد که به او رسیدگی کند. زوجین جوان باید به این مسائل توجه کنند که همانطور که گذشته‌های ما نیاز به فرزند در سنین بالا داشتند، ان‌ها هم همینطور هستند.

وی با اشاره به تهدیدات پیری جمعیت در جامعه اظهار داشت: وقتی سن ازدواج بالا می‌رود و جوانان ازدواج کرده هم تمایل به فرزند پیدا نمی کنند به مروری کهن سالی جمعیت رخ می‌دهد باید برای سال‌های اتی تمهیدی بیاندیشیم تا مشکلاتی از این دست گریبان جامعه مان را نگیرد، هنرمندان هم پای کار بیایند تا ترسیمی از فضای درست خانوادگی برای نسل جوان داشته باشند. بهرحال هنرمندان هم الگوی جامعه هستند.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی ازدواج و خانواده

دیگر خبرها

  • توانایی زبان فارسی در گرو این است كه زبان علم باقی بماند
  • رسانه‌های خارجی جنبش دانشجویی آمریکا را وارونه سازی می‌کنند
  • موفقیت به لطف حجاب و ۳ فرزند
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • تجارت خاموش گلرنگ با «افعی تهران» در شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور +عکس
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • خداحافظی دکتر کورش پرویزیان با بانک پارسیان/ دکتر جواد شکرخواه مدیرعامل بانک پارسیان شد