Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک آنتی‌بیوتیک جدید در برابر طیف وسیعی از باکتری‌های مقاوم به دارو نویدبخش نشان داده است.

به گزارش ایران اکونومیست و به نقل از نیو اطلس، باکتری‌ها به سرعت در حال ایجاد مقاومت در برابر بهترین داروهای آنتی‌بیوتیکی ما هستند و ما را در آستانه یک بحران بزرگ سلامتی قرار می‌دهند؛ اما یک آنتی‌بیوتیک جدید در برابر چندین اَبَرمیکروب کلیدی، نویدبخش نشان داده است، آن هم در حالی که آسیب به باکتری‌های خوب در بدن را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باکتری‌ها، نمونه‌ای بارز از تکامل در عمل هستند. هنگامی که آنها با خطرات محیطی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها مواجه می‌شوند، تنها قوی‌ترینِ آنها برای تکثیر زنده می‌مانند، به این معنی که در نهایت، تمام جمعیت باقی‌مانده از آنها، توانایی مقاومت در برابر داروها را خواهند داشت. دسته‌ای که به عنوان باکتری‌های گِرَم‌منفی شناخته می‌شوند، به طور ویژه مشکل‌ساز هستند و با دیواره‌های سلولی ضخیم‌تر و پمپ‌های مولکولی که داروها را رد می‌کنند، از خود دفاع می‌کنند.

این در حالی است که پیشرفت توسعه آنتی‌بیوتیک‌های جدید و سایر درمان‌ها به طور محسوسی کند شده است. به این ترتیب، آنتی‌بیوتیک‌های مؤثر ما به‌سرعت در حال اتمام هستند که ما را به «عصر تاریک پزشکی» بازمی‌گردانند که در آن عفونت‌های کوچک دوباره کُشنده خواهند شد.

اکنون دانشمندان در مطالعه جدید خود، یک آنتی‌بیوتیک جدید ساخته‌اند که امیدوارکننده است. پژوهشگران انجمن شیمی آمریکا با یک آنتی‌بیوتیک موجود که در برابر باکتری‌های گِرَم‌مثبت موثر است، شروع کرده و آن را با یک سری تغییرات ساختاری برای قوی‌تر کردن آن در برابر سویه‌های گرم‌منفی تطبیق داد.

یکی از ترکیبات اصلاح‌شده به طور خاص، برجسته عمل کرد. این دارو که "فابیمایسین" (fabimycin) نام دارد، در برابر بیش از ۲۰۰ کلونی جداشده باکتری بالینی مقاوم به آنتی‌بیوتیک که در مجموع ۵۴ گونه از باکتری‌ها مانند "ای. کولی" (E. coli)، "کلبسیلا پنومونای" (Klebsiella pneumonia) و "آسینیوتوباکتر بامانی" (Acinetobacter baumannii) را شامل می‌شد، به خوبی عمل کرد.

"فابیمایسین" در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، موارد مقاوم به داروی ذات‌الریه یا عفونت‌های دستگاه ادراری را از بین ‌برد و سطح باکتری‌ها را حتی کمتر از قبل از عفونت کاهش داد.

نکته مهم این است که "فابیمایسین" در حمله خود، نسبتاً انتخابی عمل کرد و برخی از انواع باکتری‌های بی‌ضرر را دست نخورده باقی گذاشت. این یک پیشرفت نسبت به بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های موجود است که تاکنون شناخته شده‌اند و بسیاری از باکتری‌های مفید موجود در میکروبیوم روده را از بین می‌برند و منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی می‌شوند.

توسعه بیشتر این دارو در نهایت می‌تواند "فابیمایسین" یا مولکول‌های مشابه را به زرادخانه ما در برابر ابرمیکروب‌ها، به‌ویژه آن عفونت‌هایی که به سختی قابل درمان هستند، اضافه کند.

نتایج این پژوهش در مجله ACS Central Science منتشر شده است.

 

 

منبع: خبرگزاری ایسنا برچسب ها: باکتری ، آنتی بیوتیک ، مقاومت آنتی بیوتیکی ، عفونت

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: باکتری آنتی بیوتیک مقاومت آنتی بیوتیکی عفونت یک آنتی بیوتیک جدید آنتی بیوتیک ها باکتری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۱۸۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از سای تک دیلی، دانش پژوهان مرکز تحقیقات ریکن، صفحات فوتوولتائیک آلی ضد آب و انعطاف پذیر ساخته اند که حتی وقتی در معرض باران یا چرخه‌های شستشو قرار گیرند همچنان عملکرد خود را حفظ می‌کنند؛ دستاوردی که امکان تلفیق سلول‌های خورشیدی در پوشاک را فراهم می‌آورد.

یکی از کاربرد‌های بالقوه صفحات فتوولتائیک آلی، تولید تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی است، دستگاه‌هایی که می‌توانند به لباس متصل شده و مثلا بر ابزار‌های پزشکی بدون نیاز به تعوبض باتری نظارت کنند. با این حال، محققان دریافتند دستیابی به صفحات ضد آب بدون استفاده از لایه‌های اضافی که منجر به کاهش انعطاف پذیری صفحه می‌شود، چالش برانگیز است.

محققان می‌دانستند ضد آب کردن این صفحات بدون کاهش انعطاف پذیری آنها کار دشواری است، اما توانستند بر این چالش غلبه کنند. صفحات فتوولتائیک معمولا از چندین لایه ساخته می‌شوند. لایه آخر فعال است که انرژی با طول موج مشخصی را از نور خورشید می‌گیرد و از این انرژی برای جدا کردن الکترون‌ها و «حفره‌های الکترونی» به کاتد و آند استفاده می‌کند. الکترون‌ها و حفره‌ها می‌توانند از طریق یک مدار دوباره به هم متصل شده و برق تولید کنند. در دستگاه‌های قبلی، این لایه که حفره‌های الکترونی را حمل می‌کند، عموما به طور متوالی با لایه بندی ایجاد می‌شد.

با این حال، برای پژوهش جدید، محققان در لایه آند، یک الکترود نقره را مستقیما روی لایه‌های فعال قرار داده و چسبندگی بهتری بین لایه‌ها ایجاد کردند. آنها از فرآیند بازپخت حرارتی استفاده کردند و صفحه را به مدت ۲۴ ساعت در معرض هوا در دمای ۸۵ درجه سانتیگراد قرار دادند. 

 «سیکسینگ شونگ» «Sixing Xiong» یکی از مجریان این پژوهش می‌گوید تشکیل این لایه چالش برانگیز بود، اما موفق شدیم آن را ایجاد کرده و توانستیم صفحه‌ای با ضخامت فقط ۳ میکرومتر بسازیم.

آنها برای آزمایش این صفحه ابتدا آن را به مدت چهار ساعت به طور کامل در آب غوطه ور کرده و دیدند هنوز ۸۹ درصد عملکرد اولیه خود را حفظ می‌کند. سپس یک صفحه را ۳۰۰ بار در زیر آب تحت کشش ۳۰ درصدی قرار دادند و دریافتند که حتی با این کار، ۹۶ درصد عملکرد خود را حفظ می‌کند. آنها به عنوان آخرین آزمایش، این صفحات را در ماشین لباسشویی انداخته و مشاهده کردند، صفحه از این مصیبت جان سالم به در برد، چیزی که قبلا هرگز به دست نیامده بود.

این پژوهشگران قصد دارند با نگاهی به آینده، پایداری این صفحات را در شرایط دیگر مانند قرار گرفتن در معرض هوا، نور شدید و فشار مکانیکی، بهبود بخشیده و سلول‌های خورشیدی آلی فوق نازک خود را بیشتر توسعه دهند تا بتوان از آنها برای دستگاه‌های پوشیدنی واقعا کاربردی استفاده کرد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ ادویه ضد آلزایمر
  • در بازی تراکتور - استقلال همه ضرر کردند؛ به جز رقیب سرسخت حسین حسینی!
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد
  • روز سرنوشت‌ساز؛ استقلال و پرسپولیس مقابل سرسخت‌ترین رقبا
  • ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو 
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • ۷ چالش بزرگ که شما را سرسخت‌تر از آدم‌های معمولی می‌کند
  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو