Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@22:42:04 GMT

روش های اعتراض به حکم مهریه

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۲۱۳۹

روش های اعتراض به حکم مهریه

روش‌های اعتراض به حکم مهریه واخواهی تجدیدنظرخواهی فرجام خواهی اعاده دادرسی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از میزان؛  نحوه اعتراض به حکم مهریه، بدین صورت بوده که در صورت وجود شرایط یکی از روش‌های اعتراض، شامل واخواهی، تجدیدنظر، فرجام و اعاده دادرسی، معترض باید با پرداخت هزینه و ارائه مدارک لازم، از جمله تصویر برابر اصل شده رای صادره، برای ثبت دادخواست خود، به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله حقوق مالی زن، پس از ازدواج، مهریه بوده که به مجرد عقد نکاح، زن، مالک آن شده و می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه نماید. البته، به طور معمول، شوهر، به صورت مسالمت آمیز، حاضر به پرداخت مهریه نشده و در نتیجه، زن باید برای دریافت این حق مالی خود، اقدام به طرح دعوای مطالبه مهر، در دادگاه خانواده نماید.

رای دادگاه مهریه، چه مبنی بر پرداخت مهر و چه مبنی بر عدم پرداخت آن باشد، توسط شخصی که از حکم، متضرر شده، قابل اعتراض می‌باشد. اما، این اعتراض، دارای روش‌های متفاوتی بوده و هر روش نیز دارای نحوه و هزینه مخصوص به خود می‌باشد.

روش‌های اعتراض به حکم مهریه

یکی از حقوق مالی زن، پس از ازدواج و مهم‌ترین این حقوق، حق مهریه می‌باشد. به مجرد عقد نکاح، زن، مالک مهر شده و می‌تواند آن را از شوهر خود مطالبه نماید. البته، در صورتی که مهر، از نوع مهریه عندالاستطاعه باشد، زن برای مطالبه آن، باید استطاعت و توانایی مالی شوهر را اثبات نماید.

در بیشتر مواقع، در زمان مطالبه مهریه توسط زوجه، شوهر، حاضر به پرداخت مهریه نشده و در نتیجه، زن باید برای دریافت مهریه خود، اقدام به طرح دعوای مطالبه مهریه، در دادگاه خانواده نماید. رای دادگاه مهریه، چه مبنی بر پرداخت مهر و چه مبنی بر عدم پرداخت آن باشد، توسط شخصی که از حکم، متضرر شده، قابل اعتراض می‌باشد.

نحوه اعتراض به حکم مهریه، شامل چهار روش قانونی بوده که بسته به میزان مهریه‌‌ای که مطالبه گشته و رایی که صادر شده، متضرر از حکم دادگاه، می‌تواند، با تنظیم درخواست خود براساس نمونه متن اعتراض، برای شکایت از رای اقدام نماید. روش‌های اعتراض به حکم مهریه، عبارتند از:

واخواهی

در این نحوه اعتراض به حکم مهریه، رای صادر شده، نسبت به شوهر، به عنوان خوانده دعوا، غیابی بوده و لذا، زوج حق دارد، در صورتی که رای مهریه، به ضرر وی باشد، برای ثبت درخواست واخواهی و رسیدگی مجدد به دعوای مهر اقدام نماید.

لازم به ذکر است که حکم مهریه، در صورتی نسبت به شوهر، غیابی محسوب می‌گردد که ابلاغیه وقت دادرسی به زوج یا وکیل وی، ابلاغ واقعی نشده، زوج یا وکیل او، در جلسات دادرسی حاضر نشده و لایحه نیز نفرستاده‌‌اند و رای صادره هم به هیچ کدام از این اشخاص، ابلاغ واقعی نشده است.

تجدیدنظرخواهی

یکی از دیگر از روش‌های اعتراض به حکم مهریه، تجدیدنظرخواهی بوده که هم از جانب زن و هم از جانب شوهر، در صورتی که رای صادره در دعوای مطالبه مهر، به ضرر آنها باشد، امکان پذیر است.

برای استفاده از این نحوه اعتراض به حکم مهریه، لازم است تا یکی از جهات مندرج در ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی، وجود داشته باشد. این جهات، عبارتند از: «الف – ادعای عدم اعتبار مستندات دادگاه. ب – ادعای فقدان شرایط قانونی شهادت شهود. ج – ادعای عدم توجه قاضی به دلایل ابرازی. د – ادعای عدم صلاحیت قاضی یا دادگاه صادر کننده رای ه- ادعای مخالف بودن رای با موازین شرعی و یا مقررات قانونی.»

لازم به ذکر است که چنانچه در نمونه متن اعتراضی به حکم مهریه، صرفا به یکی از این جهات اشاره شده باشد، در صورتی که جهات دیگر نیز وجود داشته باشد، دادگاه تجدیدنظر، به آن جهات نیز رسیدگی خواهد کرد.

فرجام خواهی

در صورتی که مهریه، به صورت وجه نقد است و خواسته دعوا، بیش از ۲۰ میلیون ریال (معادل ۲ میلیون تومان) بوده و همچنین، رای مهریه، از دادگاه بدوی خانواده (و نه دادگاه تجدیدنظر) صادر گردد، نحوه اعتراض به حکم مهریه، به روش فرجام خواهی حقوقی می‌باشد.

در این روش که یکی از روش‌های اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم بوده، لازم است تا حکم مهریه که از سوی دادگاه خانواده بدوی صادر گردیده، به علت عدم درخواست تجدیدنظر، قطعی شده باشد؛ چرا که در غیر این صورت و در حالتی که رای، قطعی نباشد، محکوم علیه، حق خواهد داشت تا با تنظیم و تقدیم نمونه متن دادخواست تجدیدنظرخواهی، برای اعتراض به حکم مهریه اقدام نماید.

اعاده دادرسی

این نحوه اعتراض به حکم مهریه نیز به منظور امکان اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، توسط قانون گذار، پیش بینی شده و در صورتی امکان پذیر می‌باشد که یکی از جهات اعاده دارسی مذکور در ماده ۴۲۶ قانون آیین داردسی مدنی، نظیر اینکه موضوع حکم، توسط خواهان درخواست نشده یا اینکه حکم به بیشتر از مبلغ خواسته صادر گشته، وجود داشته باشد.

همچنین، به منظور اعتراض زوج به حکم قطعی مهریه یا اعتراض زوجه به این حکم، لازم است تا حکم صادر شده در دعوای مطالبه مهر، به علت انقضای مهلت واخواهی و تجدیدنظرخواهی، قطعی شده باشد.

منبع: میزان لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر قانون مهریه اخبار قضایی اخبار مرتبط خدائیان: در بازرسی ها هیچ خط قرمزی نمی شناسیم ۱۴۰۱/۵/۲۰ حضانت فرزند دختر بعد از طلاق ۱۴۰۱/۵/۱۸ گواهی بکارت برای ازدواج اجباری می شود؟ ۱۴۰۱/۵/۱۳ میلیاردر شدن با جلب ترحم مردم؛ ماجرای مافیای تکدی گری در ایران ۱۴۰۱/۵/۱۱ تصاویر عجیب از انبار خودروهای لاکچری در گمرک بوشهر ۱۴۰۱/۵/۶ نکته قابل تامل در مورد مواد غذایی قاچاق و بلایی که سر آن ها می آید! ۱۴۰۱/۵/۶ آخرین ویدیو ها سوتی عجیب هادی عامل در گزارش کشتی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۴:۱۸ لحظه اجرایی شدن نقشه شوم ۲ مرد برای شکار زنان تهرانی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۳:۳۲ سیلاب سنگ در دماوند + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۱:۱۴ فیلمی جدید از خاوری در کانادا + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۱۰:۴۸ قیمت دارو بطور میانگین چقدر گران شد؟ ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ ۰۹:۱۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۴:۳۳ روش های اعتراض به حکم مهریه ۱۴:۳۰ خدائیان: در بازرسی ها هیچ خط قرمزی نمی شناسیم ۱۴:۲۷ چی کار کنیم داخل ماشین بوی بد نده؟ ۱۴:۲۳ آخرین وضعیت جاده چالوس ۱۴:۱۹ می دانستیم افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارگشا نیست اما ترجیح دادیم کسری بودجه زیاد نباشد ۱۴:۱۸ سوتی عجیب هادی عامل در گزارش کشتی + فیلم ۱۴:۱۷ معاون امور مجلس رییس جمهور: دولت سیزدهم در میان مردم است ۱۴:۱۵ ۴ میلیون گوشی تلفن همراه وارد شد ۱۴:۱۳ تغییر عجیب در پیش بینی قیمت لیر! ۱۴:۰۶ بلینکن: پیام ما به ایران روشن است ۱۴:۰۱ بیماری مرموز فیبرومیالژیا / ریشه این بیماری استرس و اختلالات روانی است ۱۳:۴۵ رشد ۴۰۴ درصدی تسهیلات قرض‌الحسنه اعطایی به مدد جویان در بانک اقتصادنوین ۱۳:۴۴ شرایط فروش خودروهای فیدلیتی و دیگنیتی مرداد ماه در بورس کالا اعلام شد ۱۳:۳۷ دولت این هفته فقط ۱۶۷ میلیارد اوراق فروخت! ۱۳:۳۱ قیمت بالای املاک چگونه تولید را کم می کند؟ / مالیات بر ارزش زمین یک راهکار بلندپروازانه اما جذاب! ۱۳:۳۰ چرا تخریب ساختمان متروپل زمان بر شد؟ ۱۳:۲۹ استقلال-سپاهان از تلویزیون پخش نمی شود! ۱۳:۱۷ سه نسخه دیگر از خیام ساخته می شود ۱۳:۱۶ قیمت سکه امروز بیستم مرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۰۱ فروش نفت ایران چه اندازه افزایش می یابد؟ ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران پنجشنبه بیستم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۴ تنها ۴۰ یوز در کشور داریم/ توقف زادآوری یوز از سال ۹۵ ۱۲:۳۴ میشه بعد از ورزش شیرینی بخوریم؟ ۱۲:۳۳ افزایش ٣٨ درصدی حقوق بازنشستگان همراه با ۵۵٠ هزار تومان است؟ ۱۲:۲۷ مرندی: پیشرفت های زیادی به دست آوردیم؛ برخی ناراضی اند! ۱۲:۲۳ شهرداری تهران: قاتلان درختان شهر مجازات می شوند ۱۲:۲۰ «دیوار» برای جلوگیری از آزار در زمان استخدام چه کرده است؟ ۱۲:۱۸ کاهش زمان حمل فولاد گروه سایپا از فولاد مبارکه اصفهان ۱۲:۱۱ تست بینایی؛ نابغه ها جواب بدهند، اشتباه تصویر چیست؟ ۱۲:۰۶ تب صعودی قیمت نفت فروکش کرد ۱۲:۰۰ سرانجام حقوق بازنشستگان چه شد؟ ۱۱:۵۳ جهش قیمت بیت کوین به بالای کانال ۲۴ هزار دلاری/ رشد ۱۲ درصدی قیمت اتریوم ۱۱:۴۵ قانون تبلیغات برای شاخ‌ های مجازی ۱۱:۴۵ قیمت طلا امروز بیستم مرداد در بازار (مثقال ۱۸ عیار، طلا گرم ۱۸ عیار) ۱۱:۴۰ آیین‌ نامه اجرایی قانون رتبه‌ بندی معلمان اصلاح و ابلاغ شد ۱۱:۳۵ قیمت دلار امروز ۲۰ مرداد ماه ۱۱:۳۵ قیمت یورو امروز ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت پوند در بازار آزاد امروز ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ قیمت لیر در بازار آزاد امروز ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۳۵ آخرین قیمت درهم امروز ۲۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵ عوارض کمبود ید در بدن / چی بخوریم ید داشته باشه؟ ۱۱:۱۷ آموزش ترم آینده حضوری است؟ ۱۱:۰۴ مسعود بهنود: خانواده هوشنگ ابتهاج تحت فشار براندازان برای عدم انتقال پیکر او به ایران هستند ۱۱:۰۰ قیمت لپ تاپ لنوو ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ (جدول مشخصات) ۱۱:۰۰ رد طرح «یک کشور، دو نظام» چین توسط تایوان ۱۰:۵۹ چگونه مالیات نقل و انتقال خودرو را آنلاین پرداخت کنیم؟ ۱۰:۵۷ کشته شدن رهبر نظامی داعش در جنوب سوریه ۱۰:۴۸ فیلمی جدید از خاوری در کانادا + فیلم ۱۰:۳۹ کیهان: کویت و چین هم فضای مجازی را کنترل می کنند ۱۰:۲۲ قیمت طلا ارزان شد اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قانون مهریه اخبار قضایی امروز ۲۰ مرداد ماه مرداد ۱۴۰۱ پرداخت مهر اعتراض زوج ۱۱ ۳۵ قیمت چه مبنی رای صادر ۱۴۰۱ ۱۱ فیلم ۱۴ ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراض طلاب به علیرضا پناهیان با شعار «حیدر حیدر» را ببینید | فیلم

علیرضا پناهیان که دیروز برای سخنرانی در موضوع سیره امام جعفر صادق ع در یکی از مساجد تبریز حضور یافته بود با اعتراض طلاب و روحانیون حاضر در این جلسه مواجه شد. معترضین بدلیل اظهارات جنجالی اخیر او با شعار حیدر حیدر اعتراض خود را اعلام کردند./اصلاحات نیوز

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رئیس دانشگاه شهید بهشتی: در اتفاقات ۱۴۰۱، پلیس ایران وارد هیچ دانشگاهی نشد
  • جدیدترین قیمت انواع شاهین +جدول قیمتی
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • آخرین مهلت رسیدگی به درخواست‌های ایفای تعهدات ارزی سال ۱۴۰۱ اعلام شد
  • جدیدترین نتایج اعتباربخشی دانشکده‌های پزشکی کشور اعلام شد
  • اعتراض طلاب به علیرضا پناهیان با شعار «حیدر حیدر» را ببینید | فیلم
  • رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: بعید است بررسی قانون مهریه به مجلس یازدهم برسد
  • عدم پرداخت خسارت کشاورزان زرندی از سال ۱۴۰۱
  • صرفه جویی ۳.۹ درصدی مصرف گاز در سال گذشته
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی در فارس