Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@19:31:39 GMT

تشدید جنگ نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۲۵۸۲

تشدید جنگ نیابتی امارات و عربستان در جنوب یمن

جنوب یمن دیگر بار شاهد نبردهایی جدی بین حامیان امارات و دولت مستعفی یمن بوده است؛ درگیری‌هایی که در طول جنگ یمن و بویژه در یکی دو سال اخیر بارها دیده شده است.

روزنامه ایران: به گزارش الجزیره ،از چند روز گذشته درگیری‌های شدیدی در منطقه «عتق» واقع در استان شبوه یمن،  بین نیروهای وابسته به شورای ریاستی وابسته به عربستان و گروه‌های مورد حمایت امارات آغاز شده که در آن چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آخرین خبر به نقل از یک منبع رسمی یمنی آمده است که  نیروهای امنیتی حزب الاصلاح وابسته به ریاض پایگاه ها و مراکز نظامی متعلق به نیروهای تحت حمایت امارات را در استان شبوه در شرق یمن تحت کنترل خود گرفته واحتمال اینکه کنترل شهر عتق رابه دست بگیرند وجود دارد.

این در حالی است که طی 7 سال جنگ یمن متحدین عربستان بجز امریکا و امارات از آن خارج شدند و عرصه به دو کشور عرب باقی مانده ائتلاف واگذار شد. این موضوع سبب شده است، دو کشور در سایه اختلافات و رقابت‌های  دیرین خود در مقابل یکدیگر قرار بگیرند. ضمن آنکه ریاض و ابوظبی در آغاز جنگ یمن، اهداف مختلفی برای چگونگی تصاحب خاک این کشور جهت تأمین منافع خود در سر می‌‌پروراندند و پس از آن هر کدام سعی کردند سهم بیشتری را با غارت منابع و خاک یمن به عنوان غنایم جنگی به دست آورند.امارات بعد از مدتی از شروع جنگ مسیر خود را از سعودی‌ها جدا کرد و به منطقه و منابع جنوب یمن چشم دوخت و با پیاده سازی نیروها و تجهیزات جنگی در آنجا سکنی گزید. ابوظبی همچنین از شورای انتقالی جنوب که خواهان استقلال این منطقه از دولت مرکزی یمن است، حمایت می‌‌کند. عربستان هم سعی کرد با برکناری «عبدربه منصور‌هادی» رئیس ‌جمهور فراری یمن و تشکیل شورای ریاستی، گروه‌های وفادار به سعودی را با یکدیگر متحد کند که با توجه به اختلافات فیمابین،  برای ابوظبی زنگ خطر محسوب می‌‌شود.


در سال‌های اخیر و به دلیل سهم‌خواهی بیشتر هر دوطرف، تنش‌ها بیشتر شده و به درگیری‌های پراکنده در کانون‌های بحران آنها منجر شده است. آنچه مشهود است یمن به میدان بازی جنگ قدرت نیابتی دو کشور امارات و عربستان تبدیل شده و هر کدام سعی می‌‌کنند با غلبه بر دیگری خودنمایی کرده و پیروز بازی (چپاولگری) در یمن باشند. از سویی دیگر، گذر زمان و تشدید تنش‌ها میان نیروهای تحت حمایت ریاض و ابوظبی، سبب تضعیف درونی و ممتد آنها شده و بر چرایی آتش‌بس در یمن سایه انداخته است. اگر دامنه درگیری‌ها بین این دو نیروها افزایش یابد و مناطق بیشتری شاهد تبادل آتش میان آنها باشد، می‌‌توان انتظار داشت، درگیری از جبهه مقاومت-دولت مستعفی یمن به سمت منازعه بین این دو گروه تحت حمایت ابوظبی و ریاض چرخش پیدا کند. در مقابل نیز سرگرمی جبهه دشمن به اختلافات، فرصتی را برای ترمیم قوا و هدفگذاری‌های بلند مدت برای جنبش‌های مقاومت یمن فراهم می‌‌کند که سبب تقویت آنها خواهد شد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: درگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۲۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران

یک روزنامه کویتی مدعی شد:«آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

روزنامه الجریده کویت در ادامه آورده است: «طرف آمریکایی همچنین از ایران خواسته است به توافق سابق هسته ای بازگردد به گونه ای که براساس آن، تهران غنی سازی اورانیوم را در محدوده ۳.۶۷ درصد نگه دارد و آمریکا نیز تحریم های ایران را لغو کند.»

براساس ادعای این روزنامه، «طرف آمریکایی از تهران خواسته است بر متحدانش در منطقه به منظور توقف حملات در دریای سرخ فشار بیاورد، از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع ین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.»

به نقل از شفقنا در ادامه مطلب این روزنامه آمده است: «طرف آمریکایی به صورت غیرمستقیم از ایران خواسته است قبل از هرگونه توافقی بین طرفین، به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازرسی از تاسیسات هسته ای اش اجازه دهد.»

بنابر نوشته الجریده، «ایران نیز به طرف آمریکایی رسانده است که کاهش هرگونه تنش در منطقه مستلزم توقف حمایت های نامحدود آمریکا از اسرائیل و اتخاذ اقداماتی برای مهار تل آویو است.»

الجریده همچنین نوشت: «ایرانی ها از توافق برای توقف جنگ در غزه و هرگونه توافقی که مورد موافقت فلسطینی ها باشد، حمایت می کند و در مورد جنوب لبنان هم به همین شکل است. ایران به آمریکا هشدار داده است که اگر اسرائیل بخواهد به جنوب لبنان حمله کند، ایران بیکار نخواهد نشست و برای شکست حمله اسرائیل هرکاری خواهد کرد. در مورد بازرسی از تاسیسات هسته ای نیز ایران به طرف آمریکایی رسانده است که گزارش های دقیقی به آژانس در خصوص تاسیسات هسته ای ارائه کرده است.»

دیگر خبرها

  • ادعای یک روزنامه درباره درخواست تـازه آمریکا و پاسخ ایـران
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • موشک‌های ایرانی کشورهای عربی را بر سر عقل آورد؟ / اخراج محترمانه ارتش امریکا از خاک امارات +فیلم و تصاویر
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • قول و قرار آتش‌بازی در ورزشگاه شیک جنوب
  • راه‌اندازی اکوسیستم تاکسی هوایی الکتریکی در ابوظبی
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد