Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر، عصر روز گذشته (چهارشنبه) از شورای عالی قضایی عراق خواست که پارلمان عراق را حداکثر تا پایان هفته آینده منحل اعلام کند.

«مصطفی جبار سند» نماینده پارلمان عراق ضمن رد این خواسته الصدر، در صفحه توئیتر خود یادآوری کرد که مگر این دولت کنونی، نتیجه انتخابات گذشته نیست و چه تضمینی است که نتیجه انتخابات مجدد پذیرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سند نوشت: به خاطر رخدادهای بسیار، بیماری کرونا، گسترش دستگاههای هوشمند و مشاهده بیش از حد ویدئوهای بی‌ارزش، حافظه مردم عراق ضعیف شده است. مردم عراق «فراموش کرده‌اند پس از اینکه پارلمان سابق، خود را منحل کرد، پارلمان کنونی، حاصل انتخابات زودهنگام بود».

 

این نماینده عراقی در کنایه به مطالبات غیرقانونی جریان صدر خاطرنشان کرد: چه تضمینی وجود دارد که اگر فرضاً انتخابات جدید برگزار شد، و [فراکسیونهایی با] وزن‌های مختلف تشکیل شد، نتایج آن را قبول کنند؟.

این در حالی است که رهبر جریان صدر با اشاره به اینکه انحلال پارلمان تنها توسط خود اعضای پارلمان انجام نمی‌شود، از دستگاه قضایی عراق به‌ویژه رئیس شورای عالی قضایی این کشور خواست که روند موجود را اصلاح کند.

مقتدی الصدر از یک سو با طرفداران خودش، پارلمان را اشغال کرده و اجازه برگزاری جلسات جهت انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر جدید را نمی‌دهند، و از طرف دیگر می‌گوید، مهلت قانونی پارلمان برای برگزاری جلسات انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به پایان رسیده، پس رئیس‌جمهور عراق می‌خواهد که پس از انحلال پارلمان، زمانی را برای برگزاری انتخابات زود‌هنگام البته با شروطی که بعداً خودش اعلام خواهد کرد، تعیین نماید.

رهبر جریان صدر همچنین اشاره کرد که تا زمان اعلام شروط و برگزاری انتخابات، حامیان این جریان به تحصن خود ادامه خواهند داند.

این درخواست با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد و تعدادی از گروه‌های سیاسی عراق تأکید داشتند که انحلال پارلمان بایستی با اجماع تمام احزاب سیاسی و در خود پارلمان صورت گیرد. فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق نیز در برنامه‌ای تلویزیونی به این خواسته غیرقانونی صدر واکنش نشان داد و تأکید کرد که انحلال پارلمان از طریق رأی اکثریت پارلمان امکان‌پذیر است. 

در روزهای گذشته امیدها در کشور عراق پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری زنده شد و در حالی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده و با اشغال ساختمان پارلمان، کار آن را متوقف کرد.

حامیان رهبر جریان صدر طی هفته گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند و همچنان به تحصن خود در منطقه سبز و ساختمان پارلمان ادامه می‌دهند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: عرق سید مقتدی الصدر انحلال پارلمان انحلال پارلمان رهبر جریان صدر رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۴۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ در نشست هیات رسانه‌ای بازدید کننده ایران به ریاست فرشاد مهدی‌پور، معاون رسانه‌ای و تبلیغات وزارت ارشاد با هیات کمیسیون رسانه و ارتباطات عراق به ریاست علی الموید که در بغداد برگزار شد، دو طرف درباره گسترش همکاری های دوجانبه رسانه‌ای، مدیریت تولید محتوا، جلوگیری از اخبار جعلی و تشکیل اتاق فکر مشترک و همچنین بازتاب جهانی مراسم اربعین رایزنی و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید؛ هشدار سازمان جهانی بهداشت درباره حمله به رفح

در این نشست فرشاد مهدی پور با تاکید بر اولویت دادن به مسئله فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام، پیشنهاد کرد رویداد بزرگی با حضور فعالان رسانه‌ای حامی فلسطین در کشور عراق برگزار شود تا از ظرفیتهای آحاد و افکار عمومی کشورهای اسلامی استفاده شود.

همچنین علی الموید، رئیس کمیسون رسانه و ارتباطات عراق نیز در این نشست ضمن تاکید بر گسترش روابط رسانه‌ای دو کشور ایران و عراق، پرداختن به اهمیت مسئله فلسطین را ضروری دانست و گفت: اربعین همیشه استمرار داشته است و دارد و مسئله فلسطین نیز تا پیروزی کامل امت اسلام و نابودی رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت‌.

وی افزود: استفاده از کلمه اسرائیل در رسانه‌های عراق ممنوع شده است و بجای آن از رژیم صهیونیستی یا رژیم غاصب صهیونیستی استفاده می‌شود. فشارهایی از سوی آمریکا و برخی کشورها برای جلوگیری از اجرای آن وارد شد اما این مسئله قانونی و اجرایی شده است.

رئیس کمیسیون رسانه و ارتباطات عراق در ادامه گفت: روز جمعه همه دانشگاه‌های عراق شاهد برپایی تظاهرات در حمایت و همبستگی با دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا که مورد سرکوب و ضرب و شتم قرار گرفتند بود.

وی همچنین درباره موضع دولت عراق بیان کرد: نخست وزیر در نشست سازمان ملل و همچنین گفت‌وگو با بایدن، دفاع مقتدرانه‌ای ملت مظلوم فلسطین‌ کرد که بی‌سابقه بود.

الموید در ادامه با اشاره به برگزاری همایش کشورهای عربی در امارات متحده عربی در آینده نزدیک خاطرنشان کرد: این همایش را به کارزار بزرگ عربی دفاع از ملت فلسطین تبدیل خواهیم کرد و به برخی کشورها اعلام کرده‌ایم و آن‌ها هم استقبال کرده‌اند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1229409 برچسب‌ها رژیم صهیونیستی

دیگر خبرها

  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • شاهد تقابل جریان شرافت و شرارت در غرب هستیم
  • رئیس جمهور در جلسه هیات دولت: امروز در غرب شاهد تقابل جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • درخواست انتخاباتی یک نماینده مجلس از مردم
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • مرور یک تجاوز شیمیایی
  • درخواست مقام سابق امنیتی اسرائیل برای انحلال کنست
  • قالیباف پدیده انتخابات شد، مفتح رکورددار شد /آراء کدام منتخبان مجلس دوازدهم باطل شد؟ /افزایش سهم وزرای احمدی نژاد در پارلمان
  • ممنوعیت استفاده از کلمه «اسرائیل» در رسانه‌های عراقی