Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-28@16:57:08 GMT

مشاهده یک یوز ماده با چهار توله تازه‌اش

تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۴۸۸۹

مشاهده یک یوز ماده با چهار توله تازه‌اش

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رئیس و محیط‌بانان پارک ملی توران عصر پنجشنبه (۲۰ مرداد) در سمت شمال جاده ترانزیت تهران به مشهد موفق به مشاهده یک قلاده یوزپلنگ ماده و چهار توله امسالی شدند.

به گزارش ایسنا، حسن اکبری گفت: محیط‌بانان مشغول گشت و کنترل در حاشیه جاده برای پایش و مشاهده یوز ماده و توله مشاهده شده چند روز قبل بودند، ولی با توجه به گزارش‌های قبلی، دامنه گشت و کنترل را به سمت مناطق آزاد گسترده‌تر کردند و موفق به ثبت حضور این یوزپلنگ مادر به همراه چهار توله شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کارشناسان انجمن یوز ایرانی و همکاران استان سمنان در حال شناسایی یوز مادر از روی عکس هستند و به‌زودی اخبار تکمیلی در این زمینه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، اکبری افزود: مجموعه توران و پناهگاه حیات وحش میاندشت، به همراه زیستگاه‌های آزاد بین آنها، مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و قاره آسیا است که با وجود منطقه دشتی و تپه‌ماهورها و وجود طعمه، مکانی برای زیست این گونۀ ارزشمند است.

اکبری در ادامه گفت: با تلاش همکاران محیط زیست استان سمنان و انجمن یوزپلنگ ایرانی بر اساس بانک اطلاعاتی شناسایی یوزهای منطقه توران، مشخص شد ماده یوز شناسایی شده «هلیا» نام دارد و یوز ماده‌ای است که سال گذشته از مادرش «هَرب» جدا شد و امسال موفق شد چهار توله به دنیا بیاورد.

وی گفت: امیدواریم به لطف خداوند و با یاری همدیگر به‌ویژه توجه و همکاری رانندگانی که در مسیر این جاده تردد می‌کنند و دامداران و جامعه محلی و با حفاظت از مناطق زیستگاهی این گونه با ارزش، بتوانیم در راستای احیای این گونه ارزشمند قدم مثبتی برداریم.

منبع: فرارو

کلیدواژه: محیط زیست محیط زیست چهار توله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۴۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ فرمانده حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: قاچاقچیان که از کنگاور استان کرمانشاه در حال حمل پرنده‌ها بودند، شناسایی و بامداد هفتم اردیبهشت در گلوگاه انتظامی شهید زارعی همدان دستگیر شدند.

رضا دانش پژوه با اشاره به اینکه در این زمینه ۷ نفر بازداشت و به مراجع قضایی تحویل داده شدند، افزود: جوجه چکاوک‌ها ۴۶۳ قطعه بودند که هم اکنون در اداره کل محیط زیست نگهداری و تغذیه می‌شوند.

او همچنین گفت: چکاوک‌ها نقش موثری در چرخه محیط زیست دارند و از آفت کش‌های طبیعی به شمار می‌روند.

 مدیر نظارت بر امور حیات وحش استان همدان هم گفت: حذف یکباره این شمار پرنده ممکن است به انقراض منطقه‌ای چکاوک‌ها منجر شود.

عیرضا محمدی افزود: این جوجه چکاوک‌ها یک تا دو هفته باید توسط محیط بانان تغذیه شوند و سپس به طبیعت باز گردند.

دیگر خبرها

  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • برگزاری جشنواره زمین پاک در آستارا
  • مشارکت اجتماعی در حفظ محیط زیست
  • کشف و ضبط ۴۶۳ جوجه چکاوک قاچاق در همدان
  • برخورد قضایی با کشاورزانی که بقایای محصولات را می‌سوزانند
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به دختر دونده ایران رسید
  • کسب مدال طلا ۴۰۰ متر با مانع از سوی فاطمه عیدیان
  • مدال طلای ۴۰۰ متر با مانع آسیا به بانوی دونده ایران رسید
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است