Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه ترکیه در سخنانی اعلام کرد که کشورش روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و مصر را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از آناتولی، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه طی سخنانی در آخرین روز از سیزدهمین کنفرانس سفیران در آنکارا گفت که کشورش روند عادی سازی روابط خود با اسرائیل و مصر را آغاز کرده اما تاکید کرد که این روند به معنای آن نیست که آنکارا اصول خود به ویژه در رابطه با موضوع فلسطین و قدس را کنار گذاشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد که گام‌ها و گفت‌وگوهای متقابلی بین ترکیه و اسرائیل در چارچوب روند عادی‌سازی وجود دارد.

چاووش‌اوغلو افزود: زمانی که یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل به ترکیه سفر کرد، ما دوباره انتصاب سفرا را اعلام کردیم و اکنون اسرائیل در آستانه انتخابات است و من نمی‌دانم که تعیین سفرا قبل یا بعد از آن انجام خواهد شد، زیرا این گام باید همزمان توسط هر دو طرف برداشته شود.

درخصوص مصر نیز چاووش اوغلو ابراز تمایل کرد که روابط آنکارا با قاهره با همان شتابی پیش برود که در مورد امارات و عربستان اتفاق افتاد.

سوریه

وزیر امور خارجه ترکیه همچنین گفت که در حاشیه نشست جنبش "عدم تعهد" که اکتبر گذشته در بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شد، با فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه گفتگوی کوتاهی داشته است.

وی تاکید کرد که روسیه از ترکیه می‌خواهد با نظام سوریه در تماس باشد و پیشنهاد کرده که بین رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، بدون افشای واکنش کشورش به این پیشنهاد، دیداری برگزار شود.

چاووش‌اوغلو بر ضرورت دستیابی به آشتی بین مخالفان و نظام سوریه تاکید کرد و گفت که "بدون دستیابی به این امر صلح پایدار در سوریه وجود نخواهد داشت."

وی افزود: باید اراده قوی برای جلوگیری از تجزیه سوریه وجود داشته باشد؛ اراده‌ای که بتواند تمام خاک این کشور را تحت کنترل خود درآورد و این تنها از طریق وحدت محقق می‌شود.

ناتو

چاووش اوغلو در خصوص الحاق سوئد و فنلاند به ناتو به سند سه جانبه منعقد شده بین آنکارا، استکهلم و هلسینکی اشاره کرد و گفت: هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است، سوئد و فنلاند هنوز به تعهدات خود در سند مذکور عمل نکرده اند.

وی با بیان اینکه به پیشنهاد سوئد و فنلاند، سازوکاری برای پیگیری اقدامات ملموس در رابطه با سند مذکور تدوین شده است، ابراز امیدواری کرد اولین جلسه در این خصوص ۲۶ اوت جاری برگزار شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تركيه سوريه فیصل مقداد فنلاند ناتو مصر اسرائیل روند عادی سازی چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۵۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در روزهای ۲۸ تا ۲۹ آوریل، قرار است به ابتکارات آنکارا برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین ادامه دهد.

منابع دیپلماتیک ترکیه در این خصوص اعلام کردند که فیدان یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در ریاض با اعضای گروه تماس تشکیل شده از سوی سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب برای پایان دادن به کشتار مردم مظلوم غزه و تضمین صلح دائمی دیدار و گفتگوخواهد کرد.

به گفته این منابع قرار است گروه تماس با وزرای خارجه کشورهای غربی نیز دیدار کند.

گفته می‌ شود وزیر امور خارجه ترکیه در ریاض دیدارهای دوجانبه ای نیز خواهد داشت و محور گفتگوها هم آخرین وضعیت تحولات در نوار غزه خواهد بود.

کد خبر 6090379

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض
  • فیلم| هفت تیر کشی وزیر امنیت اسرائیل به روی مردم عادی برای جای پارک
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد
  • واکنش ترکیه به حمله وزیرخارجه اسرائیل به اردوغان
  • کنایه وزیر خارجه اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین
  • کنایه وزیر خارجه رژیم اسرائیل به اردوغان: سریالت را ببین