Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@06:12:44 GMT

مسکو: حمله به زاپروژیا جهان را به "چرنوبیل ۲" می‌کشاند

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۲۶۲۳۲

مسکو: حمله به زاپروژیا جهان را به 'چرنوبیل ۲' می‌کشاند

به گزارش ایسنا، به نقل از نووستی،  واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: حملات جنایتکارانه کی‌یف به سایت‌های هسته‌ای، جهان را به آستانه یک فاجعه هسته‌ای می‌برد که از نظر گستره با چرنوبیل قابل مقایسه است.

وی به بمباران مکرر نیروگاه اتمی زاپروژیا توسط نیروهای کی‌یف در روزهای اخیر اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نبنزیا همچنین تاکید کرد که روسیه در مورد اوکراین در معرض جنگ دروغ قرار گرفته است. وی گفت: «امروز هیچ یک از کشورهای غربی جرأت نکردند اعتراف کنند که نیروهای اوکراینی در حال بمباران ایستگاه اتمی زاپروژیا هستند. به ادعای آنها ما تنها طرفی هستیم که خطرات را ایجاد کرده‌ایم، در مورد بمباران ایستگاه توسط نیروهای اوکراینی چطور؟ این یک منطق غیرواقعی و اشتباه است، اما ما به آن عادت کرده ایم، همانطور که نیم سال است شاهد جنگ انتشار اطلاعات نادرست علیه خود و جنگ دروغ هستیم.

وی خاطرنشان کرد که کشورهای غربی تاکتیک های خود را حین گفتگو در مورد موضوعات مختلف مربوط به اوکراین دارند و تلاش می‌کنند تا روسیه را مسئول هر آنچه در منطقه جنگی رخ می‌دهد،معرفی کنند.

وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با بمباران سایت‌های زیرساختی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، اقدام جدیدی تحت عنوان "تروریسم هسته‌ای" انجام داده است.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، تأکید کرد که نیروهای کی‌یف با بمباران ایستگاه زاپروژیا، تمام اروپا را در معرض "خطری جدی" قرار می‌دهند.

پیش از این منابع از دومین حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا خبر دادند. این درحالی است که روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این حمله می‌دانند.

طبق گفته منابع این انفجار برای دومین بار در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژیا، بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا طی پنجشنبه رخ داد.

ولادیمیر روگوف، یکی از مقامات دولت محلی این منطقه از جنوب اوکراین گفت: جنگنده‌های اوکراینی بار دیگر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را بمباران کردند.

اندکی قبل از آن، اوکراین گفت که روسیه شهری در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپروژیا را بمباران کرده است.

اوکراین مدعی است روسیه در حال تبدیل زاپروژیا به یک پایگاه نظامی و تهدیدی برای اروپا است و از سازمان ملل خواست تا یک هیات فنی متخصص اعزام کند.

این نیروگاه که در دوران شوروری ساخته شده، بزرگترین رآکتور هسته‌ای اروپاست. ۶ راکتور آب فشرده این نیروگاه - که دست‌کم دو عدد از آن‌ها در حال حاضر مشغول به کار است - برای کی‌یف از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زیرا می‌توانند برق موردنیاز تقریبا ۴ میلیون خانه را تامین کنند.

این نیروگاه که در کرانه روخانه «دنیپر» در جنوب غربی شهر زاپروژیا واقع شده، برای نیروهای اوکراین و روسیه از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار بوده و کنترل آن از آغاز جنگ تا کنون مورد مناقشه بوده است.

منبع: الف

کلیدواژه: اتمی زاپروژیا نیروگاه اتمی هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۶۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد

سخنگوی کرملین گفت مراحل اولیه امضای توافق میان مسکو و کی‌یف طی شده بود اما لندن مانع آن شد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین گفت با وجود فشارهای غرب، چین می‌تواند از منافع ملی خود حفاظت کند و روسیه به تقویت همکاری خود با این کشور ادامه خواهد داد.

در روز جمعه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت چین نمی‌تواند به دنبال تقویت همکاری خود با اروپا باشد و درعین‌حال از بزرگ‌ترین تهدیدی که امنیت اروپا را نشان رفته (روسیه) ‌حمایت کند.

پسکوف در واکنش به تلاش‌های آمریکا برای قطع ارتباط پکن و مسکو گفت: «چین یک کشور کاملا مستقل است، کشوری قدرتمند که توان دفاع و حفاظت از منافع خود را دارد. چین شریک نزدیک ماست و همکاری‌های خود را افزایش خواهیم داد.»

او همچنین گفت مخالفت کی‌یف با ادامه‌دادن مذاکرات صلح در استانبول به‌دلیل فشارهای مستقیم انگلیس صورت گرفته است.

پسکوف در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا مسکو پس از نشست صلح استانبول در ۲۰۲۲ خواسته‌های جدیدی از اوکراین داشت، گفت: «به‌خوبی می‌دانیم که مراحل اولیه امضای توافق طی شده بود. همچنین همه به‌خوبی می‌دانند چه چیزی باعث شد اوکراینی‌ها به مذاکره ادامه نداده و امضای توافق را نهایی نکنند. به گفته نمایندگان اوکراین که در مذاکرات حضور داشتند، این اتفاق در نتیجه فشار مستقیم لندن افتاد.»

سخنگوی کرملین همچنین با بیان اینکه روسیه از حفظ ارتباطات میان ایروان و باکو استقبال می‌کند، گفت این گفت‌وگوها برای حل‌وفصل کامل مناقشات میان طرفین ضروری هستند.

او در پاسخ به اعتراضاتی که برخی شهروندان ارمنستان در مخالفت با امتیاز ارضی اخیر این کشور به جمهوری آذربایجان برگزار کرده‌اند، گفت: «نمی‌خواهیم دراین‌باره اظهارنظر کنیم. می‌دانید که ما طرفدار تداوم تماس‌های باکو و ایروان هستیم. ما معتقدیم این گفت‌وگوها برای تنش‌زدایی و حل‌وفصل نهایی مناقشات و حصول توافق بر سر معاهده صلح، ضروری هستند.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین/حمله پهپادی اوکراین به تاسیسات نفتی روسیه
  • روسیه محل اقامت مزدوران ارتش اوکراین را بمباران کرد
  • حملات سنگین روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد
  • مسکو: انگلیس مذاکرات صلح اوکراین را خراب کرد
  • پیام زلنسکی در سالگرد فاجعه اتمی چرنوبیل