Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه ساز کشور گفت: در این نمایشگاه که توانمندی صنعت خودروی کشورهای مختلف به نمایش گذاشته می‌شود، سالنی به مساحت ۱۷۰۰ مترمربع و حدود ۹۰۰ مترمربع غرفه برای ارائه توانمندی صنعت قطعه سازی کشور در اختیار ایران قرار داده شده است.

وی افزود: مدیریت و برنامه ریزی حضور شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه نیز با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت به عهده انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو کشور قرار داده شده و وزیر صنعت، معدن و تجارت غرفه ایران را در این نمایشگاه افتتاح خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نمایشگاه اتومبیلیتی روسیه از ۳۱ مرداد تا سوم شهریورماه ۱۴۰۱ در محل نمایشگاه‌های بین المللی مسکو با حضور حدود ۶۰۰ شرکت از ۱۸ کشور و در ۳۰ هزار متر فضای نمایشگاهی برگزار می‌شود.

قیمت گذاری خودرو در بورس تنها راه فرار خودروسازان از وضعیت فعلی است 

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: در حال حاضر روش قیمت گذاری خودرو در بورس، تنها راه فرار از وضعیت فعلی است و امیدواریم با استفاده از این روش بخشی از ضرر و زیان خودروسازها جبران شود.

محبی نژاد درباره وضعیت صنعت خودرو کشور گفت: در حال حاضر وضعیت صنعت خودرو کشور تقریبا در بلاتکلیفی به سر می‌برد و یکسری تصمیم گیری‌های جدی برای این صنعت باید گرفته شود و این مهم در فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور آمده است، از بندهای این فرمان می‌توان به خصوصی سازی اشاره کرد یا حداقل مدیریت آن به بخش خصوصی واگذار شود؛ در وهله بعد موضوع انتقال سهام و واگذاری دو خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا مطرح است و همچنین درباره کیفیت خودرو که مبحث بسیار مهمی که به آن باید پرداخت.

وی افزود: قیمت گذاری خودرو یکی از مباحث خیلی مهم برای خودروسازان است؛ قیمت گذاری خودرو در واقع ساز و کار درستی ندارد به طور مثال در مجلس قانونی تصویب و مواد اولیه با ارز آزاد، در بورس عرضه می‌شود و به خاطر کمبود عرضه و تولید داخلی بعضا تا ۲۰ یا ۳۰ درصد بالاتر از قیمت جهانی معامله می‌شود سپس ما محصول قیمت نهایی که خودرو باشد را سرکوب قیمتی می‌کنیم با این کار، چندین سال باعث تحمیل ۱۱۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته به صنعت خودرو کشور می‌شود و این در حالی است که بعدا تصمیماتی می‌گیریم که بالادست جریان که قیمت مواد اولیه را در بورس کشف قیمت می‌کند پایین دست هم با ضرر و زیان روبرو می‌شود و حالا می‌خواهیم با این حال در بورس هم عرضه کنیم.

محبی نژاد در ادامه گفت: این نوع روش قیمت گذاری در بورس را بهترین روش نمی‌دانیم، اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز انتخاب آن نداریم و حداقل راه فراری از وضعیت فعلی است و اگر قیمت گذاری در بورس صورت پذیرد امیدواریم بخشی از ضرر و زیان خودروسازها جبران شود و در این بین برنده اصلی این قضیه، مردم هستند چرا که مردم نمی‌توانند به طور مستقیم از درب کارخانه، خودرو خرید کنند و مجبور هستند از بازار آزاد تهیه کنند و ما به عنوان قطعه ساز که قطعه به خودروسازان می‌دهیم بعد از ۶ ماه، ۷ ماه و بعضا یک سال طول می‌کشد تا پول دریافت کنیم و این طور نیست که قطعه سازان خودرو دریافت کنند چرا که نهادهای نظارتی این امکان را نداده و ما هم مجبور هستیم مثل بقیه مردم از بازار آزاد، خودرو تهیه کنیم.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور افزود:وضعیت نابسامان صنعت خودرو اگر با اصلاح شیوه قیمت گذاری به سامان برسد به طور حتم منافع آن برای مردم است چرا که خودرو مدنظرشان را از کارخانه دریافت می‌کنند و این قیمت معقولی است چرا که نه به گرانی قیمت بازار آزاد کنونی و نه قیمت درب کارخانه سرکوب شده است فلذا خودروساز حداقل بدون ضرر و زیان خودرو را به فروش می‌رساند و همچنین منجر به رونق تولید و بازگشت به تیراژ تولید بالا خواهد شد.

وی درباره قیمت گذاری دستوری اظهار داشت: مواد اولیه و خوراک آن صددرصد داخلی است و به هیچ عنوان ارزبری ندارد، چرا باید فولاد و آلومینیوم، مس و پتروشیمی به قیمت جهانی مبادله شود، اما محصول نهایی به قیمت دستوری و پایین عرضه شود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت:در صنعت خودرو دو راه بیشتر نداریم یا باید قیمتگذاری دستوری باشد یا آزاد و البته شاه کلید ماجرا، عرضه و تقاضاست و ممنوع نبودن واردات خودرو.

محبی نژاد در ادامه تصریح کرد:زمانی که با قیمت گذاری دستوری، گلوی تولید کننده را می‌فشارند و شرایط را برای تولید کننده به نحوی فراهم می‌کنند که تولیدکننده نمی‌تواند یک حاشیه سود مطمئن داشته باشد و حتی دچار زیان نیز می‌شود؛ ادامه تولید به منزله از دست دادن نقدینگی خواهد بود.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور افزود: هر فعال بخش خصوصی قبل از خرید سهام آن را بررسی می کند، اما در وضعیت فعلی سهام خودروسازها اصولا مشتری دست به نقد ندارد و البته در صورتی که با عرضه خودرو در بورس به نتیجه مطلوب میرسید و سودآور بود؛ خودروساز در بازار به حرکت در می‌آمد و در نتیجه لوکوموتیو صنعت خودرو با ۶۴ صنعت وابسته باعث حرکت اقتصاد کشور می‌شد.

محبی نژاد در ادامه گفت: به طور مثال از سال ۱۳۶۰ به بعد اگر منحنی‌های اقتصاد را بررسی کنیم هر جا که جهش و رشد اقتصادی داشته ایم، دلیل آن به حرکت درآمدن صنعت خودرو بوده است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور افزود: حدود ۹۴ درصد از سهام ایران خودرو غیردولتی است، ایران خودرو در مدیریت سهامش، ذینفع نیست و از جیب مردم مدیریت می‌کند و اگر قیمت سهام خودروساز کاهش یابد و کیفیت خودرو تنزل یابد؛ مردم ضرر می‌کنند.

وی گفت: در حاشیه بازار تا پارسال دو برابر شکاف قیمتی بین کارخانه تا بازار داشتیم و در اواخر سال گذشته حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رانت برای دلالان توزیع کردیم یعنی کسانیکه خودرو را با قیمت کارخانه خریدند و با قیمت بالاتر در بازار فروختند، این درحالیست که میزان زیان انباشته خودروسازان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است یعنی رانت توزیع شده ۶۵ هزار میلیارد تومان بیشتر از زیان انباشته خودروسازان بوده است.

محبی نژاد در ادامه گفت: از سال ۱۳۹۰ تا پایان ۱۴۰۰ میانگین افزایش نرخ نهاده‌های تولید در محصولات پتروشیمی و فلزی ۲۲ برابر، در ارز حدود ۲۰ برابر و در مسکن ۱۷ برابر شده است؛ قیمت خودرو درب کارخانه در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ حدود ۸ برابر افزایش داشته درحالیکه در بازار آزاد قیمت خودرو ۱۶ برابر شده است یعنی قیمت خودرو از ارز و مسکن جا مانده است.

دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور گفت: در صنعتی مثل صنعت خودرو، حاشیه سود برای خودروساز و حتی برای قطعه سازان یک دستگاه خودرو نیست بلکه سود اصلی در تیراژ بالاست؛ به طور کلی تولیدکننده‌ها یک هزینه ثابت دارند و هرچقدر تولید افزایش یابد، حاشیه سود تولیدکننده بیشتر خواهد شد.

محبی نژاد در ادامه افزود: تولید خودرو و قطعات به نسبت اوج تولید در سال ۱۳۹۰ که رکورد یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه در صنعت خودرو بود، افول فوق العاده‌ای داشته است، اما در حال حاضر اگر یک چشم انداز برای سال ۱۴۰۱ داشته باشیم با تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه و با تحقق پیش نیازهای این برنامه و الزامات آن صددرصد به نفع تولیدکننده خواهد بود که تیراژ را بالا ببرد.

کد خبر 697269 منبع: تسنیم برچسب‌ها ایران و روسیه خودرو - ایرانی نمایشگاه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: ایران و روسیه خودرو ایرانی نمایشگاه دبیر انجمن قطعه سازان همگن کشور هزار میلیارد تومان قیمت گذاری خودرو خودرو کشور بازار آزاد وضعیت فعلی صنعت خودرو ضرر و زیان کشور گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۶۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت: اجلاس آفریقا را داشتیم و بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد.

او افزود: آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ما است. از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالا‌هایی که تولید می‌کنیم به جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم. به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالا‌های قاچاق هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل و نقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشور‌های آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالا‌های ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

او در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزار‌های مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

علی‌آبادی افزود: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی که در مسیر صادرات است را برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند. شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

او افزود: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند. به زودی اطلاعیه‌ها در این باره منتشر خواهد شد. اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

علی‌آبادی گفت: رقبای ایران حتما برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کار‌های مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل و نقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کار‌های سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشور‌های آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشور‌های آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودرو‌های روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است.

وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

علی آبادی همچنین درباره برنامه‌های وزارت صمت در خصوص صنعت خودرو گفت: ما برنامه گسترده داریم و امسال تلاش خواهیم کرد که ظرفیت تولید را افزایش دهیم. ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.

وی افزود: در بحث واردات خودرو باید گفت این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم. تاکسی‌های برقی را واردات کرده ایم و مردم می‌توانند ثبت نام کرده و بخرند.

منبع: خبرآنلاین

tags # خودرو سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • قیمت 2 خودرو جدید کرمان موتور اعلام شد (عکس)
  • (تصاویر) این ۲ خودروی جدید امسال وارد بازار ایران می‌شوند
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد
  • هم زمان با حضور شرکت جک در نمایشگاه خودرو پکن: 2 خودرو جدید کرمان موتور که امسال وارد بازار ایران می شوند مشخص شدند (+عکس ،اسامی و مشخصات)
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • خبر جدید وزیر صنعت برای متقاضیان خودرو/ علی‌آبادی: این خودرو‌ها را وارد کردیم؛ می‌توانید ثبت‌نام کنید و بخرید
  • قیمت کارخانه‌ای خودرو ۸۰ درصد زیر نرخ بازار است
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری