Web Analytics Made Easy - Statcounter

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد؛ با گذشت چند روز از توقف مذاکرات در وین، جواب ایران به پیش‌نویس ارائه شده در وین مشخص نیست؛ حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران اعلام کرده که ایران نظر خود را در خصوص پیش‌نویس توافق احتمالی به انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات اطلاع داده است.

محسن پاک آیین، دیپلمات سابق ایرانی در خصوص پیش‌نویس ارائه شده از سوی اروپایی‌ها گفت: من اعتقاد دارم که پیش‌نویس ارائه شده چنانچه نظرات ایران مبنی بر لغو کلیه تحریم‌ها و ارائه تضمین برای ادامه بدون مشکل فعالیت اقتصادی شرکت‌های ایرانی باشد و کشورهای جهان بتوانند همکاری‌های اقتصادی با ایران آغاز کنند، قابل قبول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در ادامه توضیح داد: اگر این موارد در پیش‌نویس ذکر شده باشد می‌تواند به طور مثبت توسط دولت ایران مورد بررسی قرار بگیرد. چنانچه ما از لغو کلیه تحریم‌ها مطمئن شویم، می‌توانیم تعهدات برجامی خود را انجام دهیم. 

این دیپلمات سابق در خصوص اظهارات مقامات اروپایی که متن ارائه شده تنها راه باقیمانده است و دیگر مذاکره‌ای نخواهد بود، تاکید کرد: اما لحن صحبت آقای بورل مبنی بر اینکه این متن، نهایی است و بعد از این متنی تهیه نخواهد شد، به نظر می‌رسد نوعی اعمال فشار بر ایران است. تا ایران این متن را بپذیرد و در بطن این موضع آقای بورل به نوعی تهدیدگونه به نظر می‌رسد به خصوص که تاکید کرده اگر ایران این متن را نپذیرد متن و مذاکرات دیگری نخواهد بود. 

وی تصریح کرد: از دیدگاه من این اقدام و نظر آقای بورل یک موضع غیر سازنده است. قطعا اگر منافع جمهوری اسلامی ایران تامین شود و هدف اصلی که لغو تحریم‌ها بود برای ورود به مذاکرات تامین شود، از آن استقبال خواهیم کرد. اگر غیر از این باشد این قبیل تهدیدها و فضاسازی‌های رسانه‌ای علیه ایران نمی‌تواند تصمیم ایران را تغییر دهد و از حق مسلم خود که لغو تحریم‌ها است عبور کند.

پاک آیین در ادامه با بیان اینکه متن پیش‌نویس هنوز علنی نشده و صحبت‌هایی که در خصوص متن مطرح می‌شود فقط گمانه‌زنی است، توضیح داد: به نظر می‌رسد آن تعهداتی که برای فعالیت‌های هسته‌ای ایران در نظر گرفته شده، در صورت لغو تحریم‌ها برای ایران مشکلی ندارد. ایران هیچگاه از برجام خارج نشده و در عین حال اعلام کرده در صورتی که طرف مقابل تعهدات برجامی خود را انجام دهد ایران هم متقابلا تعهدات خود را از سر خواهد گرفت.

وی با تاکید بر اینکه از طرف ایران مشکلی برای رسیدن به یک توافق خوب وجود ندارد، بیان کرد: طرف مقابل مذاکرات در این مسیر مانع تراشی می‌کند. در آمریکا اراده‌ای برای بازگشت به برجام و لغو کلیه تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های لازم حتی تضمین برای تکمیل دوره آقای بایدن وجود ندارد. اگر این اراده وجود داشت ضرورتی نداشت آقای بورل بخواهد مواضعی را بگیرد که لحن تهدید آمیز داشته باشد. آمریکا باید در چارچوبی منطقی و عقلایی مجددا وارد برجام می‌شد و تحریم‌های برجامی و پسابرجامی را لغو می‌کرد و به طور طبیعی ما هم تعهدات خودمان را انجام می‌دادیم.

این دیپلمات سابق با بیان اینکه ما تابع نظرات اروپایی‌ها نیستیم و یک کشور مستقل هستیم، عنوان کرد: ما به خوبی تشخیص می‌دهیم که چه موضعی بگیریم. من فکر نمی‌کنم که ما برای خروج از برجام پیش قدم شویم. همواره ایران نشان داده به تعهدات خودش پایبند است. اینکه اروپایی‌ها انتظار دارند ما بله یا خیر بگوییم، انتظار غیرمنطقی و غیراصولی است. ما پیش‌نویس را بررسی می‌کنیم و نظرات خود را به اتحادیه اروپا اعلام می‌کنیم.

در خصوص روند پرونده برجام قبل جلسه شورای حکام، پاک آیین اعلام کرد: آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای وظیفه دارد عدول کشورها را از مسیر مباحث هسته‌ای راستی آزمایی کند. ما هم هیچگاه از مسیر مشخص عدول نکرده و در واقع دلیلی ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود و وظیفه آژانس ورود در موضوع برجام نیست. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه آژانس نمی‌تواند به فرض اینکه برجام به نتیجه نرسیده و اروپایی‌ها ادعا کنند ایران متن نهایی را نپذیرفته، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، خاطرنشان کرد: به نظر من صدور قطعنامه علیه ایران اقدام موجهی نیست و هیچ توجیه منطقی ندارد. ما همواره اعلام کرده‌ایم در مسیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای استفاده می‌کنیم و همواره اقداماتی که در این ‌مورد انجام دادیم به آژانس انتقال داده‌ایم. لذا دلیلی ندارد قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، اگر چنین قطعنامه‌ای صادر شود قطعاً با انگیزه‌های سیاسی تهیه شده و ارزش فنی ندارد.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر مذاکرات وین احیای برجام اخبار بین الملل lbh;vhj اخبار مرتبط خبرگزاری فرانسه: بعضی موانع باقی مانده در مذاکرات احیای برجام برطرف شد/ تضمین‌ های قابل… ۱۴۰۱/۵/۱۵ نگرانی اسراییل از پیش نویس اروپا برای احیای برجام ۱۴۰۱/۵/۶ جلوگیری از جنگ چین و آمریکا بر سر تایوان چگونه ممکن است؟ ۱۴۰۱/۵/۲۱ جبران کاستیهای اساسی توافق ۲۰۱۵ نیازمند اقدامات حرفه ‎ای، حساب شده و صبورانه است ۱۴۰۱/۵/۲۰ آغاز بررسی ایده های انریکه مورا در تهران ۱۴۰۱/۵/۲۰ بلینکن: پیام ما به ایران روشن است ۱۴۰۱/۵/۲۰ آخرین ویدیو ها مداحی فوق العاده مرد معتاد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۲:۴۸ تیپ اروپایی گوهر خیراندیش + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۲:۴۵ کتک کاری وحشیانه و گروهی در همدان + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۲:۰۱ استایل متفاوت کوروش تهامی و همسرش + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۱:۵۶ قمه کشی و تیراندازی در شب عاشورا + فلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ۱۰:۵۳ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۳:۰۱ اولیانوف: متن توافق هسته ای تقریبا مورد موافقت قرار گرفته است ۱۳:۰۰ آمریکایی ‌ها اراده لازم را برای احیای برجام ندارند ۱۲:۵۷ برای ساخت ۴ میلیون مسکن چقدر اعتبار نیاز است؟ ۱۲:۵۵ اذان ظهر به افق تهران جمعه بیست یکم مرداد ۱۴۰۱ ۱۲:۴۸ مداحی فوق العاده مرد معتاد + فیلم ۱۲:۱۱ امتیازات چشمگیر اروپا برای احیای برجام ۱۲:۰۷ آمریکا: آماده بازگشت فوری به توافق هسته ای با ایران هستیم ۱۱:۴۲ از کجا بدانید طرف مقابل علاقه ای به شما ندارد ۱۱:۱۱ جلوگیری از جنگ چین و آمریکا بر سر تایوان چگونه ممکن است؟ ۱۱:۰۵ قیمت بیت کوین به کانال ۲۳ هزار دلاری بازگشت ۱۰:۵۷ پوستر AFC به بهانه آغاز لیگ برتر فوتبال ایران + عکس ۱۰:۵۱ انتظار داریم تورم مرداد پایین تر از تیر باشد / نباید کالایی بدون ثبت سفارش یا طی تشریفات در گمرگ و بنادر بنشیند ۱۰:۴۳ قیمت نفت سنگین ایران کاهش یافت ۱۰:۳۵ طلا در مسیر افزایش قیمت ۱۰:۲۷ افزایش حقوق بازنشستگان در چه مرحله ای قرار دارد؟ ۱۰:۰۳ کندوان و هراز یک طرفه شد ۱۰:۰۰ آپارتمان های ۱۰۰ متری مرکز تهران چند؟ ۰۹:۳۵ سویه های جدید کرونا چه علایمی دارند؟ ۰۹:۲۵ قیمت نفت باز هم کاهش یافت ۰۹:۲۰ خطر وقوع سیل در برخی استان ها ۰۹:۱۰ نرخ سود بین بانکی باز هم کاهش یافت! ۰۷:۳۰ ۷ شب اقامت لاکچری در پاتایا چقدر هزینه دارد؟ + جدول قیمت ۰۳:۰۷ راه های ساده جلوگیری از سرقت خودرو / ۱۵ نکته طلایی ۰۲:۰۶ ۸ نشانه عاشق شدن مردان مغرور ۰۱:۴۶ با دم کرده این گیاه با طاسی خداحافظی کنید ۰۱:۳۸ ترفندهای ساده برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره و آبلیمو ۰۱:۰۵ جنسیس G۹۰؛ قاتل خودرو‌های آلمانی + عکس ۰۱:۰۰ فال ابجد روزانه جمعه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۱ / مژده گشایش در کارها ۰۰:۵۰ مشاهده یک یوز ماده با توله های تازه اش ۰۰:۴۸ آلودگی های نفتی به عسلویه رسید ۰۰:۴۳ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۳۷ چجوری با کسی که دوستش داریم سر صحبت باز کنیم؟ ۰۰:۳۴ فال حافظ امروز جمعه ۲۱ مرداد + تفسیر دقیق ۰۰:۳۰ تست شخصیت؛ کدام شکل صورت را دارید؟ رازی که صورت افراد فاش می کند ۰۰:۱۶ آموزش حرکات ورزشی برای فرم دهی به باسن ۰۰:۱۱ فال امروز؛ فال روزانه شخصی ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ / سرمایه گذاری های موفقی خواهید داشت ۲۳:۵۳ لنز‌های رنگی چه خطراتی دارند؟ ۲۳:۵۲ نشانه هایی که وقوع طلاق را خبر می دهند ۲۳:۵۰ درمان ناشنوایی جنین در رحم مادر ۲۳:۴۶ سیارکی به اندازه یک نهنگ آبی از کنار زمین عبور می کند ۲۳:۴۲ اگر زیاد فکر می کنی، عوارضش و بشناس ۲۳:۳۲ «ادرار کف آلود» را جدی بگیرید + عوارض و درمان ۲۳:۳۱ گرد و خاک مهمان دوباره کشور می شود ۲۳:۲۸ رشته های جدید کنکور سراسری ۱۴۰۱ اعلام شد ۲۳:۲۱ چگونه از حساب اینستاگرام خود در دستگاه های دیگر خارج شویم؟ ۲۳:۱۴ ترفندهای آرایشی برای بزرگ نشان دادن چشم ۲۳:۱۳ پرستاران تمدید طرحی و شرکتی به کار گرفته می شوند ۲۳:۰۶ احتمال درمان همه بیماران مبتلا به سرطان در خانه ۲۲:۵۸ راهکارهایی برای داشتن یک موبایل خاص و کارآمد ۲۲:۴۷ باگ جدید توییتر چیست؟ اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: مذاکرات وین احیای برجام اخبار بین الملل برای احیای برجام علیه ایران قطعنامه ای اروپایی ها آقای بورل ارائه شده ۲۱ مرداد پیش نویس تحریم ها هسته ای ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۷۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!

تین نیوز

به گفته مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، مجموعه موسوم به کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است و ادعای اینکه زیرمجموعه دولت ایران، وزارت راه یا شرکت راه آهن است، صحیح نیست.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، شهرام جعفری مدیرکل بازرگانی خارجی راه آهن، درباره برخی ادعاهای مطرح شده از سوی کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، گفت: شرکت های بخش خصوصی ایران در پروژه های مختلف بین المللی در کشورهای مختلف مشغول فعالیت هستند اما هیچ شرکت خصوصی نمی تواند ادعا کند که زیر مجموعه وزارتخانه یا دولت جمهوری اسلامی ایران یا مجموعه های دولتی است و هزینه کردن از عنوان وزارت راه و شهرسازی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان برای توجیه خطای صورت گرفته است.

جعفری ادامه داد: کنسرسیوم مورد اشاره، با انتساب خود به مجموعه های دولتی همچون وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، نزد ذینفعان مختلف داخلی و بین المللی، از جمله راه آهن افغانستان، وجهه حاکمیتی برای خود ایجاد کرده که مورد تایید راه آهن جمهوری اسلامی ایران، به عنوان مرجع رسمی حمل و نقل ریلی کشور نیست.

وی افزود: ادعای تشکیل کنسرسیوم ذیل وزارت راه و شهرسازی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، یک ادعای واهی است، زیرا چنین امری به لحاظ قانونی اساساً امکان پذیر نیست، به طوری که یک شرکت خصوصی زیر مجموعه یک بخش دولتی باشد.

جعفری افزود: علاوه بر مشکل قانونی این ادعا، مشکل دیگر این است که مدیریت این کنسرسیوم با حاشیه هایی که از بابت اعزام یک رام قطار باری از مبدا ایستگاه روزنک افغانستان به سمت ایران ایجاد کرد و نشان داد تجربه و تخصص لازم را جهت بهره برداری از شبکه ریلی کشور افغانستان را ندارد، زیرا بر اساس رویه تعریف شده جهت حمل و نقل بین المللی لازم است تمامی فرایند اجرای کار از طریق شرکتهای فوروادری که مورد تایید شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام پذیرد و در این مورد خاص با توجه به اینکه بر اساس خبرهای رسیده مقصد حمل بار کشور ترکیه تعیین شده است و از طرفی این حمل با واگنهای ایرانی انجام پذیرد بنابراین لازم است موافقت اولیه راه آهن ترکیه با توجه به نوع محموله و نوع واگن اخذ شود، لذا جدا از عدم اخذ تاییدیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعزام این قطار به سمت ایران، کشور مقصد هم به دلیل عدم انعکاس مراتب به آن راه آهن بدیهی است موافقتی برای این حمل صادر نکرده است.

وی ادامه داد: حمل بار از طریق خطوط ریلی، تابع شرایط و مقررات مشخصی است و همه بارهای بین المللی بر اساس همین پروتکل ها حمل می شوند اما کنسرسیوم مذکور به جای هماهنگی با راه آهن ایران و طی روال قانونی، مسیر فشار رسانه ای را انتخاب کرد و همین امر موجب ایجاد چالش در این مسیر شده است.

شهرام جعفری گفت: البته با وجود عدم هماهنگی با راه آهن و همچنین طی نشدن مسیر قانونی لازم، جهت مساعدت حمل این محموله تجاری، مدیرعامل راه آهن دستور حمل این بار را از ۷ روز قبل صادر کرد؛ اما کنسرسیوم مذکور پس از چند روز هنوز اقدامات لازم از جمله انجام تشریفات گمرکی را تکمیل نکرده است و به محض وصول تاییدیه گمرک، سیر واگن ها انجام خواهد شد.

جعفری تاکید داشت: شرکت راه آهن قطعا از توسعه ارتباط ریلی با کشور افغانستان استقبال می کند اما بدون لحاظ ایمنی تردد ناوگان و همچنین طی روال قانونی لازم، این امر امکان پذیر نیست و امیدواریم با توجه به این دو مولفه، هرچه زودتر اقدامات لازم جهت آغاز بهره برداری تجاری از مسیر ریلی ایران و افغانستان فراهم شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی آمریکا اراده لازم برای تغییر را دارد
  • اگر دولت و قضات، مردم را ناراضی کنند، باید فاتحه را بخوانیم/ جلب نظر مردم لازم است (فیلم)
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • کنسرسیوم ریلی افغانستان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی نیست
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • امروز کسی قدرت پاسخ به ایران را ندارد
  • تلاش بلینکن برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران
  • کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان، متشکل از چند شرکت خصوصی ایرانی است!
  • تلاش آمریکا برای احیای یک طرح شکست خورده علیه ایران