Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، هفته سوم مرداد ماه در حالی برای بازار سرمایه به پایان رسید که بورس تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی قرار داشت. اما بازار سهام برخلاف هفت هفته گذشته، این بار روند صعودی به خود گرفت و بخشی کوچکی از افت هفته های قبل را جبران کرد.

در هفته ای که تنها سه روز معاملاتی پیش روی سهامداران وجود داشت،‌ شاهد چرخش چند باره بازار بودیم و با انتشار هر خبر و یا اظهارنظری درباره رخدادهای سیاسی و اقتصادی، جریان عرضه و تقاضا تغییر می کرد؛ موضوعی که به خوبی نشان می دهد که بازار در یک بلاتکلیفی کامل قرار دارد و در این شرایط نمی توان انتظار شکل گیری یک روند مشخص را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از کارشناسان اقتصادی همه عواملی که منجر به رشد بورس خواهد شد را مثبت ارزیابی می کنند و از نظر بنیادی وضعیت بورس را ارزنده بیان می کنند. اما همه آنها نکته اصلی را به ماجرای بی اعتمادی موجود در بازار مرتبط می دانند.

بی اعتمادی سهامداران به بورس

مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه گفت: عوامل موثر بر وضعیت بازار به یک عامل مشخص محدود نمی ‌شود. اما مهمترین عامل آن همان بی اعتمادی سرمایه گذاران است که رفتار دولت ها سبب این حجم از بی اعتمادی شده و سرمایه گذاران بزرگ عملا نسبت به فعالیت در بازار با احتیاط بیشتری رفتار می کنند.

وی افزود: وقتی با انتشار گزارش ‌های ۳ ماهه فراتر از انتظار شرکت‌ های بزرگ، بازار سهام اقبال خاصی نشان نمی ‌دهد یا در نهایت ۵ درصد مثبت می ‌شود، اما مجدد با عرضه سرکوب می ‌شود، باید علت این ماجرا را در اطمینان نداشتن سهامداران از آینده بورس جستجو کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: افزایش نرخ بهره بازار بین بانکی و تاثیر آن بر نرخ سپرده ‌ای که بانک ‌ها به مشتریان پیشنهاد می ‌کنند به عنوان یکی از معیارهای مهم بر ارزش گذاری سهام تلقی شده و با کاهش آن می توان امیدواری بیشتری برای رشد بورس متصور شد.

دانشی در ادامه با بیان اینکه سطوح قیمتی اکثر نمادها به حدی جذاب شده که تمام عوامل یعنی قیمت‌ های جهانی، نرخ بهره و نرخ ارز اثر خود را بر قیمت سهم های مختلف گذاشته است و سودآوری شرکت ‌ها می‌ تواند سطوح قیمتی بالاتر را توجیه کند، ادامه داد: فقط دولت باید بخشی از اعتماد از دست رفته را جبران کند تا روند مثبت بورس آغاز شده و شاهد بازدهی مثبت بورس باشیم.

رشد شاخص کل بورس

روند شاخص کل بورس در هفته گذشته صعودی بود. در اولین روز کاری هفته شاخص رشد ۱۱ هزار و ۵۶۲ واحدی را پشت سر گذاشت. روز سه ‌شنبه نیز شاخص برای پنجمین روز کاری متوالی رشد کرد و ۳ هزار و ۱۹ واحد بالا آمد.

در روز چهارشنبه روند صعودی شاخص متوقف شد و ۳ هزار و ۴۷۷ واحد نزول کرد. با این حال شاخص در آخرین روز کاری هفته بالاتر از سطح هفته قبل ایستاد.

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم یک میلیون و ۴۴۸ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل ۱۱ هزار و ۱۰۴ واحد بالاتر ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت هشت دهم درصد شود.

 بازدهی دوبرابری شاخص کل هموزن

شاخص کل هموزن بورس در روز شنبه با رشد ۶ هزار و ۸۸ واحدی معاملات را به پایان برد. در روز سه شنبه افزایش ۸۰۱ واحدی را تجربه کرد و در روز چهارشنبه مانند شاخص کل با افت هزار و ۳۴۲ واحدی کار را به پایان برساند.

شاخص کل هموزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۵ هزار و ۵۴۷ واحد بالاتر ایستاد تا در سطح ۳۸۹ هزار و ۶۰۲ واحدی قرار بگیرد و بازدهی مثبت ۱.۴۴ درصدی را ثبت کند. بازدهی شاخص کل هموزن نسبت به شاخص کل بورس تقریبا دو برابر بوده است.

افزایش ارزش معاملات خرد بازار سهام

در هفته سوم مردادماه میانگین ارزش کل معاملات  با رشد ۴۲ درصدی نسبت به رقم ۴۲ هزار و ۸۴۷ هزار میلیاردی هفته دوم مردادماه به رقم هفته ۶۱ هزار و ۹۶ میلیارد تومان برسد.

در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس ۲ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۲ هزار و ۲۴۲ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۱۳ درصدی داشته است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری درباره جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت عصر سه‌شنبه به ریاست ابراهیم رئیسی برگزار شد، نوشت: در این جلسه گزارشی از آخرین وضع بازار سرمایه، تحولات این بازار و نوسانات آن ارائه و دلایل این روندها تشریح شد. رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش‌های دستگاه‌های مسئول، بر لزوم حفظ ثبات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه بازار سرمایه باید به گونه‌ای عمل کنند که این بازار برای فعالان آن پیش‌بینی پذیر و باثبات باشد. رئیسی همچنین از اهتمام جدی دولت برای حفاظت از منافع مردم و سهامداران در بازار سرمایه خبر داد و با تاکید بر ضرورت شفافیت و ثبات مقررات در این بازار افزود: برای تحقق پیش‌بینی‌پذیری بازار سرمایه لازم است مقررات این بازار کاملا شفاف باشد و در عین حال از تغییرات مکرر در مقررات به‌طور جدی پرهیز شود.

حال باید منتظر ماند و دید واکنش بورس به جلسه ستاد اقتصادی دولت که در هفته گذشته برگزار شد، چیست و آیا این جلسه می تواند بی اعتمادی موجود در بورس را تا حدودی برطرف کند و معاملات در بازار سرمایه را رونق دهد یا خیر.

کد خبر 697280 منبع: فارس برچسب‌ها شاخص کل بورس بازار سرمایه بورس تهران بورس - فرا بورس

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: شاخص کل بورس بازار سرمایه بورس تهران بورس فرا بورس شاخص کل هموزن بازار سرمایه شاخص کل بورس بی اعتمادی بازار سهام روز کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • خبرخوش برای سهامداران عدالت/تا این تاریخ سود را پرداخت می‌کنیم
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه | افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت