Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: از ۴۲ مورد سوانح طبیعی، اکثر آن در کشور ما رخ داده یا رخ خواهد داد که مهم‌ترین آن‌ها سیل، زلزله، آتش‌سوزی، رانش، فرونشست، خشک‌سالی، سرمازدگی، ریزگرد، گردباد، طوفان‌های موسمی، سونامی و ... است.

به گزارش ایران اکونومیست، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در سخنرانی پیش از خطبه‌های امروز نماز جمعه تهران درباره فرآیند تشکیل این سازمان گفت:‌ به دنبال سفر مقام معظم رهبری به منطقه زلزله‌زده بم در ۵ دی‌ماه ۸۲ و تأکید ایشان بر ایجاد سازمانی که بتواند ذیل همان دستگاه‌های اجرایی ایجاد وحدت رویه و همگرایی ایجاد کند، و همچنین مصوبه‌های مقام معظم رهبری که مبنای تشکیل سازمان مدیریت بحران شد و نهایتاً قانون مدیریت بحران در سال ۸۷ مطرح و به صورت آزمایشی اجرا شد تا این که در سال ۹۸ به تصویب مجلس رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامی با بیان این که اساس قانون مدیریت بحران بر سه محور پیشگیری، آمادگی و پاسخ و بازسازی و بازتوانی پایدار است، گفت: از ۴۲ مورد سوانح طبیعی، اکثر آن در کشور ما رخ داده یا رخ خواهد داد که مهم‌ترین آن‌ها سیل، زلزله، آتش‌سوزی، رانش، فرونشست، خشک‌سالی، سرمازدگی، ریزگرد، گردباد، طوفان‌های موسمی، سونامی و ... است.

وی افزود: عمده سوانح همان زلزله، آتش‌سوزی و سیل است که اخیراً ما دچار همین سیل بسیار خطرناک بودیم. البته سیلی که در هفته‌های گذشته کشور را هدف قرار داد به مونسون معروف است؛ از مشخصات این توده این است که در هر منطقه ۴۰ تا ۵۰ سال اتفاق می‌افتد و از مشخصات دیگر آن این است که در یک نقطه جغرافیایی کوچک، حجم عظیمی از آب را وارد می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره علت تلفات سیل اخیر هم گفت:‌ علت این تلفات این بود که مردم در روز تعطیل برای تفرج به مناطق اطراف شهرها می‌روند و برخی هم در حاشیه رودخانه‌ها رفته بودند. اما سرعت سیلاب باعث شده بود که تعدادی از عزیزان علی‌رغم اطلاع‌رسانی نتوانند از رودخانه خارج شوند. اگر روز جمعه نبود شاید این میزان تلفات نداشتیم ولی علی‌رغم این که مردم منطقه، بسیج و سپاه اطلاع‌رسانی کردند، تعدادی نتوانستند خارج شوند و تلفات در این مناطق داشتیم.

وی با اشاره به این که یکی از موارد پیشگیری در آینده، دقت در ساخت‌وسازها و مکان‌های جغرافیایی است، بر ضرورت آبخیزداری در مناطق مختلف کشور تأکید کرد و افزود: حضرت آقا در بخش آبخیزداری می‌فرمایند امکان این که آب را بتوانیم نگه داریم وجود دارد اما امکان این که خاک را بتوانیم نگه داریم خیلی کم است.

نامی افزود: جایگزین شدن یک سانتی‌متر مربع خاک نیاز به حداقل ۸۰۰ سال زمان دارد. پس بحث آبخیزداری مهم است. ما می‌توانیم آبخیزداری را به میزان زیادی طی دو سال به کمک نهادهای مختلف در کشور اجرا کنیم. استان چهارمحال و بختیاری به صورت پایلوت انتخاب شده که در آن آبخیزداری را اجرا کنیم و بقیه استان‌ها را هم پس از آن اجرا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران درباره کاستن از خسارات زلزله هم گفت: اگر ما مصالح ساختمانی و سازه‌های خودمان را به گونه‌ای بسازیم که تا ۸ ریشتر مقاومت داشته باشد، آنگاه دیگر زلزله بلا نیست بلکه یک پدیده طبیعی خواهد شد. ضمناً تجربیات گذشته نشان می‌دهد که اگر ما در ساخت‌ وسازها دقت می‌کردیم، حتی در مناطقی که زلزله آمده، خطرات آنچنانی گریبانگیر کشور نشده است.

وی افزود: سال ۸۲ زلزله‌ای با ۶.۷ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در بم آمد که حدود ۳۴ هزار نفر تلفات داشت. اخیراً هم زلزله دیگری داشتیم با شدت ۶.۳ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری که تنها ۵۴ نفر تلفات داشتیم. هرچند یک نفر تلفات هم زیاد است اما کاهش چشمگیر تلفات، نشان‌دهنده اهمیت ساختمان‌سازی برای جلوگیری از خسارات زلزله است.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: سازمان مدیریت بحران کشور ، حوادث طبیعی ، مدیریت بحران

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: سازمان مدیریت بحران کشور حوادث طبیعی مدیریت بحران رئیس سازمان مدیریت بحران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۷۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور، گفت: کرمانشاه به عنوان مرکز و هاب مدیریت بحران و حوادث غرب کشور مصوب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، بابک محمودی در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه هر اقدامی در زمینه بحران باید در قالب پیشگیری باشد، اظهار داشت: باید نقاط پرخطر در طبیعت به مردم معرفی شوند و امدادرسانی‌ها باید به سرعت انجام شود که سبب نشویم مردم از حضور در طبیعت دلزده شوند.

وی با اشاره به استقبال مردم از کوهستان عنوان کرد: راهنمایان در کوهستان حضور دارند و در برخی مسیرها صعود افراد باید با راهنما انجام شود و این تلفات را کاهش می‌دهد.

محمودی با بیان اینکه بیستون چهارمین توده سنگی بزرگ دنیا است و برای سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی بسیار مهم است، گفت: کوهستانی بودن را نباید یک تهدید دانست، بلکه می‌توان به آن به عنوان یک فرصت اشتغال‌زایی نگاه شود.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر کشور افزود: با تصویب کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی و حوادث غرب کشور از نظر پایگاه هوایی و تجهیزات انباری و تخصصی تجهیز می‌شود.

وی بیان کرد: این مرکز می‌تواند علاوه بر استان کرمانشاه به سایر استان‌های غرب کشور نیز خدمات‌رسانی کند، اما استان باید حداقل‌های انبارداری شامل سیستم اعلام حریق را راه‌اندازی کند و در این صورت کرمانشاه به عنوان هاب منطقه‌ای برای مدیریت بحران در نظر گرفته خواهد شد.

محمودی با اشاره به اینکه فرودگاه کرمانشاه اکنون با مشکلاتی مواجه است که به‌زودی برطرف می‌شود، گفت: چنانچه آشیانه دیگری در فرودگاه برای استقرار دائمی سه تا چهار فرزوند بالگرد ایجاد شود بسیار کمک کننده خواهد بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: ما انگیزه‌ای برای افزایش تعداد پایگاه‌ها نداریم، زیرا بسیار هزینه بر است و این انگیزه را باید فرمانداران و استانداران ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • ثبت ۱۶ هزار زلزله در سال گذشته
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • وقوع سالانه ۱۴ تا ۱۵ هزار زلزله در سطح کشور
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • برآورد اولیه خسارات ناشی از بارندگی‌های اخیر در خراسان جنوبی
  • سازه‌های کشور باید در برابر زلزله‌های ۸ ریشتری مقاوم باشند
  • معرفی استان کرمانشاه به عنوان مرکز پشتیبانی غرب کشور در سوانح و بلایای طبیعی
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶