Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفدهم مرداد روز خبرنگار نام دارد و به این مناسبت در طول یک هفته، برنامه‌هایی برای بزرگداشت مقام شهید محمود صارمی خبرنگار شهید خبرگزاری جمهوری اسلامی و بزرگداشت روز خبرنگار برگزار می‌شود. 
عدم پاسخگویی به موقع برخی مسئولان، یکی از نکاتی است که خبرنگاران استان فارس از آن انتقاد دارند؛ موضوعی که در هفته خبرنگار ۱۴۰۱ هم رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
عصر پنجشنبه بعد از انتشار مطلبی درباره برکناری شهردار شیراز، به ناگاه همه اعضای شورای اسلامی شهر شیراز را غیرپاسخگو یافتیم. 
خبرنگار ایرنا با همه ۱۳ عضو شورا تماس گرفت اما موفق به صحبت نشد. 
انتخاب شهردار و برکناری او حق طبیعی شورای اسلامی شهر شیراز است اما اتخاذ تصمیمات مهم شهری در جلسات غیرعلنی و به دور از چشم خبرنگاران و در ادامه غیرپاسخگو بودن اغلب اعضای این نهاد و گهگاهی بیرون آمدن صداهای متفاوت و گاها متضاد از این پارلمان شهری باعث بروز مشکلات فراوانی برای رسانه‌های استان فارس و مخابره اخبار ضد و نقیض از این شهر به سراسر کشور و جهان شده است. 
با روی کار آمدن شورای ششم شهر شیراز، روند گزینش شهردار این کلانشهر که به انتخاب احسان اصنافی یکی از اعضای شورا بعنوان شهردار منتهی شد به نحوی بود که گلایه بعضی از اهالی رسانه این استان را برانگیخت از اینکه گفته می شد تصمیمات اصلی در جلسات محفلی و به دور از چشم اصحاب رسانه گرفته شده است.
این رویه اکنون نیز در خصوص استیضاح شهردار در پیش گرفته شده و همه چیز در ابهام است.

سه روایت از سرنوشت شهردار کنونی شیراز 
عصر روز پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ خبری مبنی بر برکناری اصنافی شهردار شیراز در رسانه ها منتشر شد و اینکه سعید مصفا به عنوان سرپرست شهرداری معرفی شده است.

عدم پاسخگویی شورانشینان شیراز
با انتشار خبر برکناری شهردار شیراز در فضای مجازی، خبرنگار حوزه شهری و شورای ایرنا فارس حوالی ساعت ۱۹ پنجشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱ ابتدا روی خط تلفن همراه رئیس شورا رفت که وی پنج تماس را بی پاسخ گذاشت و در ادامه تلفن همراه هر ۱۳ عضو شورای اسلامی شهر شیراز یکی پس از دیگری بارها شماره گیری شد که یا دردسترس نبودند و یا جوابگو. 
سرپرست روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز نیز تلفن خبرنگار این رسانه را در شرایطی که جو رسانه‌ای استان فارس منتظر خبری موثق از نهاد شورا بود پاسخ نداد و عدم برقراری ارتباط را در پیش گرفت.

نتیجه ۲ ساعت تلاش
بالاخره ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه پنجشنبه تلفن محمدرضا هاجری سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز جوابگو شد.  هاجری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شایعه برکناری شهردار شیراز این موضوع را رد کرد و افزود: مقرر شده که شنبه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۱ اعضای شورا با حضور فرماندار و شهردار شیراز تصمیم نهایی در این خصوص را بگیرند.
هاجری ادامه داد: روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، جلسه هم اندیشی اعضای شورا درباره استیضاح شهردار این کلانشهر برگزار شده است.

استیضاح در غیاب شهردار و نماینده فرماندار
وی اضافه کرد: قانون درباره طرح استیضاح می‌گوید که باید این جلسه با حضور فرماندار یا نماینده وی برگزار شود و شهردار نیز در جلسه پنجشنبه حضور نداشت و در سفر مشهد بود.
هاجری اظهار داشت: در جلسه رای اعتماد به شهردار و یا جلسه استیضاح وی، فرماندار شیراز باید حضور داشته باشد.
وی با بیان اینکه هفت نفر از اعضای شورای شهر شیراز از طرح سوال از شهردار قانع نشدند، گفت: بر اساس قانون مساله استیضاح شهردار با امضا و درخواست پنج نفر از اعضای شورا امکان پذیر است و در شورا به رای گیری گذاشته خواهد شد که باید فرماندار یا نماینده وی در این جلسه حضور داشته باشند.

خبرنگاران بعنوان چشم بینای مردم حق دارند در جریان امور باشند
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه گفت: خبرنگاران و مردم حق دارند مستقیم در جریان امور قرار داشته باشند و امیدواریم با موافقت هیات رئیسه شورا جلسه شنبه ۲۲ مردادماه با حضور اصحاب رسانه برگزار شود.
غلامعلی ترابی عضو دیگر شورا نیز که عصر پنجشنبه تماس خبرنگار ایرنا را بدون پاسخ گذاشته بود ساعت ۲۱ و ۳ دقیقه با برقراری تماس با خبرنگار این رسانه موضوع برکناری شهردار این کلانشهر را رد کرد و گفت: موضوع استیضاح شهردار در دست بررسی است اما هنوز تصمیم نهایی در این باره گرفته نشده است.
وی ادامه داد: ممکن است تا روزهای آینده حتی مباحث متفاوت از وضعیت کنونی هم اتفاق افتد و تاکنون تصمیم گیری درباره برکناری شهردار نشده و مباحث مطرح شده گمانه زنی بعضی رسانه‌ها بوده است.

روایت سوم: تقدیم استعفا توسط شهرداری که در سفر است
ساعت ۲۳ و ۱۹ دقیقه شامگاه پنجشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱ خبری متفاوت با اظهارات سخنگوی شورا بر خروجی یکی از خبرگزاری‌ها قرار گرفت مبنی بر اینکه رئیس شورای شهر شیراز اعلام کرد که سید احسان اصنافی، شهردار شیراز پنجشنبه به طور رسمی و در جلسه فوق‌العاده شورا استعفای خود را به شورای اسلامی شهر شیراز تقدیم کرد. 
مهدی طاهری اظهار داشت: مطالبی که پیرامون استیضاح و عزل شهردار شیراز در فضای مجازی مطرح شده است، صحت ندارد و از نحوه خبررسانی برخی خبرگزاری ها اظهار تاسف کرد.
طاهری ضمن قدردانی از تلاش‌های اصنافی در مدت تصدی شهرداری شیراز به ویژه در ایام نوروز ۱۴۰۱ و بحث سیل اخیر گفت: شهردار شیراز در طول مدت مسئولیت خود عملکرد خوبی داشت و اکنون به‌ واسطه شرایط خود تصمیم به استعفا گرفت.
وی افزود: بحث استیضاح شهردار شیراز تنها در حد جلسه طرح سوال در شورا مطرح شد و پس از عدم اقناع تعدادی از اعضا در حد مشورت باقی ماند و مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی‌ بر عزل یا استیضاح شهردار شیراز کذب است.
رئیس شورای شهر شیراز همچنین اضافه کرد:‌ استعفا مورد پذیرش شورای شهر قرار گرفت و سعید مصفا بمدت ۳ ماه بعنوان سرپرست شهرداری شیراز انتخاب شد.

اصنافی در جلسه عصر پنجشنبه غایب بود 
بنابر اطلاعات رسیده به ایرنا، شهردار شیراز بعد از برگزاری جلسه عصر روز پنجشنبه شورای این کلانشهر از سفر مشهد بازگشته و بنابر اظهارات سخنگوی این شورا در زمان برگزاری جلسه شورا اصنافی غائب این جلسه بوده است.
موضوع استعفاء شهردار شیراز نیز در سخنان هاجری سخنگو و ترابی عضو دیگر شورای شهر شیراز جایی نداشت و مشخص نیست که اظهارات رئیس پارلمان شهری چرا متفاوت از سایر اعضا بوده است؟
نقش بارز دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت در جلوگیری از فساد و جلوگیری از بروز فضای متشنج و آشفته و شبیه به آنچه که روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه ۱۴۰۱ و در هفته خبرنگار در شیراز شاهد آن بودیم بر کسی پوشیده نیست و حال رئیس و اعضای شورای شهر شیراز و روابط عمومی این نهاد باید پاسخگوی فضای پر ابهام و غیرشفاف ایجاد شده کنونی باشند.

کمتر از یکسال قبل، سید احسان اصنافی عضو ششمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز  با تصمیم این شورا به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.
اعضای شورای اسلامی شهر شیراز سوم شهریورماه ۱۴۰۰، سید احسان اصنافی را با هشت رأی از ۱۳ رأی به عنوان شهردار شیراز انتخاب کردند.
 شورای ششم شهر شیراز ترکیبی از اصولگرایان دو لیست شانا و ائتلاف شما به عضویت مدیران ارشد دوره شورای چهارم و شهرداری آن زمان است. 
شورای اسلامی شهر شیراز از ۲۲ گزینه برای تصدی پست شهرداری شیراز برنامه عملیاتی خواست و در نهایت، اصنافی به عنوان شهردار این کلانشهر انتخاب شد.
 اصنافی متولد شیراز و دانش آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه شیراز  است.
وی سابقه حضور در هیات رئیسه چهارمین دوره شورای اسلامی شهر شیراز را در کارنامه دارد و در دوره ششم نیز نایب رئیس شورای این شهر شد.

برچسب‌ها شورای اسلامی شهر شیراز شیراز مدیریت شهری شهرداری شیراز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر شیراز شیراز مدیریت شهری شورای اسلامی شهر شیراز شیراز مدیریت شهری شهرداری شیراز شورای اسلامی شهر شیراز شهردار این کلانشهر شورای شهر شیراز شهردار شیراز استیضاح شهردار برکناری شهردار مردادماه ۱۴۰۱ شهرداری شیراز عنوان شهردار احسان اصنافی اعضای شورای اعضای شورا پنجشنبه ۲۰ رئیس شورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۸۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!

برخی از اعضای شورای شهر تهران امروز همزمان با صحبت‌های علیرضا زاکانی، شهردار تهران، دست به آبستراکسیون زدند تا جلسه را از حد نصاب بیاندازند!

به گزارش «تابناک»، دویست و سی و یکمین جلسه شورای شهر تهران صبح امروز به ریاست مهدی چمران آغاز شد و در این جلسه پس از تذکرات اعضا، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پشت تریبون قرار گرفت و گزارشی را از اقدامات شهرداری در حوزه حمل و نقل و به‌ویژه سفر شهردار تهران به چین ارائه کرد.

سفری که البته مدت زیادی از انجام آن می‌گذرد و طی آن توافقاتی میان شهرداری تهران و برخی شرکت‌های چینی صورت گرفته که بعضا انتقاداتی به دنبال داشته است، از جمله توافق صورت گرفته برای خرید اتوبوس برقی که ظاهرا به عقد قرارداد هم منجر شده و از این نظر، عجیب به نظر می‌رسد چراکه وفق قانون، عقد چنین قراردادهایی نیازمند طرح در شورا و دریافت مصوبه از این نهاد است.

این در حالی است که اخیرا یکی از فعالان رسانه‌ای با انتشار قرارداد مربوط به خرید اتوبوس برقی، انتقاداتی به آن وارد دانسته و در مقابل، افرادی از جمله مشاور شهردار تهران به انتشار این قرارداد ایراد وارد دانسته و تاکید نموده‌اند که نظر به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، نمی‌بایست قرارداد منتشر شود و باید محرمانه بماند.

مسایلی که با طرحشان، نگاه‌های زیادی به نشست امروز شورا معطوف شده بود و انتظار می‌رفت که نکات متفاوتی در این باره مطرح شود. انتظاری که تا حدودی جامه عمل پوشید اما در نهایت به رقم خوردن اتفاقی عجیب منجر شد؛ به این صورت که با ارائه گزارش شهرداری، برخی از اعضای شورای شهر اعتراض ها و انتقاداتی در این باره مطرح کردند، سپس شهردار برای پاسخگویی به انتقادات پشت تریبون قرار گرفت ولی پیش از آنکه شروع به صحبت کند، آبستراکسیون رقم خورد!

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

هنوز علیرضا زاکانی توضیحات خود را آغاز نکرده بود که برخی از اعضای شورای شهر تهران اقدام به ترک صحن شورا کردند؛ سوده نجفی، جعفر شربیانی، ناصر امانی، مهدی اقراریان، سید جعفر تشکری هاشمی، مهدی عباسی، علی‌اصغر قائمی از اعضایی بودند که صحن شورا را ترک کردند. اقدامی که به منظور خارج کردن جلسات پارلمان از حدنصاب صورت می‌گیرد اما نشست امروز شورای شهر را از حدنصاب قانونی نیانداخت و تنها نشانه‌ای اعتراض جدی برخی نمایندگان شورا از عملکرد شهرداری تهران شد.

وضعیتی که بایستی دید آیا تغییر خواهد کرد و با اتخاذ و اجرای تصمیماتی، به همسویی بیشتر شورا و شهرداری منجر خواهد شد یا فرجام دیگری خواهد یافت و ممکن است به افزایش اختلافات منجر شده و حتی به تغییر شهردار بیانجامد!

 

دیگر خبرها

  • در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه علنی شورای شیراز چه گذشت؟
  • جنجال عجیب در نشست شورای شهر تهران
  • تشکیل شورای راهبردی مدیریت شهری شیراز با چند حوزه خدمات‌رسان
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • آبستراکسیون ناموفق در شورای شهر تهران در اعتراض به شهردار!
  • جزئیات حواشی ایجاد شده در شورای شهر تهران
  • تلاش ۷ عضو شورای شهر تهران برای از حدنصاب انداختن جلسه شورا
  • فصل طلایی پاسخگویی و عمل به وعده‌های شهردار به شورا و شورا به مردم رسیده است
  • طرح سوال از شهردار در دستور کار جلسه علنی روز دوشنبه شورا قرار دارد
  • شهرداری منطقه ۲ شیراز ظرفیت اقتصادی ویژه‌ای دارد