Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی امام جمعه موقت تبریز گفت: امام سجاد(ع) بعد از واقعه‌ی عاشورا و در دوره‌ی خفقان امویان، عهده دار تبلیغ و احیاء دین و زنده نگهداشتن نهضت عاشورا بود.

حجت الاسلام مهدی عالی در خطبه‌های نماز جمعه تبریز با اشاره به ایام اسارت آل الله(ع) بعد از واقعه‌ی عاشورا و نقش امام سجاد(ع) در دوران امویان اظهار کرد: دوره‌ی امامت امام سجاد(ع) مملو از اختناق و خفقان بود و شیعیان بخاطر حفظ جان و مال خود مخفی بودند و حتی در زمان تسلط حجاج بن یوسف ملعون، داشتن نام علی نیز جرم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: عبدالملک مروان که خلیفه امویان بود، در خطبه‌ها می‌گفت هرکس مرا به تقوا دعوت کند گردنش را می‌زنم.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به جمله‌ای از امام سجاد(ع) به نقل از ابن ابی الحدید گفت: امام سجاد (ع) فرمودند که بخاطر خفقان و ترس از جان و مال، حتی ۲۰ نفر نبودند که به‌صورت آشکارا بگویند ما شیعه هستیم؛ چراکه شیعه بودن و اظهار محبت آشکارا به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) جرم بود.

روشن شدن سیمای واقعی امام سجاد(ع) بعد از خطبه‌ی شام 

وی با انتقاد از کسانی‌که می‌گویند امام سجاد(ع) همیشه بیمار بودند، تاکید کرد: امام سجاد(ع) بنا به مصلحت الهی تنها در واقعه‌ی عاشورا بیمار بودند و اینطور نیست که این امام بزرگوار همیشه بیمار باشند بلکه سیمای واقعی و حماسی امام سجاد(ع) در خطبه‌ی شام برای همه روشن شد و امام سجاد(ع) در این دوره‌ی خفقان عهده دار تبلیغ دین بود و اسلام را دوباره زنده کرد.

حجت الاسلام عالی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تبریز درخصوص اهداف امام سجاد(ع) نیز گفت: احیاء نهضت عاشورا، طرح علنی جایگاه امامت و ولایت، حمایت مخفیانه و پوششی از قیام‌هایی که برای خونخواهی شهدای کربلا انجام می‌شد، تربیت شاگردان چون ابوحمزه ثمالی که زمینه‌ساز به وجود آمدن حوزه‌های علمیه در دوران امام صادق(ع) شد، از جمله اهداف امام سجاد(ع) بود.

سفارش ائمه به گریه‌ی بر امام حسین(ع)

وی همچنین در تشریح روش‌های احیاء نهضت عاشورا توسط امام سجاد(ع) با بیان اینکه زنده ماندن شور شعور حسینی و مجالس عزا و روضه بعد از ۱۴۰۰ سال به برکت تلاش‌های امام سجاد(ع) است، خاطرنشان کرد: اولین روش امام سجاد(ع)، گریه بر سیدالشهدا(ع) بود که این کار سفارش تمام ائمه نیز بود و خودشان پیش قدم بودند و امام سجاد(ع) در مجالس مختلف بر مظلومیت امام حسین(ع) تاکید می‌کرد.

حجت الاسلام عالی متذکر شد: از جمله مهم ترین اقدامات امام سجاد(ع) مبارزه در قالب دعا از طریق صحیفه سجادیه و نوشتن رساله حقوقی بود و علت نوشتن رساله حقوقی این بود که حاکمیت مردانی اصلا ارزشی برای مسلمانان و شعیان قائل نبود و امام سجاد(ع) در این رساله حرّیت انسان‌ها را احیا کرد.

بصیرت یعنی داشتن قدرت تشخیص حق از باطل

وی، بصیرت، ولایت مداری، شهادت طلبی، ایثار و فداکاری را مهم‌ترین ویژگی‌های شهدای کربلا عنوان کرد و افزود: وقتی میگیم یاران امام حسین(ع) با بصیرت بودند، یعنی قدرت تشخیص حق از باطل را داشتند و درواقع بصیرت زمانی به درد ما می‌خورد که بتوانیم جریان حق را از باطل تشخیص دهیم و بتوانیم شایعات، تهدید، تزویر و شبهه افکنی دشمن را تشخیص داده و خنثی کنیم؛ اما اگر انسان تیز بین نباشد، جریان توابین به وجود می‌اید که دیگر فایده ای ندارد.

ضرورت عمق بخشی به محتوا در هیئات حسینی 

امام جمعه موقت تبریز ضمن تقدیر از عزاداران حسینی تاکید کرد: دشمن ظرفیت نهضت حسینی و عزاداری را می‌داند و برخلاف زمانی که در دوران پهلوی جلوی عزاداری‌ها را می‌گرفتند، اکنون دشمن می‌خواهد شور و شعور حسینی را از ما بگیرد و لذا محتوای اشعار مداحان و خطبه‌ی خطبا باید در کنار شور، دارای شعور حسینی نیز باشد که این شور و شعور توامان موجب به وجود آمدن مدافعان حرم و رزمندگان اسلام می‌شود و لذا باید عمق بخشی به محتوا و شعور حسینی نیز در کنار شور حسینی وجود داشته باشد و علت به خاک و خون کشیدن عزاداران حسینی در برخی کشورها ترس دشمن از،شور و شعور حسینی است.

آزادگان؛ نمونه‌های مقاومت و ایستادگی  

این آزاده‌ی دوران دفاع مقدس در خاتمه با اشاره به سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی گفت: آزادگان عزیز نمونه‌هایی از مقاومت، ایستادگی و پایداری هستند و جا دارد یاد کنیم از مرحوم ابوترابی که در دوران اسارت خود بیشترین شکنجه‌ها را متحمل شد و بیش از همه در اسارت بود که این بصیرت و معنویت مثال زدنی مرحوم ابوترابی تاثیر گرفته از نفس گرم سیدعلی آقا قاضی بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی نماز جمعه نماز جمعه تبریز نهضت عاشورا امام سجاد ع شعور حسینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۸۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!

برنی سندرز، سناتور آمریکایی در پاسخ به اظهارات اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص قیام دانشجویان آمریکایی، در بیانیه‌ای گفت: «نه آقای نتانیاهو. اشاره کردن به این نکته که کابینه افراطی شما در مدت شش ماه ۳۴ هزار فلسطینی را کشته و بیش از ۷۷ هزار نفر را زخمی کرده است که ۷۰ درصد آنان زن و کودک هستند، نه یهودستیزی محسوب می‌شود و نه طرفداری از حماس است». 

به گزارش هاآرتص، وی در ادامه این بیانیه گفت: «اگر بگوییم بمباران‌های شما بیش از ۲۲۱ هزار واحد مسکونی در غزه را به طور کامل ویران کرده و بیش از یک میلیون نفر (تقریبا نیمی از جمعیت غزه) را بی‌خانمان کرده، یهودستیزی نیست».

سندرز در انتهای این بیانیه با اشاره به اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی با برچسب یهودستیزی سعی دارد جنایات رژیم اشغالگر را توجیه کند، گفت: «آقای نتانیاهو، لطفا با تلاش برای منحرف کردن توجه ما از سیاست‌های جنگی غیراخلاقی و غیرقانونی کابینه افراطی و نژادپرست شما، به شعور مردم آمریکا توهین نکنید... اینکه شما را در قبال اعمال‌تان مسئول بدانیم یهودستیزی نیست». 

اظهارات این سناتور آمریکایی یک روز پس از آن بیان می‌شود که نتانیاهو دانشجویان معترض در سراسر آمریکا را که به نشانه حمایت از فلسطین در محوطه دانشگاه دست به تظاهرات زده‌اند «افرادی یهود‌ستیز» خواند. او که از قیام دانشجویان آمریکایی شوکه شده بود، این اعتراضات را محکوم کرد.

گفتنی است، پس از اینکه هفته گذشته بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا در نیویورک حین اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و درخواست برای آتش‌بس دستگیر شدند، موج تظاهرات دانشجویی در سراسر آمریکا گسترش یافت.

اعتراضات تا جایی پیش رفت که مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از نعمت شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند تظاهرات دانشجویان حامی فلسطین را متوقف کند، باید استعفا دهد. این اظهارات  واکنش شدید دانشجویان را در پی داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • گزیده خطبه های نماز جمعه شهرهای کهگیلویه و بویراحمد
  • خطبه های نماز جمعه شهرستان های هرمزگان 
  • عملیات وعده صادق سیلی محکمی بر چهره رژیم صهیونیستی بود
  • نماز جمعه سنندج
  • امپراطوری رسانه ای دشمن در جنگ غزه شکست خورده است
  • امام جمعه تهران: مذاکره موشکی نکردیم، نمی‌کنیم و نخواهیم کرد /وقتی می‌گوییم می‌زنیم محکم می‌زنیم /در مساله عفاف و حجاب دوقطبی شکل ندهید
  • دستور امام جمعه تهران به وزیر کار دولت رئیسی /نیروهای مسلح اجازه کمترین تعرض به کشور را نمی دهند
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • سندرز خطاب به نتانیاهو: به شعور مردم آمریکا توهین نکنید!
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است