Web Analytics Made Easy - Statcounter

خیابان های مجاور منطقه سبز بغداد در عصری داغ زیر غلیان آفتاب مردادماه شاهد تجمع و تلاقی دو جمعیت تعیین کننده روند سیاسی عراق است.

به گزارش روز جمعه ایران اکونومیست، کمتر از دو ساعت مانده به برگزاری تظاهرات در جوار منطقه سبز بغداد (ساعت ۱۷ به وقت بغداد و ۱۸:۳۰ به وقت تهران) مانده اما صدها نفر از طرفداران طیف های مختلف سیاسی عراق هم اکنون به سوی منطقه سبز بغداد حرکت می کنند؛ جایی که هم به دعوت تشکیلات موسوم به کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از مشروعیت، قانون اساسی و نهادهای حکومتی و نیز طرفداران جریان صدر، محل اجتماع طیف های مختلف خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روز گذشته، منابع آگاه در حالی از تصمیم کمیته سازماندهی تظاهرات حمایت از قانون اساسی برای تظاهرات عصر امروز جمعه در نینوا، بصره و بغداد خبر دادند که جریان صدر، همزمان با این رویداد برای تظاهرات دیگری در شهرهای مختلف فراخوان داد اما دو شهر کربلا و نجف را استثنا کرد.

تشکیلات موسوم به «کمیته سازماندهی حمایت از مشروعیت و حفظ نهادهای حکومتی» که به نام «کمیته حمایت از قانون اساسی» نیز معرفی شده است، پیشتر در بیانیه ای برای تظاهرات دوباره روز جمعه (امروز) در کنار دیوار منطقه سبز بغداد، فراخوان داد و اکنون منابع آگاه از تصمیم کمیته سازماندهی حمایت از قانون اساسی برای به راه انداختن تظاهرات در نینوا و بصره همزمان با بغداد خبر دادند.

در بیانیه روز گذشته این کمیته آمده است: با ایمان به ضرورت حمایت از گام های قانونی برای دفاع از نهادهای حکومتی قضایی و قانونگذاری و با هدف تسریع در تشکیل دولت خدمت رسان ملی با اختیارات کامل در تلاش برای مواجهه با بحران ها و چالش ها خصوصا بحران آب، برق و گرانی که بر دوش شهروندان عراقی سنگینی می کند و برای حفظ دستاوردهای ملی که ضامن زندگی عراقی ها و امنیت آنها و منع انواع آشوب و تلاش ها در راستای اخلال در ثبات داخلی است، از شهروندان عراقی برای مشارکت فعال در تظاهرات «ملت از دولت حمایت می کند» در کنار دیوارهای منطقه سبز (بغداد) دعوت می کنیم.

همزمان، «صالح محمد العراقی» شخصیت مجازی معروف به «وزیر القائد» (وزیر مقتدا صدر) در شبکه های اجتماعی خواستار «تجمع در همه استان ها» همزمان با تظاهرات حمایت از مشروعیت (ساعت ۵ عصر امروز جمعه) شد. 

او از طرفداران جریان صدر خواست «در مکان های خود بمانند و آنجا را تا دستورات بعدی ترک نکنند».

شخصیت مجازی موسوم به وزیر صدر، اعلام کرد که دو شهر نجف اشرف و کربلای معلی از تجمع طرفداران این جریان مستثنا شده اند.

قرار است در این تظاهرات صدری ها، درخواست ها (شکوائیه هایی) از سوی معترضان، تکمیل و از مسیر قانونی، تحویل مقامات قضایی دهند.

این شکوائیه ها در واقع برای انحلال پارلمان از طریق طرح شکایت به امضا خواهد رسید.

پیشتر، مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق از رئیس دستگاه قضایی این کشور خواسته بود حداکثر تا پایان هفته آینده مجلس را منحل اعلام کند.

برخی منابع می گویند بعضی جریان های موسوم به «مدنی و دموکراتیک» نیز امروز جمعه ساعت ۵ عصر در میدان الفردوس بغداد، تجمع خواهند کرد.

اما امروز جمعه در توییتی دیگر مقتدا صدر از طرفداران چارچوب هماهنگی نیز «به استثنای سران آنها» خواست تا به تظاهرات او بپیوندند و مطالبات را دنبال کنند.

صدر در این توییت نوشت: آیا کرامت، آزادگی، امنیت، لقمه، سلامت و صلاح خود را نمی خواهید همان طور که ما می خواهیم؟

وی از طرفداران چارچوب هماهنگی در تظاهرات خواست تا تظاهراتشان مسالمت آمیز و حفظ کننده ثبات داخلی باشد و افزود: دست های ما به سوی توده های چارچوب هماهنگی «به استثنای سران آن» دراز است تا برای اصلاح آنچه فاسد شده تلاش کنیم و اگر نپذیرید ما مسیر اصلاحات را در راستای اطاعت از خدا و عشق به اصلاحات و میهن دنبال خواهیم کرد.

آمادگی ها برای این تظاهرات ها از ساعاتی پیش آغاز شده و انتشار برخی تصاویر حاکی از اقدام نیروهای امنیتی برای قرار دادن دیوارهای بلند بتونی مقابل دروازه های منطقه سبز و بستن آن با هدف جلوگیری از ورود احتمالی دوباره معترضان به منطقه سبز است.

این در حالی است که هنوز تعدادی از معترضان صدری در داخل منطقه سبز و محوطه پارلمان عراق تحصن کرده اند.

چارچوب هماهنگی شیعی عراق سوم مرداد ماه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن «محمد شیاع السودانی» با اجماع اعضای این چارچوب به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی شد و جریان صدر به آن اعتراض کرد؛ اعتراضی که منجر به ورود معترضان صدری به منطقه سبز بغداد و پارلمان این کشور و سپس تحصن در محوطه پارلمان شد.

تحصن صدری‌ها باعث شد تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان این کشور طی دو هفته اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط عراق خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده  و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت و گو شود.

انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد اما جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد، نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.

  منبع: خبرگزاری ایرنا برچسب ها: منطقه سبز ، عراق ، بغداد

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: منطقه سبز عراق بغداد کمیته سازماندهی منطقه سبز بغداد چارچوب هماهنگی قانون اساسی امروز جمعه جریان صدر مقتدا صدر روز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۲۹۵۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آناتولی، به دنبال درگیری پلیس ارمنستان با کسانی که در اعتراض به مرزبندی جدید ایروان با جمهوری آذربایجان و انتقال چهار روستای ارمنی به باکو، سعی داشتند چند بزرگراه این کشور از جمله بزرگراه‌های بین‌المللی را مسدود کنند، ۱۷ نفر در ایروان و ۱۲ نفر در منطقه تاووش ارمنستان دستگیر شدند.

به نوشته آناتولی، پیشتر هیات‌هایی از سوی ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای تعیین مرزبندی جدید میان دو کشور نشستی برگزار کرده بودند.

در بیانیه مطبوعاتی مشترکی که پس از برگزاری این نشست از سوی هیات‌های دو کشور در روز ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) منتشر شد، اعلام شده بود که در مرزبندی جدید میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان، چهار روستا که از دهه ۱۹۹۰ میلادی تاکنون تحت کنترل ارمنستان قرار داشتند، به جمهوری آذربایجان واگذار شده است.

درگیری بر سر قره‌باغ سابقه طولانی و تاریخی دارد ولی درگیر‌های معاصر در قره‌باغ از ابتدای سال ۱۹۹۰ میلادی و همزمان با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی میان جمهوری‌های تازه استقلال یافته جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز و در سال ۱۹۹۴ پس از کشته شدن ۳۰ هزار نفر از ۲ طرف متوقف شد.

بحران قره‌باغ که در فوریه سال ۱۹۸۸ تبدیل به یک جنگ ویرانگر شد و تا مارس ۱۹۹۴ ادامه یافت، در ناحیه‌ای به همین نام در جنوب جمهوری آذربایجان رخ داد. در این منطقه که عمده جمعیت آن ارمنی هستند با پشتیبانی ارمنستان و مقابله جمهوری آذربایجان یک جنگ تمام عیار شکل گرفت و حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز آواره شدند.

پس از جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ که با قرارداد آتش بس به میانجیگری روسیه به پایان رسید، سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه مستقر شدند و تلاش برای برقراری آتش بس بین طرفین را آغاز کردند ولی در ۳۳ ماه گذشته، آتش بس بین طرفین آذری و ارمنی بار‌ها نقض شده است

دیگر خبرها

  • شنبه اعتراض؛ هزاران صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو شدند
  • تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو
  • تداوم تظاهرات صهیونیست‌ها علیه نتانیاهو
  • مکزیک: دیدید چه بلایی سر دانشجویان معترض در آمریکا آمد؟
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • فیلم/ تظاهرات هزاران دانشجوی دانشگاه ملبورن استرالیا
  • بازداشت 29 معترض به مرزبندی جدید ارمستان با جمهوری آذربایجان
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجوی معترض در آمریکا؛ آزادی بیان به سبک غربی