Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با بیان اینکه امروز در حوزه آموزش، مسائل فرهنگی و پژوهشی کشور متولی های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با رویکرد و مدیریت جدید به صورت ماموریت محور بر احصا خلأهای موجود در کشور تمرکز دارد و رئیس جمهور یکی از ماموریت ها را شناسایی و ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر محمد حیدری رئیس جهاد دانشگاهی استان قم امروز بیست و یکم مردادماه طی سخنانی به مناسبت چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی بیان کرد: در سال ۱۳۵۹ بنا به شرایط کشور بعد از انقلاب تحرکات سیاسی در دانشگاه ها افزایش پیدا کرد و عملا دانشگاه از اهداف علمی و فرهنگی دور شده بود و همین مسئله منجر به هدر رفت سرمایه کشور می شد از تحریم های زیادی علیه کشور وجود داشت لذا امام خمینی برای انسجام دوباره دانشگاه ها و پوشش خلأهای علمی موجود دستور انقلاب فرهنگی و متعاقب آن ایجاد نهادی به عنوان متولی موقت مدیریت دانشگاه ها و پل ارتباطی صنعت و دانشگاه و جامعه را صادر کردند.

وی ادامه داد: مباحث پژوهشی و انسجام نیروهای دانشگاهی و استفاده از استعداد دانشگاهیان از جمله مأموریت هایی بود در بدو تأسیس به جهاد دانشگاهی محول شد.

حیدری با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی یک نهاد عمومی غیر دولتی است که عملا در مسائل حاکمیتی متولی نبوده و دخالتی نداشته، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی در بخش آموزشی با هدف پوشش خلأهای آموزشی و افزایش مهارت دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی برای اتصال به بازار، در بخش فرهنگی با دیدگاه مذهبی و تنوع بخشی به فعالیت های فرهنگی و با هدف ایجاد فضای باز برای دانشجویان علاقه مند به مباحث فرهنگی و همچنین در بخش پژوهش با تمرکز بر نیاز های جامعه و مسائلی که بر زمین مانده و متولی ندارد و یا به هر دلیل دچار خلأ بوده به فعالیت پرداخته است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با بیان اینکه امروز در حوزه آموزش، مسائل فرهنگی و پژوهشی کشور متولی های زیادی وجود دارد، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی با رویکرد و مدیریت جدید به صورت ماموریت محور بر احصا خلأهای موجود در کشور تمرکز دارد و رئیس جمهور یکی از ماموریت ها را شناسایی و ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان دانستند.

حیدری یادآور شد: به دلیل حضور فعالین جهاد دانشگاهی در دانشگاه ها از بدو ورود دانشجویان افراد با استعداد شناسایی می‌شوند و محیط مناسبی به لحاظ ابزارآلات، آزمایشگاه ها و کتابخانه ها و اساتید مبرز جهاد دانشگاهی در اختیار دانشجویان دغدغه مند قرار می گیرد و با هدف تقویت دید نوآورانه با توجه به نیازهای جامعه آموزش می بینند.

وی با اشاره به مزیت های متفاوت در هر استان گفت: استان قم به عنوان شاهراه مواصلاتی، نوع اقلیم و دیدگاه مذهبی مردم به مسائل استعدادهایی به لحاظ نیروی انسانی و دیگر منابع دارد که قطعا باید این مزیت ها در دوره جدید جهاد دانشگاهی شناسایی و تحرکات و فعالیت های جهاددانشگاهی بر مبنای این مزیت ها انجام  شود.

حیدری با اشاره به اینکه در دو دهه اخیر با توجه به پیش بینی افزایش فارغ التحصیلان و افزایش نرخ بیکاری معاونت اشتغال در جهاد دانشگاهی راه اندازی شد، گفت: در استان قم در بحث اشتغال خانگی و مشاغل خرد ایده ای به عنوان آینده مشاغل اجرا شد و سال گذشته برای حدود ۱۵۰۰نفر با تمرکز بر اتصال به بازار مشاغل خانگی ایجاد کردیم و در این زمینه با دیگر نهادهای متولی همچون کمیته امداد همکاری داریم که منجر به  هم افزایی بیشتر شده است.  

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم در خصوص خدمات فرهنگی جهاد دانشگاهی بیان کرد: ایسنا به عنوان اولین خبرگزاری غیر دولتی تاریخ ایران و خبرگزاری قرآنی ایکنا تحت نظارت جهاد دانشگاهی بوده همچنین خبرگزاری سینا در حال حاضر مختص به پوشش اخبار علمی دانشگاه ها است و سازمان نظر سنجی و افکار سنجی جهاد دانشگاهی نیز مورد اعتماد در کشور است.

حیدری در خصوص ایده شکل گیری مرکز ناباروری توضیحی ارائه کرد و با اشاره به فعالیت گروه های پژوهشی این مرکز تصریح کرد: مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی واحد استان قم (رویا) از فعالیت گروه های پژوهشی به ویژه در حوزه سلول های بنیادی و بیولوژی تولید مثل با هدف ارتقای سطح خدمات تغذیه می شود.

وی ادامه داد: این افتخار را داریم که بیش از ۴۰ درصد بیماران از خارج از استان و ۱۰ تا ۱۲ درصد بیماران از خارج از کشور به مرکز ناباروری مراجعه می کنند که نشان از مقبولیت این مرکز در بین بیماران دارد، البته شیوع بیماری کرونا منجر به کند شدن این روند شد.  

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با تاکید بر اینکه قبل از ورود جهاد دانشگاهی به دانش سلول های بنیادی به ویژه درمان ناباروری و با توجه به کمبود این مراکز بیماران ناچار به درمان در خارج از کشور بودند، ابراز کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ مرکز درمان ناباروری دولتی و خصوصی داریم و در این بین بیش از ۳۰ درصد جراحی های بزرگ در سه مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی انجام می شود.

وی اضافه کرد: ۱۵ تا ۲۰ درصد زوجین در کشور نابارور هستند که این مسئله علاوه بر اثر منفی بر ساخت جمعیت مسائل عاطفی و خانوادگی را تحت الشعاع قرار می دهد.

حیدری با بیان اینکه نرخ موفقیت درمان ناباروری در سطح جهانی ۳۵ درصد است، افزود: نرخ موفقیت مراجعین مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان قم در برخی از ماه های سال بالای ۴۰ درصد بوده و در ماه اخیر این میزان به ۱۵ درصد بالاتر از نرخ جهانی رسیده به این معنا از هر دو بیمار یک بیمار در انتظار به دنیا آمدن فرزند هستند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم با اشاره به این که دیگر کشور ها برای پرورش نخبگان هزینه های زیادی متحمل می شوند، عنوان کرد: نخبگان هنری، علمی، فرهنگی و سیاسی سرمایه های کشور هستند که نگه داری از آن ها نیازمند یک همت است و هدف جهاد دانشگاهی ایجاد زیست بومی برای جذب بیشتر نخبگان است.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در سطح کشور در مسائل کشاورزی، تجهیزات نفتی، نرم افزارها، ساخت واگن و.. ورود کرده است، اظهار کرد: در جهاد دانشگاهی استان قم در بحث سلول های بنیادی در صدد راه اندازی کلین روم (اتاق تمیز) هستیم تا بتوانیم نتایج پژوهش را تبدیل به محصول صنعتی کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه قم جهاد دانشگاهی نخبگان رئیس جهاد دانشگاهی استان قم جهاد دانشگاهی درمان ناباروری استان قم دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین فناوری‌های در حال تکوین، پتانسیل ایجاد تحول‌های انقلابی زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد و یکی از فناوری‌های کلیدی است که در حال تکوین  بوده و می‌تواند به پردازش‌های صنعتی و حل مسائل مختلف جامعه کمک فراوانی کند.    

با توجه به فراگیر شدن این فناوری کارشناسان بر این باورند تغییرات هوش مصنوعی در پنج سال آینده احتمالا سرعت می‌یابد و بیشترین تاثیر آن بر آموزش خواهد بود. ماهیت کلی هوش مصنوعی و کاربردهای بی‌شمار آن، باعث ایجاد عدم قطعیت‌های متعدد برای پیش‌بینی آینده آن می‌شود اما این موضوع به توسعه این فناوری مربوط نمی‌شود، بلکه به توسعه محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن نیز مربوط می‌شود.

همزمان با به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه مختلف توسط سایر کشورها، ایران هم اقدامات بسیاری طی سال ها در این زمینه انجام داده است که می‌توان به تدوین سند هوش مصنوعی اشاره کرد.

برای پیشبرد این هدف مهم، قرار شد شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری بر روی تدوین سند هوش مصنوعی کار کند و بر اساس یکی از احکام مصوب در کمسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مکلف شدند که با همکاری سایر دستگاه‌ها ظرف شش ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برنامۀ ملّی توسعۀ هوش‌ مصنوعی را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.    

البته در کنار این اقدام دو سالی است که در وزارت ارتباطات، مرکز هوش مصنوعی تأسیس شده و برای توسعه کاربردها به دستگاه‌ها پیشنهاد می‌شود. در نهایت پس از اظهار نظرهای گوناگون پیش نویس سند ملی هوش مصنوعی اوایل پاییز سال گذشته از تدوین سیاست در موضوع هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

در این راستا چندی پیش حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- جزئیات جدیدی در این زمینه اعلام کرد.   

براساس اعلام سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی همچنین گفته است که تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم و موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است؛ دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از ۲۰۰ دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

سال گذشته پیش‌نویس سند ملی هوش مصنوعی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب ‌فرهنگی ارائه و تحلیل شد.

همچنین به تازگی روح الله دهقانی فیروز آبادی در زمینه رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، توضیح داده است سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.  

البته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در صحبت هایش به ایجاد اپراتور هوش مصنوعی هم اشاره کرده و گفته برنامه‌ریزی شده مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد.

بر این اساس در واقع همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • نشست هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی دانشگاه پیام نور خوزستان
  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • سلامت و محیط زیست؛ دستمایه تبلیغات میلیاردی