Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@15:29:53 GMT

برای شکست انحصار کنکور چه باید کرد؟

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۲۲۲۱

برای شکست انحصار کنکور چه باید کرد؟

با انتشار نتایج رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۱۴۰۱، بار دیگر بحث جنجالی کارآمد بودن یا نبودن آموزش رایگان در مدارس عادی دولتی پیش آمد؛ بر اساس آمار، از ۴۰ رتبه برتر کنکور امسال تنها یک دانش‌آموز در مدارس دولتی تحصیل می‌کرد و مابقی همه از مدارس خاص بوده‌اند و این درحالی است که یکی از ارکان و اهداف سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، عدالت آموزشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، نتایج چند سال اخیر کنکور سراسری نشان می‌دهد که دانش‌آموزان مدارس دولتی حتی در دل شهرهای بزرگ نیز سهم ناچیزی در تعیین رتبه‌های برتر کنکور و اشغال صندلی رشته‌ها و دانشگاه‌های برتر دارند و رقابت اصلی بین دانش‌آموزان خاص صورت می‌گیرد.

حالا مدرسه‌ای عشایری را در دل مناطق محروم و صعب‌العبور خوزستان تصور کنید که حتی از امکانات مدارس عادی دولتی هم محروم است، سهم این دانش‌آموزان چیست؟ کجای عدالت آموزشی ایستاده‌اند؟

آذر زاهدپور کارشناس مسئول مشاوره در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص دلیل کاهش رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی، اظهار کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده از وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان، از مجموع ۴۰ داوطلب برتری که از طرف سازمان سنجش معرفی شدند ۲۹ داوطلب در مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان)، ۹ داوطلب در مدارس غیردولتی، یک داوطلب در مدارس نمونه دولتی و یک داوطلب در مدرسه دولتی تحصیل می‌کردند.

وی ادامه داد: عواملی مثل طبقاتی شدن آموزش، تولید نابرابری اجتماعی و دوری از عدالت آموزشی را نمی توان در نتایج بی‌اثر و کمرنگ بدانیم. هر ساله نفرات برتر کنکور از دل مدارس سمپاد و غیر دولتی می‌آیند و مدارس دولتی دست خالی هستند.

سهم دانش‌آموزان دولتی از رتبه‌های کنکور چقدر است؟

این مشاور تحصیلی ادامه داد: در مدارس سمپاد و غیردولتی خانواده‌ها هزینه‌های زیادی برای کنکور دانش‌آموزان صرف می‌کنند اما متاسفانه دانش‌آموزان مدارس عادی از این گردونه خارج هستند.

وی با اشاره به سهم دانش‌آموزان مدارس دولتی از رتبه‌های برتر گفت: امسال حدود ۷۲ درصد رتبه‌های برتر از مدارس استعدادهای درخشان، ۲۳ درصد از مدارس غیردولتی و حدود ۴ تا ۵ درصد از مدارس دولتی بودند. این موضوع تنها مرتبط با امسال نیست. در سال‌های قبل هم بیشتر رتبه‌های برتر از مدارس استعدادهای درخشان و غیردولتی بودند.

امکانات استعدادهای درخشان و کمبود مشاور در مدارس دولتی

زاهدپور با اشاره به بخشی از امکانات دانش‌آموزان سمپادی عنوان کرد: در مدارس سمپاد معمولا دوره‌ها و اردوهای علمی برای دانش‌آموزان برگزار می‌شود اما در مدارس دولتی و روستایی خبری از این دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی نیست.

وی افزود: کلاس‌های کنکور در مدارس غیردولتی و اردوهای چند هفته‌ای با هدف تقویت مهارت تست‌زنی و با حضور معلم‌های مجرب برگزار می‌شوند در حالی که برخی شهرستان‌های ما از وجود مدارس سمپاد محروم هستند که دلیل توزیع نامتوازن و ناعادلانه محصلان مدارس در کسب رتبه‌های برتر کنکور است.

این کارشناس مسئول مشاوره تاکید کرد: توزیع نیروی مشاور در مدارس متوسطه اول و محروم بودن مدارس متوسطه دوم از نیروی مشاور و کمبود این نیرو، باعث شده که دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم در برنامه‌ریزی، مدیریت زمان و کنترل افت تحصیلی دچار مشکل شوند.

وی گفت: بدین ترتیب در این خصوص از دهم تا دوازدهم به دانش‌آموزان آسیب وارد می‌شود و در نهایت اثر آن را در کنکور می‌بینیم؛ دانش‌آموزی که در مدارس دولتی تحصیل کرده، مشاور تحصیلی نداشته است و همین باعث می‌شود رقابت بین دانش‌آموزان دولتی نسبت به دیگر مدارس کمتر شود.

تاکید بر دسترسی همه دانش‌آموزان به دانشگاه‌های برتر در سند تحول بنیادین

زاهدپور تاکید کرد: نظام استعدادسنجی و هدایت تحصیلی باید به درستی عمل کند و در سند تحول بنیادین نیز تاکید شده است که هدایت تحصیلی باید بر اساس استعداد دانش‌آموز و نیاز جامعه باشد. حضور در دانشگاه‌های برتر نیز حق همه دانش‌آموزان است و باید فرصت‌های برابری برای دانش‌آموزان ایجاد شود.

نقش معلم در نتایج کنکور

وی با اشاره به نقش مهم معلم بر کیفیت آموزشی عنوان کرد: معلم، اصلی‌ترین مولفه کیفیت نظام آموزشی است و یکی از شاخص‌های عدالت آموزشی دسترسی به معلم است. در این خصوص ما از نظر دسترسی به تحصیل باکیفیت دچار چالش‌هایی هستیم. در برخی مدارس نسبت دانش‌آموز به معلم ۴۰ به یک نفر است و معلم، کلاس ۴۰ نفره را مدیریت می‌کند در حالی که در مدارس خاص این عدد، ۱۷ به یک نفر یا ۲۰ به یک نفر است و در مدارس غیردولتی ممکن است کمتر هم باشد.

این مشاور تحصیلی افزود: با این وضعیت در نظر بگیرید کدام دانش‌آموز می تواند تعامل بیشتری با معلم داشته باشد؟ دانش‌آموز مدارس دولتی یا غیر دولتی؟

راه حل چیست؟

زاهدپور با اشار به راهکارهایی برای افزایش رتبه در مدارس دولتی گفت: توزیع عادلانه امکانات آموزشی، دسترسی دانش‌آموزان مدارس دولتی و مناطق محروم به کتاب‌ها و منابع آموزشی مکمل، دسترسی تمامی دانش‌آموزان مناطق محروم و برخوردار به دبیران متخصص و مجرب، دسترسی دانش‌آموزان به آزمون‌های آزمایشی که بخش زیادی از دانش‌آموزان به دلایل مالی از حضور در این آزمون‌ها محروم هستند، حضور مشاوران مدارس در مقطع متوسطه دوم، پیگیری و کنترل مشکلات فردی دانش‌آموزان به ویژه در حوزه تحصیلی از جمله بهبود کیفیت مطالعه، برنامه‌ریزی مناسب، مدیریت زمان و.... و همراهی خانواده‌ها با برنامه‌های جاری مدارس به ویژه در زمینه کنکور می‌تواند موثر باشد و در صورت رعایت موارد ذکر شده رتبه دانش‌آموزان افزایش پیدا می‌کند.

تماشاخانه همه چیز درباره بیماری قرن جدید: ام اس ، نشانه ها و علائمی که اگر زود متوجه بشوید نجات می یابید/ چه افرادی بیشتر مبتلا می شوند و راهکارهای درمان (فیلم) سایه‌ای که از بر موسیقی ایران برفت/ نقش جاودانه ابتهاج در اعتلای موسیقی ایران (فیلم) فیلم های دیگر

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: رتبه های برتر کنکور استعدادهای درخشان دانش آموزان مدارس مدارس غیردولتی دانش آموزان مدارس دولتی عدالت آموزشی مدارس سمپاد دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۲۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت

          به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.      مجید فدوی روز پنج شنبه افزود: این کلاسهای درس با مشارکت خیران و اعتبارات مدیریت آموزش و پرورش گناباد هوشمندسازی شدند.   وی ادامه داد: برای هوشمند سازی هر کلاس درس به صورت متوسط ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.   رئیس اداره آموزش و پرورش گناباد گفت: ۴۲ مدرسه در مناطق شهری و روستایی این شهرستان با مشارکت خیران و اعتبارات نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس در یک سال گذشته بازسازی شدند.   فدوی سر و سامان دادن به ۶۵ ملک مازاد آموزش و پرورش، توجه ویژه به حوزه تربیت بدنی و نصب ۶ چمن مصنوعی را از مهمترین اقدامات آموزش و پرورش گناباد در این مدت برشمرد.   کلاس های هوشمند فرصت های یادگیری بیشتری را برای دانش آموزان فراهم، فرآیند یادگیری را سرگرم کننده و به دانش آموزان کمک می کند فناوری های جدید را بهتر فرا بگیرند و در مجموع در ارتقاء بهره وری آموزشی و مشارکت پذیری آنان نقش مهمی دارند.   از مجموع ۱۷ هزار و ۶۱۴ دانش آموز که در ۹۱۱ کلاس درس و ۲۲۴ مدرسه در مناطق شهری و روستایی گناباد شاغل به تحصیل هستند، ۹ هزار و ۵۶۵ نفر در دوره ابتدایی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در دوره اول متوسطه و ۲ هزار و ۲۸۸ نفر در دوره دوم متوسطه هستند.   هشت هزار و ۸۳۶ نفر از دانش آموزان در مدارس دولتی، چهار هزار و ۷۹۶ نفر در مناطق روستایی، ۹۲۷ نفر در مدارس شاهد و بقیه در مدارس استثنایی و غیرانتفاعی به تحصیل اشتغال دارند.   مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

دیگر خبرها

  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • همزمانی کنکور فرهنگیان با کنکور نوبت اول نقطه قوت است
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت مدارس شهرستان رزن
  • برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس شهرستان بوکان به مناسبت هفته زمین پاک
  • ۹ رتبه برتر جشنواره سفیران سلامت برای دانش‌آموزان خوزستانی
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • درخشش معلم و دانش آموزان گناوه ای در جشنواره سفیران سلامت
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود