Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، با وجود اینکه همه در سال جاری انتظار خاموشی برق را می‌کشیدند اما تامین پایدار برق با وجود ناترازی تولید و مصرف سبب شده تا همه به دنبال علت‌یابی جلوگیری از قطعی برق باشند.

بر همین اساس دلایل متعددی در این رابطه از جمله ساخت واحدهای نیروگاهی، صرفه‌جویی مردم و .. مطرح می‌شود. در این بین یکی از مهمترین دلایل جلوگیری از خاموشی در سال جاری، مساله تغییر دید دولت در حوزه تعرفه‌گذاری برق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به جزئیات بیان شده، مصرف برق در ایران به دلیل تعرفه‌گذاری اشتباه، فاصله معناداری با سایر نقاط دنیا پیدا کرده، به طوری که بر اساس گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی شاخص‌های سرانه مصرف برق خانگی در ایران ۶ برابر میانگین جهانی و ۷ برابر کشوری نظیر ترکیه است.

جزئیاتی از دست‌فرمان غلط کشور در تعرفه‌گذاری انرژی

زمانی که از نظام تعرفه‌گذاری انرژی صحبت به میان می‌آید، مساله مرتبط با پرداخت یارانه انرژی است که در این حوزه بدون در نظر گرفتن عدالت سهم پرمصرف‌ها می‌شود. در همین راستا برای تشریح بیشتر موضوع باید گفت: نظام تعرفه‌گذاری برق در کشور مشابه سایر حامل‌های انرژی، نظام مبتنی بر پرداخت یارانه است.

به عبارت دیگر، هزینه‌های تمام شده تولید و توزیع برق بسیار فراتر از میزان هزینه‌ای است که دولت از مشترکان دریافت کرده و مابه‌التفاوت این عدد در قالب یارانه انرژی توسط دولت از منابع بیت‌المال پرداخت می‌شود.

مساله پرداخت یارانه انرژی سبب شده تا مشترکان پر مصرف نیز از این فرصت نهایت استفاده را کرده و به استفاده بدون ترمز از برق بپردازند. بر اساس به روزترین آمار ارائه شده در این حوزه از سوی مرکز آمار ۵۱درصد از یارانه انرژی حوزه برق به جیب ۳دهک پردرآمد جامعه برود.

در شرایطی که مصرف فراتر از الگوی کشور طی سال ۱۴۰۰ پایش شود، مشخص خواهد شد این میزان استفاده تنها در سال گذشته ۵۳.۶ هزار میلیارد تومان ضرر از محل عدم‌النفع برق صادراتی به کشور تحمیل کرده است. کارشناسان صنعت برق معتقدند، توسعه کند این صنعت ناشی از نظام تعرفه‌گذاری غلط سبب شده تا ناترازی تولید و برق کشور در اوج بار فصل تابستان بیش از ۱۴هزار مگاوات شده و سایه شوم خاموشی در اوج بار هموار بر سر مردم سنگینی کند.

مصوبه برقی دولت، گامی در جهت تغییر نظام تعرفه‌گذاری

در چنین شرایطی، بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ بوده که هیات وزیران بر اساس تکلیف قانون بودجه با محوریت وزارت نیرو، زمینه تغییر در نظام تعرفه‌گذاری برق را فراهم کرد. در این رابطه مشترکان خانگی برق برای مصرف فراتر از الگوی باید هزینه تمام شده برق را بپردازند و قیمت این مصرف بیش از الگوی تعیین شده در هر منطقه مشمول سیاست تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی خواهد شد.

پس از این اقدام دولت، بسیاری از کارشناسان صنعت برق از تغییر شرایط این صنعت ابراز امیدواری کردند. در همین راستا، سعید نیکی‌سخن، استاد دانشگاه با اشاره به اینکه مصوبه جدید دولت استفاده از برق یارانه‌ای تا الگوی مصرف را حق هر مشترک تصور کرده است، گفت: رویکرد دولت این است که برق یارانه‌ای برای همه مشترکان تا سطح الگوی مصرف تامین می‌شود اما اگر مشترکی علاقه داشت، بیشتر از این میزان مصرف کند، باید بهای واقعی آن را بپردازد.

نیکی سخن در پایان گفت: اگر مصوبه برق دولت بتواند تا ۳ هزار مگاوات از اوج بار تابستان پیش رو را کاهش دهد، می‌توان ادعا کرد که موفقیت بزرگی برای صنعت برق رقم خورده است.

بر اساس اطلاعات غیررسمی رسیده از شرکت توانیر با اجرای مصوبه برقی هیات دولت، در تابستان سال ۱۴۰۱ زمینه کاهش مصرف بخش خانگی در بازه ۳هزار مگاوات فراهم شده که همین مساله نقش ویژه‌ای در تامین پایدار برق کشور ایفا می‌کند.

لینک کوتاه لینک کپی شد ۰ این مطلب برایتان مفید است؟ ارسال نظر قطع برق اخبار انرژی اخبار مرتبط چرا برق در خوزستان قطع شد؟ ۱۴۰۱/۵/۱۶ خطر قطع برق در زمان پیک مصرف هنوز رفع نشده است ۱۴۰۱/۵/۴ ارسال پیامک اخطار قطع برق برای پرمصرف ها ۱۴۰۱/۴/۲۰ نفت در مدار سقوط ۱۴۰۱/۵/۲۲ رویترز: انتقال نفت توقیف شده ایران در یونان به یک نفتکش ایرانی آغاز شد ۱۴۰۱/۵/۲۱ رشد ۱۱درصدی مصرف برق صنایع/ دلیل تابستان بدون خاموشی چیست؟ ۱۴۰۱/۵/۲۱ آخرین ویدیو ها رییسی تلویحاً به موافقت به احیای برجام اشاره کرد؟ + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۹:۱۹ عجیب ترین حرکت تاریخ در رینگ بوکس + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۸:۵۲ کتک زدن دو جوان مزاحم توسط پیرمرد + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۸:۴۵ فیلم جدید از حمله به سلمان رشدی ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۲:۱۷ حکم امام خمینی(ره) برای سلمان رشدی + فیلم ۱۴۰۱/۰۵/۲۲ ۰۲:۱۴ بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی سامسونگ گوشی اپل، آیفون گوشی شیائومی ارسال نظر

خرید نرم افزار هلو صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال خرید تتر خرید بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۱ قیمت مسکن آخرین خبر ها ۱۰:۱۰ برق قطع نمی شود چون پرمصرف ها بهای واقعی انرژی را می پردازند ۱۰:۰۶ سیل ادامه دارد ۱۰:۰۰ گل گهر در حوزه مسئولیت های اجتماعی موفق عمل کرده است ۰۹:۵۰ ما هنوز در مهار تورم پیروز نشدیم ۰۹:۴۰ ساعت های هوشمند گلکسی Watch۵ و Watch۵ Pro سامسونگ معرفی شد ۰۹:۳۰ بازگشت مجدد قیمت بیت کوین به کانال ۲۴ هزار دلاری/قیمت اتریوم در یک قدمی ۲ هزار دلار ۰۹:۲۳ پیام قدردانی رییس مجمع «جهادگران استان کرمان» از مدیریت جهادی شرکت مس ۰۹:۱۹ رییسی تلویحاً به موافقت به احیای برجام اشاره کرد؟ + فیلم ۰۹:۰۰ راب مالی: در مذاکرات وین بر سر رفع تحریم‌ ها توافق صورت نگرفته است ۰۸:۵۷ سلمان رشدی قادر به تکلم نیست ۰۸:۵۵ کشف اسناد «فوق محرمانه» از اقامتگاه ترامپ ۰۸:۵۲ عجیب ترین حرکت تاریخ در رینگ بوکس + فیلم ۰۸:۴۹ قیمت طلا برای چهارمین هفته پیاپی افزایش یافت ۰۸:۲۹ نفت در مدار سقوط ۰۷:۳۰ ۷ شب سفر به کوالالامپور چقدر پول می خواهد؟ + جدول ۰۳:۲۵ چطور گوشی گمشده خود را پیدا کنیم؟ + روش های پیدا کردن گوشی آیفون، اندروید و ویندوز ۰۲:۴۴ هویت ضارب سلمان رشدی مشخص شد ۰۲:۱۹ همه چیز در مورد هورمون عشق در بدن ۰۲:۱۷ فیلم جدید از حمله به سلمان رشدی ۰۲:۱۴ حکم امام خمینی(ره) برای سلمان رشدی + فیلم ۰۲:۰۸ با این ترفندها دختران زیبا مجذوب شما می شوند ۰۱:۴۴ تست شخصیت؛ اول بگو چه تصویری دیدی تا راز زندگی مشترکت رو بگم ۰۱:۳۳ فال هفتگی عشق؛ از ۲۲ تا ۲۸ مرداد ۰۱:۲۴ چگونه گیربکس اتوماتیک را عیب یابی کنیم؟ ۰۱:۰۴ فال ابجد روزانه شنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ / عشق زندگیتان را خواهید یافت ۰۰:۵۵ فال تاروت امروز / فال تاروت کبیر روزانه امروز شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ۰۰:۵۰ فال حافظ امروز شنبه ۲۲ مرداد + تفسیر دقیق ۰۰:۲۵ کاهش شهرهای قرمز کرونا به ۷۸ شهر ۰۰:۲۲ شکوه جنگل‌ آمازون از منظر فضا ۰۰:۱۳ طارمی، سردار و جهانبخش در پوستر ویژه FIFA ۰۰:۱۱ فال امروز / فال روزانه شخصی ۲۲ مرداد ۲۳:۵۵ حقایق شگفت انگیز درباره عطسه ۲۳:۴۰ آشنایی با خواص سنگ ها در اسلام؛ از آورندگان برکت تا تضمین کننده سلامتی ۲۳:۳۳ سلمان رشدی زیر تیغ جراحی است ۲۳:۲۰ نقاط ضعف شوهرتان را بشناسید ۲۳:۱۳ فیلتر ماشین ظرفشویی های مختلف را چطور تمیز کنیم؟ ۲۳:۰۴ آیا ترور سلمان رشدی در آستانه‌ احیای توافق هسته‌ای اتفاقی است؟ ۲۳:۰۴ رفع تیرگی پوست گردن با نسخه خانگی ۲۳:۰۰ آخرین وضعیت ترافیکی جاده چالوس ۲۲:۵۴ بهترین روش نگهداری از برنج خام + ۱۰ نکته کلیدی ۲۲:۵۲ تاکید بر نقش محصولات ذوب آهن اصفهان در تحول صنعت ساختمان کشور ۲۲:۴۹ چه کسی به سلمان رشدی حمله کرد + اولین عکس ۲۲:۳۲ با همسر عصبی و پرخاشگر چه باید کرد؟ ۲۲:۳۱ آخرین وضعیت سلمان رشدی، مرتد بزرگ + فیلم ۲۲:۰۳ سلمان رشدی کیست؟ ۲۲:۰۱ اینگونه با سوگ از دست دادن همسر کنار بیایید ۲۱:۵۴ اولین فیلم از لحظه حمله به سلمان رشدی ۲۱:۵۳ چگونه یک زن شاغل، مادر و همسر نمونه باشیم؟ ۲۱:۳۷ ترفندهایی برای داشتن خانه همیشه خوشبو ۲۱:۲۱ حمله به سلمان رشدی در آمریکا اقتصادآنلاین حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه تبلیغات ارز دیجیتال

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: قطع برق اخبار انرژی حمله به سلمان رشدی نظام تعرفه گذاری یارانه انرژی پرمصرف ها ۲۲ مرداد بر اساس ۱۴۰۱ ۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۳۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور

رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو گفت: داروهای "متفورمین" و "سرماخوردگی بزرگسالان" پرمصرف‌ترین داروهای سال ۱۴۰۲ بوده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمدحسین متولی اظهار کرد: پرفروش‌ترین داروها از لحاظ تعدادی در سال گذشته ترتیب متفورمین با 2 میلیارد و 209میلیون عدد، سرماخوردگی بزرگسالان با یک میلیارد و 920 میلیون عدد، آسپرین با یک میلیارد و 763 میلیون عدد، لووتروکسین با یک میلیارد و 235 میلیون عدد، فاموتیدین با یک میلیاردو 231 میلیون عدد بوده‌اند.

وی افزود: داروهایی همچون «آموکسی سیلین»، «استامینوفن+کافئین+ایپوپروفن»، «کدئین»، «لوزارتان» و «آتورواستاتین» نیز از لحاظ فروش در رده‌های پنجم تا دهم فروش قرار دارند.

فقط یک‌چهارم گیاهان دارویی برای تولید دارو استفاده شده‌اند

به گفته رئیس اداره پایش زنجیره مصرف داروی سازمان غذا و دارو پرمصرف‌ترین داروهای تأمینی سال 1402 از نظر ریالی نیز به ترتیب آموکسی سیلین، سفکسیم، IVIG، سرماخوردگی بزرگسالان، انوکساپارین، متفورمین، استامینوفن، کوآموکسی کلاو بوده‌اند.

متولی خاطرنشان کرد: داروهای ذکر شده 10 درصد ارزش ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌اند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • ضربه سنگین خودروهای بی‌کیفیت تولید داخل به تشدید ناترازی بنزینی و کسری بودجه ارزی کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی کمک می‌کند؟
  • هوش مصنوعی چگونه به بهینه سازی انرژی به کمک می‌کند؟
  • بهترین زمان برای مصرف قهوه
  • متفورمین و سرماخوردگی بزرگسالان پرمصرف‌ترین داروهای کشور
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، از مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید