Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@05:28:52 GMT

بانداژهای بادوام پزشکی با کمک امواج فراصوت

تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۷۳۴۴۴۴

بانداژهای بادوام پزشکی با کمک امواج فراصوت

به نقل از وب‌سایت رسمی "دانشگاه بریتیش کلمبیا" (UBC)، گروهی از پژوهشگران در بخشی از یک همکاری بین‌المللی، راهی را برای کنترل چسبندگی بانداژهای چسبنده با استفاده از امواج فراصوت و حباب‌ها کشف کرده‌اند. یافته‌های این پژوهش جدید می‌توانند به پیشرفت‌های جدیدی در چسب‌های پزشکی بیانجامند؛ به ‌ویژه در شرایطی مانند پوست مرطوب که استفاده از چسب‌ها دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر "ژنوی ما" (Zhenwei Ma)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما متوجه شدیم که از طریق بازی کردن با شدت امواج مافوق صوت می‌توانیم چسبندگی بانداژهای چسبنده را روی بسیاری از بافت‌ها به دقت کنترل کنیم.

به گفته دکتر "جیانیو لی" (Jianyu Li)، یکی دیگر از پژوهشگران این پروژه، بانداژها، چسب‌ها و برچسب‌ها، چسب‌های زیستی رایجی هستند که در خانه یا مراکز درمانی استفاده می‌شوند. با وجود این، آنها معمولا به خوبی روی پوست مرطوب نمی‌چسبند. همچنین کنترل محل استفاده، قدرت و مدت چسبندگی ایجادشده، چالش‌برانگیز است.

این گروه پژوهشی با همکاری دکتر "اوتی سوپونن" (Outi Supponen) و دکتر "کلر بورکوارد" (Claire Bourquard)، پژوهشگران موسسه دینامیک سیالات در "مؤسسه فناوری فدرال زوریخ" (ETH Zurich)، آزمایش‌هایی را روی میکروحباب‌های القاشده با امواج فراصوت انجام دادند تا چسب‌ها را چسبناک‌تر کنند.

دکتر "ژو هوآ گاو" (Zu-hua Gao)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این فناوری تغییردهنده، پیامدهای زیادی را در بسیاری از شاخه‌های پزشکی به همراه خواهد داشت. ما بسیار هیجان زده هستیم که این فناوری را به مراکز ترمیم بافت، درمان سرطان و پزشکی دقیق انتقال دهیم.

سوپونن نیز در خصوص این پروژه گفت: فراصوت، میکروحباب‌های زیادی را ایجاد می‌کند که چسب‌ها را موقتا روی پوست فشار می‌دهند تا چسبندگی زیستی قوی‌تری داشته باشند. ما حتی می‌توانیم از مدل‌سازی نظری برای تخمین زدن دقیق محل چسبندگی استفاده کنیم.

این پژوهش نشان می‌دهد که چسب‌ها با بافت زنده مدل‌های حیوانی سازگار هستند. همچنین، می‌توان از این چسب‌ها برای انتقال دارو از طریق پوست استفاده کرد.

دکتر لی تصریح کرد: ما از طریق ادغام این پژوهش با مکانیک، مواد و مهندسی پزشکی، در انتظار تأثیر گسترده فناوری چسب زیستی خود در دستگاه‌های پوشیدنی، مدیریت زخم و پزشکی ترمیمی هستیم.

نتایج این پژوهش، در مجله Science به چاپ رسید.

46

کد خبر 1661479

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: امواج فراصوتی پژوهش چسب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۷۳۴۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بدن شما چند سال دارند؟

دیجیاتو نوشت: پژوهشگران در پژوهشی به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیب آزمایش خون با هوش مصنوعی برای تعیین سن زیستی اعضای بدن می‌تواند به پیش‌بینی بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کند.

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه دریافتند افرادی که اعضای آن‌ها سریع‌تر از باقی بدن‌شان پیر می‌شود، ریسک بالایی برای توسعه بیماری در آن عضو در عرض ۱۵ سال دارند.

این پژوهشگران با استفاده از یادگیری ماشینی به بررسی سطح پروتئین‌های خون انسان پرداختند. آن‌ها روی ۱۱ عضو یا بافت بدن متمرکز شدند: مغز، قلب، ریه، کلیه، کبد، پانکراس، روده، سیستم ایمنی، عضلات، چربی و عروق.

تیم پژوهشی برای تمرین‌دادن الگوریتم هوش مصنوعی سطح تقریباً ۵٬۰۰۰ پروتئین را در خون ۱٬۳۹۸ بیمار سالم یک مؤسسه پژوهشی آلزایمر بررسی کردند. این افراد از ۲۰ تا ۹۰ سال سن داشتند، اما غالباً در سنین میانی تا پیری بودند.

پژوهشگران پروتئین‌هایی را که ژن‌های آن‌ها در یک عضو چهار برابر فعال‌تر از اعضای دیگر بود، مشخص کردند. آن‌ها به این ترتیب ۸۵۸ پروتئین مخصوص عضوها پیدا کردند و الگوریتم خود را طوری آموزش دادند که سن فرد را براساس آن‌ها تخمین بزند.

با این روش، آن‌ها آزمایش خونی توسعه دادند که سن زیستی یک عضو را در یک فرد ظاهراً سالم تخمین می‌زند. این سن نشان می‌دهد که ریسک بیماری در عضو مرتبط چقدر است.

پژوهشگران الگوریتم هوش مصنوعی خود را روی آزمایش خون ۵٬۶۷۶ نفر استفاده کردند. تقریباً ۲۰ درصد از این افراد پیری بسیار شدیدی در یک عضو و ۱٫۷ درصد پیری در چند عضو داشتند. پژوهشگران می‌گویند پیری سریع یک عضو می‌تواند ریسک مرگ را ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

تشخیص بیماری‌های زوال عقل در مراحل آغازین می‌تواند کارایی روش‌های درمانی را بسیار بالا ببرد.

ارتباط سن اعضای بدن و ریسک ابتلا به بیماری

طبق یافته‌های این مطالعه، در بیمارانی که دچار پیری زودرس قلب بودند، احتمال توسعه نارسایی قلبی ۲۵۰ درصد بیشتر بود. از طرف دیگر، پیری سریع مغز و عروق می‌توانست نشانه‌ای از پیشرفت بیماری آلزایمر باشد. قدرت این پیش‌بینی از بهترین نشانگرهای زیستی مبتنی بر خون موجود بهتر بود.

بیماری‌هایی که زوال عقل ایجاد می‌کنند، مانند آلزایمر، می‌توانند دهه‌ها پیش از ظهور اولین نشانه‌ها، در مغز آغاز شوند. بسیاری از درمان‌های جدید تنها در مراحل ابتدایی بیماری آلزایمر کارآمد هستند. درنتیجه، روش‌هایی ساده که بتوان با استفاده از آن‌ها بیماری‌ها را در مراحل اولیه توسعه تشخیص داد، اهمیت بالایی دارند.

به این ترتیب، نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که بررسی آزمایش خون با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی پنجره‌ای برای پی‌بردن به اتفاقات درون بدن ایجاد می‌کند.

قدم بعدی پژوهشگران این است که آزمایش خون خود را روی ۵۰٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ نفر دیگر بررسی کنند. تکرار این نتایج می‌تواند ثابت کند که نظارت بر سلامت اعضای ظاهراً سالم به‌صورت تکی می‌تواند راهی مطمئن برای شناسایی اعضای دچار پیری زودرس باشد. شاید حتی بتوان افراد را پیش از بیمارشدن درمان کرد.

دیگر خبرها

  • آزمون کارشناسی ارشد علوم پزشکی ۱۰ و ۱۱ خردادماه برگزار می شود
  • کسب رتبه ۱۳ تولید علم سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در جهان
  • آسمان گلستان تا فردا تحت تاثیر امواج سامانه کم فشار قرار دارد
  • اعضای بدن شما چند سال دارند؟
  • طهرانچی: معماران دانشگاه آزاداسلامی پروژه مسکن دانشگاه را طراحی می‌کنند
  • مخبردزفولی نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد شد
  • نمایندگان شورا در وزارتین علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد تعیین شدند
  • چتر فناوری روی محصولات بهداشتی باز شد/معرفی ۱۳ محصول نانوسلامت فناورانه
  • تجلیل ازدکترعراقی‌زاده بنیانگذار آموزش دندانپزشکی درهرمزگان
  • اصفهان،میزبان کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای